AFRICA TWIN

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Pade75
Viestit: 23
Liittynyt: Su Maalis 10, 2019 9:32 am
Pyörä: Africa Twin RD07

Re: AFRICA TWIN

Viesti Kirjoittaja Pade75 »

Terve. Oliko täällä ketään joka oli vaihtanut USD keulaa afrikkalaiseen? Jos on niin kehtaisko se joku kaivella muistin syövereitä, että mikä keula sinne helpoimmalla menee? Ja mitä pitää hommata muita osia, sekä mitä pitää rakennella ite?

Lähetetty minun G8141 laitteesta Tapatalkilla

an13
Viestit: 1088
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Pyörä: 500EXC, 901Norden

Re: AFRICA TWIN

Viesti Kirjoittaja an13 »

RD03een tuli laitettua KTM LC4 endurosta WP 4357 USD keula ylä- ja alakolmioineen, LC4 SM 4-mäntäjarru 320mm levyllä ja 950 ADV alalokari. Isoin homma oli rakentaa tyhjästä kolmiot runkoon yhdistävä emäputki. Haettiin std laakeri joka menee Hondan runkoon ja toinen mitta mikä menee kolmioihin ja siihen väliin rakenneteräksestä sorvilla akseli.


Avatar
Pade75
Viestit: 23
Liittynyt: Su Maalis 10, 2019 9:32 am
Pyörä: Africa Twin RD07

Re: AFRICA TWIN

Viesti Kirjoittaja Pade75 »

https://shop.motorbikeadventure.com/en/ ... rk-adapter
Tuolla vissiin säästäis sen sorvaus vaiheen?
Tuolla oli jossain vaiheessa myös kolmio palat erikseen saatavana. Liekköhän tuon rugged roads setin sais ilman jousia, niin vois säästää pitkän pennin ja hermoja, kun ei tartteis osia niin paljoa metästelläKuva
https://shop.motorbikeadventure.com/en/ ... -1990-2004

Lähetetty minun G8141 laitteesta Tapatalkilla

GSlpr
Viestit: 192
Liittynyt: La Marras 09, 2013 9:30 am
Pyörä: 8gs, f650gsd, yz450, s2r, beta, cbr...

Re: AFRICA TWIN

Viesti Kirjoittaja GSlpr »

Ihan hetki sitten oli torissa wp:n keula kolmioineen, joka oli otettu At:sta. Pisti silmään, vaikka en ole keulaa vaihtamassa.

Pitkään Torissa on joku romu-ukko kaupitellut tälläistä: https://www.tori.fi/satakunta/Puretaan_ ... ?ca=18&w=3
Onko tuon historia kenelläkään tiedossa? Omaan silmään tämä näyttää enemmän rallipyörän raadolta kuin miltään harrastelijan peliltä. JOs joku näitä harrastaa, niin pelastakaa nyt joku tuo iso tankki, rallitorni, kustom putsari ja muut eksoottiset osat, joita ei näy kuvasta. Eiköhän tuollaisessa pyörässä ole jotain veikeää alustassakin. Jos tuo raato on sitä miltä se näyttää, niin yhden toimivan afrikkalaisen voisi uhrata tuon pelastamiseksi...
Avatar
Raimo
Viestit: 1276
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: AFRICA TWIN

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Tuosta torimyyjän twinistä on pelastettu osia talteen ainakin kahden kurapyöräilijän taholta ja fb-kurapyöräilijöiden puolella selvisi pyörän rakentaja. Boanon takatankki sivukatteineen, penkki ja etutankki ilmanputsareineen on ainakin ostettu raadosta pois. Tuosta etukate + rallitornisysteemistä en tiedä, että onko mennyt jo tarpeeseen. Liitekuvassta näkee millainen twini on aikoinaan. Rakentaja saa kertoa toki lisää yksityiskohdista jos haluaa.
Liitteet
twini.jpg
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Avatar
Pade75
Viestit: 23
Liittynyt: Su Maalis 10, 2019 9:32 am
Pyörä: Africa Twin RD07

Re: AFRICA TWIN

Viesti Kirjoittaja Pade75 »

Arvelinkin, että olisi juuri tämä pyörä. Kun olin itse Afrikkalaista ostelemassa, niin tämä oli silloin myytävänä. Tosin itse jänistin, kun ei ollut juuri isojen mopojen kanssa pelannut ja tätä oli aika rankalla kädellä muokattu, niin ei ollut varmuutta omista taidoista ja tiedoista(miten korjataan ja mistä osia). Nykyisillä tiedoilla ja taidottomuudella olisin varmaan ostanut tuon.

Lähetetty minun G8141 laitteesta Tapatalkilla

Hansikas
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Elo 28, 2015 7:57 am
Pyörä: AT,640,500,XL600,XR650L,1VJ,KX250,9Kawa

Re: AFRICA TWIN

Viesti Kirjoittaja Hansikas »

Pade75 kirjoitti: Su Touko 14, 2023 2:37 pm Terve. Oliko täällä ketään joka oli vaihtanut USD keulaa afrikkalaiseen? Jos on niin kehtaisko se joku kaivella muistin syövereitä, että mikä keula sinne helpoimmalla menee? Ja mitä pitää hommata muita osia, sekä mitä pitää rakennella ite?
Minä asensin loppupään 640 adventuren keulan jarruineen, sen tuplalevyillä olevan. Sama siis kuin 950/990 keula. Prässillä ohjausakseli pois alakolmiosta ja tuon aiemmin mainitun ruggedroadsin akselin pistin tilalle. Jos käytät keulan luovuttajasta myös jarrut ja vanteen, niin sehän onkin siinä. Jonkun digimittarin joudut hommaamaan. Ohjauslukon kanssa joutuu vähän ähertämään, mutta afrikkalaisen oman lukon saa kiinni ktm:n lukolliseen yläkolmioon ja toimii myös ohjauslukko.

Jos haluat mennä vaikeimman kautta, niin voi tehdä niin kuin minä, että leipoo väkisin siihen kotarin keulaan afrikkaisen oman etunavan ja koko paskan rakentaa sen ympärille. Eli tietenkin uuden vanteen(ei pakollinen), teettää sopivat ktm kokoiset jarrulevyt siihen napaan hondan jaolla, koneistaa uuden etuakselin holkkeineen, ja sitten ottaa 3mm puoleltaan keulasta jarrusatulan kannakkeiden sisäpinnalta, kun afrikkalaisen navassa levyt on sen verran leveämmällä kuin kotarin. Eli osta se keula vanteineen jarruineen. Jouset joudut päivittämään. Minulle skog suositteli 5.6 ja ne siellä on.
Avatar
Pade75
Viestit: 23
Liittynyt: Su Maalis 10, 2019 9:32 am
Pyörä: Africa Twin RD07

Re: AFRICA TWIN

Viesti Kirjoittaja Pade75 »

Joo mulle olis mahdollisesti nyt tulossa 450crf:n keula kaikkines hiluines ja rakenneltu vielä Afrikkalaiselle sopivalle kolmioille jne. Virtalukonkin pitäisi käydä paikoilleen. Ainut mikä vöhön vielä askarruttaa, että näyttääkö valot kohti kuuta vai saako sen riittävästi laskettua, eikä tule sitten liian kova joustoille.

Lähetetty minun G8141 laitteesta Tapatalkilla

Avatar
jiknnn
Viestit: 323
Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Pyörä: kameli

Re: AFRICA TWIN

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

Mulla oli Marzocchin Shiver 50 afrikkalaisen keulalla, muistaakseni "African Queens" Hollannista hain keulan jollain reissulla...
Jämäkkä keula, mutta ulkoputkien sisäpintaan tuli vähän kulumaa, toki kilsojakin tuli.

Boanolla on joustosettiä, saa näköjään alkuperäistä keulaa, KYB USD kittiä ja Andreanin Sisälmyskittiä alkuperäisiin kuoriin. Muut RD-mallit omilla sivuilla
https://www.boano.com/l1/8/10/adventure ... ospensioni

Takana oli Öhlins ja siitä on vain hyviä kokemuksia. Ja Boanolta oli 36 litran tankki...

Pyörä on -97 ja keula näyttää vaihtuneen 2007 kuvissa. Tosta kun klikkaa albumiin, niin monsteria voi ihailla :)
https://sites.google.com/view/jiknnnthe ... authuser=0
alcedo
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Syys 28, 2009 8:00 pm
Pyörä: XRV 750

Re: AFRICA TWIN

Viesti Kirjoittaja alcedo »

Moi.

Kysästääs jos joku ehtii lyhyesti neuvomaan mistä lähteä hakemaan vikaa.

5 vuoden jälkeen kokeilin Africa Twin -92 käyntiin autotallista, niin lähti käyntiin mutta vaivallollisesti.

Ilman ryyppyä ei käynnisty. Ryyppy täysillä käy 1500 kierroksessa ja nousee 2000-2500 mutta sitten laskee. Vaikuttaisi ettei saisi ainetta.

Missähköhän järjestyksessä alkaisi avaamaan katsomaan? Tajusin vähän myöhässä että on vanhaa ainetta tankissa... vaikuttaneeko :?

Renkaat ovat selvät niin onkohan E-09 eteen ja taakse hyvä valinta jos matkaa kuitenkin hieman enemmän soralla vai onko jotain muita valintoja?

Kiittäen,

-Mikko
Avatar
rainerb
Viestit: 2633
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2009 9:40 am
Pyörä: AT RD07a + ST1100
Paikkakunta: Uleåborg

Re: AFRICA TWIN

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Minun veikkaus on että vanha bensa on kuivunut kaasareihin. Suuttimet yms. tukossa.

Kaasarit irti ja puhdistus. Youtubesta löytyy jokunen ihan hyvä video.

Ihan kommenttina: kun pyörän, tai minkä tahansa bensakoneen jättää seisomaan niin kannattaa ajaa se viimeinen tankkaus alkylaattibensalla, joka säilyy hyvin. Se on sitä 4t-pienkonebensaa. Saa joiltakin Nesteiltä letkusta halvemmalla kuin tonkassa.
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.
Avatar
Juice
Viestit: 799
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 7:38 pm
Pyörä: RD07A
Paikkakunta: Vimpeli

Re: AFRICA TWIN

Viesti Kirjoittaja Juice »

rainerb kirjoitti: Ma Kesä 12, 2023 8:43 am Minun veikkaus on että vanha bensa on kuivunut kaasareihin. Suuttimet yms. tukossa.

Kaasarit irti ja puhdistus. Youtubesta löytyy jokunen ihan hyvä video.
+1

Ja kun tuonne pintaa syvemmälle pureutuu niin samalla vaivalla voikin tehdä venttiilien säädön + vaihtaa kaasarien kumikurkut (sylinterin ja kaasarin väliin), ellei niitä ole aiemmin tehty.
alcedo kirjoitti: Su Kesä 11, 2023 2:27 pm
Renkaat ovat selvät niin onkohan E-09 eteen ja taakse hyvä valinta jos matkaa kuitenkin hieman enemmän soralla vai onko jotain muita valintoja?
En välttämättä lähtisi tuohon E-09. Eturengas on nappuloiltaan matala ja kuluu äkkiä viisteelle. Takarengas suli kevyemmän pyörän alle parissa tuhannessa kilometrissä, kun oli vähänkään enempi asvaltilla ajoa.

E-07 on toiminut ainakin omassa vehkeessä hyvin sekalaisessa ajossa ja pitäisi olla myös kulutusta kestävämpi valinta. Märkäpidosta on monenlaista kommenttia, itseäni ei ole haitannut kun en juuri sateella ajele.
Hondamies kahdella ja neljällä pyörällä
Avatar
dr_
Viestit: 48
Liittynyt: Ke Marras 07, 2012 1:15 pm
Pyörä: 350exc-17, XRV750-96
Paikkakunta: Helsinki

Re: AFRICA TWIN

Viesti Kirjoittaja dr_ »

Onko mitään hyvää ratkaisua tuulisuojaksi pitkälle kuskille? Olen n. 191cm ja tuntuu että jos pleksiä korottaa, niin jostain niitä tuulenpyörteitä vaan aina tulee häiritsevästi kypärään. Onko ainoa vaihtoehto laittaa aivan minimaalinen pleksi? Nyt on MSR Vario, sellainen kaksiosainen jossa on rako välissä, joka on jo itsessään aika korkea ja sen lisäksi MRA sellainen "lisälippa". Vaikka mihin asentoon noita säätelee, niin pikkuisen liikaa pyörteitä kypärään tulee aina joka tapauksessa vähän riippuen tuuliolosuhteistakin. pyörä on RD07a
Avatar
Pade75
Viestit: 23
Liittynyt: Su Maalis 10, 2019 9:32 am
Pyörä: Africa Twin RD07

Re: AFRICA TWIN

Viesti Kirjoittaja Pade75 »

Kokeileppa peittää iskari tunnelin aukkoa pienemmäksi
Avatar
rainerb
Viestit: 2633
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2009 9:40 am
Pyörä: AT RD07a + ST1100
Paikkakunta: Uleåborg

Re: AFRICA TWIN

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Mä olen 183cm, vähän snadimpi. Mulla on joku pitkä pleksi edessä. Se ei poista tuulta, mutta antaa suojan sateelta yms. Kokeilin joskus tollasta lisälippaa matalan pleksin kanssa. Ei ollut mun juttu ollenkaan, ennemmin oikea korkea pleksi.

Kypärä on kuitenkin tuulessa ja suhisee aina. Sama tilanne toisessa pyörässä, ST1100 Pan European. Ei voi. mitään. Jos häiritsee, pitää ottaa auto 😂

En usko että pääset tuulta pakoon. Mutta sadesuoja ja syksyllä räntäsuoja toimii korkealla pleksillä.
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.
Vastaa Viestiin