BMW G650X
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
- Sottapytty
- Viestit: 864
- Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
- Pyörä: BMW G650XChallenge
- Paikkakunta: Eteläinen Suomi
Re: BMW G650X
Bemarilta takuuna saatu Yuasa YTZ10S palveli mulla kymmenen vuotta. Ja pelasi hyvin.
Joten mäkin sain (vihdoin viimein) haettua moternia tekniikkaa Motonetista, MLTZ14S Litium-akun.
En tiedä sitten tuon laadusta, mut mopon paino putos liki 2,4 Kg. Yuasaan verrattuna
"• Tällä akulla voidaan korvata seuraavat lyijyhappoakut: YTZ12S ja YTZ14S
Kylmäkäynnistysvirta 350 A, Kapasiteetti 64 Wh joka vastaa noin 5 Ah.
Pit.150 mm, Lev. 87 mm, Kork. 93 mm
Paino 0,85 kg"
Oli hetken ihmettely, kun huomasin että, tuossa 10-"kokoluokassa" mikä Yuasaskin on, kaikenmaailman taulukot tuppaavat suotta suosittamaan pienempitehoisia litium akkuja YTZ10S:n korvaajaksi, samalla kuorikoolla.
Kun litium akkuna koko 14 mahtuu lyijy 10:n mittoihin.
Virtakapasiteetti tms.?? 10,12,14 "kokoluokitus" ei vaikuta litium akun ulkomittoihin, kuten lyijyakuissa.
Joten mäkin sain (vihdoin viimein) haettua moternia tekniikkaa Motonetista, MLTZ14S Litium-akun.
En tiedä sitten tuon laadusta, mut mopon paino putos liki 2,4 Kg. Yuasaan verrattuna
"• Tällä akulla voidaan korvata seuraavat lyijyhappoakut: YTZ12S ja YTZ14S
Kylmäkäynnistysvirta 350 A, Kapasiteetti 64 Wh joka vastaa noin 5 Ah.
Pit.150 mm, Lev. 87 mm, Kork. 93 mm
Paino 0,85 kg"
Oli hetken ihmettely, kun huomasin että, tuossa 10-"kokoluokassa" mikä Yuasaskin on, kaikenmaailman taulukot tuppaavat suotta suosittamaan pienempitehoisia litium akkuja YTZ10S:n korvaajaksi, samalla kuorikoolla.
Kun litium akkuna koko 14 mahtuu lyijy 10:n mittoihin.
Virtakapasiteetti tms.?? 10,12,14 "kokoluokitus" ei vaikuta litium akun ulkomittoihin, kuten lyijyakuissa.
"Ikuisuus projekti"
viewtopic.php?f=8&t=6369&st=0&sk=t&sd=a
viewtopic.php?f=8&t=6369&st=0&sk=t&sd=a
- viitsu
- Viestit: 315
- Liittynyt: Pe Joulu 10, 2010 10:59 am
- Pyörä: R 1150 GS-01, XChallenge
- Paikkakunta: Kanta-Häme
Re: BMW G650X
Käynnistysvaikeudet on nyt ainakin poistuneet startin huollolla ja uudella Yuasan akulla.viitsu kirjoitti: ↑La Loka 08, 2022 11:40 am Vaikeuksia käynnistymisen kanssa lämpimänä. Purin startin joka oli täynnä hiilipölyä ja pieni öljykalvo. Isompi laakerikin oli aika valmista kamaa.
Hiilet kuitenkin kunnossa niitä en vaihtanut. Stefa, o-rengas ja 2 kpl laakereita Etrasta kokonaista 12€ .
Vaihdan vielä akun Exidesta Yuasaan jossa on suurempi kylmäkäynnistys amppeerimäärä niin josko loppuisi käynnistysongelmat.
- Ilmari
- Viestit: 1059
- Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
- Pyörä: T7,CBR600, zxr6
- Paikkakunta: Kokkola
Re: BMW G650X
Joo... Mulla käyntihäiriköinti vaan jatkuu. Tasaisen epäsäännöllisesti tyhjäkäynti jää korkealle, ajossa paukkuu putkeen. Menee normaaliksi, kun virrat käyttää pois.
Ei vikakoodeja ja tyhjäkäyntimoottorin "pesä" putsattu ja tyhjäkäyntimoottori vaihdettu uuteen käytettyyn. Joku tuota nyt pännii mutta mikä.
Ei vikakoodeja ja tyhjäkäyntimoottorin "pesä" putsattu ja tyhjäkäyntimoottori vaihdettu uuteen käytettyyn. Joku tuota nyt pännii mutta mikä.
- viitsu
- Viestit: 315
- Liittynyt: Pe Joulu 10, 2010 10:59 am
- Pyörä: R 1150 GS-01, XChallenge
- Paikkakunta: Kanta-Häme
Re: BMW G650X
Voiko esim. viallinen lämpöanturi tehdä tuon tai johdin nipussa jokin hiertymä joka antaa väärän arvon joka nollautuu kun virrat ottaa pois?
- Sottapytty
- Viestit: 864
- Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
- Pyörä: BMW G650XChallenge
- Paikkakunta: Eteläinen Suomi
Re: BMW G650X
Sama homma ollut likimain uudesta lähtien..Ilmari kirjoitti: ↑Ma Loka 31, 2022 3:29 pm Joo... Mulla käyntihäiriköinti vaan jatkuu. Tasaisen epäsäännöllisesti tyhjäkäynti jää korkealle, ajossa paukkuu putkeen. Menee normaaliksi, kun virrat käyttää pois.
Ei vikakoodeja ja tyhjäkäyntimoottorin "pesä" putsattu ja tyhjäkäyntimoottori vaihdettu uuteen käytettyyn. Joku tuota nyt pännii mutta mikä.
Joskus ja jouluna tyhjäkäynti jää isolle, joskus pienehköksi ja aaltoilevaksi. Sammutus, käynnistys ja homma toimii taas.
Hommasin aikoinaan tuon tyhjäkäynti-ilmaa säätävän aktuaattorinkin (vai mikä lie nimeltään). Ei se mitään auttanu.
En tiedä mutta oletan, kun laittaa virrat päälle, niin ei ihan heti paina starttia, vaan antaa tietokoneen surisuttaa vehkeitään hetki. Tiedä vaikka joskus turhan matala jännitekin häiritsisi tietokoneen omia ryypyn säätöprosesseja... Ongelmathan alkoi jo uutena alkup. Exide-akulla, joka meni takuuna vaihtoon... Spekulaatiota.. Saas nähdä poistuuko Litium-akulla "ryyppyongelmat".
"Ikuisuus projekti"
viewtopic.php?f=8&t=6369&st=0&sk=t&sd=a
viewtopic.php?f=8&t=6369&st=0&sk=t&sd=a
Re: BMW G650X
Olisko kellään tietoa/ vihjettä starttimoottorista?
Mistä löytäisi "uutta halvemmalla" -Halvin uusi oli 411 euroa plus postit eli johonkin 430 euron pintaan.
Mulla pyörittää niin epätasasesti varsinkin lämpimänä kun pyöritys välillä stoppailee niin sehän on silloin "oikosulussa" eli syö akkua aika iloisesti.
Uus startti pitäisi saada. Eikö näihin muka ole tehty tarvikkeena starttimoottoreita?
Mistä löytäisi "uutta halvemmalla" -Halvin uusi oli 411 euroa plus postit eli johonkin 430 euron pintaan.
Mulla pyörittää niin epätasasesti varsinkin lämpimänä kun pyöritys välillä stoppailee niin sehän on silloin "oikosulussa" eli syö akkua aika iloisesti.
Uus startti pitäisi saada. Eikö näihin muka ole tehty tarvikkeena starttimoottoreita?
Tätä täytyy kokeilla!viitsu kirjoitti: ↑La Loka 08, 2022 11:40 am Purin startin joka oli täynnä hiilipölyä ja pieni öljykalvo. Isompi laakerikin oli aika valmista kamaa.
Hiilet kuitenkin kunnossa niitä en vaihtanut. Stefa, o-rengas ja 2 kpl laakereita Etrasta kokonaista 12€ .
Vaihdan vielä akun Exidesta Yuasaan jossa on suurempi kylmäkäynnistys amppeerimäärä niin josko loppuisi käynnistysongelmat.
Re: BMW G650X
No eipä ollut starttimoottori mun ongelma.
Vappupäivänä piti lähteä ajelemaan mutta en päässyt kuin muutama sate metriä. Pyörä ei pysynyt käynnissä.
Muutama tunti myöhemmin "se ongelma" ratkesi eli akun plussajohto oli löysällä ja pyörä pysyi hetken käynnissä loistavasti kunnes taas sammui.
Se olikin sitten jo isompi vika!
Startin vapaakytkin oli levähtänyt lopullisesti! BMW:n varaosassa mukana ainakin staattori ja ilmeisesti myös vauhtipyörä. Hinta mukavat 1200€.
Lisäksi se kone pitäisi ottaa irti ja puhdistaa sisältä koko öljytila, siellä saattaa olla metallipölyä (joka jo kerran aiheutti mulle ongelmia!)
Mutta Biketeamilla sanoivat että ehkä se kannattaa laittaa ensin nippuun (uuden vapaakytkimen kanssa) ja kuunnella/ ihmetellä miltä se kuullostaa.
Voi olla että kaikki metallihile jää öljynsuodattimelle!
Youtubessa melko uusi video missä vaihdetaan vapaakytkin aftermarket osaan jota ilmeisesti löytää halvalla (mistä?)
https://www.youtube.com/watch?v=IdRXXiG2kKs
Vappupäivänä piti lähteä ajelemaan mutta en päässyt kuin muutama sate metriä. Pyörä ei pysynyt käynnissä.
Muutama tunti myöhemmin "se ongelma" ratkesi eli akun plussajohto oli löysällä ja pyörä pysyi hetken käynnissä loistavasti kunnes taas sammui.
Se olikin sitten jo isompi vika!
Startin vapaakytkin oli levähtänyt lopullisesti! BMW:n varaosassa mukana ainakin staattori ja ilmeisesti myös vauhtipyörä. Hinta mukavat 1200€.
Lisäksi se kone pitäisi ottaa irti ja puhdistaa sisältä koko öljytila, siellä saattaa olla metallipölyä (joka jo kerran aiheutti mulle ongelmia!)
Mutta Biketeamilla sanoivat että ehkä se kannattaa laittaa ensin nippuun (uuden vapaakytkimen kanssa) ja kuunnella/ ihmetellä miltä se kuullostaa.
Voi olla että kaikki metallihile jää öljynsuodattimelle!
Youtubessa melko uusi video missä vaihdetaan vapaakytkin aftermarket osaan jota ilmeisesti löytää halvalla (mistä?)
https://www.youtube.com/watch?v=IdRXXiG2kKs
-
- Viestit: 2005
- Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
- Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
- Paikkakunta: jokela
Re: BMW G650X
Minkälainen öljypumppu tossa on,kestääkö purujen läpipumppaamisen hajoamatta? jotenkin kuulostaa epäilyttävältä vetää tietoisesti metallipaskat kiertoon ja toivoa että kaikki päätyy suodattimeen hajottamatta mitään. Onko sudissa ylipaineventtiiliä? (aika monessa sellanen on,josta pääsee filsun ohi tavarat jos öljy liian paksua lämpötilan takia tai suti muutenvaan liian tukossa) Mutta mitäänhän maallikko noista tiedä kun ammattilaiset kertoo...
Saatta olla,eikös sen nää mitä vapaakytkimestä puuttuu? sitä ennen turhaa arvailla yhtään mitään. Jos ei puutu paljoa,ja koneen purku on liian kallista puuhaa, koittasin edes huuhtoa naftalla tms kaiken minkä pystyy. kone täyteen,ravistus,tyhjäksi. toistetaan omantunnon mukaan ja rukous bemarin jumalille perään. Vauhtipyörä nyt pitää pestä manuaalisesti mutta se taitaa muutenkin olla kädessä tossa hommassa.
Saatta olla,eikös sen nää mitä vapaakytkimestä puuttuu? sitä ennen turhaa arvailla yhtään mitään. Jos ei puutu paljoa,ja koneen purku on liian kallista puuhaa, koittasin edes huuhtoa naftalla tms kaiken minkä pystyy. kone täyteen,ravistus,tyhjäksi. toistetaan omantunnon mukaan ja rukous bemarin jumalille perään. Vauhtipyörä nyt pitää pestä manuaalisesti mutta se taitaa muutenkin olla kädessä tossa hommassa.
-
- Viestit: 396
- Liittynyt: To Syys 08, 2011 3:43 pm
- Pyörä: Honda CB 500XA
- Paikkakunta: Helsingin pitäjä
Re: BMW G650X
Omaani vaihdoin vapaakytkimen "ajoissa", riitti pelkkä rinkula (Reassembly) ei tarvinnut sitä vastakappaletta joka tulee BMW:n paketissa.
Muistaakseni rinkulan jousi oli löystynyt, ei onneksi vielä ollut katkennut.
Sama osa 690 kotarissa (muistaakseni), saa siis ton pelkästään , oli n. 100e hintaa. Suurin osa ainakin metallipölystä on staattorissa (magneeteissa)
ja se heikentää sähköjä.
Kato oisko tosta apua:
http://f650gs.crossroadz.com.au/StarterClutch.html
Avatessa joutuu lämmittämään mutteria, liimattu, pakatessa Loctite 648 liimaa.
uti
Muistaakseni rinkulan jousi oli löystynyt, ei onneksi vielä ollut katkennut.
Sama osa 690 kotarissa (muistaakseni), saa siis ton pelkästään , oli n. 100e hintaa. Suurin osa ainakin metallipölystä on staattorissa (magneeteissa)
ja se heikentää sähköjä.
Kato oisko tosta apua:
http://f650gs.crossroadz.com.au/StarterClutch.html
Avatessa joutuu lämmittämään mutteria, liimattu, pakatessa Loctite 648 liimaa.
uti
Re: BMW G650X
Tossa nettisivussa on periaatteessa kaikki samat jutut mitä tossa videolla. Ja vaikka toi ei nyt kauhean vaikealta hommalta näytäkään niin en kyllä silti ala itse tekemään (minussa kun ei yhtään ole mekaanikon vikaa!)uti kirjoitti: ↑La Touko 27, 2023 12:36 am Suurin osa ainakin metallipölystä on staattorissa (magneeteissa)
ja se heikentää sähköjä.
http://f650gs.crossroadz.com.au/StarterClutch.html
Avatessa joutuu lämmittämään mutteria, liimattu, pakatessa Loctite 648 liimaa.
Näyttäisi löytyvän ebaysta noita "paketteja" eli Starter Clutch Kit, eikä hintakaan ole mikään hirmuinen.
Sellaisen taidan tilata ja toimittaa Tampereen Biketeamille missä mun pyörä on ja voivat sitten laittaa kasaan.
Sieltä oli asentaja sanonut että kannattaa varmaan ensin laittaa kasaan ja laittaa käyntiin/ kuunnella miltä kuulostaa...
Eli että ei ruveta ihan ensimmäiseksi irrottamaan konetta ja putsaamaan.
Olihan mulla jo syksyllä sitä metallipölyä siellä niin paljon että se asentotunnistin (mikä hitto sen nimi nyt olikaan) ei enää toiminut ja pyörä ei sallinut kaasua vääntää ollenkaan. Öljynvaihto auttoi! Ja manuaalinen tunnistimen puhdistus.
Biketeamin asentaja on sitä mieltä että ne pölyt on jo silloin syksyllä tulleet tuosta vapaakytkimestä. Ja että lämpimänä käynnistysvaikeudet johtuivat myös siitä.
Kysymyksiä joihin minä en osaa vastata?ceevu kirjoitti: ↑Pe Touko 26, 2023 11:22 pm Minkälainen öljypumppu tossa on,kestääkö purujen läpipumppaamisen hajoamatta? jotenkin kuulostaa epäilyttävältä vetää tietoisesti metallipaskat kiertoon ja toivoa että kaikki päätyy suodattimeen hajottamatta mitään. Onko sudissa ylipaineventtiiliä? (aika monessa sellanen on,josta pääsee filsun ohi tavarat jos öljy liian paksua lämpötilan takia tai suti muutenvaan liian tukossa)
Re: BMW G650X
Biketeam teki ensin ensimmäisen öljynvaihdon ja sitten käytettyään pyörän lämpimäksi tekivät vielä toisen.
Tänään hain pyörän pois ja ajoin 230km. Sitten tehtiin öljynvaihto (ja filtteri). Tältä näytti propun magneetti:
Onhan tota kamaa tossa melko paljon mutta ehkä ei ole syytä pelkoon että mitään sen enempää menee rikki... Uusitaan vain öljyn vaihto tai kaksi tässä lähikilometrien aikana.
Tänään hain pyörän pois ja ajoin 230km. Sitten tehtiin öljynvaihto (ja filtteri). Tältä näytti propun magneetti:
Onhan tota kamaa tossa melko paljon mutta ehkä ei ole syytä pelkoon että mitään sen enempää menee rikki... Uusitaan vain öljyn vaihto tai kaksi tässä lähikilometrien aikana.
-
- Viestit: 2214
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: BMW G650X
Olen aika samalla kannalla rautamujun osalta, hämääkö kuva vai onko tuossa kuparinväriä?
-
- Viestit: 396
- Liittynyt: To Syys 08, 2011 3:43 pm
- Pyörä: Honda CB 500XA
- Paikkakunta: Helsingin pitäjä
Re: BMW G650X
Starter Clutch Kit tuli siis uusi, kertoivatko kuinka risa oli vanha/kuvia?
Oliko pelkkä jousi lähtenyt vai myös laakereita/laakerirungon osasia kiertoon.
Hyvä jos/kun kunnossa ja ajelemisia.
Oliko pelkkä jousi lähtenyt vai myös laakereita/laakerirungon osasia kiertoon.
Hyvä jos/kun kunnossa ja ajelemisia.
Re: BMW G650X
EI ollut kuparinväriä, ainoastaan metallin hopeisia palasia.
Öljynsuodatin ei ollut pahan näköinen mutta kyllä sieltäkin sitä metallihilettä sai irti magneetilla.
Myös yläsäiliön pohjalla oli jonkin verran hileitä. Siihen mietin että pitäisikö kiinnittää magneetti sen säiliön pohjaan että keräisi hileet yhteen kohtaan ja voisi sitten jollain kerätä sieltä säiliön pohjalta.
Juu BMW:n varaosassa tulee myös vauhtipyörä ja staattori (mulla on varaosana hyllyssä nyt 1 ehjä staattori!)
Vapaakytkin oli mennyt aivan pirstaleiksi, sen vapaakytkimen "alajousi" vai mikä se onkaan nimeltään se semmonen rautalanka joka pitelee niitä palleroita siellä paikallaan oli tallella tossa hammasrattaassa jonka otin mukaan. Se meni irrottaessa n. 10:een osaan.
Re: BMW G650X
Tässä kunnossa oli mun Re-Assemblyn (eikös tämä ole se?) tuo pinta mitä vasten se vapaakytkin on.
Ei tuo enää hirveän tasaiselta näytä?
Ei tuo enää hirveän tasaiselta näytä?