R 1150 GS pleksi ja pleksit yleensä

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Eepee
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Huhti 11, 2008 7:30 am
Paikkakunta: Mikkeli

R 1150 GS pleksi ja pleksit yleensä

Viesti Kirjoittaja Eepee »

No kun nyt tässä yrittää sopeutua tähän mopoon. Ja kun olettaa että sakemannihan on kaiken hyvin suunnitellu. Nin eikös prkule pleksin suunnittelu on minusta ainakin ihan syvältä. Kolmen asennon säätö ja missään asennossa ei toimi. Joko "läpyttää" tai "tutisuttaa" tai "humajaa". Hitsi, itte vähän muunneltu Teneren pleksisydeemi ol tuhat kertaa paree!

Kokemukset touringpleksistä? Lisälipoista? Oma suunnitelma on se että kohta lähtee koko pleksi ja kokeilen ilman. Siinähän on se hopian värinen plätkä, katteen omaisesti. Jos ei pelitä, niin seuraava yritys on pleksi loivimpaan asentoon ja sitten 4-5 cm:n lisälippa muutamalla pikkupultilla kii. "kämmenkokeilun" perusteella lisälippa parantais olennaisesti.

Kaikkiaan...on se kumma miten taitaa olla aika yleistä, että suuret ja mahtavat pyörätehtaat taitavat suunnitella yhä pleksejä vain ulkonäköä tavoitellen? Aina niitä saa väsäillä ja viritellä?! Älytön turbulenssimeteli vie koko ajamisen nautinnon, höh. Yhden matkamopon kanssa tein niin, että pikaväsäsin alumiinista ylisuuren "pleksin" ja teippasin kiinni katteeseen. Sitten matkaan ja peltisaksilla matkalla muotoilua ja pientä vääntelyä. N. 500 km:n ajon jälkeen tulos oli hiton hyvä. Jos ehkä ruma :lol: ! Sitten vaan pleksistä samanlainen. Eikö ne tehtaalla voi tätä tehdä?!

Enkä ole mielestäni ees ylikokoa (184 cm). Höh. Onhan tää tietysti mielenkiintoista.
Avatar
antti-a
Viestit: 474
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2006 9:46 am
Pyörä: R1100GS
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja antti-a »

Mulla on kokeilut meneilllään r1100gessuun.

Tein plexistä lisälärpäkkeen ja kiinnitin sen tarranauhoilla.
Biliksestä löyty tarranauhaa jonka toisella puolella tarraa :D
(tavallista tarraa)
Liitteenä kuva. Vielä pitää tehdä uusia malleja.
Vaikutusta tuollakin hieman on mutta ei tarpeeksi.
Loppu plexi kesken ja pitäis sitä jostakin hommata tuotekehittelyä varten.
Liitteet
Larpake.jpg
tein itse ja säästin
(108.69 KiB) Tiedosto ladattu 184 kertaa
Eepee
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Huhti 11, 2008 7:30 am
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Juhannuksena mulle sanottiin että pyörii kuin ryssä Biltemassa...heh...1100 gessuun tuo käy ihan ok. 1150:ssa on "spoilerimuotoilu", joka asettaa enempi haastetta.

Suurella mielenkiinnolla kyllä ootan, josko olisi mukavin ilman koko muovia. Gessun hyvä puoli on sentään se, että härpäke lähtee hetkessä irti, illalla kokasu :wink: ? Museopyörä TX750:ssa (perusmallin katumopo) mulla oli hetken tarvikepleksi, mutta kyllä mukavampi on ajaa ilman. Toki yli satasen vauhdissa saa roikkua tangossa ihan tosissaan...mp-urheilua :roll: ...
Avatar
Kurahousu
Viestit: 677
Liittynyt: To Elo 25, 2005 8:58 am
Pyörä: BMW G 450X, BMW F900GS, BMW R1100GS
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Kurahousu »

Tollasseen lärpäkkeen ostin omaan 1100 gessuun joltakin ebayn kauppiaalta, toimii oikein mainiosti.

http://koti.welho.com/jsaari4/index.htm ... age49.html

1150sen pleksi on hieman kaarevampi mutta ei varmasti olisi vaikea rakennella samalla periaatteella. Siinä lärpäkkeessä on takapuolella kiinni kaksi palasta (ruuvit ja liimaus) joissa sopivan tiukka lovi pleksille ja varmistuslenkki (pieni valkoinen koukku näkyy) pleksin alalaitaan että ei lähde lentoon (vaikka ei se siitä lähde kun on tiukka sovitus).
Avatar
antti-a
Viestit: 474
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2006 9:46 am
Pyörä: R1100GS
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja antti-a »

Tuosta Kurahousun lärpäkkeestä minä mallia otin. Mutta kun en osannut tehdä tollasia metallikiinnikkeitä niin kokeilin tolla tarra mallilla.
Tarralla ei saa kulmaa suhteessa alkup pleksiin säädettyä lainkaan.
Mutta tämä tarra olikin väliaikanen ratkaisu. Tarkoitus oli pelkästään kokeilla onko tuosta mitään apua. En viitsi ostaa sikaa säkissä esim. baehrilta ja kokeilla josko auttaisi. Tarttis saada kokeilla ensin.
On niin paljo hintaa muovinpalalla.

Kokeilin minäkin ensin ilman tuulilasia, mutta en tykänny. Oli ehkä hiljasempi, mutta varsinkin kylmällä ilmalla ikävä. Ja raskas ajaa pitempää pätkää.

Onko muuten kellään täällä turun seudulla 1100gessussa toimivaa lärpäkettä? Olis kiva päästä kokeilemaan omassa pyörässä.
Avatar
siogo
Viestit: 71
Liittynyt: To Joulu 16, 2004 10:10 pm
Pyörä: BMW R1150GS
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja siogo »

http://www.stopthebuffeting.com/ Mul on ittellä tälläinen sydeemi adventuren pleksin kans. Toimii ihan ok. Musta tuntuu että ongelma on se että pleksi on aivan liian kaukana vakio kiinnityksellä. Tobinaattoreilla sen saa vähän lähemmäksi. Asiasta on pitkät keskustelut Adventure riderillä. Kokeilin kans ensin lisäläpyskää eri mittasta ja eri kulmia mutta ei vaan tuntunu toimivan kovemmilla nopeuksilla. Olen kans 184 sukissa. Olen lisäksi korottanut istuinta noin 15mm. Tais olla niin että joku foorumilainen oli väsänny itte vastaavanlaisen systeemin.
Avatar
niklasbackman
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 11:15 am
Pyörä: BMW R1100GS (-96)
Paikkakunta: Oslo

Viesti Kirjoittaja niklasbackman »

Mistäs tuollaista pleksiä voi ostaa?
Eepee
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Huhti 11, 2008 7:30 am
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Hei perskatti...topinaattori?! Jumaskega! Olipas hyvä kun tänne ihmettelin, tossa on vinha perä, se Gessun pleksi on liian kaukana. Noh...Miksei kaiken tietävät bemun inssit tehny pleksistä jo alunperin tällä sydeemillä säädettävää?! Ärs :evil: ! Ihan hölmö se kulman säätö pelkästään.

Hmmm...mä tairan ensin tehdä raakamallin, jolla kokeilen puolikiinteää "omatopinaattoria" ja jos on viitteitä toimivuudesta, niin väsään siistimmän...ja sen jälkeen tilaan originaalin :oops: .

Kiitos vinkistä siogo!
Avatar
Nomad
Viestit: 454
Liittynyt: To Tammi 18, 2007 9:14 pm
Pyörä: Ewan McGregor -03
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Nomad »

Pyörän mukana tuli tuommoinen touratechin lippa, ja täytyy sanoa että toimii. Kuljettajalla pituutta 181 ja satula on madallettu.
http://www.touratech.com/shops/008/prod ... abd3661a69
Pystyy ajamaan aina 100km/h tunnissa kypärän visiiri auki pelkällä aurinkovisiirillä (Schuberth S1).
Avatar
Jarski61
Viestit: 690
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 8:44 pm
Pyörä: k

Viesti Kirjoittaja Jarski61 »

Mulla on tuollaiset omavalmiste topinaattorit ollut käytössä.
Auttaa jonkinverran.Multa saa valmiit palikat kuka korpilahdella liikkuu.
Muistaakseni joutuu alkuperäistä kiinikettä hiukan hiomaan.
Toka kuvassa näkyy kuinka paljon tuo pleksi siirtyy.Mutta lopulta ostin kunnon" tuulilasin."MRA ja toimii.
Kuvissa kummatlkin. :D
Liitteet
DSC_6401.jpg
(155.61 KiB) Tiedosto ladattu 161 kertaa
DSC_7673_800x532.JPG
(135.38 KiB) Tiedosto ladattu 184 kertaa
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4761
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Minulta saisi ostaa tuollaisen Touratechin lipan.
Kokeilin sitä, mutta ei oikein toiminut minun aerodynamiikalla R1100GS pyörässä.

Nyt olen sahannut 15 cm pois alkuperäisestä ja toimii paremmin.

Jos kiinnostaa niin laittakaa YV:tä mulle.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Eepee
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Huhti 11, 2008 7:30 am
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Jarski61:lle laitoin YV:tä...Topinaattorikuume :lol: ? Meillä muuten sanotaan itte viriteltyä klapisirkkeliä klapiaattoriksi 8) ...
Avatar
niklasbackman
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 11:15 am
Pyörä: BMW R1100GS (-96)
Paikkakunta: Oslo

Viesti Kirjoittaja niklasbackman »

Pekka, laitoin viestiä. Voisin kokeilla jos omassa toimisi paremmin.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4761
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

niklasbackman kirjoitti:Pekka, laitoin viestiä. Voisin kokeilla jos omassa toimisi paremmin.
Heippa

Tuon sen huomenna mukanani, kun asennetaan ne stefat.

Terveisin
Pekka
:shock: :shock: :shock:
Tape
Viestit: 284
Liittynyt: Su Kesä 04, 2006 2:30 pm
Pyörä: BMW R 1200 GSA
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tape »

Itselläkin "tuliterä" (itselle) R1150 GSA ja empä osaa sanoa, onko tuo isokaan pleksi hyvä (ainakin se humisee, vapisee ja räpättää). Toisaalta R1150:ssa on se kiva optio, että koko pleksin voi repiä irti ilta-ajelun ajaksi ja silti siihen jää se pieni maalattu lirpake. Ulkonäkö ei siten ainakaan huononnu, muusta en tiedä.
Vastaa Viestiin