BMW G650X
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
- viitsu
- Viestit: 315
- Liittynyt: Pe Joulu 10, 2010 10:59 am
- Pyörä: R 1150 GS-01, XChallenge
- Paikkakunta: Kanta-Häme
Re: BMW G650X
Ok, nyt ymmärsin Niihin ei avain kauhean syvälle mene. Kiitos infosta.
- viitsu
- Viestit: 315
- Liittynyt: Pe Joulu 10, 2010 10:59 am
- Pyörä: R 1150 GS-01, XChallenge
- Paikkakunta: Kanta-Häme
Re: BMW G650X
Jep, ei "vesipumppua" ihan muutamassa tunnissa vaihdeta xchallengeriin. Aikas paljon sai purkaa jotta sai kaikki pultit poskipalasta esille.
Pelkällä stefojen vaihdolla ei olisi onnistunut, niin urille akseli oli kulunut.Poskipalan tiivisteen ja pumpun kannen tiivisteen tarvitsee myös. Vaihdepolkimen stefaa ei räjäytyskuvassa ollut, enkä huomannut tilata.Sen sai muutamalla eurolla paikallisesta teollisuuskaupasta. Ehkä pyörän nippuun laitossa ei mene niin kauaa kuin purkamisessa. Samalla tuo Ilmarin ehdottama svingin laakereiden puhdistus kun osissa on.
Onneksi sain foorumilaiselta vinkkejä työhön kiitos viuh:ille siitä.
Pelkällä stefojen vaihdolla ei olisi onnistunut, niin urille akseli oli kulunut.Poskipalan tiivisteen ja pumpun kannen tiivisteen tarvitsee myös. Vaihdepolkimen stefaa ei räjäytyskuvassa ollut, enkä huomannut tilata.Sen sai muutamalla eurolla paikallisesta teollisuuskaupasta. Ehkä pyörän nippuun laitossa ei mene niin kauaa kuin purkamisessa. Samalla tuo Ilmarin ehdottama svingin laakereiden puhdistus kun osissa on.
Onneksi sain foorumilaiselta vinkkejä työhön kiitos viuh:ille siitä.
- viitsu
- Viestit: 315
- Liittynyt: Pe Joulu 10, 2010 10:59 am
- Pyörä: R 1150 GS-01, XChallenge
- Paikkakunta: Kanta-Häme
Re: BMW G650X
Nonni, lyhyeen loppui riemu. Huuhtelin jäähdytysjärjestelmän ja käytin hetken aikaa vedellä pyörää niin öljyntäyttösäiliön öljy muuttui maitokahvin väriseksi. Taitaa olla myös vuoto kansipahvissa.
Löytyykö jostain korjausmanuaalia Rotaxin koneeseen. Ihan bmw-kirjana ei taida löytyä.
Löytyykö jostain korjausmanuaalia Rotaxin koneeseen. Ihan bmw-kirjana ei taida löytyä.
Re: BMW G650X
Xchallengeen on olemassa oma tehtaan huolto manuaali dvdllä: K15 G650X RePROM että siellä ne ohjeet on, tuo saatavuus voi olla hieman haastavaa.
- vtwin
- Viestit: 547
- Liittynyt: Ma Tammi 28, 2008 12:08 pm
- Pyörä: BMW, Ducati, Cube e-MTB
- Paikkakunta: Sydän-Häme
Re: BMW G650X
lähetin viitsu:lle YV:n manuaaliin liittyen.
"..kai tässä ny ryyppää ku koneet hajoo ja lunta sataa.."
- Ilmari
- Viestit: 1059
- Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
- Pyörä: T7,CBR600, zxr6
- Paikkakunta: Kokkola
Re: BMW G650X
No jopas... Minkä näköistä se alkuperäinen jäähdytysneste oli, minkä poistit moottorista? Mä vaihdoin jäähytysnesteet jossain 70tkm, ja ne orkkisnesteet oli sinistä ja uudenveroista.
-Ile-
-Ile-
- viitsu
- Viestit: 315
- Liittynyt: Pe Joulu 10, 2010 10:59 am
- Pyörä: R 1150 GS-01, XChallenge
- Paikkakunta: Kanta-Häme
Re: BMW G650X
Jäähdytysneste oli vihreää ja sitä myös nyt laitoin. Pyörään on jo kerran vaihdettu vesipumppu. Puhaltelin pussiin pari päivää ja tutkin tilannetta uudelleen
Tuo yläsäiliön öljy oli nyt normaalin väristä. Olen tämän jälkeen käyttänyt pyörän 3 krt kuumaksi niin että flekti pyöriin eikä jäähdytysnesteen taso ole vajonnut.
Kun aloin vaihtamaan vesipumppua poistin öljypohjan öljyn ja se oli normaalin väristä. Jos kansipahvi vuotaisi kait sekin olisi ollut eri väristä.
Epäilen, että yläsäiliön öljyssä oli talven jäljiltä kondessi vettä joka värjäsi säiliön.
Tuo yläsäiliön öljy oli nyt normaalin väristä. Olen tämän jälkeen käyttänyt pyörän 3 krt kuumaksi niin että flekti pyöriin eikä jäähdytysnesteen taso ole vajonnut.
Kun aloin vaihtamaan vesipumppua poistin öljypohjan öljyn ja se oli normaalin väristä. Jos kansipahvi vuotaisi kait sekin olisi ollut eri väristä.
Epäilen, että yläsäiliön öljyssä oli talven jäljiltä kondessi vettä joka värjäsi säiliön.
- Ilmari
- Viestit: 1059
- Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
- Pyörä: T7,CBR600, zxr6
- Paikkakunta: Kokkola
Re: BMW G650X
Juu se öljysäiliön täyttötikun ilmeisesti kuuluuki olla öljykerman värisessä möhnässä. Ainaki mun pyörässä on ollu näin 10 vuotta!
Re: BMW G650X
Vaihdettu etu- ja takaratas sekä ketjut.
Ennen vaihtoa oli bensakulutus alkanut hieman nousta ja pyörä "nytkähteli" ja vaikutti ajoin oudolta.
Ulospäin ketjut ei näyttäneet pahalta eikä takarataskaan. Eturatas oli kyllä jonkun verran kulunut.
Nyt vaihdon jälkeen kaikki toimii taas niin kuin unelma ja kulutus on alle 4L sadalla.
Ennen vaihtoa oli bensakulutus alkanut hieman nousta ja pyörä "nytkähteli" ja vaikutti ajoin oudolta.
Ulospäin ketjut ei näyttäneet pahalta eikä takarataskaan. Eturatas oli kyllä jonkun verran kulunut.
Nyt vaihdon jälkeen kaikki toimii taas niin kuin unelma ja kulutus on alle 4L sadalla.
Re: BMW G65
Vanhaa viestiä lainaillakseni. Olisko kellä tiedossa mistä sais etuakselin spacerit ABS malliin, tai mitat että vois valmistuttaa? Omat hävis etuvannerempan yhteydessä joten ei ole edes mittoja mistä alkaa hommiin.oppeS kirjoitti: ↑La Huhti 11, 2020 2:16 pm Vetopakan puoleinen spaceri tehty alkuperäisten mittojen mukaisesti RST:stä. Alkuperäisessä oli akselireiässä välystä kolme kymppiä! Pienennettiin kymppiin.
Kuvassa vasemmanpuoleinen alkuperäinen, käytetty, alumiiniseoksesta tehty.
Ei ole tehdas kovin tarkkaan osia tehnyt, kun kahdessa alkuperäisessä jarrulevyn puoleisessa takaspacerissa mitat poikkesivat toisistaan. No, paikassa, missä ko osat ovat, ei kaikkien mittojen tarvitsekaan olla samat! Mutta kuitenkin...
Re: BMW G650X
Ja omaan kysymykseen vastatakseni, Saksanmaalta sain tilattu teräsholkit. Scheffelmeier Metall / kontakt@scheffelmeier-metall.deJarkkoE kirjoitti: ↑La Syys 10, 2022 2:48 pmVanhaa viestiä lainaillakseni. Olisko kellä tiedossa mistä sais etuakselin spacerit ABS malliin, tai mitat että vois valmistuttaa? Omat hävis etuvannerempan yhteydessä joten ei ole edes mittoja mistä alkaa hommiin.oppeS kirjoitti: ↑La Huhti 11, 2020 2:16 pm Vetopakan puoleinen spaceri tehty alkuperäisten mittojen mukaisesti RST:stä. Alkuperäisessä oli akselireiässä välystä kolme kymppiä! Pienennettiin kymppiin.
Kuvassa vasemmanpuoleinen alkuperäinen, käytetty, alumiiniseoksesta tehty.
Ei ole tehdas kovin tarkkaan osia tehnyt, kun kahdessa alkuperäisessä jarrulevyn puoleisessa takaspacerissa mitat poikkesivat toisistaan. No, paikassa, missä ko osat ovat, ei kaikkien mittojen tarvitsekaan olla samat! Mutta kuitenkin...
- viitsu
- Viestit: 315
- Liittynyt: Pe Joulu 10, 2010 10:59 am
- Pyörä: R 1150 GS-01, XChallenge
- Paikkakunta: Kanta-Häme
Re: BMW G650X
Vaikeuksia käynnistymisen kanssa lämpimänä. Purin startin joka oli täynnä hiilipölyä ja pieni öljykalvo. Isompi laakerikin oli aika valmista kamaa.
Hiilet kuitenkin kunnossa niitä en vaihtanut. Stefa, o-rengas ja 2 kpl laakereita Etrasta kokonaista 12€ .
Vaihdan vielä akun Exidesta Yuasaan jossa on suurempi kylmäkäynnistys amppeerimäärä niin josko loppuisi käynnistysongelmat.
Hiilet kuitenkin kunnossa niitä en vaihtanut. Stefa, o-rengas ja 2 kpl laakereita Etrasta kokonaista 12€ .
Vaihdan vielä akun Exidesta Yuasaan jossa on suurempi kylmäkäynnistys amppeerimäärä niin josko loppuisi käynnistysongelmat.
Re: BMW G650X
Minulla aikanaan loppui kuumakäynnistysongelmat vaihtamalla Litium akkuun jossa jännite pysyi 13V ja 3x kylmäkäynnistysvirrat lyijyyn verrattuna, bonuksena paino tippui 1kg.
- viitsu
- Viestit: 315
- Liittynyt: Pe Joulu 10, 2010 10:59 am
- Pyörä: R 1150 GS-01, XChallenge
- Paikkakunta: Kanta-Häme
Re: BMW G650X
Jeps,
Tämä oli mullakin yksi vaihtoehto. Tarvitsisi vain ostaa toinen laturi litium-akkua varten.
Mikä akku sulla oli. Mites käynnistyminen kylmänä pakkasesta oliko vaikutusta? Latausjännite kaiketi x:ssä riittää, kun lithiumakku vaatii yli 14V.
Tämä oli mullakin yksi vaihtoehto. Tarvitsisi vain ostaa toinen laturi litium-akkua varten.
Mikä akku sulla oli. Mites käynnistyminen kylmänä pakkasesta oliko vaikutusta? Latausjännite kaiketi x:ssä riittää, kun lithiumakku vaatii yli 14V.
Re: BMW G650X
Antigravity oli aikanaan, nykyisiin pyöriin olen laittanut Shido merkkisiä. Ei ollut mitään ongelmaa latausjännitteiden kanssa. Kylmällä kelillä pitää pitää hetki valoja päällä että akun purku lämmittää sitä parikymmentä sekuntia ja sitten taas mennään täysillä.
Litium akussa on yleensä niin pieni itsepurkautuminen että sitä ei edes tarvitse ladata talvella jos ei aja niin kuin lyijyä jos pyörä ei ime sähköä salaa. Tai sitten ottaa navoista johdot vaan irti niin ei varmasti.
On minulla CTEK litium laturi mutta ei sitä varsinaisesti välttämättä tarvitsisi. Voi tietysti kerran talvella käyttää koneen lämpimäksi ja lataa samalla akun jos ei muuten ajoja.
Litium akussa on yleensä niin pieni itsepurkautuminen että sitä ei edes tarvitse ladata talvella jos ei aja niin kuin lyijyä jos pyörä ei ime sähköä salaa. Tai sitten ottaa navoista johdot vaan irti niin ei varmasti.
On minulla CTEK litium laturi mutta ei sitä varsinaisesti välttämättä tarvitsisi. Voi tietysti kerran talvella käyttää koneen lämpimäksi ja lataa samalla akun jos ei muuten ajoja.