BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
markkut
Viestit: 274
Liittynyt: Ke Helmi 10, 2010 9:16 pm
Pyörä: R1200GSA
Paikkakunta: Laukaa

Re: BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja markkut »

Mistä mittasit tuon jännitteen?

Lähetetty minun SM-A320FL laitteesta Tapatalkilla
EX:
Triumph Tiger 955i
BMW Xchallenge
BWW F650GS Dakar
juhop
Viestit: 44
Liittynyt: Pe Maalis 28, 2014 9:48 pm
Pyörä: bmw f 650 dakar + honda cb 500
Paikkakunta: Kärkölä

Re: BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja juhop »

Laitetaan sen verran päivitystä että löysin yhden todennäköisen vikapaikan. Startin releelle tuleva herätevirtajohto on yhtä puuta rungon kanssa eli se on maissa jostain. Otin sen irti startin releeltä ja kas suoraan akulta tuleva virtajohto naksauttaa releen joka kerta.
Avatar
muma
Viestit: 445
Liittynyt: La Loka 01, 2005 5:32 pm
Pyörä: Husqvarna TR
Paikkakunta: Joensuu

Re: BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja muma »

Tuollainen juttu tuli nyt esiin.Menossa on kolmas bemarin 650:n.Tämä nykyinen käy mielestäni liian kuumana ja haluaisin tarkistaa tuon polttoaineen seoksen.
Kun pyörän sammuttaa niin tuo punainen valo vilkuttaa muutamia kertoja ennen kun virta katkeaa.Tuossa ohessa kytkentäkaaviota kieni pala jossa näkyy tuo
oxygen sensorilta lähtevä johto joka näyttää olevan löydettävissä pisteestä w9690.
Onko joku tutkinut missä tuo liitäntäpite sijaitsee.Laittaisin siihen seosmittarin ja siitä sitte näkis jo jotakin.
Katalysaattorista poistettu jotakin ennen pyörän minulle tuloa joten on oletettavissa että seos on laihalla.
Liitteet
IMG_3601.JPG
Avatar
muma
Viestit: 445
Liittynyt: La Loka 01, 2005 5:32 pm
Pyörä: Husqvarna TR
Paikkakunta: Joensuu

Re: BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja muma »

Itse itselleni vastaan.Survoin seosmittarinneulan moottorin alla olevan liittimen mustaan johtoon kun parempaakaan ei löytynyt.
Seokset on paikallaan.ei juurikaan muutu nopeuden ja kierrosten muuttuessa.
JukkaL
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Loka 02, 2012 9:49 pm
Pyörä: R1250 GS
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja JukkaL »

Mistähän voisin hankkia F650GS -02 etupyörän pinnoja ja nippeleitä? Muutama on löysällä, eivätkä ne kiristy. Guuglasin, että pinnojen pituus riippuu, kummalle puolelle ne tulevat. Ilmeisesti näin on. Kiitokset etukäteen asiasta tietäville.
Avatar
markkut
Viestit: 274
Liittynyt: Ke Helmi 10, 2010 9:16 pm
Pyörä: R1200GSA
Paikkakunta: Laukaa

Re: BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja markkut »

Hmm... konepyörä ollu vuoden katoksessa oottamassa aikaa parempaa. Tänään hain huvikseni siihen uuden akun. Pari kertaa pyöräytin pensapumppua ja laakista käymään. Ei huono. N. 70000 ajettu kapistus.

Josko kävis joku päivä ihan ajamassa...

Lähetetty minun SM-A320FL laitteesta Tapatalkilla
EX:
Triumph Tiger 955i
BMW Xchallenge
BWW F650GS Dakar
KKO
Viestit: 413
Liittynyt: La Heinä 15, 2006 10:28 pm
Pyörä: -----
Paikkakunta: JKL

Re: BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja KKO »

Eikös siihen ostamiseenkin riittänyt pelkkä käynnistys silloin aikoinaan :-)

Sent from my SM-A510F using Tapatalk
Kari

"Try not. Do or do not. There is no try." --Yoda
Zamppaa
Viestit: 2
Liittynyt: To Huhti 23, 2020 10:11 pm
Pyörä: BMW F650 GS

Re: BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja Zamppaa »

Ostin viime vuoden puolella F650 GS -01:sen. Kilometrejä noin 78 000 km. Olen ajanut tänä vuonna 200 km ongelmitta, mutta reilu viikko sitten pyörä alkoi 80 km jälkeen hieman ajossa nykimään. Ei paljon, mutta huomasin asian kumminkin lopulla 30 kilometrillä. 2 päivän päästä lähdin ajamaan ja nykiminen pahentui. Nykii mielestäni läpi kierrosalueen, ehkä pahiten 3-5000 paikkeilla ja ehkä täristääkin ylemmillä kierroksilla. Olen vaihtanut uuden iridiumtulpan, ilmalämpötila-anturin, ilmanputsari ok ja boksi on "nollattu". Ketjut ja rattaat ovat ok.
Mikä ongelman voisi aiheuttaa tai mistä vikaa alettaisiin etsiä? Saakos huoltoliike tästä katsottua vikakoodeja? Jonkun verran pyörällä kokeillut ajaa ja ei ole nykiminen pahentunut enää, mutta ei tuo nykiminen normaaliakaan ole.

Toinen ongelma. Mittariston kierrosluku- ja nopeusmittari tekevät usein aluksi seuraavaa: molemmat näyttävät lukemaa ja putoavat nollaan. Sitten taas muutaman sekunnin päästä sama homma. Tämä toistuu aluksi aina jonkin aikaa ennen kuin alkaa toimimaan ja usein toimii loppuajon. Mittarin olen avannut ja siellä kaikki näytti ok. Samoin mittarille tulevat liittimet ok. Varoitusvalot ym. toimivat koko ajan normaalisti. Kierroslukumittari toimii yleensä niin kauan, kunnes pyörä lähtee liikkeelle ja tämä vika alkaa. Voisiko liittyä jotenkin nopeusanturiin yms?
Pasti66
Viestit: 1
Liittynyt: To Touko 07, 2020 8:32 pm
Pyörä: BMW F650GS

Re: BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja Pasti66 »

Itsellä on myös -01 vuosimallinen F650 GS. Samaa nykimistä esiintynyt minullakin. Jossain ulkomaan foorumeilla sanottiin, että pyörää käynnistettäessä ei saa antaa yhtään kaasua, muuten ilmenee nykimistä ajettaessa. Tuota ohjetta olen noudattanut ja mielestäni se nykiminen on hävinnyt liki kokonaan.

Mittariston kanssa oli myös ongelmia. Nopeusmittari lakkasi välillä näyttämästä mitään ja välillä toiminta palasi normaaliksi. Lopulta se lakkasi toimimasta kokonaan. Kierroslukumittarista en muista, mitä se teki. Tarkistin eri foorumeiden ohjeiden mukaan toimintoja, jollain mainittiin mm. abs-anturin aiheuttavan sitä, mutta minulla jarrut pelasi ihan normaalisti, joten vika ei johtunut niistä. Lopulta löysin lisää tarinaa netistä ja kaikki viittasi siihen, että mittarin sisältä joku pikkukonkka oli hajalla. Käytin eräässä huoltoliikkeessä mittaria, mutta kaveri siellä ei uskaltanut purkaa mittaria kokonaan, koska "viisarit" oli hänen mukaansa liimattu kiinni. Lopulta tilasin uuden mittariston (en kuoria), vaihdoin sen ja kaikki alkoi pelaamaan. Samalla selvisi toinen vika, joka teki sitä, että akun varaus laski vähitellen itsekseen ja akkua sai ladata kesälläkin vähän väliä.

Se unohtui vielä, että käytin pyörää bmw-huollossa silloin, kun mittari lakkasi toimimasta ja siellä lukivat jollain laitteella pyörää, mutta se ei selvittänyt silloin ongelmaa nopeusmittarin suhteen.
Tippa
Viestit: 2
Liittynyt: To Touko 21, 2020 9:02 am
Pyörä: BMW F 650 GS

Re: BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja Tippa »

Tuohon nykimiseen muutama tulee mieleen. Kirjoitinkin tuonne toiseen ketjuun "sähköt katkeilee" oman tarinani.
Mutta katso jos sinullekkin on laitettu penkin alle vaihdettava pikkusuodatin niin kun käytät paikallaan vajuuko tuo pinta tuossa kaasuttaessasi reilusti vai pysyykö sihti täynnä. Jos vajuu pumppu toimii pätkien johon on tyyppivika eli punainen johto tankin sisällä menee poikki ihan abikon juuresta.

Toinen mikä tulee mieleen mikrorele joka löytyy akun edestä muovilipareen alta. Edestä muistaakseni keskimmäinen eli musta. Antaa sähkön eculle ja tämäkin voi pätkiä virran syöttöpiiristä syöpyy tulopuolen kanta pois.

Itselläkin ajoittain lievää nypytystä löytyy ilmeisesti hiukan ominaista mutta aion vielä mitata ja vaihtaa tuon imuilman lämpötila-anturin.
Viimeksi muokannut Tippa, Ke Touko 27, 2020 7:13 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Zamppaa
Viestit: 2
Liittynyt: To Huhti 23, 2020 10:11 pm
Pyörä: BMW F650 GS

Re: BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja Zamppaa »

Kiitos vastauksista. Käytin paikallisessa huoltoliikkeessä, joilla oli vikakoodin lukija (ei virallinen BMW:n). Näytti, että jännitteet heittelee. Sanoivat myös, että mittariston häikät voisivat johtua samasta ja tuo heittely todennäköisesti aiheuttaa nykimisen. Pitääpä nyt itse alkaa tutkimaan noita johtoja ja releitä... Toivotaan, että olisi joku "helppo" ja halpa vika :D

Mittasin muuten itse tuon ilmalämpötila-anturin linkissä olevalla ohjeella ja anturi oli ohjeen mukaan rikki. Tilasin uuden ja vastukset oli samat uudessakin, eikä ollut vaikutusta käyntiin. Eli tuota ohjetta ei ainakaan kannata noudattaa.. Jossain oli myös joku toinen ohje ja se vaikutti pitävän paikkansa.
http://www.ta-deti.de/f650gs/thermo.html

EDIT.

Tarkistin nuo releet. Oli tosiaan etummainen liitin toisesta syöpynyt poikki ja toisessakin oli heikossa kunnossa. Eipä tuosta kyllä virta oikein kulje läpi, huomenna Motonettiin ja toivotaan, että vika johtuu tuosta :D Olitkin jo laittanut releen numeronkin toiseen viestiketjuun, kiitos!
Liitteenä kuva, ilmeisesti juuri näitä tarkoitettiin!

EDIT 2.

Nykiminen loppui, kun vaihdoin nuo releet. Mittaristokin toimi ainakin eilisillä ajoilla koko ajan. Selvittiin suh pienellä :D
Kuvat releistä
Kuvat releistä
Avatar
purgiaali
Viestit: 90
Liittynyt: Ke Kesä 19, 2019 8:35 pm
Pyörä: F650GS
Paikkakunta: Hattula

Re: BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja purgiaali »

Se oli siiten tällä viikolla minun vuoro pähkäillä syytä pikkugessun käyntihäiriölle. Jo reilu viikko sitten alkoi pientä epäröintiä olla moottorin käynnissä. Laitoin suuttimenputsauslientä tankkiin ja ajelin vielä joinkin verran, mutta moottorin käytös meni jossain vaiheessa niin epämukavaksi ettei ajaminen ollut enää kivaa. Pieni paniikkia alkoi hiipiä päälle, kun loma alkaa jo olla lähellä, ja kohta pitäisi olla pohjanmaalla suota kaivamassa. Nyt ei ole hyvä hetki isolle remontille.

Ensimmäisenä etsin vikaa hieman syvemmältä. Huoltokirjassa on etäinen merkintä venttiilien säädöstä, mutta minä en niitä vielä ollut kurkannut, motskari levälleen pihanurmikkoon, ja tutkimaan. Venttiilivälykset oli ihan hyvin toleransseissa. Hyvä.

Tuli sitten selailtua tämäkin ketju lävitse ja releitäkin kurkkasin, mutta siellä oli vain pienen pieni ruostepiste toisen releen yhdessä jalassa.

Seuraavaksi huomio siirtyi polttoaineen saantiin. Oireet ei oikein antanut selvää suuntaa vaikka kaikenlaista vinkkiä eri palstoilta löytyykin, joten päädyin googlettelemaan osien hintoja ja saatavuuksia. Ruiskusuutin löytyi hintaan 53€ joten arvelin että ei ole pahan hintainen arvaus, ja laitoin heti maanantaina tilauksen. Suutin oli torstaina postissa.

Perjantai-iltana uuden suuttimen vaihto ja anturien tutkailu. Kaikki mitä voi helpostit tutkia vaikutti ehjältä. kaasuläpän asentoanturi, tyhjäkäyntiservo ja imuilman lämpöanturi. Johtosarjan kuori on joistain kohdin melko muruina, mutta ei mitään hälyyttävää vielä. Pitää joskus paremmalla ajalla perehtyä.

Sitten vain starttailemaan. Parin sammumisen jälkeen hieman kaasua että jaksaa käydä. Oli kai hieman ilmaa bensaletkussa. Hetken päästä epätasainen käynti hieman tasoittuu. Moottorinohjauksen opetus tyhjäkäynnillä ei siis onnistunut heti, eikä nyt ollut aikaa uusintaan. Pieni koeajo pihan ympäri ei oikein antanut selvää tulosta, joten kasasin pyörän kuoret paikoilleen, ja sitten lisää testiä.

Ajokamppeet päälle ja suunta kohti pienempää tietä. Hyvin pian oli selvää että moottori käy hyvin. Yritän vielä käydä läpi kaikki mahdolliset kaasukahvan asennot ja kierrosluvut, joilla aiemmin on ollut oireita. Ei ole mitään käyntihäiriötä. En saa millään temppuiltua moottoista ulos pienintäkään käyntihäiriötä. Alkaa tuntua että tämä mopo ei ole näin hyvin käynyt sen vuoden aikana mitä se on minun kanssa viettänyt. En osannut ollenkaan odottaa että uusi tarkalleen samanlainen suutin voisi tehdä noin suuren eron moottorin käyntiin. Poissa olivat kaikki satunnaiset imu ja pakopuolen yskäisyt. Ainoastaan moottorijarrulla saa aikaan pientä mölyä pakoputkessa.

:D
Avatar
purgiaali
Viestit: 90
Liittynyt: Ke Kesä 19, 2019 8:35 pm
Pyörä: F650GS
Paikkakunta: Hattula

Re: BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja purgiaali »

Heinäkuisen suuttimen vaihdon jälkeen bemmi kävi hienosti, kunnes kivetystä kotiinpäin ajellessa alkoi taas samankaltaiset oireet, kuin viimeksi. Vähän ontuu kiihdyttäessä, mutta tasakaasulla suunnilleen toimii. Tuntui että kone ei saa soppaa tarpeeksi.

Australian miehen vinkkisivua olen kerrannut ahkerasti, ja on tehnyt mieli koittaakkin miten käynti muuttuisi jos bensanpaine hieman muuttuisi, joten hain motonetistä polttoainesuodattimen jossa on 4bar paineensäädin, kun vakio on 3,5(3,3-3,7).

Nyt käy bemmi taas nätisti. Saapa nähdä kasvaako polttoaineen kulutus, ja mitä polttoainepumppu tykkää kasvaneesta kuormasta. Käytin pumppua 12V virtalähteellä, ja mittasin että pumpun ottama virta nousi 4,7A -> 5,6A uudella painesäätimellä.


Kuva
GSlpr
Viestit: 192
Liittynyt: La Marras 09, 2013 9:30 am
Pyörä: 8gs, f650gsd, yz450, s2r, beta, cbr...

Re: BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja GSlpr »

Eipä ole tullut tähän pyörään koskettua muutamaan vuoteen. Tein pari rymyreissua, joiden jäljiltä pyörässä oli aika paljon huolto ja korjausvelkaa. Sitten vedin vielä mahtavat pannut sillä päälle ja pyörä jäi lepäämään.

Meinaisin myydä sen muutama vuosi sitten, mutta ajetut kilometrit saivat kuitenkin pitämään tämän itsellä. Hankkiessa halusin tehdä siitä aikakautensa aavikkokilpuria, mutta se jäi aikalailla orkkikseksi. Nyt mielessä olisi sellainen maltillinen "uudistaminen" ja ajokuntoon saattaminen.

Alustan hankkimisellahan se olisi alotettava. Yamahan keulaa olisi tarjolla ja se siihen menee jollain tavalla modattuna. WP:n keulassa taas pitäisi päivittää rengas ja jarru samalla, jos en väärin muista. Joka tapauksessa päätyy kumpaan tahansa, niin ammattilaisella säädettävä se varmaan on. Ja takapumppu pitäisi päivittää samalla.

Onko kenelläkään antaa vinkkiä, millainen osaläjä pitää haalia ennen keulan päivitystä ja mistä malleista tämä kannattaa kerätä?
Suvi
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Touko 26, 2021 9:10 pm
Pyörä: Bmw f650gs 2006

Re: BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja Suvi »

Oon hommannu ensi pyöräksi vm 2006 gessun ja nyt iski ihmetys. Pyörä seisoi ostohetkestä noin 3 viikkoa tallissa (kortti vielä hommaamatta) ja sinä aikana akku meni tyhjiin ja lisäksi kuollut. Akku irti ja vaihtoon. Hommasin uuden ja tänään pistin sen sit takas paikalle ja kelloon syttys virta eikä sammunut vaikka otti virrat pois. Onko tää normaalia? Ja sori jos kysymys on vähän tyhmä 🤣 pyörä siis kävi ja kukkui ostohetkellä ihan moitteettomasti...
Vastaa Viestiin