Harley-Davidson ADV Pan America 1250cc
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
- mico
- Viestit: 1366
- Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
- Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
- Paikkakunta: Pori
Re: Harley-Davidson ADV Pan America 1250cc
Ainakin Special versiossa näyttää olevan ohjausiskarikin.
Kyllä tuo pitää käydä maistelemassa kun tulee koeajettavaksi, on se sen verran eksoottinen peli
Kyllä tuo pitää käydä maistelemassa kun tulee koeajettavaksi, on se sen verran eksoottinen peli
-
- Viestit: 2642
- Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
- Pyörä: KTM 640 Adv R
- Paikkakunta: Piikkiö
- Viesti:
Re: Harley-Davidson ADV Pan America 1250cc
Tuosta erilaisen venttiili konstruktion tarpeesta, ja sen vaatimasta painosta ja koosta olisi kiva kuulla lisää?Hobes kirjoitti: ↑Su Huhti 25, 2021 11:22 am
Hydraulisista venttiilinnostajista on sanottava, että eihän nuo nyt varsinaisesti motopuolella ole harrikan yksinoikeus ollut. Esimerkiksi Honda on niitä käyttänyt aika monessakin koneessa, vanhimmat muistaakseni 60-luvulta. Niiden suurin ongelma vaan on ollut, etteivät oikein tahdo toimia kun kohtuullisen matalalla kiertävissä koneissa. N. 10krpm:ssä kun alkaa tulemaan seinä vastaan. Lisäksi tuo vaatii aika erilaisen venttiilikonstruktion, joka lisää moottorin painoa ja kokoa. Jos siis olisi vähän ilkeä, voisi todeta, että HD:n erittäin alhainen viritystaso ja tarve pitää moottoripyörät kohtuullisen isoina ja painavina on mahdollistanut hydraulisten nostimien käytön, joka taas ei aasian markkinoilla ole ollut kovinkaan käytännöllinen lähestymistapa, toisaalta ei myöskään euroopassa. Kaikkihan niitä käyttäisvät, jos vaan olisivat fiksusti perusteltavissa. Ne kun ovat pääosin halvempia valmistaa kuin säädettävä venttiili (komponentti on kalliimpi, mutta asentaminen on vähemmän työläs). Toisaalta metallurgia ja pinnotteet ovat tehneet sen, että ero hydraulisiin nostimiin huoltotarpeen osalta vähenee kokoajan. Esimerkkinä nyt vaikka Ducatin desmottomien koneiden lupailtu 60k tarkastusväli.
Ja miksihän noita kutsutaan venttilin nostajiksi vaikka olisivat kansiventtiilikoneessa, missä kai yleisimmin on jousi nostamassa venttiliä?
Cam followers tai tappets nimellä taitavat tönärikoneissa olla, lontooksi.
-
- Viestit: 444
- Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
- Pyörä: 690 Enduro R -15
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Harley-Davidson ADV Pan America 1250cc
Termejä nyt on erilaisia esim eri maissa. (Hydraulic) valve lifter kertoo jotain, että se avaa venttiiliä. Tappet ei kerro mitään maallikolle, sillä niin tekniikan erikoistermi. Cam follower kertoo, että se on jokin mikä seuraa nokan muotoa. Minusta tappet on enemmän Lontoota ja lifter Amerikkaa. Tämmöinen mielikuva jäänyt. Sinällään yksi ja sama miksikä sitä sanoo, sillä vakiintuneita termejä kaikki kolme.
Venttiilin nousu / nosto/ valve lift kuvaa moottoritekniikassa venttiilin aukioloa. Jousi sulkee venttiilin. Jos haluaa viisastella, että jossakin moottorissa venttiili menee kiinni kun jousi nostaa sitä ylös. Joo mutta boxerissa jousi siirtää venttiiliä sivusuunnassa ja tähtimoottorissa taas venttiilit sojottavat mikä minnekin suuntaan.
Miksi konepeltiä kutsutaan Englannissa nimellä bonnet ja Ameriikan maalla hood? Miksi peräkontti on Amerikassa trunk ja Englannissa boot?
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Triumph Bonneville Bobber Black -18
-
- Viestit: 2642
- Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
- Pyörä: KTM 640 Adv R
- Paikkakunta: Piikkiö
- Viesti:
Re: Harley-Davidson ADV Pan America 1250cc
Juu, termit on moninaiset...
Ja sitten kun vielä hydrauliset nostajat vaihdetaan jäykkiin paininkuppeihin...
Onneksi on autossa sellaiset sormiseuraajat ja hydrauli nostajat
Ja sitten kun vielä hydrauliset nostajat vaihdetaan jäykkiin paininkuppeihin...
Onneksi on autossa sellaiset sormiseuraajat ja hydrauli nostajat
-
- Viestit: 326
- Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 3:59 pm
- Pyörä: MT604E, Frigerio 250F7, Bonneville
- Paikkakunta: Ruhtinansalmi
Re: Harley-Davidson ADV Pan America 1250cc
italian kielen taitajille
https://www.moto.it/prove/harley-davids ... idata.html
https://www.moto.it/prove/harley-davids ... idata.html
- jlohikoski
- Viestit: 207
- Liittynyt: Ke Syys 27, 2006 9:04 pm
- Pyörä: gs1150adv R1200gs
- Paikkakunta: Kauhajoki
Re: Harley-Davidson ADV Pan America 1250cc
Motoseinäjoella oli HD:n koeajotilaisuus ja pitihän Pan america käydä testaamassa, kun oli mahdollisuus, hillittömästä helteestä huolimatta.
Onneksi Panamerica ei keulastaan näyttänyt luonnossa lähellekään niin omituiselta kuin kuvissa, vai oliko vain silmä jo tottunut.
Sivujalata nostaessa huomasi pyörän varsin runsaan massan, koska pyörä nojaa hd:lle tyypillisesti varsin voimakkaasti sivujalan päällä. Sivujalka samanlainen oudosti joustava ja lukittuva kuin muissakin hd malleissa. Sivujalka sinällään toimi kevysesti.
Käynnistys on bmw tyylisesti yläpuolisella nappulalla. Koneen käynti oli hiljaista ja vähän jopa japanilaistyylistä porinaa. Ergonomialtaan pyörä oli lähelle hyväksi havaittua bmw tyylistä mitoitusta, mitä muutkin valmistaja ovat lähteneet seuraamaan. Seisaaltaan ajokin onnistui hyvin, sarvet olivat riittävän korkealla, ja jaloille oli tilaa.
Voimanlähde tntui oikein miellyttävältä ja tehokkaalta ja kaasun annostelu oli helppoa kaikissa nopeuksissa. Mutta kyllä kaikki yli 150 pollea lähti laukkaamaan oikeinkin halukkaasti, kun kaasua käänsi enemmän.
Itseäni miellytti koneen ja koko pyörän letkeä ja rento fiilis. Pyörä oli vähän enempi kankeahko, kuin mutkapaanojen kevytliikkeinen raketti. Mutkapaanalla revittelykin tietysti onnistui, mutta enempi itsestäni tuntui että hd on enempi elementissään nimenomaan matkapyöränä vähän isommille maanteille, kuin mutkaisille huono/irto pintaisille sorateille revittelemiseen. Niinhän asianlaita on tietysti kaikkilla isoenskoilla, mutta enempi hd kuitenkin tuntui maantie/mukavuuspainotteisemmalta kuin esim. kotarin 1290. Tai oma kessu. Koneessa tuntui tärinää yli 4500 kierroksella, mutta haittaako se käytännössä, on vaikea sanoa lyhyen koeajon perusteella. Kierroksia satasessa oli n.3800. Tuulensuojaavuus tuntui hyvältä, mutta +30 keli vaikeutti arviointia.
Vaihdelaatikko ei ollut sulavaliikkeinen. Vaihteidenvälit oli pitkähköt ja kankeat, mutta sinällään jämptit. Quick sifteriä ovat jotkut testaajat kaivanneet, mutta en ymmärrä kuinka se varsinkaan tuon laatikon kanssa voisi toimia hyvin. Ensin pitäisi laatikkon toiminta olla suzukityyliseti kevyt ja tarkka.
Jousituksessa kiinnitti huomiota sen napakkuus. Jonkinmoista pompotusta olin jopa huomaavinani suomalaisella asfaltilla. Liian kova jousitus ei kuitenkaan ollut, ja etupään nyökkäys jarrrutuksissa ei ollut aivan pahemmasta päästä. Huomattava kuitenkin bmw teleleveriin kun on tottunut.
Muutama negatiivinenkin seikka kiinnitti huomiota. Ketjuveto ei kuulu suosikkeihini, mutta varmaan enemmistölle se ei ole kynnyskysymys. Etulokasuojan lyhkäisyys näkyi jo hd mainosvideolla, kun kaveri pesi kuraa pois syyläristä. Pleksin säätö oli sinällään ok, mutta koko pleksin fletku kiinnitys ei vakuuttanut. Muutamat metallipinnat näyti aivan kiinanraudalta esim. kytkinkopassa olevan kytkimen käyttövipu. Myös 3cm liian pitkä pultti takimmisen sylinterin pakoputkessa ihmetytti. Ja raskaanpuoloinenhan tuo on.
Kaikenkaikkiaan jäi fiilis että kyllä tuo on varsin vakavasti otettava vaihtoehto isojen matkaenskojen tarjontaan. Ajettavuus oli rentoa ja jouhevaa, mikä sopii hyvin tuon tyypin pyörään.
Hd imago ja usa militarylook antaa vielä oman mausteensa.
Onneksi Panamerica ei keulastaan näyttänyt luonnossa lähellekään niin omituiselta kuin kuvissa, vai oliko vain silmä jo tottunut.
Sivujalata nostaessa huomasi pyörän varsin runsaan massan, koska pyörä nojaa hd:lle tyypillisesti varsin voimakkaasti sivujalan päällä. Sivujalka samanlainen oudosti joustava ja lukittuva kuin muissakin hd malleissa. Sivujalka sinällään toimi kevysesti.
Käynnistys on bmw tyylisesti yläpuolisella nappulalla. Koneen käynti oli hiljaista ja vähän jopa japanilaistyylistä porinaa. Ergonomialtaan pyörä oli lähelle hyväksi havaittua bmw tyylistä mitoitusta, mitä muutkin valmistaja ovat lähteneet seuraamaan. Seisaaltaan ajokin onnistui hyvin, sarvet olivat riittävän korkealla, ja jaloille oli tilaa.
Voimanlähde tntui oikein miellyttävältä ja tehokkaalta ja kaasun annostelu oli helppoa kaikissa nopeuksissa. Mutta kyllä kaikki yli 150 pollea lähti laukkaamaan oikeinkin halukkaasti, kun kaasua käänsi enemmän.
Itseäni miellytti koneen ja koko pyörän letkeä ja rento fiilis. Pyörä oli vähän enempi kankeahko, kuin mutkapaanojen kevytliikkeinen raketti. Mutkapaanalla revittelykin tietysti onnistui, mutta enempi itsestäni tuntui että hd on enempi elementissään nimenomaan matkapyöränä vähän isommille maanteille, kuin mutkaisille huono/irto pintaisille sorateille revittelemiseen. Niinhän asianlaita on tietysti kaikkilla isoenskoilla, mutta enempi hd kuitenkin tuntui maantie/mukavuuspainotteisemmalta kuin esim. kotarin 1290. Tai oma kessu. Koneessa tuntui tärinää yli 4500 kierroksella, mutta haittaako se käytännössä, on vaikea sanoa lyhyen koeajon perusteella. Kierroksia satasessa oli n.3800. Tuulensuojaavuus tuntui hyvältä, mutta +30 keli vaikeutti arviointia.
Vaihdelaatikko ei ollut sulavaliikkeinen. Vaihteidenvälit oli pitkähköt ja kankeat, mutta sinällään jämptit. Quick sifteriä ovat jotkut testaajat kaivanneet, mutta en ymmärrä kuinka se varsinkaan tuon laatikon kanssa voisi toimia hyvin. Ensin pitäisi laatikkon toiminta olla suzukityyliseti kevyt ja tarkka.
Jousituksessa kiinnitti huomiota sen napakkuus. Jonkinmoista pompotusta olin jopa huomaavinani suomalaisella asfaltilla. Liian kova jousitus ei kuitenkaan ollut, ja etupään nyökkäys jarrrutuksissa ei ollut aivan pahemmasta päästä. Huomattava kuitenkin bmw teleleveriin kun on tottunut.
Muutama negatiivinenkin seikka kiinnitti huomiota. Ketjuveto ei kuulu suosikkeihini, mutta varmaan enemmistölle se ei ole kynnyskysymys. Etulokasuojan lyhkäisyys näkyi jo hd mainosvideolla, kun kaveri pesi kuraa pois syyläristä. Pleksin säätö oli sinällään ok, mutta koko pleksin fletku kiinnitys ei vakuuttanut. Muutamat metallipinnat näyti aivan kiinanraudalta esim. kytkinkopassa olevan kytkimen käyttövipu. Myös 3cm liian pitkä pultti takimmisen sylinterin pakoputkessa ihmetytti. Ja raskaanpuoloinenhan tuo on.
Kaikenkaikkiaan jäi fiilis että kyllä tuo on varsin vakavasti otettava vaihtoehto isojen matkaenskojen tarjontaan. Ajettavuus oli rentoa ja jouhevaa, mikä sopii hyvin tuon tyypin pyörään.
Hd imago ja usa militarylook antaa vielä oman mausteensa.
Re: Harley-Davidson ADV Pan America 1250cc
^kiitos hyvästä katsauksesta. Samat asiat kiinostaa itseänikin.
SF 1098S
MTS V4S
MTS V4S
Re: Harley-Davidson ADV Pan America 1250cc
Itellö tuli mieleen että tuo ois enemmän ja parempi semmosena arkipyöränä kun gessu ja jos ois oikein paljo matkaileva niin gessu veis voitin reilusti.
Sivujalka oli kylllä taattua Hoodeeta epämääräisyydessään. Eikä ikänä uskaltas sen alas ollesa nousta jalkatapin päältä pyörän kyytiin.
Peilit oli vaatimattomat.
Moottori oli kyllä kiva. Ja herkästi kiertävä. Rajoitin oli ihmeen matalalla moottorin luonteeseen nähden.
Hieno vehje ja yllättävän hyvä ekaksi laitteeksi merkille vieraaseen segmenttiin.
Sivujalka oli kylllä taattua Hoodeeta epämääräisyydessään. Eikä ikänä uskaltas sen alas ollesa nousta jalkatapin päältä pyörän kyytiin.
Peilit oli vaatimattomat.
Moottori oli kyllä kiva. Ja herkästi kiertävä. Rajoitin oli ihmeen matalalla moottorin luonteeseen nähden.
Hieno vehje ja yllättävän hyvä ekaksi laitteeksi merkille vieraaseen segmenttiin.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Re: Harley-Davidson ADV Pan America 1250cc
Eilen oli tuollainen Kanavuoren aakkosilla parkissa. Kiireesti suorittamaan visuaalista tarkastelua...
Armeijanvihreässä värityksessä ei etuvalo näyttänyt ollenkaan niin pahalta kuin valokuvissa. Eipä se kotarinkaan etuvalo ole niitä esteettisimpiä. Aika kompaktiin pakettiin on romut saatu. Suoraan etupyörän takana (sorasuihkussa) on jokin musta jäähdytysrivoin varustettu murkula, ei siinä ainakaan pinnoite kauan pysy. Sivutuki on vissiin jostain 50cc moposta, aika heiveröisen näköinen ja taisi olla koneessa kiinni. Sivulaukkujen kiinnikkeet näytti olevan takahäkissä valmiina (hyvä!), änkkä samaa kaliiperia kuin kotarissa (=valtava) ja vedetty sen verran ylös että puolet oikeanpuoleisesta sivulaukusta taitaa mennä tässäkin laitteessa (huono!).
Kaveri lähti siitä kohti Seinäjokea, mekaanisesti kone oli mukavan hiljainen. Epäilemättä matkaenskana pätevä laite, mutta eipä noilla millään 250kg möhköillä ole pehmeälle alustalle asiaa.
Kaveri sanoi että noiden tullimaksu nousee 30 prossasta johki 60%, sitä en osaa sanoa että miten summat lasketaan kun mopossa on bremboa, boschia ja showaa. Nykyisen hinnaston mukaan laite vaikuttaa verraten edulliselta, taisi olla alkaen 21k.
Ei tullut "pakko saada"-efektiä. Mutta varmaan hooree-kansalle hyvä vaihtoehto kun ei tarvi koko garderoobia uusia. Eikä tatskoja.
Armeijanvihreässä värityksessä ei etuvalo näyttänyt ollenkaan niin pahalta kuin valokuvissa. Eipä se kotarinkaan etuvalo ole niitä esteettisimpiä. Aika kompaktiin pakettiin on romut saatu. Suoraan etupyörän takana (sorasuihkussa) on jokin musta jäähdytysrivoin varustettu murkula, ei siinä ainakaan pinnoite kauan pysy. Sivutuki on vissiin jostain 50cc moposta, aika heiveröisen näköinen ja taisi olla koneessa kiinni. Sivulaukkujen kiinnikkeet näytti olevan takahäkissä valmiina (hyvä!), änkkä samaa kaliiperia kuin kotarissa (=valtava) ja vedetty sen verran ylös että puolet oikeanpuoleisesta sivulaukusta taitaa mennä tässäkin laitteessa (huono!).
Kaveri lähti siitä kohti Seinäjokea, mekaanisesti kone oli mukavan hiljainen. Epäilemättä matkaenskana pätevä laite, mutta eipä noilla millään 250kg möhköillä ole pehmeälle alustalle asiaa.
Kaveri sanoi että noiden tullimaksu nousee 30 prossasta johki 60%, sitä en osaa sanoa että miten summat lasketaan kun mopossa on bremboa, boschia ja showaa. Nykyisen hinnaston mukaan laite vaikuttaa verraten edulliselta, taisi olla alkaen 21k.
Ei tullut "pakko saada"-efektiä. Mutta varmaan hooree-kansalle hyvä vaihtoehto kun ei tarvi koko garderoobia uusia. Eikä tatskoja.
SF 1098S
MTS V4S
MTS V4S
-
- Viestit: 1666
- Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
- Pyörä: 1290SAR, SE, 701 LR Aurora, g/s, R75/5
Re: Harley-Davidson ADV Pan America 1250cc
Vilaukselta olen pyörän nähnyt luonnossa ja ei yhtään hullumman näköinen, sen verran herättää ajatuksia että pakko käydä
jossakin vaiheessa koeajolla. Mielenkiinnosta, kai tämmöinen yhä on tehty tuumakierteillä?
edit:
Virallisessa kalusarjassa tulee milliset avaimet varmaankin akseleille, jakoavain sopinee sekä/että.
Mukana myös ilmastointiteippi
https://www.harley-davidson.com/us/en/s ... p/14900127
jossakin vaiheessa koeajolla. Mielenkiinnosta, kai tämmöinen yhä on tehty tuumakierteillä?
edit:
Virallisessa kalusarjassa tulee milliset avaimet varmaankin akseleille, jakoavain sopinee sekä/että.
Mukana myös ilmastointiteippi
https://www.harley-davidson.com/us/en/s ... p/14900127
-
- Viestit: 8361
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Harley-Davidson ADV Pan America 1250cc
2003 Polariksen mönkijässä tuli milliset työkalut mukana ja kerran kun piti maastossa avata varikopan tyhjennysproppu niin eihän siihen milliset avaimet käyneet...
Kylätason kurapyöräilijä.
-
- Viestit: 1666
- Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
- Pyörä: 1290SAR, SE, 701 LR Aurora, g/s, R75/5
Re: Harley-Davidson ADV Pan America 1250cc
Jakoavain kyllä auttaa jos ei olla varmoja mitä linjalla laitteisiin työnnetään
Re: Harley-Davidson ADV Pan America 1250cc
Ainakin valmistajan markkinointiosasto ilmaisee tyytyväisyyttä siitä miten uutukaisen kauppa lähtenyt vetämään
"Koviten myyvä ADV-mopo Amerikassa tällä hetkellä ... vuoden -21 kapa myyty loppuun ... "
https://advrider.com/sold-out-harley-sa ... -adv-bike/
Vanhoillis-talebanilaisilta HD-foorumeilta pystyy lukemaan että iso osa ostajista ollut perinteistä HD-touring -kansaa. Joille tämmöisen pyörän markkinoille tulo avannut kokonaan uuden maailman eikä paluuta vanhaan ole. Heillehän esim. BMW ei ideologista syistä ole ollut koskaan edes harkinnassa.
Isoin rajoittava tekijä etteikö myynti olisi vieläkin parempaa tuntuu olevan pyörän korkeus. Jos molempia jalkoja ei yhtäaikaa yletä laittaa maahan kantapäitä myöten niin moni amerikkalainen kuluttaja kokee sen pahaksi ongelmaksi. Tietysti liikennevaloissa huojuminen vähentää mahtisonni -fiiliksiä.
"Koviten myyvä ADV-mopo Amerikassa tällä hetkellä ... vuoden -21 kapa myyty loppuun ... "
https://advrider.com/sold-out-harley-sa ... -adv-bike/
Vanhoillis-talebanilaisilta HD-foorumeilta pystyy lukemaan että iso osa ostajista ollut perinteistä HD-touring -kansaa. Joille tämmöisen pyörän markkinoille tulo avannut kokonaan uuden maailman eikä paluuta vanhaan ole. Heillehän esim. BMW ei ideologista syistä ole ollut koskaan edes harkinnassa.
Isoin rajoittava tekijä etteikö myynti olisi vieläkin parempaa tuntuu olevan pyörän korkeus. Jos molempia jalkoja ei yhtäaikaa yletä laittaa maahan kantapäitä myöten niin moni amerikkalainen kuluttaja kokee sen pahaksi ongelmaksi. Tietysti liikennevaloissa huojuminen vähentää mahtisonni -fiiliksiä.
"Kuulut nyt ainutlaatuiseen READY TO RACE -ajatuksen innoittamaan Adventure -yhteisöön, jonka seikkailijat eivät tyydy arjen työmatka-ajoon."
- JuhaL
- Viestit: 852
- Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
- Pyörä: CRF1000L DCT
- Paikkakunta: Mikkeli
- Viesti:
Re: Harley-Davidson ADV Pan America 1250cc
Onks toi työkalusarjan vaijeri tarkoitettu epäilijöiden hiljentämiseen?
Mut tässähän on hieno "liikennevalomoodi".Eläin kirjoitti: ↑Ke Syys 01, 2021 6:44 pmIsoin rajoittava tekijä etteikö myynti olisi vieläkin parempaa tuntuu olevan pyörän korkeus. Jos molempia jalkoja ei yhtäaikaa yletä laittaa maahan kantapäitä myöten niin moni amerikkalainen kuluttaja kokee sen pahaksi ongelmaksi. Tietysti liikennevaloissa huojuminen vähentää mahtisonni -fiiliksiä.
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
-
- Viestit: 444
- Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
- Pyörä: 690 Enduro R -15
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Harley-Davidson ADV Pan America 1250cc
Tuollaisen näin taannoin ja pakko yhtyä edelliseen puhujaan. Livenä pyörä ei ole ollenkaan niin pahan näköinen kuin kuvissa.
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Triumph Bonneville Bobber Black -18