Sivu 1/1

Super Teneren keula - Mitä tehdä?

Lähetetty: Pe Joulu 16, 2005 8:06 pm
Kirjoittaja HeikkiL
Kun nuo keulaputket olisivat niin sopivasti irrallaan, niin voisi suunnitella hieman etujousituksen parantelua. Elikkä onko vinkkejä, mitä kannattaa Super Teneren keulalle tehdä (ja vaihtoehto "keulan uusiminen modernimpaan" ei ennen lottovoittoa ole optio)? Uudet vieterit? Onko tuo valmistajan keulaöljyksi suosittelema SAE15 passelia?

Kuskilla paino ajokamppeissa lähentelee sitä sataa kiloa ja pääosa ajosta isoa / nopeaa soratietä ja matkantaittamista tervauraa pitkin.

Lähetetty: Pe Joulu 16, 2005 8:47 pm
Kirjoittaja Mika TA-91
Ei juuri samasta pyörästä, mutta TA:n keulan kanssa pelailin pari kesää sitten.
Ilman että vaihtaa koko keulaa seuraavat toimenpiteet voi/kannattaa kokeilla:
- Öljyn vaihto:
- Jo vanhan öljyn korvaaminen uudella tekee ison eron, jos öljyt ovat useamman vuoden vanhat.
- Öljyn paksuutta voi vaihdella (itse olen kanssasi samaa kaliiperiä ja hieman suositeltua paksumpi öljy toimii paremmin)
- Öljyn pinnan korkeutta voi muutella, tosin ei kannata nostaa liian korkealle, menee keula varsin kovaksi.
- Jousien esijännityksen säätö lisäämällä tai vähentämällä jousen yläpuolelle holkkia prikoillla tms.
- Ja se vaihtoehto joka toimi itsellä parhaiten oli vaihtaa vakio jousien tilalle Wilbers:n progressiiviset jouset, jonka jälkeen keula on toiminut niin hyvin kuin TA:n keula vain voi toimia.

Terveisin

Lähetetty: La Joulu 17, 2005 5:49 pm
Kirjoittaja siogo
Vaihdoin Wilbersin progressiiviset eteen keväällä ja kyllä ero on huomattava vanhoihin verattuna. Mutta en ole vielä ihan tyytyväinen tohon vaimennus puoleen. En tiedä kannattaisko kokeilla toista öljyä kautta öljymäärää?
Mikä olis laiskan miehen temppu vai onko sellaista :?: Kaikista eniten minuun teki vaikutuksen WP een takaiskari, varsinainen ahaa- elämys :shock:
tuntui että pyörä rupesi kulkemaan kun juna entiseen verrattuna.

Lähetetty: La Joulu 17, 2005 5:57 pm
Kirjoittaja HeikkiL
siogo kirjoitti:Kaikista eniten minuun teki vaikutuksen WP een takaiskari, varsinainen ahaa- elämys :shock: tuntui että pyörä rupesi kulkemaan kun juna entiseen verrattuna.
No minäkin olen kirjoitellut Joulupukille, josko se toisi vaikka Wilbersin takapumpun. En vissiin vielä ole ollut tarpeeksi kilttinä, kun Pukki epäili vieterin toimituksen tulevan ajankohtaiseksi vasta keväämmällä... :)

Lähetetty: La Joulu 17, 2005 6:01 pm
Kirjoittaja siogo
Koita nyt puhua se pukki ympäri :D

Re: Super Teneren keula - Mitä tehdä?

Lähetetty: Ma Joulu 19, 2005 9:57 pm
Kirjoittaja timo
HeikkiL kirjoitti:mitä kannattaa Super Teneren keulalle tehdä (ja vaihtoehto "keulan uusiminen modernimpaan" ei ennen lottovoittoa ole optio)? Uudet vieterit? Onko tuo valmistajan keulaöljyksi suosittelema SAE15 passelia?

Kuskilla paino ajokamppeissa lähentelee sitä sataa kiloa ja pääosa ajosta isoa / nopeaa soratietä ja matkantaittamista tervauraa pitkin.
Modernimpi keula olisi helpompi säätää eri käyttötarkoituksiin, mutta kyllä orkkiskin ihan "hyvin" pelaa.
Muutamakymmenen kiloa kevyempänä (ja ehkä se mopokin vähän oli köykäisempi kuin japanista lähtiessään), oli se minulla takaöhlarin kanssa ihan auttava. Eri paria selvästi, mutta silti. Ajoin kyllä surutta päin mitä vain ja loikatkin se selvitti, kunhan vaan mukana roikkui. Aikomus oli silti vaihtaa se keula viime keväänä johonkin parempaan, vaihtuikin koko mopo.
Oma reseptini säätöön oli; 5mm: prikat jousien jatkeeksi, ohuempi öljy (kymppi oli perstuntumalta ihan hyvä kun niitä sekoittelin) ja enemmän sitä öljyä.
Tällä selvisi kohtuu hyvin ja vannekin pysyi suorana. Paluuvaimennuksen kanssa olikin vähän huonompaa. Se oli mitä oli.
Niin ja vähänkin aktiivisemmassa ajossa keulaöljy pitää vaihtaa usein. Ainakin vuosittain.

ST:n keulakulma on alunperin ihan liian loiva, mutta kun pelkällä perän nostolla jyrkentää sen ja korottaa satulan lankuksi niin, että pääsee jarrutuksissa ja spoorissa liukumaan "tankille", alkaa superikin olla aika vikkelä vietävä.

Lähetetty: Ti Joulu 20, 2005 3:38 am
Kirjoittaja siogo
Mitä mieltä ootte siitä jotta isot pojat tuolla suuressa maailmassa neuvoo hitsaamaan "rebound damper holes" umpeen?

Re: Super Teneren keula - Mitä tehdä?

Lähetetty: Ti Helmi 28, 2006 11:58 am
Kirjoittaja Tase
HeikkiL kirjoitti:Kun nuo keulaputket olisivat niin sopivasti irrallaan, niin voisi suunnitella hieman etujousituksen parantelua. Elikkä onko vinkkejä, mitä kannattaa Super Teneren keulalle tehdä (ja vaihtoehto "keulan uusiminen modernimpaan" ei ennen lottovoittoa ole optio)? Uudet vieterit? Onko tuo valmistajan keulaöljyksi suosittelema SAE15 passelia?

Kuskilla paino ajokamppeissa lähentelee sitä sataa kiloa ja pääosa ajosta isoa / nopeaa soratietä ja matkantaittamista tervauraa pitkin.
Wanhoina hyvinä aikoina pyörien etuiskarien päässä oli venttiilit, joista saattoi säätää iskarien sisällä olevan ilmanpaineen määrää. Tälläistä jousitusta kutsutaan ilma-avusteiseksi. Sittemmin venttiileistä on halvimmissa malleissa ilmeisesti säästösyistä luovuttu, esim DR 600:ssa on sellaiset mutta DR 650 niitä ei enää ole. Minä huomasin viime kesän ajeluilla että toisinaan etupää pohjasi melko rajusti mikä aiheutti ajamiseen ylimääräisiä "immelmanneja". Vaihdoin talven aikana uudet öljyt ja totesin että entinen öljynmäärä oli hieman alakanttiin eli siellä oli 536 ml vaikka pitäisi olla 570 ml. Öljynmäärän lisääminen jäykistää keulaa koska ilmantilavuus pienenee ja sisäänjoustoliikkeen aikana putkien sisällä oleva ilmanpaine kasvaa. Ilmanpaineen kasvulla saadaan jousitukseen luonnollista progressiivisuutta.

Ilmanpaineen kantavaa vaikutusta voidaan lisätä laittamalla venttiileistä lisää painetta, vaan mitäs teet kun venttiilejä ei ole. Onneksi hätä ei ole tämän näköinen. Aloin tutkimaan saisiko minun pyörään sellaisia etuiskarien päätytulppia joissa olisi venttiilit. Saahan niitä mutta uushankinta hinta nousee 100 Euron pintaan. Onneksi venttiilit voidaan asentaa myös itse. Löysin netistä oheisen sivun, jossa asiaa on käsitelty. Tuumasta toimeen ja ostin eilen halvimmat mahdolliset Duro-sisärenkaat joista leikkasin venttiilit irti. Poraan etuiskarien päätytulppiin 8 mm reiät ja asennan venttiilit o-renkaiden ja silikonin avulla ilmatiiviisti paikalleen. Ja ihme ja kumma, nyt minulla on ilma-avusteiset etuiskarit eikä maksanut paljon. :D


Linkki sivulle jossa asiaa käsitellään
http://www.off-road.com/dirtbike/mar200 ... kCaps.html

PS. En tunne Tenerejä joten en tiedä onko niissä iskarien venttiilit jo vakiona.

Re: Super Teneren keula - Mitä tehdä?

Lähetetty: Ti Helmi 28, 2006 1:47 pm
Kirjoittaja Maketsu
Jostain vieraskieliseltä Super Tenere harrastajien sivuilta muistelen lukeneeni, että Super Teneren keulaan sopii Triumph Tigeriin tarkoitettu Gold valve emulator.
Tarkempaa osoitetta en nyt muista, missä tuo maininta oli, mutta jospa se hakukoneiden avulla löytyisi.

Lähetetty: Ke Elo 29, 2007 8:21 pm
Kirjoittaja MArko
uppista

Mitä tehdä keulan kanssa, promoton jouset olleet viime syksystä
ja ovat nyt selvästi painuneet kasaan (kohta saa tuosta jousen ukko haeneliin)
20w öljyjä on koitettu ja nyt on 5w öljyt plus 8mm holkit jousien päällä,
ei hyvä keulaa seilaa holtittomasti ylös alas.
Öljypintaa en ole muutellut vielä.


Kedolta olen tilaamassa ketjuja ja ajattelin vieterit ottaa samalla, myynnissä kedolla on hyperpro, wilbers ja promoto jousia.
Onko kellään kokemuksia hyperpro jousista? vai kannattaako ostaa wilberssit.

http://www.kedo.com/ ja tuote 23485

-Marko

Lähetetty: To Elo 30, 2007 12:13 am
Kirjoittaja ATC
Taisi nuot venttiilit etutuupien korkissa olla enemmänkin sen ilman poistamista varten, mutta toki matkaenskassa toimii toisinkin päin, ja hyvinkin, jos vielä laittaa yhdysletkun, jotta molemmissa tuubeissa olisi aina sama paine. Ei keulan säätö ole mitään henkimaailman hommaa, pikemminkin ihan simppeli juttu. Pitää vaan tietää mika siinä keulassa mättää. Onko jousi liian jäykkä, vai pohjaileeko koko ajan? Hakkaako käsille, vai onko kuin valtamerilaiva myrskyssä? Saman merkkisiä ja laatuisia öljyjä voi sekoitella eri viskositeetteja, että saa mieleisen vaimennuksen aikaan. Jos ei niitä säätöruuveja ole, niin silloin säädetään öljyllä toimimaan semmoisessa ajossa, jossa suurin osa kilometreistä kertyy. Jousta voi sekä lyhentämällä löysätä, että holkeilla kiristää, joten ei siinä mitää ihmeellistä ole, Pitää vaan päättää mitä keulalle haluaa tehdä. :wink:

Lähetetty: To Elo 30, 2007 12:16 pm
Kirjoittaja rytila
MArko kirjoitti: Kedolta olen tilaamassa ketjuja ja ajattelin vieterit ottaa samalla, myynnissä kedolla on hyperpro, wilbers ja promoto jousia.
Onko kellään kokemuksia hyperpro jousista? vai kannattaako ostaa wilberssit.
-Marko
Itse ostin viime kesänä Hyperprot Funduroon, mutta vaihdoin ne sitten Wilbersiin, koska ne olivat liian kovat. Jousien mukana tuli 20w mineraaliöljyä, joka yhdessä jäykkien jousten kanssa eliminoi jousituksen kokonaan. Keula oli ajaessa kokonaan ulkona, joten ulosjoustoa ei ollut lainkaan. Wilbersit ovat puolestaan liian löysät minun ajotavalle, joten jotain säätöä pitäs vielä tehdä. Itse asiassa Hyperpon jousista olisi voinut saada toimivat ohuemmalla öljyllä ja korvaamalla yläpään holkit orkkisjousista sahatuilla pätkillä. Nyt harmittaa kun hokasin asian liian myöhään. Siis nyt valintani olisi Hyperpro.

Onko kellään kokemuksia noista maagisista Gold-valve emulaattoreista? Saako niillä puristus/paluuvaimennuksen tasapainoon? Funduron virtausputkikeulan ongelmana on se, että kun paluuvaimennus on saatu öljyllä sopivaksi niin puristusvaimennusta ei ole juuri lainkaan. Keula pohjaa silloin liian helposti. Kuvien perusteella Gold-valve emulatorissa on vain yksi jousi ja yksi säätöruuvi. Siis niissä on sama jousikuorma molempiin suuntiin. Jos kiristät puristusvaimennusta, kiristyy myös paluu. Lieneekö niistä sitten lainkaan apua tällaiseen ongelmaan.

Lähetetty: To Elo 30, 2007 12:29 pm
Kirjoittaja Pallokala
Mopon iskareista en ymmärrä mitään, mutta autopuolellahan puhutaan, että jousi ottaa voimat sisänjoustossa ja iskari ulosjoustossa. Pelaako sama periaate pyörissä?