Suzuki xf650 Freewindin kuristus

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

jibbe
Pyörä: Suzuki xf650

Suzuki xf650 Freewindin kuristus

Viesti Kirjoittaja jibbe »

Tuollainen vuoden -98 mykyttäjä pihalta löytyy ja olen muutaman kuukauden omistettuani mietiskellyt että onko kuristettu kuten papereissa lukee vai ei?!

Puolesta puhuu se että huippunopeus töppää siihen 150 ja kovasti soralla ajaessa tuntuu että huipputeho hiipuu siinä 7000rpm/min jälkeen.

Vastaan taas se että täällä Sotkamon vaaramaisemissa ajaessa pysyy hyvin kaverin 600 Ducati Monsterin ja 650 V-Strompan matkassa.

Asia vaivaa niin paljon että näin parhaitten sorakelien keskellä purin tuosta rojut ympäriltä jotta sain luistin käsille. Rekisteriotteen mukaan kuristus on tehty luistit vaihtamalla, ja Suzukille soittaessa loistotyyppi nimeltä Färm neuvoi että luistissa täytyisi olla reikä, josta alipaine karkaa täysiä punoessa. Hän ei vaan muistanut että onko rei'ät minkä kokoisia ja missä kohden?!

Luistissa on neula siinä alhaalla, ja sen molemmilla puolilla oli rei'ät, toinen pienempi ja toinen suurempi. Olisiko tässä tämä kuristus? Olisin kiitollinen jos joku viisaampi osaisi tässä pulmassa minua ja metsämopoani auttaa 8)

Tarvittaessa voin yrittää laittaa kuvan tänne jos se auttaisi
---minä yritän---
skuikka
Pyörä: SE ja 29% R1200GSA:sta

Re: Suzuki xf650 Freewindin kuristus

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Kyllähän alipainekaasarin luistissa pitää reiät olla että se imu pääsee imemään luistin ylos. Minun tietääkseni aika usein käytetty tapa on ollut asettaa rajoitin luistin päälle niin, ettei luisti pääse ylös asti. Oletko kokeillut pääseekö luisti vapaasti ylös?
jibbe

Kun sormella nostaa niin aivan vapaasti ylös asti nousee luisti.

Miksi luistissa tarvitsisi olla reiät? Alipaine imee ylhäältä päin, jolloin luisti nousee ylös. Kun luistin "pohjassa on reikä/reikiä, niin silloin imu ei ole niin tehokas koska alhalta tulee korvaus ilmaa ja tää olis se kuristus.

Näin itse järkeilisin :shock: Hyvä että asiasta syntyy keskustelua, niin ei tarvitsisi alkaa summassa mitään reikiä tulppailemaan
---minä yritän---
t.t.tammi
Pyörä: Pan European 1991
Viesti:

Viesti Kirjoittaja t.t.tammi »

Mun entinen freewindi oli saksasta tuotu ja siinä oli toi kuristus, minkä tosin edellinen omistaja oli napannu pois ja tosiaan reikä siinä luistimessa oli mutta ku muistelisin että se reikä ois ollu imukurkun suuntainen tai sitten muistan väärin... :roll:
Unohdin sen sitten kauppatilanteessa myyjälle joten vain kerran näin ja service manuaalin kuvat on niin luokattoman huonot ettei niistä mitään tolkkua ota.

Ei toi omakaan muistaakseni yli puoltatoistasataa kulkenu että kai se sunki on sit täystehoinen.
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo
Mika
Pyörä: Varadero

Viesti Kirjoittaja Mika »

Käy koeajamassa jonkun täystehoinen Freewind heti omasi jälkeen niin perstuntuma kertoo varmaan eron heti.

Mun Freewind kulki kans noin tuon 150 istuen (kevarin jälkeen en ole kyyryssä ajanut) löysät gore-texit päällä lepattaen ja kyllä siinäkin paras ajoalue oli 3000-6000. Kun menee tuon yli, niin ei oikein tuntunut tulevan vääntöä eikä tehoa lisää, melua vaan :-)
JIIÄSSÄ

Viesti Kirjoittaja JIIÄSSÄ »

Mahtaako näissä kaikissa Freewindeissa olla kaasarin kumikalvot kunnossa? Jos ei ole niin luistit ei välttämättä nouse kunnolla ylös, Biken testissä 1999 täystehonen Freewind kulki muistaakseni n 163km/h...yli 160 kumminkin.
DR650 SEW+RM 250+Pappatunturi 1973+ Solifer SM 1980
jibbe

Olispa kiva tietää et mikä Bike numero toi oli niin vois ehtiä lehden kirjastosta ja lukea.

Maahantuojan kanssa olen selvitellyt tuota kuristus asiaa, ja sielläkin eräs henkilö oli sitä mieltä että kuristus on luistissa reiällä toteutettuna, ja se reikä olisi luistin liuku pinnassa.

Ne pohjassa olevat kaksi pientä reikää kuuluvat asiaan, niitten tarkoitus on tasoittaa sitä alipainetta jotenkin, kuulemma.

Eli ellei luistissa ole enempää reikiä kuin ne kaksi siellä pohjassa neulan eripuolilla, niin Freewindi on täystehonen. Kokosin jo oman ajokuntoon koska tulin siihen tulokseen että on varmaan täystehonen, ei se muuten kiihdytyksissä pysyisi esim 650 V-Strompan perässä, joka on sentään V2 ja hieman tehokkaampi.

Olisi kiva käydä jonkun muunkin pyörää ajamassa mutten tunne ketään kellä olisi tuota, ja muutenkin tuntuu olevan harvinaisempi tömäri jos vertaa vaikkapa Pegasoon tai Bemariin.
---minä yritän---
JIIÄSSÄ

Viesti Kirjoittaja JIIÄSSÄ »

3/1999, Biken kotisivulta wanhojen lehtien arkiston haulla löytyi, lehti itse ei ole juuri nyt käsillä..;)

Vertaillaan sitä mm Pegasoon ja Funduroon...

Saattaa onnistua myös tilaamaan ko lehden jos sitä on varastossa, 5 euroo..:)
DR650 SEW+RM 250+Pappatunturi 1973+ Solifer SM 1980
Vastaa Viestiin