BMW G650X

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

oppeS
Viestit: 870
Liittynyt: Pe Loka 20, 2006 10:51 pm
Pyörä: no bike only Solifer
Paikkakunta: -Suomi

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja oppeS »

Bensa haisee , osa tulee huohottaen korkista ja osa tullee jostain muualta. Bensaletkun kunto täytyy tarkistaa. Olisiko muita varteenotettavia tarkistuskohteita. Jätin varmuuden vuoksi pyörän yöksi ulos.
Viimeksi muokannut oppeS, Ke Heinä 28, 2021 6:01 pm. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Kooma
Viestit: 192
Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:12 pm
Pyörä: Kovin monella

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja Kooma »

Bensiinin kiehumispiste on kovin alhainen, saattaa kiehua jo noin 40 celsiusasteessa jolloin haihtuminen on nopeaa ja alkaa herkästi tuoksahtaa. Joskus helteellä minulla bensiini on kiehunut moottorisahan tankissa. Kun koetin sormella kuplivaa bensiiniä ei se ollut juuri käden lämpöistä kummemmpaa.
oppeS
Viestit: 870
Liittynyt: Pe Loka 20, 2006 10:51 pm
Pyörä: no bike only Solifer
Paikkakunta: -Suomi

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja oppeS »

Se selittääkin kaiken. Olinkin eilen Mustassalahdessa ja pyörä oli koko illan bensasäiliön musta kylki aurinkoon päin.
Puhdistin nyt satulan alta näkyviä bensatankin / letkun osia ja käytin pyörää hetken näin sateen jälkeen. Ei ollut ollenkaan niin voimallinen haju kuin eilen illalla/ yöllä
oppeS
Viestit: 870
Liittynyt: Pe Loka 20, 2006 10:51 pm
Pyörä: no bike only Solifer
Paikkakunta: -Suomi

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja oppeS »

Mistä olette ostaneet uudet kumit (8 kpl) satulan alle? Bemarilta ei enää saa. Suzuki mopossa näyttäisi olevan samannäköiset, mutta mitoista en tiedä.

Töötti meni rikki ja jos haluaa heti uuden tuntuu täällä Tampereen seudulla olevan tosi vaikeaa. Biketeam, RM Heino mukaanlukien ei pidä varastossa ja tilaamalla ehkä saa. Motonetista saa, mutta mitään kiina-tilpehööriä en osta muutamalla eurolla. Joku raja sentään täytyy olla!. Stormilla oli pari mallia, joista toinen auttamattomasti liian suuri D=90 mm ja myös liian paksu ja toinen kromattu pienemmällä halkaisijalla, joka taas mietitytti meneekö kurakelillä tukkoon ulkokuoren takia.
Lopulta löysin Yamahalta Nikko- merkkisen E3 hyväksytyn 12 V , koodilla 3MX-83371-11 (K080328A) pienihalkaisijaisen n 66 mm) töötin. Hintaahan sillä oli tuplat Stormin tuotteeseen. Toimii ja ääntä tuntui hyvin lähtevän.
Viimeksi muokannut oppeS, Ma Elo 29, 2022 4:15 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
oppeS
Viestit: 870
Liittynyt: Pe Loka 20, 2006 10:51 pm
Pyörä: no bike only Solifer
Paikkakunta: -Suomi

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja oppeS »

uutta bemariosaa seuraavassa sekä ajovarusteita: https://www.bmw-motorrad-bohling.com/bm ... ories.html
valitettavasti XChallengeen ei näyttänyt olevan montaa
Avatar
Go-Za
Viestit: 108
Liittynyt: La Huhti 04, 2015 8:09 pm
Pyörä: XChallenge
Paikkakunta: Sisu
Viesti:

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja Go-Za »

uti kirjoitti: To Heinä 08, 2021 11:33 pm 9.10.13 n.20tkm mittarissa HyperPro BM06-1AD XP alle.

17.6.17 47.800km mehut ulos, huoltoon.

8.7.21 n. 77.5 tkm ajettu.


EDIT:
15.7.21 n.79.500 km ajettu. 5pvää 2220km
( Kyllähän keppi varoitta muutamilla tipoilla vuodosta, ennen isompaa)


Toi kai vastaava (puuttu XP lopusta, mikä ero?)
https://www.webshop-hyperpro.com/de/mot ... k/BM06-1AD


Lähteekö Puolan pojilta halvemmalla, tekevätkö "mittojen mukaan" ?

ADVsta lainaus X-Challenge 1.7.21:
Thanks everyone, ordered Hyperpro shock.
If someone in Europe needs - Ordered from Hyperpro dealer in Poland - http://www.grandysduo.com/
Basic version - 327,20 EUR + VAT
Fully adjustable - 492 EUR + VAT
Kiitos näistä vihjeistä!
Avatar
Go-Za
Viestit: 108
Liittynyt: La Huhti 04, 2015 8:09 pm
Pyörä: XChallenge
Paikkakunta: Sisu
Viesti:

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja Go-Za »

mico kirjoitti: Ke Heinä 07, 2021 9:13 pm Koska se on viimeksi huollettu?
Ei mun aikana. Ostinn2018, ajettu n. 7tkm. Mitä tolle iskarille tehdään huollossa??
Avatar
Ilmari
Viestit: 1057
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Joskus olisin lukenu mutta enainakaan näin enshätään löytäny...

Eli tuo tyhjäkäynti on Challengerissa alkanu pänniin ihan tosissaan. Yleensä jää liian korkealle ja aaltoilee, räkii pakoputkessa. Korjaantuu yleensä "kotiresetillä" eli virta pois/päälle ja kaasukapula auki-kiinni.

Mutta oliko tohon aaltoiluun nyt juurisyy tiedossa? Syysseisakissa pitäis avata ja silmämääräisesti tarkistaa se "venttiilli" vai mikä lie murkula siellä onkaan?

-Ile-
Avatar
Go-Za
Viestit: 108
Liittynyt: La Huhti 04, 2015 8:09 pm
Pyörä: XChallenge
Paikkakunta: Sisu
Viesti:

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja Go-Za »

Ilmari kirjoitti: Ke Loka 13, 2021 5:32 pm Joskus olisin lukenu mutta enainakaan näin enshätään löytäny...

Eli tuo tyhjäkäynti on Challengerissa alkanu pänniin ihan tosissaan. Yleensä jää liian korkealle ja aaltoilee, räkii pakoputkessa. Korjaantuu yleensä "kotiresetillä" eli virta pois/päälle ja kaasukapula auki-kiinni.

Mutta oliko tohon aaltoiluun nyt juurisyy tiedossa? Syysseisakissa pitäis avata ja silmämääräisesti tarkistaa se "venttiilli" vai mikä lie murkula siellä onkaan?
En tiedä venttiileistä/ murkuloista. Mullakin on kerran reissun päällä hävinnyt tyhjäkäynti, oli hieman hankalaa kun sammui koko ajan kun ei ollut kaasua ja painoi kytkimen pohjaan.... En tiennyt tämän pyörän olevan herkkä moiselle!
-Ai niin, uus iskari hankittu!! Touratech jäykemmällä jousella tulee. Toivottavasti toimii pitkäääään...
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Näyttäisi purkukuvan mukaan tyhjänkäyntiventtiili tuossa olevan. ECU ohjaa noita yleensä pulssinleveysmodulaatiolla, eli naputtaa eri pituista jännitepulssia solenoidiin jolloin se hitautensa takia asettuu eri asentoon, riippuen kuinka pitkään virtaa annetaan per pulssi.
Tämmöinen menee sekaisin jos venttiili alkaa jumia ja siihen siksi tulee lisää hitautta. Ei mopossa mutta 325i Bemmissä joskus humppasi juuri vastaavan järjestelmän kanssa tyhjäkäynti holtittomasti. Venttiilin puhdistus auttoi, annoin sille 12V jännitettä jolla liikuttelin solenoidia ja työnsin samalla jarrukliineriä läpi niin kauan kun vaan likaa tuli.
Mitä todennäköisimmin tuotakin ohjataan 12V:llä, jos epäilyttää että kestääkö, mittaa vastus ja laske kuinka paljon tulee tehoa silllä vastuksella @12V jos se, sanotaanko alle 20W pysyy, ei pitäisi käämin pahasti kuumeta vaikka pidät sitä vähän aikaa kerrallaan auki.
Heljoona
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Helmi 24, 2009 8:59 pm
Pyörä: G650xchallenge
Paikkakunta: Kerava

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja Heljoona »

Moro,
Pitkästä aikaa lueskelen tätä foorumin puolta ja näyttäis et edelleen löytyy xch-kuskeja liikenteestä myös Suomesta :wink:

78 600 km on omaan mopoon tullu mittariin ja ite niistä rullannu 75 400 km, toisinaan mietin et pitäiskö vaihtaa mut sit taas usein fiilikset ku ajelee et "aivan huippu pyörä" ja harvinainen sellanen !

Samat ajankohtaiset kun muilla, jarrulevyjä pitäis tilailla uusia ja myös takaiskaria olis tarkotus päivitellä jälkiasennettuun talven aikana... Onko jollain tietoa venttiilien säätö/tarkastusvälistä ? On käyny viimeks 30 tkm kohdalla tarkastuksessa jolloin ei ollut tarvetta säädölle...

Jos joku haluaa talvella päivitellä pyörää pakoputken osalta niin löytyy nurkista Ixil sove-slipari, ajettu n. 900 km sillä eli lähes uutta vastaava kunto ja huomattavasti kevyempi mitä alkuperäinen... on omaan makuun aavistuksen liian äänekäs mut hinta mallia tarjoa niin katsotaan, sijainti Uudellamaalla :roll:
Avatar
Go-Za
Viestit: 108
Liittynyt: La Huhti 04, 2015 8:09 pm
Pyörä: XChallenge
Paikkakunta: Sisu
Viesti:

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja Go-Za »

Nyt olis kuulkaa hunajata...
Kuva
Avatar
Ilmari
Viestit: 1057
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Heljoona kirjoitti: Ma Loka 18, 2021 10:41 pm

Samat ajankohtaiset kun muilla, jarrulevyjä pitäis tilailla uusia ja myös takaiskaria olis tarkotus päivitellä jälkiasennettuun talven aikana... Onko jollain tietoa venttiilien säätö/tarkastusvälistä ? On käyny viimeks 30 tkm kohdalla tarkastuksessa jolloin ei ollut tarvetta säädölle...

Tsekkasin just huoltokirjan. Tarkistin viimeksi venttiilit lukemalla 71400km eikä säätämisen tarvetta ilmennyt.
Avatar
Go-Za
Viestit: 108
Liittynyt: La Huhti 04, 2015 8:09 pm
Pyörä: XChallenge
Paikkakunta: Sisu
Viesti:

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja Go-Za »

Tukivarressa on oikealla puolella reikä jonka sisällä pitäisi olla pultti jonka päässä 8mm kuusiokolo.
Kuva
Mutta minä en ole oikeastaan millään työkalulla löytänyt mitään vastakappaletta, eli saanut otetta pultin päästä.
Ja kun taskulampin kanssa reikään kurkkaa niin ei siellä näyttäisi olevankaan sitä kuusiokololle sopivaa reikää??
Mikä työkalu sinne sitten sopii??
Iskarin alapään mutteri aukesi helposti mutta nyt on tilanne se että pultti ja mutteri pyörivät tyhjää:
https://www.youtube.com/watch?v=VZipdUi4SQ4
uti
Viestit: 396
Liittynyt: To Syys 08, 2011 3:43 pm
Pyörä: Honda CB 500XA
Paikkakunta: Helsingin pitäjä

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja uti »

8mm (tai/vai 10mm) kuusiokolo, jos alkup. pultti.
Puhalla ja /tai kaiva paskat kk:n kolosta.

L-mallin irtotyökalu varsi sisäänpäin ja toinenpää yläviistoon niin ylettää.
Pidä tongeilla kiinni ja pyöritä mutteria aluksi, kun vähän löystyy pitäs jo pystyä kk:lla pyörittämään.

Laita joku tulppa reikään, niin ens kerran helpompi availla. ( korkki jossa rautalanka/ kumia/solumuovia)
Vastaa Viestiin