Perhanan mopopojat ja niiden tekemiset!
Valvoja: Moderaattorit
- Hannu^
- Pyörä: CRF450X
Perhanan mopopojat ja niiden tekemiset!
On ollut viime viikkoina tuo v***tus aikalailla huipussaan kun on selvinnyt mitä yksi aikaisemmista omistajista on saanut aikaan! XL:n kannen tiiviste oli itse leikottu kahdesta ohuesta kupari liuskasta ja ajotukset oli kasattu päin honkia myös vauhtipyörä oli saanut oman osuutensa kun japsi kierteille oli yritetty tunkea perus eurooppalaista pulttia vaikka siihenkin olisi sopiva pultti löytynyt taka-akselista. Myös jakopäänketju ahdistaa jostain syystä
Joten kokonaisuudessaan olen joutunut laittamaan tämän mopopojan jäljiltä uusiksi venttiilit, kaikki yläpään tiivisteet myös venttiilivarren tiivisteet, kansi piti käyttää koneistamolla jolloin venttiilit sovitettiin paikoilleen ja kaksi helikoilia piti teettää myös kun olihan kahdesta venttiilikannen kiinikeruuvin paikasta jengat saatu ammattimaisesti vedettyä tasaisiksi
Rahaa nyt toisen "työn" jälkien paikkaukseen mennyt noin 200-300€ ja odotaen että mitä tulee vielä lisää ja kaikkein eniten harmittavimpana menetyksenä ajoaikaa kohta neljä viikkoa ohi 
Nopeat elävät
Kuolleet eivät
Kuolleet eivät
Heh, melkoinen "mein kampf" tuo kyllä on. Sylinteriki porattu kokoon 63mm ja risat, (vakio 125R:n poraus on 56mm ja risat...) tästä syystä mäntä on tehty jostain aivan muusta männästä ja onkin liian korkea. Tämän joku valopää on ratkaissut leikkaamalla sylinterin alapäähän parin millin alumiinilevyn korokokkeeksi, homma ok muuten mutta nokkaketjun mitta ei riitä, se on kireämmällä kuin viulunkieli ilman mitään kiristimiäkään ja ilman ko. alumiinilevyä mäntä ei sovi käymään yläkuolokohdassa. Ihmettelen ylipäätään että miten se toimi hajoamatta ennen ku tämä huomattiin. Luultavasti tämä ylikorkea mäntä särki sen pakoventtiilinki joka meni heti ensiksi vaihtoon.
Ottaa aivoon ihan Hannunki puolesta
pari kuvaa koneesta kun sitä purimme:
Ei ole ihan yhtäkertaa napannut mäntään venttiili. Karstasta näkee että mukana palaa muutkin kuin bensaa.
http://img70.imageshack.us/my.php?image=manta4vr.jpg
Ei oikein näytä vakiomännältä, allekirjoittanutta alkoi epäilyttää välittömästi.
http://img70.imageshack.us/my.php?image ... paa1lc.jpg
Paljon puhutut tiivisteet:
http://img70.imageshack.us/my.php?image ... eet7cd.jpg
Ottaa aivoon ihan Hannunki puolesta
pari kuvaa koneesta kun sitä purimme:
Ei ole ihan yhtäkertaa napannut mäntään venttiili. Karstasta näkee että mukana palaa muutkin kuin bensaa.
http://img70.imageshack.us/my.php?image=manta4vr.jpg
Ei oikein näytä vakiomännältä, allekirjoittanutta alkoi epäilyttää välittömästi.
http://img70.imageshack.us/my.php?image ... paa1lc.jpg
Paljon puhutut tiivisteet:
http://img70.imageshack.us/my.php?image ... eet7cd.jpg
Hyvin menee mutta menkööt
Tuossa on vähän tehty säästämällä ja nopeasti ajoon tavalla tuo poraus, kovin pv-suikan metodilta tuo näyttää.
Tosin herää kysymys että onko tuo muutos moottorin ryssimisen arvoinen?
No miksi ei, tosin tuo mäntä pitäs sovittaa kyllä ihan ammattipajassa kanteen. Ja kanavien avarrus. Tuohon on varmaan saatu kovat puristukset
Nokkaketjua voinee etsiä toisesta mallista/tyyppikoodilla että jos löytysi pitempi, niin ei vääntäs nokkaa niin tiukalle.
Eikös näihin saa Saksasta valmiita ylikoko sylinteri+kansi settejä?
Tosin herää kysymys että onko tuo muutos moottorin ryssimisen arvoinen?
No miksi ei, tosin tuo mäntä pitäs sovittaa kyllä ihan ammattipajassa kanteen. Ja kanavien avarrus. Tuohon on varmaan saatu kovat puristukset
Eikös näihin saa Saksasta valmiita ylikoko sylinteri+kansi settejä?
Tuttu tunne korjailla toisten tekemisiä, varsinkin kun ne on joskus syvällä piilossa.
Oma dr350 sai kanssa viime kesänä uudet nokan, keinuvivut, pari helicoilia yms. Lisäksi korvailin itse (huonosti) leikattuja paperitiivisteitä uusilla. Ja poistin silikonilimppejä koneesta.
Koneistamossa kyllä pystyvät helposti syventämään venttiilitaskuja jos löytyy sopiva mäntäaihio. Mikäli olemassaoleva mäntä ei ole murtunut, niin tuotakin voinee käyttää koneistettavana. No uusi aina parempi. Vai onkos tuossa nokan ajoitus ollut niin paljon pielessä että se olisi aiheuttanut mäntä-venttiilikosketuksen?
Vaan mikäli koneen alakerta ja nokan laakerointi on kunnossa, niin olet päässyt vähällä. Noissa isommissa yksimukisissa on joskus nokan laakeroinnin pettäminen teettänyt arvokkaita remontteja, ja kylvänyt hienoa murua koneen sisuksiin. Esimerkkejä löytyy tältäkin foorumilta ainakin muutaman dr350 osalta.
Ei muutakun xl ajoon, se on pikkupyöräksi harvinaisen nättikäyntinen laite.
Oma dr350 sai kanssa viime kesänä uudet nokan, keinuvivut, pari helicoilia yms. Lisäksi korvailin itse (huonosti) leikattuja paperitiivisteitä uusilla. Ja poistin silikonilimppejä koneesta.
Koneistamossa kyllä pystyvät helposti syventämään venttiilitaskuja jos löytyy sopiva mäntäaihio. Mikäli olemassaoleva mäntä ei ole murtunut, niin tuotakin voinee käyttää koneistettavana. No uusi aina parempi. Vai onkos tuossa nokan ajoitus ollut niin paljon pielessä että se olisi aiheuttanut mäntä-venttiilikosketuksen?
Vaan mikäli koneen alakerta ja nokan laakerointi on kunnossa, niin olet päässyt vähällä. Noissa isommissa yksimukisissa on joskus nokan laakeroinnin pettäminen teettänyt arvokkaita remontteja, ja kylvänyt hienoa murua koneen sisuksiin. Esimerkkejä löytyy tältäkin foorumilta ainakin muutaman dr350 osalta.
Ei muutakun xl ajoon, se on pikkupyöräksi harvinaisen nättikäyntinen laite.
En siis olekaan ainoa joka on joutunut kiroilemaan entisen omistajan tekemisiä!
Joskus aikoinaan mulla oli ts125er -80 ja sen edellinen omistaja oli ollut lähes yhtä vertaansa vailla oleva mekaanikko. Esim. joka kumiosa oli korvattu pyörästä puutarhaletkun paloilla! Kaveri oli jaksanut mm. kytkinremontin yhteydessä avata kytkinkruunussa (tai mikälie en muista nimeä) olevat niitit ja ja korvannut sisällä olevista kumikiekoista puolet puutarhaletkulla! Haloo! Nähdä hirmu vaiva avaamisen ja niittaamisen takia ja laittaa sisällä jotain kumiletkua. Muutenkin asennusjälki oli kuin mopopojilla ikään: nopeasti ja halvalla. "V*ttu mä mitään pytyntiivisteitä uusi. Nehän maksaa 8 mk kappale".
Nimim. Tiivisteliiman ostamiselle saatava k-20 ikäraja.
Joskus aikoinaan mulla oli ts125er -80 ja sen edellinen omistaja oli ollut lähes yhtä vertaansa vailla oleva mekaanikko. Esim. joka kumiosa oli korvattu pyörästä puutarhaletkun paloilla! Kaveri oli jaksanut mm. kytkinremontin yhteydessä avata kytkinkruunussa (tai mikälie en muista nimeä) olevat niitit ja ja korvannut sisällä olevista kumikiekoista puolet puutarhaletkulla! Haloo! Nähdä hirmu vaiva avaamisen ja niittaamisen takia ja laittaa sisällä jotain kumiletkua. Muutenkin asennusjälki oli kuin mopopojilla ikään: nopeasti ja halvalla. "V*ttu mä mitään pytyntiivisteitä uusi. Nehän maksaa 8 mk kappale".
Nimim. Tiivisteliiman ostamiselle saatava k-20 ikäraja.
Tjaah, monikohan entinen mopopoika voi puhtaalla omallatunnolla sanoa käyttäneensä vain "alkuperäisiä varaosia" ...tai edes tarvikeosia, joita ei ole tarkoitettu johonkin ihan muualle
Ihan tuontapaista ei tullut ajatelleeksi, mutta tiivisteitä varsinkin tuli korvattua milloin milläkin. Kolululaisen/opiskelijan budjetti tulee helposti kulutettua "nautintoaineisiin"
Ihan tuontapaista ei tullut ajatelleeksi, mutta tiivisteitä varsinkin tuli korvattua milloin milläkin. Kolululaisen/opiskelijan budjetti tulee helposti kulutettua "nautintoaineisiin"
Ja kun ajattelee miten Helpolla pääsee kun laittaa kuluneen osan tilalle
uuden, ei tarvii veistellä mitään. Mä olen ainakin moottorin sisuskaluista tarkka, en kakkaa laittais tilalle.
Tosin yleismallin osia voi hyvillä mielin korvata toisella, no vaikkapa seisontatuen jousi. Kun ei alk.peräistä ilkeä Japanista aina tilata
uuden, ei tarvii veistellä mitään. Mä olen ainakin moottorin sisuskaluista tarkka, en kakkaa laittais tilalle.
Tosin yleismallin osia voi hyvillä mielin korvata toisella, no vaikkapa seisontatuen jousi. Kun ei alk.peräistä ilkeä Japanista aina tilata