Fiksu konsti ketjujen päivittäiseen huoltoon F650GS Dakar...

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Robocop
Pyörä: DR 650 RS

Fiksu konsti ketjujen päivittäiseen huoltoon F650GS Dakar...

Viesti Kirjoittaja Robocop »

Miten olette huoltaneet ketjuja, eli pyörässä on vain sivuseisontatuki? Vielä kun pyörässä on semmoinen esto, joka estää vaihteen laittamisen silmään sivuseisontatuen ollessa päällä? Pitäisi saada takapyörä jotenkin pyörimään, jotta voisi yksistään suorittaa puhdistuksen ja öljyämisen.
Pasi
Pyörä: KTM690R/SM

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Tuommoinen estohan pittää purkaa ensi tilassa. Ketjun huollon suoritan huoltopukin päällä, toisella kädellä pyöritän takakumista ja toisessa käjessä suti-mallinen pumppupullo jossa vaihteistoöljyä.
Marko Hemmilä
Site Admin
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Oon kehittänyt pyörään äärimmäisen yksinkertaisen ketjurasvarin. Satulan alle pieni pullo joka täyteen 80W90 öljyä. Pullosta letku etuhammasrattaan taakse.

Pullosta puristamalla letkuun jää öljyä joka pikkuhiljaa valuu ketjulle.
Hinta tälle viritelmälle oli noin 3€ ja toimii todella hyvin !

Ennen tuota viritelmää rasvasin ketjut huoltopukin avulla ja reissulla sitten pensselillä pikkupätkä ketjua - pyörän siirto - lisää sutimista - pyörän siirto jne.
Robocop

Markon konsti on mielenkiintoinen ja kokeilemisen arvoinen. Muuten, miten olet toteuttanut sen huoltopukkinoston. Olen nähnyt sellaisia pukkeja jotka nostavat takapään ilmaan kunhan vain siinä haarukassa on jotkin ulkonevat tapit joista voi nostaa. Dakarissahan ei ole mitään mistä voisi nostaa.
MrB
Pyörä: CB
Viesti:

Re: Fiksu konsti ketjujen päivittäiseen huoltoon F650GS Daka

Viesti Kirjoittaja MrB »

Robocop kirjoitti:Miten olette huoltaneet ketjuja, eli pyörässä on vain sivuseisontatuki?
Vallan mainio keksintö ketjunrasvaukseen:
kuva huoltopukista

Tuommosenhan näppärä kaveri tekee itte eikä sorru markkinatalouden uhriksi niinkuin minä.
-- Backman
kuvagalleria
tommte
Pyörä: BMW R1150GS

Viesti Kirjoittaja tommte »

Minä olen laitetta kallistanut sivujalan varaan ja kun on sattunut tallissa olemaan autoa varten pukki niin olen sen tuupannut toiselle puolelle haarukan alle. Toistaiseksi ainakin on hyvin onnistunut, eikä ole ST kertaakaan vielä rasvaushommissa kaatunut. :D
Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Kkkk:ssa näin seuraavan konstin, jolla Triumph Tigerin ketjuja öljyttiin.

Ensin kallistetaan pyörä seisontatuen varaan vasemmalle kyljelleen. Sitten laitetaan sopivan mittainen puukalikka oikealle puolelle siihen johonkin moottorin takapäähän tukemaan pyörä asentoon.

Ja sitten eikun takapyörää käsin pyörittelemään ja ketjua öljyämään.
Näppärää ja yksinkertaista ja näytti toimivan.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Lakupilotti
Pyörä: Laku

Viesti Kirjoittaja Lakupilotti »

Ennenkuin laitoin tuohon Lakuun seksiseisontatuen, niin mulla oli käytössä laudanpätkä, jonka toiseen kylkeen oli ruuvattu vanerinpala siten, että vaneri meni hiukan yli laudan päästä.

Mopo sivutuelle, apuväline nojaamaan takahaarukkaan vanerilisäke ylös- ja ulospäin, ja sitten mopoa sivutuen varassa nostaen sen verran, että tuki klapsahtaa paikalleen. Eikun rasvaamaan. Tämä apuväline toimi reissussakin keskituen korvikkeena kovalla alustalla. Rengastöihin se on turhan hutera.

Melkein yhtä kätevä ainakin koto-oloissa on tuo aina valmiina tallin katossa roikkuva talja, jolla nostaa muutamassa sekunnissa koko rätkän ilmaan.

Jossain saksalaisessa katalookissa (Touratech, Wunderlich,???) näin oikealle puolelle asennettavan sivutuen. Kahdella sivutuella saa myös takapyörän ilmaan.

Make & Laku
jaket
Pyörä: CRF300rally, 1050 S3, R1200GS 2010

Viesti Kirjoittaja jaket »

Itsellä oli domissa lisävaruste keskiseisontatuki, mutta eihän sitä kukaan itseään kunnioittava enskamies voi siellä pitää, kun hypyissä se kolahtelee ja painaa muuten varmaan 5kg. joten isompiin remppoihin sen asensin, mutta muuten pidin sen tallissa.

Ketjunrasvaukseen käytin halkopinosta sopivaa koivuhalkoa. Pyörä sivujalalle, sitten vähän työnnät sitä jalalle päin ja tunget sen halon taka-akselin alle, jolloin takarengas pyörii. Eipä ollut valittamista.

Mutta nuo katupyöräpukit on niin käteviä, että todennäköisesti seuraavaan enskaan hitsaan haarukkaan semmoiset huoltopukkikorvakkeet.

jaket

Olen myös nähnyt käytettävän pientä halpaa hallitunkkia, jolla nostetaan rungosta, jolloin pyörä nojaa sivujalkaan ja hallitunkkiin ja etupyöräänsä.
deeku
Pyörä: Polkupyörä

Viesti Kirjoittaja deeku »

minä oon nostanut hallitunkilla koiranluusta... hyvin nousee ja on tarpeeksi tukeva...
Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

deeku kirjoitti:minä oon nostanut hallitunkilla koiranluusta... hyvin nousee ja on tarpeeksi tukeva...
Sorry, kun en ymmärrä. Mikä se koiranluu on.
Ei mulla vaan semmoisia, vissiin. No eipä tarvi voidella, kun on kardaani.

Pekka
deeku
Pyörä: Polkupyörä

Viesti Kirjoittaja deeku »

Pekkavee kirjoitti:
deeku kirjoitti:minä oon nostanut hallitunkilla koiranluusta... hyvin nousee ja on tarpeeksi tukeva...
Sorry, kun en ymmärrä. Mikä se koiranluu on.
Ei mulla vaan semmoisia, vissiin. No eipä tarvi voidella, kun on kardaani.

Pekka

no iskarin alapäässä on semmonen hässäkkä niin siitä....eli takahaarukan etupäästä...
Robocop

Eli laajennetaan vielä kysymystä käytettävään voiteluaineeseen. Marko käyttää 80W90 vaihteistoöljyä, miksi? Käyttääkö muut mitä?
MrB
Pyörä: CB
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MrB »

Robocop kirjoitti:Eli laajennetaan vielä kysymystä käytettävään voiteluaineeseen. Marko käyttää 80W90 vaihteistoöljyä, miksi? Käyttääkö muut mitä?
Heti kun tölkin pohjalle jääny Hondan mineraaliölppä loppuu, niin vaihdan tuohon samaiseen laatikko/peräöljyyn. Kohtuullisen kankeana kestää kettingissä paremmin kuin toi moottoriöljy.
-- Backman
kuvagalleria
juh@
Pyörä: AT RD07A

Viesti Kirjoittaja juh@ »

Omatekoiseen rasvariin laitan sellaista peräöljyä, mitä käteen sattuu. Yleisimmin se taitaa olla 80W90. ketjut pysyy puhtaana, mutta takavanne ei :D .

Jos haluaa oikein nuuka olla, niin tarkoitukseen passaa käytetyt vaihteisto ja peräöljytkin. Kesän ajettu perämoottorin vaihteistoöljy näyttää vielä ihan uudelta. Kierrätystä sanon minä :D .
404 HTTP Error File not found
Vastaa Viestiin