Suzuki Freewind 650 vs. Aprilia Pegaso 650 i.e.

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Albireo
Viestit: 4
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 8:12 pm
Pyörä: Aprilia Pegaso 650 i.e. 2002
Paikkakunta: Kempele

Suzuki Freewind 650 vs. Aprilia Pegaso 650 i.e.

Viesti Kirjoittaja Albireo »

Ensimmäisen matkaenduron osto olisi edessä. Nyt pitäisi vielä osata päättää ostaako Freewind -97 (aj.22tkm) vai Pegaso -01 (aj.28tkm). Pegasosta on ollut juttua täälläkin ja näytti olevan negatiivispainotteista ja Freewindistä ei oikein löytynyt tietoa Googlellakaan. Olisiko täällä kokemusta tuosta Freewindistä, onko kelpo pyörä? Vai ostaako sittenkin Pegaso? Ajot on enimmäkseen yksinään ja asfaltilla, mutta soratiellekin olisi tarkoitus mennä. Kokemusta löytyy Freewindistä vain yhden vuorokauden ajalta Kreetalla ja Pegasosta ei sitäkään. Freewind olisi luonnollisesti huomattavasti halvempi, kun se on neljä vuotta vanhempi. Pegaso on Suomi-pyörä ja Freewind tuotu ulkomailta vuosituhannen vaihteessa, jos sillä on merkitystä. Saa ehdottaa toki parempiakin ostoksia, mutta hintaa ei saisi olla ainakaan yli seitsemää tuhatta.
Avatar
konttari
Viestit: 103
Liittynyt: Ma Maalis 28, 2005 6:11 pm
Paikkakunta: Riga

Viesti Kirjoittaja konttari »

Joko ostit mopon, kumpaan päädyit?
Albireo
Viestit: 4
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 8:12 pm
Pyörä: Aprilia Pegaso 650 i.e. 2002
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Albireo »

Itse asiassa pyörän osto on vieläkin vaiheessa, mutta näyttää siltä, että ostan Pegason, kylläkin vuoden tuoreemman eli -02-mallisen, jolla on ajettu 13tkm. Perhesyiden takia en ole vielä päässyt pyörää hakemaan, kun on toisella puolella Suomea. Ilmeisesti saa varautua ikävyyksiin, kun ostaa Aprilian eikä Hondaa? Onko Transalp tai BMW F 650 GS (uudempi malli) oikeesti niin paljon parempia pyöriä, että niistä kannattaa maksaa se pyydetty lisähinta vai onko niiden maine vaan parempi ja maksetaan merkistä? Näyttäisi olevan etelässä yksi mielenkiintoinen Bemarikin kaupan, mutta kun se maksaa enemmän kuin tuo Pegaso vaikka on ajettu kolme kertaa yhtä paljon ja on vuoden vanhempi. Vaikeaa toi päättäminen.
Avatar
konttari
Viestit: 103
Liittynyt: Ma Maalis 28, 2005 6:11 pm
Paikkakunta: Riga

Viesti Kirjoittaja konttari »

Me kävimme ajamassa, muistaakseni vuonna 2002 syksyllä, Avro-nimellä täällä seilailevan hepun kanssa Aprilian Pegaso ja Caponord pyörillä viikonlopun. Sora/kestopäälyste jakamua oli ehkä 60 soraa 40 tylsää.

Toki molemmissa pyörissä oli hyvät ja huonot puolensa, mutta ei meille mitenkään kehno maku jäänyt kummastakaan pyörästä. Caponordia en nyt ihan ensimmäisenä lähtisi taivuttamaan poluille tai metsään muutenkaan, mutta Pegssoksen kanssa kyllä pärjäisi jotenkin. Tosin enpä saanut 950 kotkaakaan kulkemaan viime kesänä metsässä, en ainakaan pystyssä... kysy vaikka kavereilta (tai siis tutuilta). Eli ei se ole pyörästä kiinni, vaan kuskista :oops:

Itse lähestyisin asiaa ehkä hieman toiselta kantilta; mihin pyörään on saatavilla parhaiten VARUSTEITA. En tarkoita jarrupaloja tai suodattimia, niin tai mini-vilkkuja, vaan pohjapanssaria, laukkurautaa, kaatumarautaa, muoviosia, kahvoja, VANTEITA ja RENKAITA yms. Valmiilla bolt-on tyyppisillä varusteilla voi sitten muovailla mopoaan siihen suuntaan, mihin käyttötarkoitus vaatii.
Luonnollisesti olen jäävi, mutta sinun tilanteessa suuntaisin katseen myös DR 650 ja DR 800 osastolle, miksei ehkä Tenereenkin tai Dominaattoriin... tai kuninkaalliseen ja niin mukavaan KTM:n, vaikkapa kaksilla vanteilla (katu ja enska) olevaan SM LC-4:n:
viewtopic.php?t=126

Itse harkitsin pitkään tuota viimeisintä vaihtoehtoa, mutta vaihdoin kuitenkin 640 Adventureen ja nyt olen tyytyväinen, ainakin hetken.

Vastauksena kysymykseen; Transalpissa, Africa Twinissä ja BMW GS:ssä pelaa hyvin kysynnän ja tarjonnan laki. Kaikki haluaa AT:n ja hinta pysyy korkeana. Kukapa haluaa kamalan norsun näköisen DR BIG:n? Ei ihan yhtä moni, ja hinnan kehitys on erilainen. Ottamatta sen enempää kantaa kummankaan hyvyyteen tai paremmuuteen, niin DR on parempi ;)
vkoivu
Viestit: 1784
Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Pyörä: pyörät myyty
Paikkakunta: Kouvola / Espoo

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Konttarihan puhuu täyttä asiaa. Vaikuttaa fiksulta kaverilta.
:wink:

Riippuu kovasti mitä olet mopolta hakemassa. Jos ajelet paljon asfalttia ja asfattiajo on leppoista matkailua niin sitten katselisin johonkin muualle kuin kotarin suuntaan. Siinä käytössä LC4 ei ole mikään paras mahdollinen. Sorateillä, poluilla ja kikkailussa asfaltilla LC4 kaksilla vanteilla on kyllä mopo vailla vertaa. Kaikki tämä kehu ei johdu pelkästään siitä, että olen omaani kauppaamassa ( viewtopic.php?t=416 ) vaan oikeesti kyseinen mopo on hauska laite.

Tällä hetkellä vain näyttäisi siltä, että kyseinen mopo menee seisontaan parin-kolmen viikon päästä ja sen jälkeen otan sen ajoon vasta lokakuussa. Toisella mopolla on reissuhommia sen verran suunnitteilla ettei kotarilla ehdi ajamaan :cry: Hyvää mopoahan on sääli tallissa seisottaa kun se on ajamista varten tehty siksi sen vois pois myydä.

Jos etsit mopoa jolla on kiva reissatakkin niin sitten päätyisin ehkä Konttarin mainitsemaan DR800:n. Itse olen aiemmin päätynyt kahteen kertaan DR BIGiin enkä ole katunut kumpaakaan kertaan. Paljon monikäyttöistä mopoa pienellä rahalla. Ja nyt en ole mainostamassa omaa hetki sitten myynnissä ollutta BIGiä sillä se on jo myyty. :)
Vastaa Viestiin