BMW F 850 GS
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 11:09 am
- Pyörä: BMW R 1200 GS
- Paikkakunta: Kuopio
Re: BMW F 850 GS
Ehdottomasti kiinnostava pyörä mutta pieni 15 l tankki on ainakin minulle syy jättää ostamatta. Nykyisen pyörän 20 l tankkikin meinaa joskus Venäjän aroilla tyhjentyä turhan aikaisin.
Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla
13 edessä ja kakskasi takana
Re: BMW F 850 GS
800gs tankki oli 16L, sillä ajoi 300km kun nätisti laski menemään. Veikkaan kulutuksen pienentyneen entisestään tässä uudessa 850cc moottorissa. Pienemmän kulutuksen johdosta tankkia on voitu pienetää, ilman että toimintamatka lyhenee. 300km toimintamatka 15L tankilla, 5L/100km voi olla hyvinkin mahdollista.tunturisport kirjoitti:Ehdottomasti kiinnostava pyörä mutta pieni 15 l tankki on ainakin minulle syy jättää ostamatta. Nykyisen pyörän 20 l tankkikin meinaa joskus Venäjän aroilla tyhjentyä turhan aikaisin.
Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla
-
- Viestit: 140
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 9:03 pm
- Pyörä: F800GS
- Paikkakunta: Omenakylä
Re: BMW F 850 GS
800 GS:n 16 litran tankkiin oon joskus tankannu 17,5 litraa ja jotain siellä oli ennestään kun ajamalla mittarille pääsin ja matka-ajossa pääsee kyllä 300 km sijaan 400 km.
Re: BMW F 850 GS
Juurikin näin, eli kulutus pinta kaasulla oli jo vanhalla 800gs 4L sataselle. Uudella 850gs pääsee myös todenäköisesti sen lähemmäs 400km tankillisella.Perhokalastaja kirjoitti:800 GS:n 16 litran tankkiin oon joskus tankannu 17,5 litraa ja jotain siellä oli ennestään kun ajamalla mittarille pääsin ja matka-ajossa pääsee kyllä 300 km sijaan 400 km.
Re: BMW F 850 GS
Tarkempaa dataa löytyy tuon pdf linkin kautta.
https://www.press.bmwgroup.com/global/a ... 7EN/396824
https://www.press.bmwgroup.com/global/a ... 7EN/396824
-
- Viestit: 279
- Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 10:45 pm
- Pyörä: BMW R 1200 GSA LC
- Paikkakunta: Huittinen
Re: BMW F 850 GS
Kiitos800cc kirjoitti:Tarkempaa dataa löytyy tuon pdf linkin kautta.
https://www.press.bmwgroup.com/global/a ... 7EN/396824
Linkin alta löytyykin melko kattava tietopaketti
Tehdaslisävarustevalikoiman kattavuus on myös täysin uudella tasolla verrattuna aikaisempiin F 700 ja 800 GS/GSA malleihin.
Optional Equipment. Comfort package:
• Center stand, tyre pressure control, Keyless Ride, heated grips.
Touring package:
• Cruise control, luggage grid with case holders, Dynamic ESA.
Dynamic package:
• Riding modes Pro incl. DTC, ABS Pro, dynamic brake light, Gear shift assistant Pro.
Light package:
• LED turn indicators, LED headlight, LED daytime riding light.
• Connectivity incl. 6.5 inch TFT colour display.
• Intelligent Emergency Call.
• Keyless Ride.
• Preparation for GPS device.
• Program map adaptation for regular fuel RON 91 (F 850 GS only).
• Tyre pressure control.
• LED turn indicators.
• LED headlight incl. LED daytime riding light.
• Gear shift assistant Pro.
• Cruise control.
• Riding modes Pro incl. DTC, ABS Pro and dynamic brake light.
• Heated grips.
6. Equipment program.
BMW
Media
Informaton
11/2017
page 25
• Alarm system.
• Output reduction 35 kW.
• Lowered suspension.
• Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment).
• Seat bench for two, low.
• Comfort seat.
• Off-road tyres (only F 850 GS).
• Center stand.
• Luggage grid with case holders.
• HP sports silencer.
Re: BMW F 850 GS
Onkohan tuo F 850 GS ja/tai sen "pikkuveli" F 750 GS MP-messuilla?
Itse olen menossa jokatapauksessa paikalle mutta onko jollakulla varmahkoa tietoa asiasta? Ei, en tietenkään semmosta himoitse mutta... olishan sitä kiva käydä käpälöimässä jos vaikka muutaman vuoden päästä.
Itse olen menossa jokatapauksessa paikalle mutta onko jollakulla varmahkoa tietoa asiasta? Ei, en tietenkään semmosta himoitse mutta... olishan sitä kiva käydä käpälöimässä jos vaikka muutaman vuoden päästä.
Kaikissa meissä asuu sisällä pieni Batman
-
- Viestit: 279
- Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 10:45 pm
- Pyörä: BMW R 1200 GSA LC
- Paikkakunta: Huittinen
Re: BMW F 850 GS
r_2 kirjoitti:Onkohan tuo F 850 GS ja/tai sen "pikkuveli" F 750 GS MP-messuilla?
Itse olen menossa jokatapauksessa paikalle mutta onko jollakulla varmahkoa tietoa asiasta? Ei, en tietenkään semmosta himoitse mutta... olishan sitä kiva käydä käpälöimässä jos vaikka muutaman vuoden päästä.
Kyllä kuulemma on. Kysyin kun eilen poikkesin BMW kauppiaalla.
Re: BMW F 850 GS
ilmoitettu märkäpaino sama kuin 2010 -mallin 1200 -gessullani.
Bemarille on tullut Honda-tauti !
Tuon pitäisi painaa 180 - 190 kg max.
Bemarille on tullut Honda-tauti !
Tuon pitäisi painaa 180 - 190 kg max.
-
- Viestit: 279
- Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 10:45 pm
- Pyörä: BMW R 1200 GSA LC
- Paikkakunta: Huittinen
Re: BMW F 850 GS
Kugel kirjoitti:ilmoitettu märkäpaino sama kuin 2010 -mallin 1200 -gessullani.
Bemarille on tullut Honda-tauti !
Tuon pitäisi painaa 180 - 190 kg max.
Mikä sitten on se todellinen paino kun ajetaan punnitukseen.
Tekniikan Maailman punnituksessa 1090 R painoi 241 kg, Tiger 800 242 kg, AT 244 kg ja R1200 GS 251 kg.
Re: BMW F 850 GS
Jatkoa, joskus 2008 kuin 8gs tuli se punnittiin testissä, vähäisillä varusteilla painoksi 223kg. 8gs adv on punnittu 244kg painavaksi. Tässä uudessa on hieman isompi mottori. Vanhaan moottoriin nähden, uuteen moottoriin on lisätty kaksi kappaletta tasapainoakseleita. Arvelen, että tämä uusi motti ei juuri värise. Vääntöä löytyy varmasti tyhjäkäynniltä asti riittävästi : )GSR600 kirjoitti:Kugel kirjoitti:ilmoitettu märkäpaino sama kuin 2010 -mallin 1200 -gessullani.
Bemarille on tullut Honda-tauti !
Tuon pitäisi painaa 180 - 190 kg max.
Mikä sitten on se todellinen paino kun ajetaan punnitukseen.
Tekniikan Maailman punnituksessa 1090 R painoi 241 kg, Tiger 800 242 kg, AT 244 kg ja R1200 GS 251 kg.
... 180 - 190 kg ... superikin painaa ajokunnossa ~ 200kg, jos en ole aivan hakoteillä
v.2010 mallia oleva 1200gs on punnittu 250kg painoiseksi ja 120ogs adv on punnittu 273kg. Tuohon aikaa bemari ilmoitteli aika optimistisia painoja esitteissä.
Re: BMW F 850 GS
EMC:llä Oulussa oli jo uusi Kasi-Gessu koeajettavana. Uusi Kasi-Gessu on suora kilpailija Honda Africa Twinille, mutta suoraa vertailua vaikeuttaa oman pyöräni perusteellinen varustus, pleksi, satula, erilaiset renkaat sekä varsinkin painoa lisäävät varusteet; kaatumaraudat ja laukkutelineet.
Avaimettoman käynnistyksen jälkeen Gessu jää röpöttämään siistille, melko tärinättömälle joutokäynnille ja pysyy käynnissä, vaikka käyn noutamassa kypärän Hondan peilistä parinkymmenen metrin päästä. Pyörän yksityiskohdat ovat tyypillistä BMW:tä. Siisti, mutta hieman muovinen viimeistely ja täsmällisesti toimivat hallintalaitteet. Kaikkia toimintoja, myös lisävarusteena olevaa navigaattoria voi hallita vaivattomasti irroittamatta käsiä ohjaustangosta. Kahvalämmittimillekin on mahtunut oma nappi oikeaan kahvaan, eikä sitä tarvitse kaivaa menu-valikoista KTM:n tapaan. Vilkun ja äänimerkin kytkimet ovat sen sijaan ainakin Hondaan verrattuna päinvastaisilla paikoilla, joten virhepainalluksia voi alussa sattua. Lisäksi peukalo ei meinaa ylettyä vilkun napille silloin kun kytkin on pohjassa, Hondassa ylettyy paremmin ohjausotetta irroittamatta. Vaihdepoljin on tunnokas ja vaihteet kytkeytyvät hyvin ja täsmällisesti, mutta vaatii ainakin uutena hieman enemmän voimaa kuin Hondassa. Shifteri toimii mainiosti sekä ylös että alaspäin, mutta rauhallisessa ajossa tekee kuitenkin menosta hieman kulmikasta. Kytkimen käyttämiseen on niin tottunut, että shifterin käyttöön pitää alussa oikein keskittyä. Vaihteet menevät kyllä hyvin päälle, mutta vähän nyökkimistä voi normaalitahtisessa ajossa tulla.
Lisävarusteinen TFT-mittaristo on parhaita ja selkeimpiä, mitä moottoripyörissä on vastaan tullut. Näkyy varmasti, myös pölyisenä ja kirkkaassa auringonpaisteessa. Kaikkiin hienouksiin en jaksanut ja ehtinyt perehtyä, mutta perustoiminnot oppii kokeilemalla nopeasti ja intuitiivisesti. Tämän BMW osaa. Pyörässä oli sekä säädettävä ESA-jousitus (takajousen esijännitys ja paluuvaimennus, keulassa säätöjä ei ole) että moottorin eri tehokartat. Sen sijaan minun perseelleni sopivaa satulaa eivät BMW:nkään insinöörit ole vieläkään oppineet tekemään. Tracer 900:n satula on selvästi parempi, jämäkämmin topattu. BMW:n penkki on liian pehmeä. Samaa luokkaa AT:n vakiopenkin kanssa. Sargent pitäisi siis hommata tähänkin. Paras kokeilemani vakiopenkki on KTM 1x90-sarjan Powerparts-istuin.
Moottorille yleiskäyttöön sopivin asetus oli Road, mutta hieman äkkinäisesti pyörä kaasuun vastasi silläkin. Kuitenkin Gessulla pystyi ajamaan ykkösellä tyhjäkäynnillä täysin nykimättä, mikä ei Hondalla onnistu oikeastaan lainkaan. Tarkalla kaasukädellä hidasajokin on helppoa nykimättä ja pyörä lähtee liikkeelle ilman pelkoa sammumisesta. Persdynolla mitaten moottorin voimavarat olivat koko lailla samaa luokkaa kuin Honda Africa Twinissä ja luonnekin melko samanlainen. Tahallaan väärinkäyttäen, isolla vaihteella hitaasta vauhdista voimakkaasti kiihdyttäen, moottorin saa kyllä täristen protestoimaan. Ei se kuitenkaan kovin pahasti rynkytä, toisin kuin vaikkapa Kotarin isot V-koneet jotka tuntuvat vastaavalla väärinkäytöllä ravistavan itsensä irti pyörästä. Pientä värinää Bemarin kone joillakin kierrosluvuilla pitää, mutta ei ainakaan enempää kuin Honda. Dynamic-asennossa kaasuun vastaaminen muuttuu jo vähän äkkinäiseksi, Rain on varma valinta sateelle tai nollakelille.
Pyörässä alla olleet Michelin Anakee III -renkaat eivät minua vakuuttaneet, vaikka moni niitä onkin asfalttiajoon kehunut. Jyrkässä moottoritien rampissa kallistuksessa sekä etu- että takapyörän tuntuma ja pito oli melko epävarma. Suoralla moottoritiellä ja mutkaisella pikkutiellä ohjaus tuntui jotenkin vähän levottomalta. Siitäkin huolimatta, että Kasi-Gessun ohjauskulma on Hondaakin loivempi ja etujättö suurempi. Honda taas on puolestaan vähän turhankin kankea käänneltävä. Ei Gessu huono ollut, mutta ohjaustuntuma vain oli erilainen kuin Hondassa. Road-asennossa jousitus tuntui hieman eripariselta. Hitaassa maantieajossa varsinkin keula tuntui hieman pintakovalta, perä mukavalta. Nopeammassa ajossa keula tuntui sopivalta ja perä jo vähän löysältä. Dynamic nostaa takapään esijännitystä ja ilmeisesti myös kiristää paluuvaimennusta. Nyt perä jämäköityy keulaa vastaavaksi ja alusta toimii ainakin vauhdikkassa ajossa huonolla päällystetyllä tiellä ihan ok, varmaan perus soratieajossakin. Kokonaisuutena lähes Hondan tasoa, mutta ei pärjää KTM 1090 R:n alustalle.
Ajoasento on matkaenduroihin tottuneelle normaali ja ergonomia vaikuttaa liian pehmeää istuinta lukuun ottamatta hyvältä. Jalkatapit ovat hyvät ja riittävän kokoiset jo vakiona ja vaimenninkumit voi pidon parantamiseksi irroittaa. Pleksi on pieni, mutta keventään ilmavirran painetta huomattavasti. Moottoritievauhtikaan ei tunnu muuten rasittavalta, mutta ainakin pitkällä kuskilla pleksi aiheuttaa jonkin verran pyörteitä ja melua kypärään. Huonompiakin vakiopleksejä on, mutta myös parempia. Pleksissä on kaksi asentoa, säätö onnistuu helposti yhdellä kädellä myös ajossa. Pleksi kiinnitysosat ovat muoviset. Kunhan suurempia tarvikepleksejä tulee markkinoille, tarvitaan ehkä jotain tukea myös.
Yhteenvetona, BMW on tehnyt F800GS:lle vakuuttavan seuraajan, josta äkkiseltään on vaikea löytää varsinaisia suurempia heikkouksia. Vaativa käyttäjä voisi odottaa etupään jousitukselta säädettävyyttä, istuimen toppaus voisi olla jämäkämpi ja viimeistely vähän vähemmän muovinen. Vilkku- ja äänimerkkikytkimen sijoittelun voisi miettiä uusiksi, muista merkeistä tutuille paikoille, jolloin vilkkuun ylettyisi paremmin ohjausotetta irroittamatta.
Avaimettoman käynnistyksen jälkeen Gessu jää röpöttämään siistille, melko tärinättömälle joutokäynnille ja pysyy käynnissä, vaikka käyn noutamassa kypärän Hondan peilistä parinkymmenen metrin päästä. Pyörän yksityiskohdat ovat tyypillistä BMW:tä. Siisti, mutta hieman muovinen viimeistely ja täsmällisesti toimivat hallintalaitteet. Kaikkia toimintoja, myös lisävarusteena olevaa navigaattoria voi hallita vaivattomasti irroittamatta käsiä ohjaustangosta. Kahvalämmittimillekin on mahtunut oma nappi oikeaan kahvaan, eikä sitä tarvitse kaivaa menu-valikoista KTM:n tapaan. Vilkun ja äänimerkin kytkimet ovat sen sijaan ainakin Hondaan verrattuna päinvastaisilla paikoilla, joten virhepainalluksia voi alussa sattua. Lisäksi peukalo ei meinaa ylettyä vilkun napille silloin kun kytkin on pohjassa, Hondassa ylettyy paremmin ohjausotetta irroittamatta. Vaihdepoljin on tunnokas ja vaihteet kytkeytyvät hyvin ja täsmällisesti, mutta vaatii ainakin uutena hieman enemmän voimaa kuin Hondassa. Shifteri toimii mainiosti sekä ylös että alaspäin, mutta rauhallisessa ajossa tekee kuitenkin menosta hieman kulmikasta. Kytkimen käyttämiseen on niin tottunut, että shifterin käyttöön pitää alussa oikein keskittyä. Vaihteet menevät kyllä hyvin päälle, mutta vähän nyökkimistä voi normaalitahtisessa ajossa tulla.
Lisävarusteinen TFT-mittaristo on parhaita ja selkeimpiä, mitä moottoripyörissä on vastaan tullut. Näkyy varmasti, myös pölyisenä ja kirkkaassa auringonpaisteessa. Kaikkiin hienouksiin en jaksanut ja ehtinyt perehtyä, mutta perustoiminnot oppii kokeilemalla nopeasti ja intuitiivisesti. Tämän BMW osaa. Pyörässä oli sekä säädettävä ESA-jousitus (takajousen esijännitys ja paluuvaimennus, keulassa säätöjä ei ole) että moottorin eri tehokartat. Sen sijaan minun perseelleni sopivaa satulaa eivät BMW:nkään insinöörit ole vieläkään oppineet tekemään. Tracer 900:n satula on selvästi parempi, jämäkämmin topattu. BMW:n penkki on liian pehmeä. Samaa luokkaa AT:n vakiopenkin kanssa. Sargent pitäisi siis hommata tähänkin. Paras kokeilemani vakiopenkki on KTM 1x90-sarjan Powerparts-istuin.
Moottorille yleiskäyttöön sopivin asetus oli Road, mutta hieman äkkinäisesti pyörä kaasuun vastasi silläkin. Kuitenkin Gessulla pystyi ajamaan ykkösellä tyhjäkäynnillä täysin nykimättä, mikä ei Hondalla onnistu oikeastaan lainkaan. Tarkalla kaasukädellä hidasajokin on helppoa nykimättä ja pyörä lähtee liikkeelle ilman pelkoa sammumisesta. Persdynolla mitaten moottorin voimavarat olivat koko lailla samaa luokkaa kuin Honda Africa Twinissä ja luonnekin melko samanlainen. Tahallaan väärinkäyttäen, isolla vaihteella hitaasta vauhdista voimakkaasti kiihdyttäen, moottorin saa kyllä täristen protestoimaan. Ei se kuitenkaan kovin pahasti rynkytä, toisin kuin vaikkapa Kotarin isot V-koneet jotka tuntuvat vastaavalla väärinkäytöllä ravistavan itsensä irti pyörästä. Pientä värinää Bemarin kone joillakin kierrosluvuilla pitää, mutta ei ainakaan enempää kuin Honda. Dynamic-asennossa kaasuun vastaaminen muuttuu jo vähän äkkinäiseksi, Rain on varma valinta sateelle tai nollakelille.
Pyörässä alla olleet Michelin Anakee III -renkaat eivät minua vakuuttaneet, vaikka moni niitä onkin asfalttiajoon kehunut. Jyrkässä moottoritien rampissa kallistuksessa sekä etu- että takapyörän tuntuma ja pito oli melko epävarma. Suoralla moottoritiellä ja mutkaisella pikkutiellä ohjaus tuntui jotenkin vähän levottomalta. Siitäkin huolimatta, että Kasi-Gessun ohjauskulma on Hondaakin loivempi ja etujättö suurempi. Honda taas on puolestaan vähän turhankin kankea käänneltävä. Ei Gessu huono ollut, mutta ohjaustuntuma vain oli erilainen kuin Hondassa. Road-asennossa jousitus tuntui hieman eripariselta. Hitaassa maantieajossa varsinkin keula tuntui hieman pintakovalta, perä mukavalta. Nopeammassa ajossa keula tuntui sopivalta ja perä jo vähän löysältä. Dynamic nostaa takapään esijännitystä ja ilmeisesti myös kiristää paluuvaimennusta. Nyt perä jämäköityy keulaa vastaavaksi ja alusta toimii ainakin vauhdikkassa ajossa huonolla päällystetyllä tiellä ihan ok, varmaan perus soratieajossakin. Kokonaisuutena lähes Hondan tasoa, mutta ei pärjää KTM 1090 R:n alustalle.
Ajoasento on matkaenduroihin tottuneelle normaali ja ergonomia vaikuttaa liian pehmeää istuinta lukuun ottamatta hyvältä. Jalkatapit ovat hyvät ja riittävän kokoiset jo vakiona ja vaimenninkumit voi pidon parantamiseksi irroittaa. Pleksi on pieni, mutta keventään ilmavirran painetta huomattavasti. Moottoritievauhtikaan ei tunnu muuten rasittavalta, mutta ainakin pitkällä kuskilla pleksi aiheuttaa jonkin verran pyörteitä ja melua kypärään. Huonompiakin vakiopleksejä on, mutta myös parempia. Pleksissä on kaksi asentoa, säätö onnistuu helposti yhdellä kädellä myös ajossa. Pleksi kiinnitysosat ovat muoviset. Kunhan suurempia tarvikepleksejä tulee markkinoille, tarvitaan ehkä jotain tukea myös.
Yhteenvetona, BMW on tehnyt F800GS:lle vakuuttavan seuraajan, josta äkkiseltään on vaikea löytää varsinaisia suurempia heikkouksia. Vaativa käyttäjä voisi odottaa etupään jousitukselta säädettävyyttä, istuimen toppaus voisi olla jämäkämpi ja viimeistely vähän vähemmän muovinen. Vilkku- ja äänimerkkikytkimen sijoittelun voisi miettiä uusiksi, muista merkeistä tutuille paikoille, jolloin vilkkuun ylettyisi paremmin ohjausotetta irroittamatta.
Re: BMW F 850 GS
https://www.motorradonline.de/recht-ver ... 56500.html
murheita moottorin kanssa.
murheita moottorin kanssa.
-
- Viestit: 2109
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: BMW F 850 GS
Minulle tuli uutena tietona tuo, että moottori on kiinalaisen Loncinin tekemä. Oliko näin edellisissä 800/700 pyörissäkin?
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
-
- Viestit: 279
- Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 10:45 pm
- Pyörä: BMW R 1200 GSA LC
- Paikkakunta: Huittinen
Re: BMW F 850 GS
Edellisen polven malleissa moottori on Rotaxin peruja.Jani M kirjoitti:Minulle tuli uutena tietona tuo, että moottori on kiinalaisen Loncinin tekemä. Oliko näin edellisissä 800/700 pyörissäkin?
Uudet F 750 JA 850 mallit valmistetaan kyllä Berliinissä mutta moottorit tulee Loncinilta.