KTM 690 Enduro (/R)

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Viuh
Viestit: 1682
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
Pyörä: 1290SAR, SE, 701 LR Aurora, R75/5

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Viuh »

heeny kirjoitti: Ma Huhti 15, 2024 7:11 pm Kiitokset hyvistä neuvoista tuon käyntiongelman kanssa. Testailin ensin ilman suutinta ja bensaa näytti tulevan letkusta oikein hyvin, joten ainakaan letku ei ollut litistynyt tankissa. Testailin suutinta irrallaan ja sumu näytti suht hyvältä, mutta suuttimen kärkeen muodostui hieman tippaa. Onneksi romukasassa oli vanha läppärunko, josta sain testiin toisen suuttimen. Vaihdon jälkeen pyörä kävikin ilman ongelmia, joten suutin selvästi osittain tukossa. Täytynee lähettää molemmat suuttimet tuonne Mäkelälle puhdistettaviksi.

Vielä tarkoituksena vaihtaa kytkimeen uudet nesteet. Oletteko käyttäneet jotain perus hydrauliikkaöljyä ohjekirjan suositteleman sijaan?
Citroenin LHM neste on itsellä ollut käytössä tai sitten ohut iskari öljy. Litran purkki LHM:ää riittää melkosen pitkäksi aikaa. ATF ollut kanssa joskus, toimii mutta kovemmalla pakkasella alkoi muuttua kytkin jäykäksi. Noin muuten neste kannattaa vaihtaa mieluummin usein kuin harvoin, alipaineella helppo imasta uudet sisään.
Avatar
_JPA_
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja _JPA_ »

Rahka kirjoitti: Ke Huhti 24, 2024 8:37 pm Kovasti houkuttelisi ktm 690 ensimmäiseksi moottoripyöräksi. Löytyykö mistään listaa mitä muutoksia eri vuosimalleissa on?Mitähän tällaisesta kannattaisi tarkastaa ennen ostoa? Pystyyköhän tällaista ajamaan noin 80cm koivilla?
2014 tuli ABS-jarrut ja sähköinen kaasu (Ride by wire). Ecuun ei pääse kiinni kotikonstein, toisin kuin tätä vanhempiin.
2019 moottoriin uusi yläkerta, luistonesto, kallistuksen tunnistava ABS.

Itsellä taitaa olla hitusen pidemmät käpälät. Ensimmäinen 690 (2014) oli madallettu 25 mm, nykyinen 2019 on vakiokorkuinen.
Korkeuteen tottuu, mutta onhan se silti hankalaa tietyissä tilanteissa persjalkaiselle.
Minulla eka pyörä oli Ducati Hypermotard 796.
chilimakkara
Viestit: 15
Liittynyt: Su Kesä 26, 2022 7:34 pm
Pyörä: KTM 690

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja chilimakkara »

Rahka kirjoitti: Ke Huhti 24, 2024 8:37 pm Kovasti houkuttelisi ktm 690 ensimmäiseksi moottoripyöräksi. Löytyykö mistään listaa mitä muutoksia eri vuosimalleissa on?Mitähän tällaisesta kannattaisi tarkastaa ennen ostoa? Pystyyköhän tällaista ajamaan noin 80cm koivilla?
Tärkeimmät muutokset tulikin jo edellä. Vaikea sanoa onko mitään erityistä mikä katsomalla näistä selviäisi. Yleinen kunto ja huoltojen dokumentointi.
Pystyy näillä tällänen tonttukin ajamaan, omat jalat <80cm. Mahdolliset vaikeudet ilmenee pysähdyttäessä liikennevaloihin jne (enska/polkuajelut toki taas oma juttunsa). Kannattaa opetella huomioimaan ajourien painaumat ja muut epätasaisuudet pysähdyspaikassa ja asemoitumaan niiden mukaan, niin välttyy yllättäviltä horjahduksilta/kaatumisilta. Se sentin-parin painauma kestopäällysteessä on yllättävän yllättävä, jos ei sitä huomioi ennakkoon.
Avatar
PAH
Viestit: 929
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 5:46 pm
Pyörä: 890 R
Paikkakunta: Joensuu

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja PAH »

Kannattaa katsoa myös Husqvarna 701 tarjonta, käytännössä sama pyörä.
Husseen mainitut moottorimuutokset, eli vähän lisää kuutioita, enemmän tehoa ja toinen tasapainoakseli tuli jo 2017 malliin.

Kulutusosat ja huoltohistoria hyvä huomioida hinnassa. Jos joutuu heti teettämään ison huollon ja uusimaan renkaat sekä ketju/rataspaketin siihen helposti tonni palaa.
Heikki
Vastaa Viestiin