Dominaattorin kaasarimodaus

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

ekes
Pyörä: Desert Express

Re: Dominaattorin kaasarimodaus

Viesti Kirjoittaja ekes »

Mulla oli tuo säätörumba useamman viikon käynnissä ja en siltikään saanut kaikkea kohdalleen - alkoi jo tuntua, että mä en vaan osaa. :x
Tarinoin asiasta toisaallakin tällä samalla foorumilla.

Kokeilin tk-suuttimia 48-52, pääsuuttimia 148-165 ja neulan säätöjä niin monta variaatiota, että taisin mennä itsekin jo välillä sekaisin. Parhaana viikkona käytin viisi kertaa kaasarin irti ja muutin säätöjä. Sitten otin jo aikalisän, enkä ole koskenut koko kamppeeseen kohta kahteen viikkoon. Onneksi on toinen pyörä ollut käytössä, huh.

Ongelmana oli (siis ON edelleen) suurimmaksi osaksi tyhjäkäynti ja tasakaasulla ajaminen. Täyskaasulla vetoja kyllä löytyy.
Nuo em. modaukset olen tehnyt luistiin ja putsarikoteloon, lisäksi pääsuutin+neula on Dynojetin. Imupuolella on K&N ja pakopuolella Arrow. Imukurkku on uusittu ja kaasareitakin on käytössäni kaksi kappaletta.
Siis matskua on, mutta ilmeisesti osaamista ei.... :oops:

Heittäkäähän juttua tänne foorumiin, jos saatte kamppeet säätöihin - vinkiksi minulle ja muille.
Eero R.
Pyörä: NX650

Viesti Kirjoittaja Eero R. »

ekes kirjoitti:Mulla oli tuo säätörumba useamman viikon käynnissä ja en siltikään saanut kaikkea kohdalleen - alkoi jo tuntua, että mä en vaan osaa. :x
Tarinoin asiasta toisaallakin tällä samalla foorumilla.

Kokeilin tk-suuttimia 48-52, pääsuuttimia 148-165 ja neulan säätöjä niin monta variaatiota, että taisin mennä itsekin jo välillä sekaisin. Parhaana viikkona käytin viisi kertaa kaasarin irti ja muutin säätöjä. Sitten otin jo aikalisän, enkä ole koskenut koko kamppeeseen kohta kahteen viikkoon. Onneksi on toinen pyörä ollut käytössä, huh.

Ongelmana oli (siis ON edelleen) suurimmaksi osaksi tyhjäkäynti ja tasakaasulla ajaminen. Täyskaasulla vetoja kyllä löytyy.
Nuo em. modaukset olen tehnyt luistiin ja putsarikoteloon, lisäksi pääsuutin+neula on Dynojetin. Imupuolella on K&N ja pakopuolella Arrow. Imukurkku on uusittu ja kaasareitakin on käytössäni kaksi kappaletta.
Siis matskua on, mutta ilmeisesti osaamista ei.... :oops:

Heittäkäähän juttua tänne foorumiin, jos saatte kamppeet säätöihin - vinkiksi minulle ja muille.
Mun nx toimi parhaiten 157,5 pääsuuttimella ja tk-suutin 58, enimmäkseen pysyi tyhjäkäynnillä mutta tyhjäkäynti vaelteli kylläkin.
Muita muutoksia kuin k&n ja avarrettu ilmaboxi ei tuolloin ollut.
Tuossa sinun tapauksessa ottaisin ainakin dynojetin jousen ja ehkä neulan pois ja laittaisin vakiot takaisin, kun tuolla luistin porauksella tehdään sama kuin dynojetin sarjalla eli ei kumpaakin samanaikaisesti vaan jompi kumpi.
Sitten kun lähtee hakemaan oikeita säätöjä kaasariin niin voi muuttua tyhjäkäynti ja tasakaasulla ajo parempaan suuntaan.
Eero R.

Jipe kirjoitti:Aikaisemmin tuota viivettä, ainakaan näin suurta, ei ollut. Tämä jo selvästi haittaa ajamista.
Seosruuvin kääntelyllä ei ollut vaikutusta. Kokeilin myös tukkia ilmanputsarin ilmansaannin vähentämiseksi, muttei vaikutusta.

Nyt on kaasari taas osina ja pitää putsata kunnolla sekä tarkistaa kalvo ym.
Tuo kaasuvivustossa oleva vipu, mikä nostaa luistia ylöspäin myös ihmetytti. Pitääkö sen mennä kaasun ollessa kokonaan auki tuonne rajoitintappiin asti?

kuvissa punaisella ympyröity vipu ja rajoitin.
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2ejjo+jipe-kaasari.html
Kävin kurkkaamassa Keihiniä ja ei ainakaan mun kaasarissa mennyt tuohon tappiin asti ja ei ilmeisesti kuulukkaan mennä vaan alipaine hoitaa loput alipaineluistin nostosta ja rauhallisemmin kuin kuski kahvan pohjaan kääntäessään, käsittääkseni Dynojetillä ja Dave´s carb modilla nopeutetaan tuota tapahtumaa.
Dominator
Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V

Viesti Kirjoittaja Dominator »

Olen tässä miettinyt Arrowin vaimentimen asennusta omaan Domiini. Onko virtaavamman vaimentimen asennus vaikuttanut säätöihin muilla kaasarimodauksen tehneillä?
Viimeksi muokannut Dominator, To Elo 30, 2012 8:36 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eero R.

Dominator kirjoitti:Olen tässä miettinyt Arrowin vaimentimen asennusta omaan Domiini. Onko virtaavamman vaimentimen asennus vaikuttanut säätöihin muilla kaasarimodauksen tehneillä?
Jouduin säätämään uusiksi kun vaihdoin alkuperäisen putken paremmin virtaavaan, tai toimihan se mutta oli aika laihalla ja meno sen mukaista.
TeroK
Pyörä: Honda XL1000VA Varadero

Viesti Kirjoittaja TeroK »

Eero R. kirjoitti:Tuossa sinun tapauksessa ottaisin ainakin dynojetin jousen ja ehkä neulan pois ja laittaisin vakiot takaisin
Yhdyn tähän. Mulla domi pätki/röpelsi jos käänsi kaasun pohjaan alle 4000 kierroksen, mutta dynojetin neulan ku otti pois niin alkoi toimia. Tulon päällä on kans tuo 55 ja 155 suutinpari. Katsotaan kuinka niillä käy. Nyt oli kiinni 50 ja 160 :roll: Ja poratut luistin reiät, k&n ja leikottu ilmanotto löytyy muina muutoksina. Niin ja tosiaan alkuperäisitä vaimentimista otin ylimääräisen putkenpalan sisältä pois joskus. En tiä vaikuttiko mitään mihinkään, mutta onpa kaasuilla suorempi tie pihalle :mrgreen:
Jipe
Pyörä: Nx 250

Viesti Kirjoittaja Jipe »

Nyt koeajo suoritettu ja hyvin tuntuisi pelaavan. Nyt ei mieti kaasua käännettäessä eikä nykimistä tasa- tai täyskaasulla.
Tyhjäkäynti suht hyvä, ajoittaista sammumista lukuun ottamatta.

Tämänhetkiset säädöt:
Suuttimet 155/52
Neula alkuperäisellä korkeudella
Seosruuvi ~2,5 kierrosta auki
Pipercross suodatin ja vakio putket
Viimeksi muokannut Jipe, Pe Touko 28, 2010 2:24 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Dominator

Arrow slipari asennettu. Hyvät höpinät 8) Ensimmäisten testien perusteella tuntuisi toimivan kohtuullisesti samoilla säädöillä kuin vakio vaimentimilla (ps 155, ts 55, 0,5mm prikka neulan alla, seosruuvi 2.5k auki) Muutaman kerran sammahti valoihin ja tyhjäkäynti vaeltelee joten saattaa hiukan olla laihalla. Kokeilen seosruuvin säädöllä paraneeko tyhjäkäynti..
Walt
Pyörä: Dominator, M-72

Viesti Kirjoittaja Walt »

Meni K&N ja repullinen suuttimia tilaukseen :mrgreen:
Etuveto, onko se joku veikkauksen uusi peli?
Walt

Tuli purettua kaasari irti ja suodatinkotelo hengittää nyt varmasti..
Tässä osia odotellessa porailin myös luistin ja neulan nostoa kävin miettimään.
Onkohan tuo nyt ihan todellista että 0.4-0.5 prikalla korotetaan, kun katsoo jotakin tavallista kaasutinta jossa on säädettävä neula, niin eikös siinä 1 pykälä siirrä neulaa jo lähemmäs millin?
Mullakin on täysin läpi tuuleva putkisto ja ilmaa saa varmasti sen mitä K&N päästää läpi, niin tuntuisi järkevältä että neulaa nostettaisiin tuon pykälän verran?
TeroK
Pyörä: Honda XL1000VA Varadero

Viesti Kirjoittaja TeroK »

Nyt on uudet suuttimet kiinni ja seosruuvi sen 2,5 kierrosta auki. Tyhjäkäyntiä ainaki käy hienosti :lol: Ehtoopäivästä asti satanu senverran etten viittiny lähtiä koeajolle :evil:
PinkLemon
Pyörä: Honda NX 650 Dommi

Viesti Kirjoittaja PinkLemon »

Koitinpa iteki modata ja lopputulos ei ole sellainen millaiseksi sitä ajatteli.
Laitoin 55/155, ~0.5mm rikka neulan alle ja porasin luistin. Seosruuvi on sen 2,5 kierrosta auki. En vielä puhkonut ilmaboxia. Tyhjäkäynti taitaa olla parempi kuin alkuperäsenä, rauhallinen cruisailukin toimii, mutta sitten kun kääntää kahvasta alkaa nykiminen joka loppuu kohta, mutta vetoja ei ole täyskaasullakaan. Sitten koitin ilman ilmakotelon kantta jolloin ilmaa ainakin pitäis koneeseen mennä, mutta ei auttanut tilannetta paljoakaan. Vinkkejä miten korjata tilannetta?
Pyörässä tosin oli huippunopeusongelmia jo ennen modausta. Huippunopeutta ei tainnut saada edes 130 km/h. Huonommaksi kuitenkin meni ellei jotain keksi. Hankaloittaa hieman kun ei ole kokemusta miltä pyörän kuuluisi täysin kunnossa olevana tuntua.

Edit. Miten se alipaineluisti oikeen toimii? Mitä kautta se imu sinne tulee jotta se nousee? Ja milloin se kalvo on kunnolla asennettu? Se kun oli aika isokokoinen saada siihen yläkannen väliin?
Walt

Itse sain sen kalvon parhaiten paikoilleen, kun pudotin sen luistin paikalleen ja kumi jäi siihen laitojen päälle, sitten sillä kopalla tekee pientä pyörittelyä tai sellaista hieromista, niin kalvon laidat lupsahtaa uraansa.
Jos liian paljon liikuttelee niin pomppaa ohi urastaan, kalvo on paikoillaan kun koppa alkaa joka laidalta vastaamaan kaasarin runkoon.
Voihan sitä epäuskoisena varovasti raottaa ja kurkata, mutta tuo on vähän taas noita, sammuuko se jääkaapin valo kun laittaa oven kiinni juttuja :lol:

Emännän suzukista just äsken putsailin kaasarit ja siitä sai testattua luistien liikkeen ja kalvojen pitävyyden kun puhalsi imupuolella ylälaidassa olevaan kanavaan ja sitten peitti sen sormella.
Tuota domin kaasaria en vielä tarkemmin katsonut olisiko siinä mahdollista testata pitävyyttä mitenkään.
Jos se alipaine niistä luistin reijistä kulkee, niin kai sen saa kokeiltua kun nostaa sormella luistin ylös ja laittaa pienet teipinpalat niiden reikien päälle, katselee sitten että laskeeko hitaasti vai kolahtaako suoraan alas :?:

Tuosta tulikin mieleen että taidankin laittaa sinne neulan alle prikan sijasta pienen o-renkaan..
Dominator

Edellisellä kerralla säätökyselyissä veikkasin että on laihalla mut olikin rikkaalla. Näkemättä ja kuulematta vaikea sanoa, mutta vaikuttais Pinklemonilla menevän rikkaalle jos röpeltää eikä ota kierroksia. Mikä ilmanputsari sulla on? Onko pakoputket tarpeeksi virtaavat. Venttiilit säädöissä? Kaasari puhdas? Modaus ei toimi jos ei avarra snorkkelia samalla. Kannattaa tehdä kaikki kerralla. Snorkkelin avarrus, ilmanpuhdistin K&N/Pipercross, kaaasarin modaukset ja putkiston muutokset virtaavammaksi. Itse selvisin modauksen jälkeen asennetun Arrowin sliparin tuomasta laihuudesta seosruuvin ja tyhjäkäynnin säädöillä..

Tässä vielä pätevät alkuperäiset ohjeet:

http://4strokes.com/tech/honda/xr650lcarbmods/
PinkLemon
Pyörä: Honda NX 650 Dommi

Viesti Kirjoittaja PinkLemon »

Nuita ohjeita on tullu katottua. En vaan ole ihan täysin käsittäny mistä kohin ootta snorkkelia avartanu? Suoraan siitä päältä putsarirenkaan sisäpuolen kohalta? Pipercross mulla tosiaan on, mutta kuten sanoin ilman putsariakin katkominen oli lähes samanlaista kuin avartamattomalla snorkkelilla.
Nuista putkien virtaavuuksista en sitten tiedä. Olin käsityksessä, että modi sopii vakioputkille. Niiden kunnosta vaan ei ole mitään hajua. Venttiilitkin säädin tässä taannoin, kaverin neuvoessa vieressä, mutta hankalapa nuista säädöistä ikinä takuuseen on mennä.

Epäusko vaan kalvaa tuon luistin toiminnan osalta ku en ole vieläkään tajunnut mitä kautta se alipaineilma liikkuu, että se saa imastua sen luistin ylös. Vierähtää varmaan taas tovi, että jaksaa alkaa purkamaan. Turhan paljo tavaraa laitettava takasi paikalleen, että voi testailla.

Missä kaikkialla tuon mallin kaasarissa voi olla paskaa ku ei tuota paljo tullu purettua kuin mitä modauksessa vaadittiin. Mikäs muuten on se pieni alipainekello johon menee pieni letku kurkun puolelta?
Vastaa Viestiin