BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Pekkavee kirjoitti:
Ossy-57 kirjoitti:Aattelin kyllä itte tilata nyt talvella sen jalkatapien siirtosarjan mikä tiputtaa tappeja 4 cm, parantaa koipien kulmaa istuessakin. Tosin mulla taitaa olla 10 senttiä pidemmät koivet kun sulla :)
No enpä olisi ensi tilassa laskemassa jalkatappeja. Nehän ottaa kiinni asfalttiin ja sorateilläkin kurvissa alta aika yksikön, kun kunnolla kurvaillaan.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Jos mulla olisi noi jalkatappien alennussarjat, jalkatapit olisi kuluneet jo kokonaan pois tuolla Kemorassa ajellessa. Vakiotapistakin on oikealta kulunut sentti pois kanttaillessa.

Pekka
Adventure

Viesti Kirjoittaja Adventure »

Pekkavee kirjoitti:
Pekkavee kirjoitti:No enpä olisi ensi tilassa laskemassa jalkatappeja. Nehän ottaa kiinni asfalttiin ja sorateilläkin kurvissa alta aika yksikön, kun kunnolla kurvaillaan.

Pekka
Jos mulla olisi noi jalkatappien alennussarjat, jalkatapit olisi kuluneet jo kokonaan pois tuolla Kemorassa ajellessa. Vakiotapistakin on oikealta kulunut sentti pois kanttaillessa.

Pekka
Eikös sulla ole pommikoneessa vielä originaali alusta. Laita sinne WP tai Öhlins alle karvan jäykemmällä jousella, niin lakkaa mopo laahamasta maata ajaessa. Originaalipumput on purukumia, ja jossain BMW-foorumilla takavuosina väitettiin noiden runkojen murtumien johtuvan takajousen pohjaamisesta, jolloin takaswingin pohjausiskut tulee raakana runkoon ja korvakkeet repeilee.

Mulla oli aikanaan R1100GS. Omassa käytössä jo 5000 km jälkeen alkoi orkkisvaimennin tihkua nestettä (taisi Islannin excursio kaksi päällä matkapakkauksin olla iskarille liikaa). Sain takuisiin uuden, mutta jätin sen laatikkoon. Tilalle tuli WP eteen ja taakse. Eipä pohjanneet enää jouset, eikä runkokaan murtunut, vaikka mopo sai välillä kenkää ihan huolella. Yksi ja kaksi päällä.

-Tero-
Pekkavee

Adventure kirjoitti:
Pekkavee kirjoitti:
Pekkavee kirjoitti:No enpä olisi ensi tilassa laskemassa jalkatappeja. Nehän ottaa kiinni asfalttiin ja sorateilläkin kurvissa alta aika yksikön, kun kunnolla kurvaillaan.

Pekka

Pekka
Eikös sulla ole pommikoneessa vielä originaali alusta. Laita sinne WP tai Öhlins alle karvan jäykemmällä jousella, niin lakkaa mopo laahamasta maata ajaessa. Originaalipumput on purukumia, ja jossain BMW-foorumilla takavuosina väitettiin noiden runkojen murtumien johtuvan takajousen pohjaamisesta, jolloin takaswingin pohjausiskut tulee raakana runkoon ja korvakkeet repeilee.

Mulla oli aikanaan R1100GS. Omassa käytössä jo 5000 km jälkeen alkoi orkkisvaimennin tihkua nestettä (taisi Islannin excursio kaksi päällä matkapakkauksin olla iskarille liikaa). Sain takuisiin uuden, mutta jätin sen laatikkoon. Tilalle tuli WP eteen ja taakse. Eipä pohjanneet enää jouset, eikä runkokaan murtunut, vaikka mopo sai välillä kenkää ihan huolella. Yksi ja kaksi päällä.

-Tero-
Joo, alkuperäiset iskarit siinä on ja kilometrejä 70.000.
Täytyy kyllä vakavasti harkita Öhlinssejä.

Pekka
vkoivu
Pyörä: pyörät myyty

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Adventure kirjoitti:

-Tero-
Mulla alko takaiskari vuotamaan mongolian reissulla jo alkumatkasta ja etuiskari pohjasi mongoliassa aivan jatkuvasti, mutta ei sentään korkannut. Taakse ostin reissun jälkeen öhlinssin kun sopivasti onnistuin löytämään käytetyn, mutta eteen en ole toistaiseksi alle 700 eurolla löytänyt öhlaria. :(
Adventure

vkoivu kirjoitti:
Adventure kirjoitti:

-Tero-
Mulla alko takaiskari vuotamaan mongolian reissulla jo alkumatkasta ja etuiskari pohjasi mongoliassa aivan jatkuvasti, mutta ei sentään korkannut. Taakse ostin reissun jälkeen öhlinssin kun sopivasti onnistuin löytämään käytetyn, mutta eteen en ole toistaiseksi alle 700 eurolla löytänyt öhlaria. :(
Oli se vaan kumma kun mopoon oli laitettu yhtä sun toista haitekkiä, niin ainakin omasta mielestä takaiskari oli uudesta saakka kuin olis rantapallon päälle istunut. Toinen oli se alitunen nykiminen tasakaasulla. No, eka vika korjaantui kunnon jousilla. Se vaan harmittaa että toiseen vikaan keksin ratkaisun vasta vähän ennen kuin myin pyörän. Katittomassa mallissa vaan CO-potikkaa virallisen huollon ohjearvosta puoli kierrosta tai kolme varttia enempi kasvihuoneilmiöön päin ja jo käy rikkaammalla ja lakkaa nykimästä.

-Tero-
Kurahousu
Pyörä: BMW G 450X, BMW F900GS, BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Kurahousu »

Mikä CO-potikka :?: :shock:
vkoivu

Kurahousu kirjoitti:Mikä CO-potikka :?: :shock:
Katittomissa malleissa on sellainen potentiometri penkin alla lähellä takalokaria, josta saa ruuvattua seoksia rikkaammalle tai laihemmalle. Nimitys potikalle tulee kaiketi siitä, että sitä ruuvailemalla saa pakokaasupäästöt kohdilleen kun koneen saa käymään riittävän laihalla. Kattimallissa sellaista ei ole sillä boxin pitäisi osata säätää lamdan avustuksella seokset kohdilleen automaattisesti.

Todellisuus on kuitenkin hieman toista ja ainakin mun bemu (varsinkin putken vaihdon jälkeen) alkoi käymään laihalla ja sen huomasi nimenomaan siten, että tasakaasulla körötellessä kaupunkinopeuksia mopo nyki. Samaten pienessä vauhdissa pienetkin kaasun liikkeet saivat mopon nykimään turhankin rivakasti. (samaa vikaa on nyt kaiketi siinä LC8 ruiskumallissa mikäli oikein olen ymmärtänyt)

Mä korjasin tuon vian hommaamalla techlusionin boxin, jossa on vähän monipuolisemmat säädöt kuin pelkässä CO potikassa vaikka potikka ehkä tarjoaisikin paremman hinta/laatu suhteen(?). Vaikka mulla on teklu säädetty siten, että mopo edelleen aavistuksen verran ennemminkin laihalla kuin rikkaalla niin varsinkin matka-ajossa kulutus on noussut jonkin verran. Viime kesänä testailin saksan motarilla huomasin kulutuksessa olevan eroa noin litra satasella. Saksan läpi tuli sitten ajeltua ilman teklua lamdan kanssa (vähän reilumpia vauhteja ajaessa ei nykimistä ilmene) ja pienille alppiteille päästyäni otin taasen teklun käyttöön.
Pekkavee

Oisko toi nykiminen sitten katittomien ongelma pelkästään.
Mulla kun on katti niin en ole huomannut mitään kummempaa nykimistä.
No olen kyllä säätänyt kanssa noi imukurkut aika hyvin tasapainoon kanssa.

Pekka
vkoivu

Pekkavee kirjoitti:Oisko toi nykiminen sitten katittomien ongelma pelkästään.
Mulla kun on katti niin en ole huomannut mitään kummempaa nykimistä.
No olen kyllä säätänyt kanssa noi imukurkut aika hyvin tasapainoon kanssa.

Pekka
Kyllä sellasetkin on valitellut samasta jutusta kellä katti on paikallaan. Omassani ongelmia taisi tulla enemmän vasta sen jälkeen kun korvasin sen kattipöntön vapaammin virtaavalla vaimentajalla.
Kurahousu

Ahaa, tollanen mötikkä, pitääkin katsastaa jos löytyy...
Liitteet
potentiometer.gif
(33.97 KiB) Tiedosto ladattu 440 kertaa
Adventure

Kurahousu kirjoitti:Ahaa, tollanen mötikkä, pitääkin katsastaa jos löytyy...
Jee, just se. En muista kumpi suunta on rikkaammalle ja laihemmalle, eli se kannattaa tarkistaa jostain. Tuota potikkaa varten on muistaakseni oikeassa sivumuovissa tai jossain päreessä siellä reikä tai kolo, mistä siihen pääsee käsiksi. Potikan säätöruuvi osoittaa suoraan alaspäin.

Ja itse tutulla BMW-säätäjällä haetutin pakokaasuanalysaattorilla huollon yhteydessä sen haarukan, missä mopo on vielä jotakuinkin tehtaan arvoissa sen jälkeen, kun kone on säädetty ohjearvoon. Muistelisin, että puoli kierrosta laihemmalle ja kierros - kierros ja vartti rikkaammalle ei tulisi tuottaa mitään ongelmia.

Homma perustuu muistikuviin n. viiden-kuuden vuoden takaa. Eli kukin omalla vastuullaan etenkin, jos lähtee summassa vääntämään kierrostolkulla laihalle...

Ja ei tuo säätö autuaaksi tee. Itselläni vaan nykimisestä katosi suurin osa. Bemun nykiminenhän perustuu siihen, että pintakaasulla seos on säädetty niin laihalle, että se ei välttämättä aina syty. Jenkit palstoillaan väittivät onnistuneensa vähentämään nykimistä mm. Autoliten sytytystulpilla. Kipinän erilainen muoto, sijainti tai koko voi ilmeisesti vaikuttaa, kun liikutaan todella siinä rajalla jotta syttyykö vai ei. Jotkut lähtivät säätämään kaasuläpän asentotunnistinta (TPS) sinetöidyistä ruuveista huolimatta... Hienoinen seoksen rikastaminen on auttanut joitain. Bemarihan korjasi itse sittemmin asiaa lisäämällä boksereihin toisen sytytystulpan.

-Tero-
Kurahousu

Sieltähän se löyty johtoja seuraamalla, hieman purin pyörää kun tein taakse pienen pidennyksen, jos vaikka jossakin vaiheessa joutuu jotakin tavaroita kuljettamaan :oops: Samallahan siitä mötikästä sai kuvan jos joku toinen sitä jossakin vaiheessa etsiskelee. Pitää odottaa hieman parempia kelejä niin saa säädöt kohdilleen 8)

EDIT: Sellasta vielä että myötäpäivään laihemmalle ja vastapäivää rikkaammalle.
Liitteet
säätöreikä lokarissa.jpg
(155.58 KiB) Tiedosto ladattu 304 kertaa
potentiometer.jpg
(225.48 KiB) Tiedosto ladattu 337 kertaa
Viimeksi muokannut Kurahousu, Ti Touko 23, 2006 8:52 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pekkavee

Ohjaustanko vääntyi mutkalle tuolla kaatuillessa.
Tilasin jo uuden.

Miten siitä saa ne kahvakumit pois ettei hajota kahvalämmittimiä?

Pekka
Marko Hemmilä
Site Admin
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Pekkavee kirjoitti:Ohjaustanko vääntyi mutkalle tuolla kaatuillessa.
Tilasin jo uuden.

Pekka
Paineilmaa kahvakumin alle ?
En tiedä miten bemarin alkuperäiset kahvanlämmittimet on laitettu kiinni. Suoraan tankoon ?
anmu
Pyörä: ---

Viesti Kirjoittaja anmu »

Pekkavee kirjoitti:Ohjaustanko vääntyi mutkalle tuolla kaatuillessa.
Tilasin jo uuden.

Pekka
Kahvakumeja ei tarvitse erikseen irroittaa kahvalämppäreista. Siis jos tarkoituksena on vaan siirtää rojut uuteen vastaavaan tankoon. Kahvakumit/kahvalämmpärit irtovat yhdessä paketissa kunhan vaan irroittelee lämppärien johdot liittimestä tankinalta tai katkaisee jostain väliltä, että johto pääsee tulemaan kahvan mukana. No, juu tosta ei kyllä selvinnyt miten kahvakumit saa irti kahvalämppäreistä :roll: .
Vastaa Viestiin