Fiksu konsti ketjujen päivittäiseen huoltoon F650GS Dakar...
Valvoja: Moderaattorit
Fiksu konsti ketjujen päivittäiseen huoltoon F650GS Dakar...
Miten olette huoltaneet ketjuja, eli pyörässä on vain sivuseisontatuki? Vielä kun pyörässä on semmoinen esto, joka estää vaihteen laittamisen silmään sivuseisontatuen ollessa päällä? Pitäisi saada takapyörä jotenkin pyörimään, jotta voisi yksistään suorittaa puhdistuksen ja öljyämisen.
-
Marko Hemmilä
- Site Admin
- Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
- Viesti:
Oon kehittänyt pyörään äärimmäisen yksinkertaisen ketjurasvarin. Satulan alle pieni pullo joka täyteen 80W90 öljyä. Pullosta letku etuhammasrattaan taakse.
Pullosta puristamalla letkuun jää öljyä joka pikkuhiljaa valuu ketjulle.
Hinta tälle viritelmälle oli noin 3€ ja toimii todella hyvin !
Ennen tuota viritelmää rasvasin ketjut huoltopukin avulla ja reissulla sitten pensselillä pikkupätkä ketjua - pyörän siirto - lisää sutimista - pyörän siirto jne.
Pullosta puristamalla letkuun jää öljyä joka pikkuhiljaa valuu ketjulle.
Hinta tälle viritelmälle oli noin 3€ ja toimii todella hyvin !
Ennen tuota viritelmää rasvasin ketjut huoltopukin avulla ja reissulla sitten pensselillä pikkupätkä ketjua - pyörän siirto - lisää sutimista - pyörän siirto jne.
Re: Fiksu konsti ketjujen päivittäiseen huoltoon F650GS Daka
Vallan mainio keksintö ketjunrasvaukseen:Robocop kirjoitti:Miten olette huoltaneet ketjuja, eli pyörässä on vain sivuseisontatuki?
kuva huoltopukista
Tuommosenhan näppärä kaveri tekee itte eikä sorru markkinatalouden uhriksi niinkuin minä.
-- Backman
kuvagalleria
kuvagalleria
Kkkk:ssa näin seuraavan konstin, jolla Triumph Tigerin ketjuja öljyttiin.
Ensin kallistetaan pyörä seisontatuen varaan vasemmalle kyljelleen. Sitten laitetaan sopivan mittainen puukalikka oikealle puolelle siihen johonkin moottorin takapäähän tukemaan pyörä asentoon.
Ja sitten eikun takapyörää käsin pyörittelemään ja ketjua öljyämään.
Näppärää ja yksinkertaista ja näytti toimivan.
Pekka

Ensin kallistetaan pyörä seisontatuen varaan vasemmalle kyljelleen. Sitten laitetaan sopivan mittainen puukalikka oikealle puolelle siihen johonkin moottorin takapäähän tukemaan pyörä asentoon.
Ja sitten eikun takapyörää käsin pyörittelemään ja ketjua öljyämään.
Näppärää ja yksinkertaista ja näytti toimivan.
Pekka
- Lakupilotti
- Pyörä: Laku
Ennenkuin laitoin tuohon Lakuun seksiseisontatuen, niin mulla oli käytössä laudanpätkä, jonka toiseen kylkeen oli ruuvattu vanerinpala siten, että vaneri meni hiukan yli laudan päästä.
Mopo sivutuelle, apuväline nojaamaan takahaarukkaan vanerilisäke ylös- ja ulospäin, ja sitten mopoa sivutuen varassa nostaen sen verran, että tuki klapsahtaa paikalleen. Eikun rasvaamaan. Tämä apuväline toimi reissussakin keskituen korvikkeena kovalla alustalla. Rengastöihin se on turhan hutera.
Melkein yhtä kätevä ainakin koto-oloissa on tuo aina valmiina tallin katossa roikkuva talja, jolla nostaa muutamassa sekunnissa koko rätkän ilmaan.
Jossain saksalaisessa katalookissa (Touratech, Wunderlich,???) näin oikealle puolelle asennettavan sivutuen. Kahdella sivutuella saa myös takapyörän ilmaan.
Make & Laku
Mopo sivutuelle, apuväline nojaamaan takahaarukkaan vanerilisäke ylös- ja ulospäin, ja sitten mopoa sivutuen varassa nostaen sen verran, että tuki klapsahtaa paikalleen. Eikun rasvaamaan. Tämä apuväline toimi reissussakin keskituen korvikkeena kovalla alustalla. Rengastöihin se on turhan hutera.
Melkein yhtä kätevä ainakin koto-oloissa on tuo aina valmiina tallin katossa roikkuva talja, jolla nostaa muutamassa sekunnissa koko rätkän ilmaan.
Jossain saksalaisessa katalookissa (Touratech, Wunderlich,???) näin oikealle puolelle asennettavan sivutuen. Kahdella sivutuella saa myös takapyörän ilmaan.
Make & Laku
Itsellä oli domissa lisävaruste keskiseisontatuki, mutta eihän sitä kukaan itseään kunnioittava enskamies voi siellä pitää, kun hypyissä se kolahtelee ja painaa muuten varmaan 5kg. joten isompiin remppoihin sen asensin, mutta muuten pidin sen tallissa.
Ketjunrasvaukseen käytin halkopinosta sopivaa koivuhalkoa. Pyörä sivujalalle, sitten vähän työnnät sitä jalalle päin ja tunget sen halon taka-akselin alle, jolloin takarengas pyörii. Eipä ollut valittamista.
Mutta nuo katupyöräpukit on niin käteviä, että todennäköisesti seuraavaan enskaan hitsaan haarukkaan semmoiset huoltopukkikorvakkeet.
jaket
Olen myös nähnyt käytettävän pientä halpaa hallitunkkia, jolla nostetaan rungosta, jolloin pyörä nojaa sivujalkaan ja hallitunkkiin ja etupyöräänsä.
Ketjunrasvaukseen käytin halkopinosta sopivaa koivuhalkoa. Pyörä sivujalalle, sitten vähän työnnät sitä jalalle päin ja tunget sen halon taka-akselin alle, jolloin takarengas pyörii. Eipä ollut valittamista.
Mutta nuo katupyöräpukit on niin käteviä, että todennäköisesti seuraavaan enskaan hitsaan haarukkaan semmoiset huoltopukkikorvakkeet.
jaket
Olen myös nähnyt käytettävän pientä halpaa hallitunkkia, jolla nostetaan rungosta, jolloin pyörä nojaa sivujalkaan ja hallitunkkiin ja etupyöräänsä.
Pekkavee kirjoitti:Sorry, kun en ymmärrä. Mikä se koiranluu on.deeku kirjoitti:minä oon nostanut hallitunkilla koiranluusta... hyvin nousee ja on tarpeeksi tukeva...
Ei mulla vaan semmoisia, vissiin. No eipä tarvi voidella, kun on kardaani.
Pekka
![]()
![]()
no iskarin alapäässä on semmonen hässäkkä niin siitä....eli takahaarukan etupäästä...
Heti kun tölkin pohjalle jääny Hondan mineraaliölppä loppuu, niin vaihdan tuohon samaiseen laatikko/peräöljyyn. Kohtuullisen kankeana kestää kettingissä paremmin kuin toi moottoriöljy.Robocop kirjoitti:Eli laajennetaan vielä kysymystä käytettävään voiteluaineeseen. Marko käyttää 80W90 vaihteistoöljyä, miksi? Käyttääkö muut mitä?
-- Backman
kuvagalleria
kuvagalleria
Omatekoiseen rasvariin laitan sellaista peräöljyä, mitä käteen sattuu. Yleisimmin se taitaa olla 80W90. ketjut pysyy puhtaana, mutta takavanne ei
.
Jos haluaa oikein nuuka olla, niin tarkoitukseen passaa käytetyt vaihteisto ja peräöljytkin. Kesän ajettu perämoottorin vaihteistoöljy näyttää vielä ihan uudelta. Kierrätystä sanon minä
.
Jos haluaa oikein nuuka olla, niin tarkoitukseen passaa käytetyt vaihteisto ja peräöljytkin. Kesän ajettu perämoottorin vaihteistoöljy näyttää vielä ihan uudelta. Kierrätystä sanon minä
404 HTTP Error File not found