KTM 790/890 Adventure
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
- Ariel
- Viestit: 250
- Liittynyt: La Kesä 28, 2014 12:11 am
- Pyörä: RE Himalayan
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: KTM 790/890 Adventure
Totanoin... Älkää käykää käyttämässä talvisäilytyksessä olevia polttomoottoreita.
Vaihtakaa syksyllä öljyt ja sit parkiin, keväällä lähdette sit ajamaan. Se käynnistely
on lyhyesti sanottuna vahingollista.
Ei ole alsa kaatumaraudoista kokemusta, mutta normi-alumiini on melko pehmeetä,
kuinkahan mahtaa suojata? Sama juttu, alumiiniset pohjapanssarit on melko turhia.
Alumiinia on montaa laatua, mut menkääs alumiinikanootilla koskeen jossa kiviä
niin huomaatte miten kanootti tarraa kiviin kiinni.
Jos ajelette paikoissa jossa kivet voi ottaa panssariin, olisi sen oltava rautaa tai
jotain muovia jotka luistaa. Esimerkiks AXP muovipanssari.
Vaihtakaa syksyllä öljyt ja sit parkiin, keväällä lähdette sit ajamaan. Se käynnistely
on lyhyesti sanottuna vahingollista.
Ei ole alsa kaatumaraudoista kokemusta, mutta normi-alumiini on melko pehmeetä,
kuinkahan mahtaa suojata? Sama juttu, alumiiniset pohjapanssarit on melko turhia.
Alumiinia on montaa laatua, mut menkääs alumiinikanootilla koskeen jossa kiviä
niin huomaatte miten kanootti tarraa kiviin kiinni.
Jos ajelette paikoissa jossa kivet voi ottaa panssariin, olisi sen oltava rautaa tai
jotain muovia jotka luistaa. Esimerkiks AXP muovipanssari.
jv
Re: KTM 790/890 Adventure
Lähinnä tuli testattua pitääkö akku varausta, käynnistyksen jälkeen kun kuulosti nii rajulle tyhjäkäynti niin käyttelin samalla koneen lämpimäksi. Sen jälkeen huomasin että putkisto käy nuinkin kuumana. Naamakirjassa näytti olevan aiheesta jopa keskustelua ja osa kehotti viemään huoltoon. Johtuneeko kuitenkin vain säilytyksen lämpötilasta, noin 8 astetta?
KTM 890 adventure
-
- Viestit: 2214
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: KTM 790/890 Adventure
Turhaa hommaa talvikäyttö tosiaan mutta punahehkuiset käyrät on ihan normaalia.
Alsapanssari luistaa huonommin kuin HDPE-muovi mutta toimii täysiään jos on fiksusti tehty. Siirryin 8mm muovista 4mm alsaan omassa pyörässä lähinnä siksi että molemmat menee puhki mutta alupanssaria on helppo paikata. Silti, jos kaupallista pitää suositella niin AXP:n muovinen. Ison pyörän paino uskoakseni auttaa siinä että ei niin helposti hauko jumiin alumiinisella.
Alsapanssari luistaa huonommin kuin HDPE-muovi mutta toimii täysiään jos on fiksusti tehty. Siirryin 8mm muovista 4mm alsaan omassa pyörässä lähinnä siksi että molemmat menee puhki mutta alupanssaria on helppo paikata. Silti, jos kaupallista pitää suositella niin AXP:n muovinen. Ison pyörän paino uskoakseni auttaa siinä että ei niin helposti hauko jumiin alumiinisella.
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: Su Loka 25, 2009 3:12 pm
- Pyörä: 800 outti max /ktm 796e big bore
- Paikkakunta: knummi/salo
Re: KTM 790/890 Adventure
Onko kukaan laittanut vielä 2pönttöä adventureen
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: Su Loka 25, 2009 3:12 pm
- Pyörä: 800 outti max /ktm 796e big bore
- Paikkakunta: knummi/salo
Re: KTM 790/890 Adventure
Tarkoitin siis 2 vaimenninta
Re: KTM 790/890 Adventure
Miksi?
Ulkonäkö?
Ulkonäkö?
"Kuulut nyt ainutlaatuiseen READY TO RACE -ajatuksen innoittamaan Adventure -yhteisöön, jonka seikkailijat eivät tyydy arjen työmatka-ajoon."
Re: KTM 790/890 Adventure
Oletteko muokanneet 790/890/901 :ssä ilmansuodatusta vai onko alkuperäinen paperisuodatin käytössä?
Tuossa esim. TwinAir ratkaisu, imuilman kaksinkertainen suodatus.
https://youtube.com/watch?v=SJkx8ljW_eY
Tullut vähän vainoharhaiseksi tuon ilmansuodatuksen suhteen kun näissä kotareissakin ilmennyt ohivuotoja suodattimissa. Tässäkään 890:ssä ei näe miten suodattimen alareuna asettuu paikalleen.
Tiedän myös tapauksen uudessa pyörässä (ei KTM) jossa huonon käynnistyvyyden syy oli puolittuneet puristuspaineet. Vahva epäily ilmansuodattimen ohivuodosta.
Tuossa esim. TwinAir ratkaisu, imuilman kaksinkertainen suodatus.
https://youtube.com/watch?v=SJkx8ljW_eY
Tullut vähän vainoharhaiseksi tuon ilmansuodatuksen suhteen kun näissä kotareissakin ilmennyt ohivuotoja suodattimissa. Tässäkään 890:ssä ei näe miten suodattimen alareuna asettuu paikalleen.
Tiedän myös tapauksen uudessa pyörässä (ei KTM) jossa huonon käynnistyvyyden syy oli puolittuneet puristuspaineet. Vahva epäily ilmansuodattimen ohivuodosta.
Heikki
Re: KTM 790/890 Adventure
Eilen asensin PowerParts esisuodatinkitin. Pyörällä ajanut vasta 750km, mutta nuo suodatinkotelon pohjaläpät epäilytti niin paljon että päätin suoraan mennä tuohon esisuodatinkittiin. Enkä mielestäni turhaan epäillyt... jo näillä kilometreillä kuraa oli lentänyt paperisuodattimeen pohjatulppien kautta.PAH kirjoitti:Oletteko muokanneet 790/890/901 :ssä ilmansuodatusta vai onko alkuperäinen paperisuodatin käytössä?
Tuossa esim. TwinAir ratkaisu, imuilman kaksinkertainen suodatus.
https://youtube.com/watch?v=SJkx8ljW_eY
Tullut vähän vainoharhaiseksi tuon ilmansuodatuksen suhteen kun näissä kotareissakin ilmennyt ohivuotoja suodattimissa. Tässäkään 890:ssä ei näe miten suodattimen alareuna asettuu paikalleen.
Tiedän myös tapauksen uudessa pyörässä (ei KTM) jossa huonon käynnistyvyyden syy oli puolittuneet puristuspaineet. Vahva epäily ilmansuodattimen ohivuodosta.
Videolla asensi uudet pohjatulpat väärin. Ne filtteritulpat olisi kuulunut alumiiniholkkien sisään ja sitten holkki painetaan alkuperäisen kumitutin sisään.
Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla
Re: KTM 790/890 Adventure
Hyvä huomio!
Laitoin filtterikitin tilaukseen.
https://motokeidas.com/shop/tuotteet/kt ... t?show=all
Heikki
Re: KTM 790/890 Adventure
Pelkkä pestävä suodatin tuohon PP esisuodatinkittiin löytyy numerolla 63506915100A tilasin pari extraa niin ei tarvi joka välissä pestä.
Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla
Re: KTM 790/890 Adventure
Nyt on lisäsuodatin asennettu.PAH kirjoitti: ↑Ma Maalis 18, 2024 7:02 pm Laitoin filtterikitin tilaukseen.
https://motokeidas.com/shop/tuotteet/kt ... t?show=all
Kovin pieneltä näytti imuilman aukon pinta-ala kun lisäsuodattimessa on peltilevy rajoittamassa virtausta mutta hyvin lähti käyntiin ja ei tuntunut ahdistavan kaasutellessa. Kaipa tuo on niin säädetty että ilma riittää.
Vaikka et asentaisikaan lisäsuodatinkittiä kannattaa mielestäni laittaa jotain suodatusta suodatinkotelon vedenpoistoreikiin. Takaiskarin molemmin puolin olevat sormen mentävät reiät päästää koteloon hiekkaa aivan vapaasti.
Tietenkin kotelon likaiselle puolelle mutta jos ei muuta haittaa niin suodatin ainakin likaantuu ennenaikaisesti.
Heikki
Re: KTM 790/890 Adventure
Olen harkinnut seuraavaksi pyöräksi 890 adve r mallia. Ajoin on hyvin sekalaista ja pitkänä kaverina tuo vaikuttaisi aika hyvältä mallilta ergonomian suhteen.
Mutta kun pyörästä enemmän lukenut niin näissä tuntuu olevan näitä lastentauteja.
Nyt risut ja ruusut kehiin. Onko näissä oikeasti paljon vikoja vai perus KTM laatua? Onko orkkis penkki hyvä matka-ajossa?
Ja onko näissä 890 moottoreissa mitään uudistuksia tehty?
Mutta kun pyörästä enemmän lukenut niin näissä tuntuu olevan näitä lastentauteja.
Nyt risut ja ruusut kehiin. Onko näissä oikeasti paljon vikoja vai perus KTM laatua? Onko orkkis penkki hyvä matka-ajossa?
Ja onko näissä 890 moottoreissa mitään uudistuksia tehty?
Täysillä päälle ja paareilla pois.
Re: KTM 790/890 Adventure
890:stä mitään tiedä kun omani vasta lokakuussa hankin mutta vastaan kuitenkin kun se on viides konsernin tuote tallissani.
Sanonta on että jos haluat kestävän pyörän osta japanilainen, jos haluat luonnetta osta eurooppalainen.
Kyllä kotareillakin on ajettu kovia kilometrimääriä eikä japsitkaan ole vapaita tyyppivioista. Niinkin ikoninen tyyppi kuin AfricaTwin jolla ajoin 12-kautta kärsi niistä. Ei kannattanut lähteä reissuun ilman varalaakereita takapyörään, bensapumppu uusittu varmaan jokaisesta ja kuluneet vetoakselin boorit varmaan niitä yleisimpiä.
Heikki
Re: KTM 790/890 Adventure
Viime keväänä ostin 890 adve r ja kesän aikana ehin ajaa noin 20 tkm.timpen kirjoitti: ↑La Maalis 23, 2024 2:28 pm Olen harkinnut seuraavaksi pyöräksi 890 adve r mallia. Ajoin on hyvin sekalaista ja pitkänä kaverina tuo vaikuttaisi aika hyvältä mallilta ergonomian suhteen.
Mutta kun pyörästä enemmän lukenut niin näissä tuntuu olevan näitä lastentauteja.
Nyt risut ja ruusut kehiin. Onko näissä oikeasti paljon vikoja vai perus KTM laatua? Onko orkkis penkki hyvä matka-ajossa?
Ja onko näissä 890 moottoreissa mitään uudistuksia tehty?
Omat ajot ollu sorateitä, kelkkareitti pohjia, vähän pienempiä polkuja ja kävästiin yks reissu pyörimässä Alpeilla ja Italiassa.
Pyörässä ei ole ollu muuta kuin että eturengas halkes selästä alle 1000 km ja se meni takuuseen, muuten ei ole tarvinnu kuin tankata ja kaasutella auringonlaskuun.
Penkki on ollu ihan ok, jahka siihen perse tottu.
Ens kesän ajan vielä samalla pyörällä, joten eessä ois iso huolto venttiilin säätöineen, ketjut ja rattaat menee vaihtoon sekä iskarit huollan.
-
- Viestit: 74
- Liittynyt: Ti Joulu 17, 2013 11:16 pm
- Pyörä: Norden Expedition, EXC500, Freeride 250F
- Paikkakunta: Kangasala
Re: KTM 790/890 Adventure
Onko porukka tukkinut ilmaboksin vedenpoistoreikiä millä tapaa kotikonstein?
Tuolta tulee tosiaan aika messävä määrä likaa filtteriin.
Tuon pre-filter kitin tulppia ei ainakaan kotarin kautta saa erikseen.
Omassa kaksiosainen penkki ja penkin korkea asento on omaan makuun liian korkea joten tuo esisuodatin jäisi ihan ylimääräiseksi.
Ei ole itselle osunut nettikaupoissa silmään pelkkää tulppaa, vaikka muuten näihin on vaikka mitä kikkulaa tarjolla viljalti.
High end ratkaisu olisi sopiva holkki jossa olisi esim tubeles venttiilin runko josta voi lirauttaa korkin aukaisemalla tipan vettä pois, jos boksiin nyt ikinä vettä edes eksyy. Läpipultti prikkojen kanssa / Sikaflexillä vakiotulpat umpeen taas se nopea vaihtoehto.
Tuolta tulee tosiaan aika messävä määrä likaa filtteriin.
Tuon pre-filter kitin tulppia ei ainakaan kotarin kautta saa erikseen.
Omassa kaksiosainen penkki ja penkin korkea asento on omaan makuun liian korkea joten tuo esisuodatin jäisi ihan ylimääräiseksi.
Ei ole itselle osunut nettikaupoissa silmään pelkkää tulppaa, vaikka muuten näihin on vaikka mitä kikkulaa tarjolla viljalti.
High end ratkaisu olisi sopiva holkki jossa olisi esim tubeles venttiilin runko josta voi lirauttaa korkin aukaisemalla tipan vettä pois, jos boksiin nyt ikinä vettä edes eksyy. Läpipultti prikkojen kanssa / Sikaflexillä vakiotulpat umpeen taas se nopea vaihtoehto.