750 Elefant

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
timpuktu
Viestit: 412
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 1:49 pm
Pyörä: Elefant 750
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: 750 Elefant

Viesti Kirjoittaja timpuktu »

Liittyypi löyhästi aihepiiriin.

http://www.waltsiegl.com/the-adventure/

Kuva
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''
Avatar
talkku
Viestit: 1088
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 7:29 pm
Pyörä: T7 , XT500-79
Paikkakunta: Coccola

Re: 750 Elefant

Viesti Kirjoittaja talkku »

Liitteet
2-13.jpg
Lucky-Strike-Ducati-Multistrada-1200-Enduro-MotoCorsa-Jensen-Beeler-19.jpg
Avatar
ISOANTTI
Viestit: 93
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 12:47 pm
Pyörä: Cagiva Elefant 900 ie
Paikkakunta: Teisko

Re: 750 Elefant

Viesti Kirjoittaja ISOANTTI »

Morjesta!

Mistä kannattaa aloittaa vian etsintä, kun 900ie käy muutaman kuukauden seisonnan jälkeen parin tonnin tyhjäkäyntiä?
Pyörä käynnistyy kyllä hyvin niin lämpöisenä kuin kylmänäkin. Ja toimii muutenkin moitteettomasti. Ainoa vaan että tyhjäkäynti on kova, mitä ennen ei ole ollut.

-Antti
Älä koskaan syö keltaista lunta!
Avatar
talkku
Viestit: 1088
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 7:29 pm
Pyörä: T7 , XT500-79
Paikkakunta: Coccola

Re: 750 Elefant

Viesti Kirjoittaja talkku »

Onko tyhjäkäynti on liian korkea moottorin ja ilman lämpötilasta piittaamatta ?
arvauksia:
- onko mekaanista jumitusta kaasuvaijerit/ryyppyvaijeri/vivusto
- anturi vikaa/hapettumaa (lämpötila anturi)
- ilmavuotoa

http://www.moottoripyora.org/keskustelu ... %C3%A4ynti


http://endless-horizons.net/efi/efi.htm (anturit )
http://www.elefantriders.com/fuel_injection.htm
http://www.bikeboy.org/ducati2vthrottleb.html (ducati)
http://www.nydesmo.com/files/1990_WSM_900ie.pdf
Avatar
ISOANTTI
Viestit: 93
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 12:47 pm
Pyörä: Cagiva Elefant 900 ie
Paikkakunta: Teisko

Re: 750 Elefant

Viesti Kirjoittaja ISOANTTI »

talkku kirjoitti:Onko tyhjäkäynti on liian korkea moottorin ja ilman lämpötilasta piittaamatta ?
arvauksia:
- onko mekaanista jumitusta kaasuvaijerit/ryyppyvaijeri/vivusto
- anturi vikaa/hapettumaa (lämpötila anturi)
- ilmavuotoa

http://www.moottoripyora.org/keskustelu ... %C3%A4ynti


http://endless-horizons.net/efi/efi.htm (anturit )
http://www.elefantriders.com/fuel_injection.htm
http://www.bikeboy.org/ducati2vthrottleb.html (ducati)
http://www.nydesmo.com/files/1990_WSM_900ie.pdf

Kiitos talkku vinkeistä!

Pyörä on seissyt juhannuksesta ja otettu pariviikkoa sitten ajoon jolloin vaivan huomasin.

Vaijerit rasvattu.
Lämpötila anturi katsottu.
Näkyviä halkeamia ei letkuissa eikä "kurkuissa" näkynyt.

Vaiva pieneni, mutta ei hävinnyt kokonaan 2000rpm-->1600 eli kova on tyhjäkäynti vieläkin.
Tulpat saman väriset (ei vaaleet eikä liian tummatkaan).

Käynnistämisen jälkeen moottori käy 1200 rpm. mutta alkaa hivuttaa kierroksia korkeammalle.

-Antti
Älä koskaan syö keltaista lunta!
skuikka
Viestit: 2213
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: 750 Elefant

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Tarkastas ne imukurkut vielä kerran. Yhdessä ST2:ssa oli toisesta pettänyt vulkanointi, oli se alulaippa ja kumi irti toisistaan. Kumi näytti terveeltä, oli vaan irti laipasta. Samanlaiset kurkut on siinä kuin Fantissa.
Avatar
timpuktu
Viestit: 412
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 1:49 pm
Pyörä: Elefant 750
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: 750 Elefant

Viesti Kirjoittaja timpuktu »

Ei kellään sattuisi olemaan Dellorto PHF36 kaasareille sopivia imusarjoja -89 750:aan?

Huomasin tuossa taannoin, että mulla taitaa olla katu-Ducatin imusarjat ja niillä kaasarien ja rungon väliin tulevat kumilutterot ei istu kunnolla paikalleen kun imusarjat on väärässä kulmassa.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''
Kooma
Viestit: 192
Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:12 pm
Pyörä: Kovin monella

Re: 750 Elefant

Viesti Kirjoittaja Kooma »

Mulla on jotkut mutta onkohan ne pelkät metalliset.Pitää tarkastaa kun lattialla lojuu kokonainen 900 kone ylimääräisenä. Olikos vanhemmissa vain metalliputket?
Avatar
ISOANTTI
Viestit: 93
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 12:47 pm
Pyörä: Cagiva Elefant 900 ie
Paikkakunta: Teisko

Re: 750 Elefant

Viesti Kirjoittaja ISOANTTI »

skuikka kirjoitti:Tarkastas ne imukurkut vielä kerran. Yhdessä ST2:ssa oli toisesta pettänyt vulkanointi, oli se alulaippa ja kumi irti toisistaan. Kumi näytti terveeltä, oli vaan irti laipasta. Samanlaiset kurkut on siinä kuin Fantissa.
Moro skuikka!

Imukurkut ehjät. Putsailin kaikki sähköliittimet ja vaiva vaan jatkuu.
Koitin taas suihkutella "startti pilottia" vuodon löytämiseksi. Ei vaan löytynyt.

Läppiä kun käsin vääntää kiinnipäin kierrokset laskee kyllä. Olisskohan toi läppä runko vaan niin väljä? 100 tkm. on nyt mittarissa.

-Antti
Älä koskaan syö keltaista lunta!
skuikka
Viestit: 2213
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: 750 Elefant

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Moi.
Onhan ne läppäakselit varmasti jo kuluneet mutta ei oikein selitä vaivan ilmaantumista seisotuksen jälkeen.
jii vee
Viestit: 20
Liittynyt: To Maalis 20, 2014 2:33 pm
Pyörä: aprilia/ducati/cagiva

Re: 750 Elefant

Viesti Kirjoittaja jii vee »

Kuuluneeko tänne vai tyhmien kysymysten kerhoon
Kun taisin ostaa 750 elefantin mallia 86 tai 87 Sellai 1 lamppuinen
Mitenhän mun käy :shock:
ceevu
Viestit: 2005
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: 750 Elefant

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Huonosti. voin pelastaa tulevalta surkeudelta ja hakea fantin.
:lol: Ennenkuin riippuvuus ehtii tulla,ja italian v2 vie kaiken ajan ja rahat. Ja lisääntyy vielä pahimmassa tapauksessa. Monofaroja ei liiemmälti ole näkyny,yksi tullu vastaan hyrylässä joskus kauan sitten,eikä niitä myynnissäkään ole pahemmin ollu. Älä vaan ala piristämään,siitä se kierre lähtee... :lol:
Asiasta toiseen,
Onko tossa vanhassa mallissa myös tyhjäkäynnin säätömoottori? Se kun jumii seisonnassa,sikailu voi alkaa. Multissa näyttäs olevan,ja tossa ruiskurungossa joka majailee ylähyllyllä,mutta jonka alkuperä on jo hämärän peitossa.
skuikka
Viestit: 2213
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: 750 Elefant

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Ei siinä tuommosia hömpötyksiä ole.
ceevu
Viestit: 2005
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: 750 Elefant

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Liian simppeliä se oliskin ollu. Mulla oli toinen vaijeri rispaantunu,jollon toinen pytty jäi satunnaisesti korkealle tyhjäkäynnille,mutta tuossahan ei sitäkään voi olla,eikös noissa toimi yhdellä vaiskalla molemmat läpät.( Ja vaijerihan oli tsekattu. Kuin myös sen reititys,ettei ole lipsahtanu jonkun lipareen väärälle puolelle....)
Ja kun vaihdoin vaan toisen vaijerin ja synkkasin kaasarit himassa,kesken euroopan reissun meni synkka uudelleen persiilleen (uusi vaijeri haki muotonsa) ja tankkausväli tippu 3 sadasta 2-2,5 sataan.

Noihin offtopikkeihin,tuo 1000/1100 pata tuntuu oikein sopivalta koneelta tähänkin käyttöön,sensijaan tuo uudempi sähköhimmeli multistrada enduro tuntuu aivan tarpeettoman monimutkaselta laitteelta
yksinkertaiseen hommaan. Ajonestokin on minun mielestä jo aivan liikaa laitteessa jonka 2 miestä nostaa pakuun alle 10sek. Ei tee muuta kuin hajoaa jossain missä ei missään nimessä pitäis. Ruisku sähköllä,eikä mitään sen enempää,kiitos. Herätti kyllä inspiraatiota tulevasta värityksestä... 8)
Avatar
timpuktu
Viestit: 412
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 1:49 pm
Pyörä: Elefant 750
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: 750 Elefant

Viesti Kirjoittaja timpuktu »

Kooma kirjoitti:Mulla on jotkut mutta onkohan ne pelkät metalliset.Pitää tarkastaa kun lattialla lojuu kokonainen 900 kone ylimääräisenä. Olikos vanhemmissa vain metalliputket?
Ne metalliosat riittää. Tässähän on semmoset perinteiset imusarjat, eli kurkun ja kaasariin väliin tulee se kahdella klemmarilla kiinnitettävä kumiosa.

Netistä löytyi kuva. Tuo vasemmanpuoleinen, etupytyn sarja, olisi tärkeämpi. Nykyinen on aika paljon lyhempi, eli kaasari tulee melko jyrkkään kulmaan ja sojottaa liikaa oikealle. Tuolla imusarjalla kaasarin saisi lähemmäs vaakasuoraa ja rungon suuntaiseksi.

Oikeanpuolimmainen eli takapytyn sarja ei ole minulla olevassa kovin kaukana oikeasta muodosta, mutta kelpaa sekin jos löytyy juuri oikeanmallinen.

Kuva

Virheasento
Kuva

Kuva
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''
Vastaa Viestiin