Africa Twin takaiskari

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
rainerb
Viestit: 2633
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2009 9:40 am
Pyörä: AT RD07a + ST1100
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Africa Twin takaiskari

Viesti Kirjoittaja rainerb »

RolfV kirjoitti:Storm näkyy poistomyyvän vanhempaan afrikkalaiseen sopivaa Bitubo merkkistä iskari/jousi pakettia hintaan €333. Onko tuon kelvollisuudesta kokemusta tai tietoa ?
K.o. iskari - tai ainakin yksi kappale sitä - on sovittu lähetettävän Ouluun minun kateltavaksi, josko siitä saisi näverrettyä korvikkeen tohtorin hyppykepille, siihen kun ei meinaa mitään muuta järkevän hintaista löytyä. Ei kai kaikki BiTubot voi huonoja olla? (Eihän, eihän? :P ) Netistä selailtaessa siitä ei kauheasti moitteita ole löytynyt - sitä ns. halvempaa BiTubon sarjaa nimeltään "TT", minä en meinaa osata paikallistaa netistä. Sellainenkin olisi tyrkyllä, samoin kuin Hagonin pumppu, joka ymmärtääkseni on samaa luokkaa tuon BiTubon kanssa? Joskin tässä tapauksessa runsaan satkun kalliimpi.

Minkä laatuinen ATn orkkis iskari on? Kannattaako sitä huoltaa kuntoon? Yksi minun päivitysvaihtoehto olisi kunnostaa orkkisiskari, ja modata se DR:ään sopivaksi uudella alapään kiinnikkeellä. Käytetyt ei todellakaan ole hinnan kiroissa...(ja sen saa, mistä maksaa, vai? :P ) Tuo nykyinen kun ei ole millään tavalla avattavissa, ja ainoa säätö on löysän jousen esikiristys... :cry: Mitä säätöjä alkuperäisestä ATstä löytyy - irtosäiliö näyttää ainakin olevan.

EDIT: Äh...kysyn taas itseltäni samoja kysymyksiä, kuin paria postausta aikasemmin. Komento takaisin. Oikeastaan ainoa kysymys on, että kannattaako AT:n iskaria huoltaa?
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.
Hashimoto
Viestit: 45
Liittynyt: Pe Tammi 04, 2008 8:14 pm
Pyörä: -

Re: Africa Twin takaiskari

Viesti Kirjoittaja Hashimoto »

RolfV kirjoitti:Storm näkyy poistomyyvän vanhempaan afrikkalaiseen sopivaa Bitubo merkkistä iskari/jousi pakettia hintaan €333. Onko tuon kelvollisuudesta kokemusta tai tietoa ?
Täältä ainakin jotain:
http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... &sk=t&sd=a
Hashimoto
Avatar
rainerb
Viestit: 2633
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2009 9:40 am
Pyörä: AT RD07a + ST1100
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Africa Twin takaiskari

Viesti Kirjoittaja rainerb »

heneld kirjoitti:Kylläpä vuan ja lähtee helposti irti se haarukka palikka siitä, eli kohtuu helposti saisi muunnettua silmukka pääksi ja tässähän voi vielä pelata sitten tuota silmukoiden väliä?

Henkka
Tämä nyt taas menee O.T., mutta kun ei niin kauhean kaukaa liippase, niin antaa mennä. Antakaa viikonloppuna baarissa köniin, jos ei miellytä :P Tosin saahan sitä kaljankin tarjota sitten vastapainoksi.... :lol:

Miten tuo iskarin alapään haarukka on kiinni? Kierteet siinä varmaan on - mutta onko siinä lukkomutteri tms. varmistamassa, että varsi ei pyöri irti? Vai miten - jonkinlainen lukitushan siellä kai pitää olla? Saako ja uskaltaako tuon haarukan ottaa itse irti ilman erikoistyökaluja ilman että koko pumppu loikkaa katon kautta avaruuteen, eli uskaltaako tuota itse tutkia, vai onko jousen esijännitys kovin suuri? Voihan toki jousikiristimetkin hankkia (jos halvalla saa).
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.
Avatar
kikkailija
Viestit: 68
Liittynyt: Ti Touko 08, 2007 10:03 pm
Pyörä: Africa "Kawa" Twin SuperEnduro
Paikkakunta: hollola

Re: Africa Twin takaiskari

Viesti Kirjoittaja kikkailija »

rainerb kirjoitti:
heneld kirjoitti:Kylläpä vuan ja lähtee helposti irti se haarukka palikka siitä, eli kohtuu helposti saisi muunnettua silmukka pääksi ja tässähän voi vielä pelata sitten tuota silmukoiden väliä?

Henkka
Tämä nyt taas menee O.T., mutta kun ei niin kauhean kaukaa liippase, niin antaa mennä. Antakaa viikonloppuna baarissa köniin, jos ei miellytä :P Tosin saahan sitä kaljankin tarjota sitten vastapainoksi.... :lol:

Miten tuo iskarin alapään haarukka on kiinni? Kierteet siinä varmaan on - mutta onko siinä lukkomutteri tms. varmistamassa, että varsi ei pyöri irti? Vai miten - jonkinlainen lukitushan siellä kai pitää olla? Saako ja uskaltaako tuon haarukan ottaa itse irti ilman erikoistyökaluja ilman että koko pumppu loikkaa katon kautta avaruuteen, eli uskaltaako tuota itse tutkia, vai onko jousen esijännitys kovin suuri? Voihan toki jousikiristimetkin hankkia (jos halvalla saa).

ei muutakuin löysäät jousen ja sit papukaijapihdeillä liukuputkest kiini ja ruuvaat haarukan pois.. en ole ihan sata varma mut noi se kai menee :mrgreen:
skuikka
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Africa Twin takaiskari

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Tämä perustuu kokemuksiin dr 350:n takaiskarista (showa), josta en tosin ole sitä haarukkaa irroittanut. Se jousi lähtee, kun kierrät esijännityksen saatömutterit irti, ja irrotat jouseen alapäästä lukituslevyt pois. Esijännitys katoaa noita muttereita löysätessä, joten kypärää ei tarvitse. Alapäässä on lukitusruuvi, joka on taatusti tiukassa noin vanhassa mopossa, joten liuotus/kuumailmapuhallin/iskumeisseli-yhdistelmällä kannattanee aloittaa. Ennen noita papukaijapihtejä voisi olla kannattava kokeilla vaikka kiristää sen varren alapää ruuvipenkkiin, käyttäen alumiini tai kupari paloja pehmusteena välissä. Tottakai lämpöä myös tässä vaiheessa.
janne.k
Viestit: 1244
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 3:52 pm
Pyörä: XR400, XRV750
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Africa Twin takaiskari

Viesti Kirjoittaja janne.k »

AT:n iskarissa on mutteri siellä alapäässä. Muistaakseni 21 tai 22mm avaimella pitää mutterista kiinni ja kääntää haarukan pois. Mitään ei lennä mihinkään kunhan sen jousen löysää ensin. Mutteriin ei edes pääse käsiksi ennenkuin jousi on löysällä.

Tämä ei sitten päde tuohon bituboon tai muihinkaan missä on paluuvaimennuksen säätö siellä alapäässä(Onko siinä?). Sen kun purkaa tulee öljyä paineella.
maqe
Viestit: 334
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 9:42 pm
Pyörä: Gsf 1200 S
Paikkakunta: iisalmi

Re: Africa Twin takaiskari

Viesti Kirjoittaja maqe »

" Mitä säätöjä alkuperäisestä ATstä löytyy - irtosäiliö näyttää ainakin olevan.
EDIT: Äh...kysyn taas itseltäni samoja kysymyksiä, kuin paria postausta aikasemmin. Komento takaisin. Oikeastaan ainoa kysymys on, että kannattaako AT:n iskaria huoltaa?"

Haka-avaimella jousen esijännityksen kiristys/löysäys ylhäällä.
Siinä lisäpöntössä on soft/hard säätö jota voi meisselillä säätää helposti, kai tää on pikasäätö jos tulee kyytiläinen tjs.

Vakioiskaria kannattaa pitää hengissä, jos se vaan rakenteellisesti on ehjä. Tuon korvaus jollain muulla on varmasti kallista.

Eikös tuo DR ole kuitenkin sen verran kevyempi (?) että joku ktm Wp takaiskari on laadultaan parempi kun vanha at iskari johon on kuitenkin "huolto" jossain teetettävä, ebayssä ei uudehkotkaan wp:t kummaista maksais.. helposti selvästi halvemmalla kun tuo 333 stormin. :mrgreen: Ei ole kokemusta bitubosta. Hagoni oli laitettu entiseen katupyörääni, aika kova "hyppykeppi", tosin se kai se tarkoitus onkin niissä pyörissä.
Avatar
rainerb
Viestit: 2633
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2009 9:40 am
Pyörä: AT RD07a + ST1100
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Africa Twin takaiskari

Viesti Kirjoittaja rainerb »

maqe kirjoitti: Siinä lisäpöntössä on soft/hard säätö jota voi meisselillä säätää helposti, kai tää on pikasäätö jos tulee kyytiläinen tjs.

Vakioiskaria kannattaa pitää hengissä, jos se vaan rakenteellisesti on ehjä. Tuon korvaus jollain muulla on varmasti kallista.

Eikös tuo DR ole kuitenkin sen verran kevyempi (?) että joku ktm Wp takaiskari on laadultaan parempi kun vanha at iskari johon on kuitenkin "huolto" jossain teetettävä, ebayssä ei uudehkotkaan wp:t kummaista maksais.. helposti selvästi halvemmalla kun tuo 333 stormin. :mrgreen: Ei ole kokemusta bitubosta. Hagoni oli laitettu entiseen katupyörääni, aika kova "hyppykeppi", tosin se kai se tarkoitus onkin niissä pyörissä.
Okei, eli lisäpöntöstä sekä isku- että paluuvaimennuksen säätö.

Ebayssa todella on kohtuuhintaisia iskareita, mutta kun ei ole a) oikeata pituutta b) sopivilla silmukoilla (tai helposti modattavilla). Kotarin iskarit tahtovat olla paaaaljon pidempiä kuin tuon vanhan tohtorin. Vaikka joka päivä onm Ebayltä hakenut "DR 600 shock" (tai sama saksaksi), niin aina siellä on ne pari vakiojutskaa. :lol: Tietty hyvällä säkällä voisi jostain TA-foorumista löytää modattavan "merkki-iskarin".
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.
Avatar
57pannu
Viestit: 102
Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:41 pm
Pyörä: CR500,WLA42,FLH57, FLHST,YZ,TR, EXC, HVA
Paikkakunta: Kajaani

Re: Africa Twin takaiskari

Viesti Kirjoittaja 57pannu »

AT alkuperäinen takaiskari on ainakin 1998 mallissa, ns kertakäyttötyyppiä, ilman vaimennuksen säätöjä (puristus/palautus). Vain jousen pituutta voi säätää, mutta sitähän yleensä ei kannata paljon säädellä.

Vaimentin tyyppi on emulsio vaimennin, jossa öljyt ja kaasu (ilma) ovat iloisesti sekaisin. Itse purin tuollaisen vaimentimen juuri tässä päivänä muutamana. Vaimennin on tehty mahdollisimman halvalla. Sain vaimentimen purettua, ilman suurempaa väkivaltaa. Vaihdoin sisälle O renkaan, pitänee öljyt paremmin sisällään. Katotaan nyt miten vaimennin "vörkkii", perussäätöjen hakeminen (öljyn määrä ja ilmanpaine) oli yritys ja sata erehdystä.
Ehyttä ei kannata korjata
Hashimoto
Viestit: 45
Liittynyt: Pe Tammi 04, 2008 8:14 pm
Pyörä: -

Re: Africa Twin takaiskari

Viesti Kirjoittaja Hashimoto »

57pannu kirjoitti:Katotaan nyt miten vaimennin "vörkkii", perussäätöjen hakeminen (öljyn määrä ja ilmanpaine) oli yritys ja sata erehdystä.
Kaasu on typpeä (no, sitähän ilmassakin on muistaakseni noin 80%). Paine 1,569 kPa (mallissa XRV750P = 93(?)).
Hashimoto
Avatar
57pannu
Viestit: 102
Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:41 pm
Pyörä: CR500,WLA42,FLH57, FLHST,YZ,TR, EXC, HVA
Paikkakunta: Kajaani

Re: Africa Twin takaiskari

Viesti Kirjoittaja 57pannu »

Hashimoto kirjoitti:
57pannu kirjoitti:Katotaan nyt miten vaimennin "vörkkii", perussäätöjen hakeminen (öljyn määrä ja ilmanpaine) oli yritys ja sata erehdystä.
Kaasu on typpeä (no, sitähän ilmassakin on muistaakseni noin 80%). Paine 1,569 kPa (mallissa XRV750P = 93(?)).
niin voi alunperin ollakin, mutta sano paljonko öljyä tulee pumpun sisään. Liekö tuo paineen yksikkö oikein ?
Ehyttä ei kannata korjata
Avatar
RTJ
Viestit: 1603
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 8:45 am
Pyörä: none
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Africa Twin takaiskari

Viesti Kirjoittaja RTJ »

57pannu kirjoitti:
Hashimoto kirjoitti:
57pannu kirjoitti:Katotaan nyt miten vaimennin "vörkkii", perussäätöjen hakeminen (öljyn määrä ja ilmanpaine) oli yritys ja sata erehdystä.
Kaasu on typpeä (no, sitähän ilmassakin on muistaakseni noin 80%). Paine 1,569 kPa (mallissa XRV750P = 93(?)).
niin voi alunperin ollakin, mutta sano paljonko öljyä tulee pumpun sisään. Liekö tuo paineen yksikkö oikein ?
Terve

Täytyy olla tarkka mittari 1.569 kilopascal = 0.015 69 bar, oliskohan siis kuitenkin ~1.6bar.
http://www.onlineconversion.com/pressure.htm
Puhdasta typpeä vain öljyn kanssa, muuten öljy vanhenee (leväkasvustoa yms).


Riku
Honda XL600V -> kTm 640 Adv -> kTm 990 Adv -> none
Avatar
57pannu
Viestit: 102
Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:41 pm
Pyörä: CR500,WLA42,FLH57, FLHST,YZ,TR, EXC, HVA
Paikkakunta: Kajaani

Re: Africa Twin takaiskari

Viesti Kirjoittaja 57pannu »

No, saattaahan siellä rakkolevää tai sinilevää kasvaakin. Mutta näin kokeilu vaiheessa kun etsitään sopivaa esipainetta ja erityisesti öljyn määrää niin menköön nyt ilmakin siellä :). Tuo vajaa 2 baria tuntuu vähän paremmalta luvulta. Äkkiä menee etuliitteet k ja M sekaisin ja aty:t ja ilmakehät, kilot, lbs/square".....
Ehyttä ei kannata korjata
Hashimoto
Viestit: 45
Liittynyt: Pe Tammi 04, 2008 8:14 pm
Pyörä: -

Re: Africa Twin takaiskari

Viesti Kirjoittaja Hashimoto »

RTJ kirjoitti:Täytyy olla tarkka mittari 1.569 kilopascal = 0.015 69 bar, oliskohan siis kuitenkin ~1.6bar.
No eipä tullut päätä vaivattua tuolla yksiköiden muuntamisella. Kyllä se manuska vaan väittää, että 1.569 kPa (no joo, joo, ihan aikuisten oikeesti :lol: ). Tosin se antaa sitten sama tien rapakontakaisissa yksiköissä arvon 228 psi, joka puolestaan tekee vajaat 16 bar. Jotain on tainnut jäädä oikoluvussa huomaamatta...

Kun tuota kerran varotetaan availemasta, niin tuo 16 bar kuulostaa kyllä ihan uskottavalta. Aikamoiset voimat siellä taitaa jyllätä.
Hashimoto
Hashimoto
Viestit: 45
Liittynyt: Pe Tammi 04, 2008 8:14 pm
Pyörä: -

Re: Africa Twin takaiskari

Viesti Kirjoittaja Hashimoto »

57pannu kirjoitti:Vaimentin tyyppi on emulsio vaimennin, jossa öljyt ja kaasu (ilma) ovat iloisesti sekaisin.
Niin tuossa säilössäkö ei ole kalvoa erottamassa kaasua öljystä? :?
Hashimoto
Vastaa Viestiin