R1100GS yskii ja paukkuu - mikä avuksi?

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
niklasbackman
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 11:15 am
Pyörä: BMW R1100GS (-96)
Paikkakunta: Oslo

R1100GS yskii ja paukkuu - mikä avuksi?

Viesti Kirjoittaja niklasbackman »

Kertokaa viisaammat, miksi moponi yskii ja käy erittäin epätasaisesti sekä alhaisilla että korkeammilla kierroksilla? Ja kun hieman kiihdytin kakkosella, sain aikaan ainoastaan suuren pamauksen.

Syyllistä etsitään tämän päivän korjailuista:
- lisäsin 1dl öljyä moottoriin (ei voi olla tämä)
- asensin lisävalot
- asensin tupakansytytin-plugin
- "asensin" tankkilaukun

Tankannut olen pari päivää sitten, tankki on ehkä 4/5 täynnä.

Eli:
- desi öljyä ei voi olla syyllinen
- sähkötyöt ei kai myöskään? Kokeilin vielä ilman lisättyjä valoja + tupakansytytintä, mutta käynti oli edelleen yskivä.
- tankki on ollut tietysti ylhäällä, mutta ei irti. Voiko tankissa oleva(?) roska tukkia jotain?
- olenko vahingossa irrottanut jonkun letkun kun olen muuttanut tankin asentoa?
- olenko vahingossa tankkia laskiessa puristanut jonkun letkun?

Polttoaineen syötössähän se vika on, eikö?
vkoivu
Viestit: 1784
Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Pyörä: pyörät myyty
Paikkakunta: Kouvola / Espoo

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Jos vikaa on nimenomaan silloin kun on paljon kuormaa niin syypää saattaa hyvinkin olla bensapuolella. Se sihti minkä läpi pumppu imee on niin iso ettei sitä helpolla mikään roska tuki, mutta kaikki on tietty mahdollista. Jos et olisi tehnyt juuri moporemppaa niin yksi varteenotettava vika voisi olla väsynyt bensapumppu (tietty se voi syypää nyttekin olla).

Kurkkaa, että ne tankista lähtevät letkut eivät ole aivan hirmuisen tiukalla mutkalla eli luttussa ja että tankki saa korvausilmaa.
Avatar
niklasbackman
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 11:15 am
Pyörä: BMW R1100GS (-96)
Paikkakunta: Oslo

Viesti Kirjoittaja niklasbackman »

Hmm, nyt se on hieman parempi. Nostin tankkia, ronkin sieltä-täältä, mutta ei siellä mun mielestä mikään kovin mutkalla ollut.

Tyhjäkäynnillä se yski edelleen, mutta 10min pikkulenkki sai sen "parantumaan". Edelleen se ei käy ihan tasaisesti (kävikö se koskaan..?), mutta nyt sillä voi ajaa. Ja kokeilin nostella kierroksia välillä jos se olisi auttanut.

Lisää diagnoosin avuksi:
Tyhjäkäynnillä se yskäsy tulee ehkä 5s välein, yhtäkkiä kuuluu vaan sellanen "ZHuuuuup" normaalien käyntiäänien (pa-rap-pappa, pa-rap-pappa) väliin ja sitten se meinaa sammua.

Tulpissa jotain? Ja mikä se oli eilen kun se yllättäen kovilla kierroksilla pamahti? Liikaa bensaa äkilisesti?

Periaatteessa nämä pienet ongelmat on ihan mukava hoitaa kotona kun on aktiivinen yhteisö auttamassa. Matkalla voisi olla toista. Ja oppiihan tässä muutenkin vähän enemmän tuosta koneen oikukkaasta sielunelämästä :)
Tomi
Viestit: 278
Liittynyt: La Syys 25, 2004 5:18 pm
Pyörä: R1200GS
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Noilla oireilla 1200 gessussa vikana pilaantunu puola. Eli ei anna kunnon kipunaa. 1200:ssa on puolat tulpanhatussa(stick coils) jotka saattaa viottua jopa tulpanvaihon yhteydessä. En tiä millaset puolat sinun pyörässä on mutta kipunavika se kuitenki vois olla.
Viimeksi muokannut Tomi, Su Heinä 13, 2008 7:28 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
niklasbackman
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 11:15 am
Pyörä: BMW R1100GS (-96)
Paikkakunta: Oslo

Viesti Kirjoittaja niklasbackman »

Mysteeri on selviämässä. Avasin nyt nuo tulpat, ja kas kummaa mitä sieltä tulikaan vastaan. Ruokalusikallinen tuhkaa ja tulpat aika erikoisessa kunnossa.

Eli missä vika? Ja voiko noi tulpan "reiät" puhdistaa ihan vain paperilla/puhaltamalla, vai pitääkö availla enemmänkin noita kansia?

Kuvista näkee..
Liitteet
tulppa.jpg
(61.85 KiB) Tiedosto ladattu 271 kertaa
tutti.jpg
tutti
(66.94 KiB) Tiedosto ladattu 243 kertaa
Tomi
Viestit: 278
Liittynyt: La Syys 25, 2004 5:18 pm
Pyörä: R1200GS
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Kuvassa se näyttäs hiekalta. Puhaltele puhtaaksi ja sitte tulppa irti. Jos tulppa ok ni laita takasi ja kunnolla kiinni.

EDITTIÄ: Sulla onki jo tulppa irti....pääasia on kuitenki että se paska ei vaan mene sylinteriin ku putsailet. Niin ja oletko millon viimeksi vaihtanu ne tulpat?
Viimeksi muokannut Tomi, Ti Heinä 15, 2008 7:57 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4761
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

niklasbackman kirjoitti: Eli missä vika? Ja voiko noi tulpan "reiät" puhdistaa ihan vain paperilla/puhaltamalla, vai pitääkö availla enemmänkin noita kansia?

Kuvista näkee..
Pölynimuri saattaisi olla kotikonsteista hyvä. Joku pieni suutin siihen.
Paineilma on OK, jos tulpat on vielä kiinni ( ei näköjään enää ole ).
Paineilma työntää muuten ne moskat sylinteriin ja venttiileihin tulpan reiästä.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
PS. Saaristorallissa oli mukavaa, tulin juuri kotiin.
IKU
Viestit: 102
Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 12:52 am
Pyörä: KTM EXC450
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja IKU »

Tuli vaan miäleen, että oisko kaasuvaijerien asetukset muuttuneet tankkia nostellessa. Tämmönen on joskus sattunut kohdalle...
Iku
Avatar
niklasbackman
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 11:15 am
Pyörä: BMW R1100GS (-96)
Paikkakunta: Oslo

Viesti Kirjoittaja niklasbackman »

Kiitos vinkeistä. Paikat putsattu, kohta ajelulle. Josko se olisi nyt parempi.

Pekka, kerro lisää Saaristorallista, oliko sillä jotain saittia?
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4761
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

niklasbackman kirjoitti: Pekka, kerro lisää Saaristorallista, oliko sillä jotain saittia?
No tuolla oli ilmoitus rallista.
http://www.mctump.fi/muutdokumentit/ralli_ilmo_A_5.pdf

Paikalla oli noin 600 kävijää, hyvät saunat, ranta, olutteltta, musiikkia ja muutenkin hyvin järkätty homma.

HMPK:lla oli oma kerhoteltta ( ja mulla oma )

Parasta rallissa oli tavata HMPK kerhon kavereita, ajella pikkuteitä Vehmaalle ja tavata yksi saksalainen kaveri, joka otti minuun yhteyttä GS-Meeting infojeni takia. Jatkossakin varmaan olen kaverin kanssa yhteydessä. Herra on käynyt Suomessa jo monta kertaa.

Mainio mies. R80G/S-PD

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
AM
Viestit: 943
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 5:45 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja AM »

Onko oikeanpuolen kaasuvaijerin kuori kunnolla paikallaan. Pensaletkujen kanssa värkätessä vaijerin kuori nousee helposti pois paikoiltaan ja ruiskujen synkkaus menee poskelleen.
POIKITTAISETHYRRÄVOIMATKAATAVATPYÖRÄNSATUNNAISESTI
vkoivu
Viestit: 1784
Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Pyörä: pyörät myyty
Paikkakunta: Kouvola / Espoo

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

AM kirjoitti:Onko oikeanpuolen kaasuvaijerin kuori kunnolla paikallaan. Pensaletkujen kanssa värkätessä vaijerin kuori nousee helposti pois paikoiltaan ja ruiskujen synkkaus menee poskelleen.
Juu tuo on kyllä niitä ensimmäisiä juttuja mitä kannattaa kattoa jos tuntuu ettei mopo toimi yhtään. (Lähtee toki käyntiin, mutta ravistaa niin paljon ettei viitsi ajaa.)
Avatar
siogo
Viestit: 71
Liittynyt: To Joulu 16, 2004 10:10 pm
Pyörä: BMW R1150GS
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja siogo »

IKU kirjoitti:Tuli vaan miäleen, että oisko kaasuvaijerien asetukset muuttuneet tankkia nostellessa. Tämmönen on joskus sattunut kohdalle...
Plus yksi.
TTA
Viestit: 1566
Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 8:53 pm

Viesti Kirjoittaja TTA »

Vaikkei kuori olisikaan huonosti niin yllättävän paljon tuo synkkaus vaikuttaa käyntiin ja sen puhtauteen. Säätöruuvista jopa neljäsosakierros sekottaa jo balanssin joten tosi pienestä on kiinni.

En kyllä usko että synkkaus vaikuttaisi paukutteluun putkessa vaan mieluummin syyllinen on pimeä tulppa tms. kipinähäiriö.
Tomi
Viestit: 278
Liittynyt: La Syys 25, 2004 5:18 pm
Pyörä: R1200GS
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Korjautuko vika?
Vastaa Viestiin