Trial-pyörät (yleistä)

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Å
Pyörä: Liian monta

Trial-pyörät (yleistä)

Viesti Kirjoittaja Å »

Olen yrittänyt aiheesta lueskella (toistaiseksi vasta suomenkielisiltä) sivustoilta ja hiukan jotain suuntaa antavaa on ehkä jo selvinnyt. Ajattelin kuitenkin myös tälle foorumille avata keskustelua, koska täältä yleensä saa jopa älykkäitä kommentteja :lol: Ajatukseni tällä foorumilla on lähinnä se, että nämä vempeleet ovat oivia käsittely- ja hallintalaitetekniikan harjoitteluun. Mutta mutta...

Kun on tuollaista laitetta ensi kertaa hankkimassa, niin mihin kokoluokkaan kannattaisi panostaa? Liika pauhu lienee pahasta tässäkin hommassa? Muualla olevan kirjoittelun perusteella 80-125 cm3 olisivat hallittavia laitteita käsittelyä aloittelevalle kuskille. Olen toki rymynnyt möhköenskoilla vuosia ties missä vatukoissa ja enskamopokin on nyt vuoden verran ollut ihan suht aktiivisen harrastusenskan ajamisessa. Käsittely- ja hallintataidoissa olen kuitenkin huomannut selkeitä puutteita erityisesti tuohon enskan ajamiseen liittyen - ja vielä erityisesti niissä teknisissä osuuksissa. Kun ei ole rumpaliksi syntynyt, niin pitäisi hallintalaitteiden yhteentoimintaa reenata ja trial-mopolla extremepätkän miedommissa esteissä ja kalliopätkillä niiden reenaamista voisi aloitella. Enska tuntuu vielä tässä vaiheessa jotenkin liialliselta hienovaraiseen hallintatreeniin.

Kiikarissa olisi suht tuore 125 cm3 Scorpa vaan enpä tiedä, millainen pyydys tuo on. Shercon vastaavan kokoisia trialeita tuntuvat kehuvan alavääntöisiksi, vaan niitä ei ole käytettynä tarjolla. Alavääntöinen saisi olla - vai?
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Pete K2
Pyörä: KTM 1190 Adv R
Viesti:

Re: Trial-pyörät (yleistä)

Viesti Kirjoittaja Pete K2 »

Enpä tästä paljoa tiedä, mutta kannan pienen korteni kekoon kuitenkin. :)

Tampereella Hämeen Moottorikerhon trial treeneissä olen noita mopotrial-ajoja katsellut samalla, kun oma junnu on ajanut fillaritrialia. Aikuisilla näyttäis olevan 125-300cc mopoja. Piikkisiä pitää jonnekin jyrkkään kallionnousuun (3-5m pystysuora nousu) huudattaa melkoisesti, mutta maallikolle uskoisin senkin riittävän enemmän kuin hyvin.
Jossain vaiheessa mulla oli kaverilta lainassa 250cc gasgas ja ainakin se oli melko hätänen, jos kaasua lipsautti huolimattomasti. Muutenkin trialmopon ajoasento on alkuunsa kovin erikoinen enduroon verrattuna. Alussa kannattaa keskittyä perustreeniin (tasapaino, 8:n ajo molempiin suuntiin ohjaustapissa, keulan ja perän nosto jne jne) ja hakea hyvä tuntuma mopoon.
Trialmopoja on merkkeinä melko vähän ja olen ymmärtänyt, että kaikki ovat "yhtä hyviä". Kun löydät hyvän yksilön, niin sillä vaan alkuun. Jos pääsisi jonnekin ohjattuihin "junnutreeneihin", niin auttaisi varmaan alkuun paremmin.
ex. KTM 690 Enduro R, Yamaha YZF 250 Enduro, KTM 400 EXC, Yamaha WR 250 2-t, Yamaha IT 250, KTM 125 GS
t.t.tammi
Pyörä: Pan European 1991
Viesti:

Viesti Kirjoittaja t.t.tammi »

Normi enskaan verrattuna noi kaikki ihan pirun alavääntösiä.
Itel oli 2004 250 Beta, eikä se omasta mielestäni mitenkään hyökkäilly, kaasua noissa on helppo annostella.
Mä selvittäisin et mihin merkkiin saa osia helposti ja ostaisin sellasen. Tuon aikasia betoja moitittiin et tankki on osa runkoa mut tuskin heti alkuun hypit niin korkealta tai rymyät kivien seassa et sais sen vuotaan.
Freeride ois mun valinta tänään, peruspolut on käsittämättömän helppoja tuolla et melkein vaateis oikein jonku trial-radan.
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo
Å

Viesti Kirjoittaja Å »

Kiitos pojat vastauksista tähän saakka. Freeride ei ehkä tässä tapauksessa ole vaihtoehto (olen toki pohtinut sitä), koska haen tosiaan hallintalaite- ja hidasajotekniseen treenaamiseen pyörää ja siinä hommassa en halua, että pyörän korkeus tulee haitaksi.

Sen olen jo ymmärtänyt, Gasit voi olla suht hyviä vehkeitä, mutta varaosien saanti on tuskaista. Jotakuinkin muilla tuntuu olevan maahantuontikuvio, mutta en ole saanut vielä selkoa, miten varaosien saanti toimii.
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
suke62
Pyörä: Tiger 800

Viesti Kirjoittaja suke62 »

Olis kiva kun pääsis kokeilemaan trial pyörää jos sen joku ystävällisesti järjestää olen mukana vaikka kaukana asunkin ;)
"Sataa saatana niin vitusti, koko ajan... menään vaan"
Å

Viesti Kirjoittaja Å »

Tossa naapurin sedällä on sellainen :-) Ja on siis Suke kaukana :lol:
suke62
Pyörä: Tiger 800

Viesti Kirjoittaja suke62 »

Joku tolkku se hullullakin pitää olla...en siis huomenna tule, mutta jos lähempää löytyy niin olen valmis kaatuilemaan urakalla :oops:
Kaatuminen on hanskassa kahdessa :shock:
"Sataa saatana niin vitusti, koko ajan... menään vaan"
Seppo Honkanen
Pyörä: HVA TE300i, EXC150TPi, 690 Enduro R

Viesti Kirjoittaja Seppo Honkanen »

Kaikissa trial pyörissä on hyvä alavääntö, joten Scorpa tuskin tekee poikkeusta. Käsittääkseni Scorpat ovat yhtä laadukkaita kuin Shercot tai mikä muu tarkoitukseen tehty pyörä. Oma kokemus trialpyörään oli 350 kuutioinen Sherco, kun hyvä yksilö löytyi sopivasti. Tehoa oli ainakin riittävästi.

Miksi Shercosta ei sitten tullut pitokapinetta? Sanoisin, että liiallinen kokemus oikealla endurolla vei harhaan. Oikeita trial pätkiä sillä ei oppinut (uskaltanut kokeilla) ja kikkailukaan ei lähtenyt luontevasti käyntiin (stoppiet, sivuheitot, pompotukset). Kiperässä paikassa kun yritti hyppyä tai keulimista, niin vaistomaisesti haki perse heilautuksella penkkiin momenttia. Tilanne johti yleensä katastrofiin, koska trialpyörässä ei ole penkkiä. Oma moka, olisi pitänyt muuttaa asennetta ja reenata enemmän.

Trialpyörästä siirryin Freerideen ja se olikin hyvä kompromissi. Ajoasento seisoen about trial ja painopiste alhaalla. Ketterä ja sopivan lyhyet välitykset. Penkkikin löytyi tarvittaessa sieltä mistä piti. Ainoa missä Freeride häviä trialpyörälle on paino... Freeridella pääsee ajamalla sellaiset paikat, joissa kisaenskalla joutuu yleensä työntöhommiin. Oma nuppi ei taas vaan antanut periksi ja yritin ajaa Freeridellä kuten kisaendurolla ja sitähän se ei ole. Alusta ja jarrut loppuu kesken tämmöisen 100 kiloisen körilään alla. Freeridekin sai siis lähteä ja paluu oikeisiin kisaenduroihin oli väistämätön.

Jos kikkailu ja hallinnanopettelu pyörää etsit, niin kannattaa koeajaa sekä trialpyörät että Freeride. Sitten tiedät mikä on sulle passeli.

T. Sepi
Pekka Valtanen
Pyörä: Beta 350 RR

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Kaksipyöräisiin paluuta tehdessä trial oli myös yksi vaihtoehto. Siksipä on tullutkin lueskeltua http://www.nbuu.com sivustoa. Sen perusteella olen käsittänyt 80-kuutioisten olevan vielä rungoltaan alimitoitettuja aikuiselle miehelle. Ja 125-kuutioisissa olevan jo tarpeeksi tehoa valtaosalle harrastajista.

Ongelmaksi koin noiden kanssa, ettei niitä juurikaan saa kilpiin. Ja kun Oulun seudulla ei ole varsinaisia harjoittelupaikkoja, niin päädyin perinteisempään matkaenduroon.
- no fear -
t.t.tammi
Pyörä: Pan European 1991
Viesti:

Viesti Kirjoittaja t.t.tammi »

No ei noilla viitti kyl tietä ajaa yhtään ylimääräistä, itel oli kilsa mettäpoluille niin siinäkin kerki tylsistyy.
Tietty jos osaisi keulii niin sit se menis. :mrgreen: :mrgreen:
Kai noidenki maastovakuutukset on noussut samal tavalla kuin enskojenki, ennen maksoi alta satkun vuosi.
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo
oppeS

Viesti Kirjoittaja oppeS »

suosittelen GasGas TXT Raga replica mallistoa, esim 300 cc.
Å

Viesti Kirjoittaja Å »

Hieman vierähti aikaa trialin hankkimiseen, mutta nyt on tallissa Sherco ST 300 vm. 2014. Siitä pimeni CDI. Ei kellään sattuisi olemaan sopivaa saatavilla? Varaosanumero on 3580 ja ilmeisesti Hindrian tuote. Suomen maahantuoja ei saa nyt asiassa mitään aikaiseksi ja oli tarkoitus juhannuksena pitää pienet totuttelusessiot - taitaa jäädä haaveeksi :(
Syke
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona

Viesti Kirjoittaja Syke »

https://www.splatshop.co.uk/sherco-2012 ... i-box.html

Tuollainen? Tuskin vaan kerkeää juhannukseksi..
Braa-aab!
Vastaa Viestiin