Yamaha Ténéré 700
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: Yamaha Ténéré 700
Koson HG-13 kahvanlämmittimet ei oikein istu Tenereen, ainakaan mun nykyiseen stongaan. Protaperin kytkinpuolelta joutui hiomaan karkeasta raspista pari-kolme kymppiä pois että sai tupin paikalleen. Liukasteena käytin tenua. Seuraava ongelma oli johtojen reititys. Lopulta ainoa kunnon vaihtoehto oli vetää kytkinpuolen paksu johtonippu isoine liittimineen emäputken vierestä vasemmalle sivukotelolle, johon kaasun puoleinen johdin ei tietenkään yltänyt. Onneksi mulla oli jäljellä pätkä vanhaa kähvanlämmittimen säikeistä alumiinipiuhaa, josta sain värkättyä jatkokappaleen. Koson liittimeen kävi suoraan Sumimoton pinnit.
Acerbisin käsisuojat eivät puolestaan meinaa millään mahtua orgis tankopainojen kanssa, koska jarrun pääsylinteri on tiellä. Millin toleranssilla sen sai kuitenkin paikalleen kun käänsi jarruletkun vaakatasoon.
Olisihan näitäkin asioita voinut opiskella etukäteen, niin olisi aikakin jäänyt Koson kahvat ostamatta. Noihin Acerbisin kahvasuojiin kannattaisi etsiä hieman lyhyemmät tankopainot, niin ei hajoa pääsylinteri jos kahvasuojan kiinnike pääsee liikkumaan seuraavassa kaadossa.
Acerbisin käsisuojat eivät puolestaan meinaa millään mahtua orgis tankopainojen kanssa, koska jarrun pääsylinteri on tiellä. Millin toleranssilla sen sai kuitenkin paikalleen kun käänsi jarruletkun vaakatasoon.
Olisihan näitäkin asioita voinut opiskella etukäteen, niin olisi aikakin jäänyt Koson kahvat ostamatta. Noihin Acerbisin kahvasuojiin kannattaisi etsiä hieman lyhyemmät tankopainot, niin ei hajoa pääsylinteri jos kahvasuojan kiinnike pääsee liikkumaan seuraavassa kaadossa.
Re: Yamaha Ténéré 700
Jokos täällä on Tenuristeja jotka Delvacilla ajaa? Tämä voiteluaine kun tuntuu MP-foorumeilla kantavan lähes kaikkivaltiaan statusta.
Jos et kehtaa julkisesti ilmiantaa itseäsi niin saa jakaa kokemukset myös yksityisviestillä.
Itsellä Tenussa 31tkm mittarissa ja takuu umpeutuu ensi keväänä, öljyt ja suodattimen vaihdellut uudesta saakka ekan tonnin jälkeen 5tkm välein vuoronperään Yamalube ja Motul 7100.. Talouden kaikki muut ajoneuvot voitelun puolesta Delvacin piirissä ja kiusaus nappasta samasta tiinusta myös tähän on kieltämättä suuri..
Kilsoja tulee vuosittain se n. 15-20tkm, vaihtoväli tarkoitus pitää jatkossakin n. 5tkm ja talviunille aina puhtailla öljyillä oli kilsat mitkä tahansa, uusi suodatin myös joka vaihdossa.
Ainakin 90-luvun Africa Twineissä mulla toimi kummassakin ongelmitta moniaste ja Delvac, mutta tämä T7 on minulle ensimmäinen uutena ostamani pyörä ja vasta kolmas omistamani pyörä joka on ylipäätään tältä vuosituhannelta, joten vertaus ei ole suoraan ehkä kelvollinen.
Öljynvaihto on helppo henkivakuutus moottorille ja tarkoitus ei ole tällä saralla missään nimessä säästää, vaan lähinnä helpottaisi turhaa pöniköiden kuskaamista ja säilömistä kun olisi kaikki kulkineet saman hanan perässä.
Taskusta löytyy Inspectan sertifiointi teollisuusvoitelusta ja liki vuosikymmenen työkokemus alalta, joten öljyistä on jotain hajua, lähinnä kokemuksia ja mielipiteitä kyselen jos jollain T7 + Delvac kombo ajossa.
Tenun kanssa yhteista taivalta takana 31tkm ja 30 maata joista 22 eri maita, kyseinen matkakumppani on siis kaiken maailmalla kokemamme jälkeen erittäin tärkeä perheenjäsen ja hänen hyvinvointi toki arvokasta.
Ja tuon lauseen kirjoitettuani, voi sittenkin olla että pitäydyn Motulissa tai Yamalubessa.
#jasoluokitus #delvac #rekkaöljymoottoripyörässä
- R.R
Jos et kehtaa julkisesti ilmiantaa itseäsi niin saa jakaa kokemukset myös yksityisviestillä.
Itsellä Tenussa 31tkm mittarissa ja takuu umpeutuu ensi keväänä, öljyt ja suodattimen vaihdellut uudesta saakka ekan tonnin jälkeen 5tkm välein vuoronperään Yamalube ja Motul 7100.. Talouden kaikki muut ajoneuvot voitelun puolesta Delvacin piirissä ja kiusaus nappasta samasta tiinusta myös tähän on kieltämättä suuri..
Kilsoja tulee vuosittain se n. 15-20tkm, vaihtoväli tarkoitus pitää jatkossakin n. 5tkm ja talviunille aina puhtailla öljyillä oli kilsat mitkä tahansa, uusi suodatin myös joka vaihdossa.
Ainakin 90-luvun Africa Twineissä mulla toimi kummassakin ongelmitta moniaste ja Delvac, mutta tämä T7 on minulle ensimmäinen uutena ostamani pyörä ja vasta kolmas omistamani pyörä joka on ylipäätään tältä vuosituhannelta, joten vertaus ei ole suoraan ehkä kelvollinen.
Öljynvaihto on helppo henkivakuutus moottorille ja tarkoitus ei ole tällä saralla missään nimessä säästää, vaan lähinnä helpottaisi turhaa pöniköiden kuskaamista ja säilömistä kun olisi kaikki kulkineet saman hanan perässä.
Taskusta löytyy Inspectan sertifiointi teollisuusvoitelusta ja liki vuosikymmenen työkokemus alalta, joten öljyistä on jotain hajua, lähinnä kokemuksia ja mielipiteitä kyselen jos jollain T7 + Delvac kombo ajossa.
Tenun kanssa yhteista taivalta takana 31tkm ja 30 maata joista 22 eri maita, kyseinen matkakumppani on siis kaiken maailmalla kokemamme jälkeen erittäin tärkeä perheenjäsen ja hänen hyvinvointi toki arvokasta.
Ja tuon lauseen kirjoitettuani, voi sittenkin olla että pitäydyn Motulissa tai Yamalubessa.
#jasoluokitus #delvac #rekkaöljymoottoripyörässä
- R.R
Re: Yamaha Ténéré 700
Kylläpä tuli Guzzia ikävä kun vaihdoin tänään tulpat Tenereen. Guzzissa tulppien vaihto 5 min, venojen säätö 15-20 min.
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Yamaha Ténéré 700
Delvac jakaa mielipiteitä ja näkemyksiä, on joskus kokeiltu eikä jäänyt käyttöön koska kokemukset eivät olleet hyviä. Jos kokee että Delvac on se paras öljy moottorille mitä sinne voi kaataa niin sitten laittaa Delvacia, ei kai siihen toisten mielipiteitä tarvita. Motul/Yamalube/Castrol oli vuosia käytössä mp:ssä, Kodiakin moottori hyrisee Motulilla ja T7:ssa oli synteettinen Yamalube 5000km vaihtovälillä.
Se muuten on oma jumppa kun vaihtaa tulpat ja tsekkaa venttiilivälykset, ei ihan tunnin tai kahden homma kun hosumatta tekee.
Se muuten on oma jumppa kun vaihtaa tulpat ja tsekkaa venttiilivälykset, ei ihan tunnin tai kahden homma kun hosumatta tekee.
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: Yamaha Ténéré 700
V-stromi tuli taloon 15w40 Delvaceilla ja sittemmin itse Yamaluben puolisynteettistä 10w40 ja Motulin saman viskositeettista 5100 itse käyttäneenä ainoa ero öljyjen välillä on ollut kytkimen toiminta. Ainoastaan Delvacilla ykkönen on mennyt päälle vapaalta täysin kolahtamatta kaikissa lämpötiloissa.
Moottoriöljyt ovat luokitettu käsittääkseni teknisin perustein, eikä sen mukaan onko purkin kyljessä moottoripyörän, auton vai traktorin kuva.
Delvacin API-luokitus bensiinimoottoreille on sellainen, että täyttää useimpien motukoiden moottorien osalta tehdasvaatimukset, mutta märkäkytkinluokitus JASO MA puuttuu.
Seurauksena kytkimen ominaisuuksista riippuen erittäin sujuvaa vaihteiston toimintaa ( kytkin irrottaa täysin ) tai sitten kytkimen luistamista.
Jälkimmäistä on ollut joissain pyörissä seurauksena ei MA-luokan öljyä käytöstä.
5100 on edelleen käytössä, kun 20:n litran Delvac-kannu seisoisi nurkissa melkein kymmenen vuotta.
Moottoriöljyt ovat luokitettu käsittääkseni teknisin perustein, eikä sen mukaan onko purkin kyljessä moottoripyörän, auton vai traktorin kuva.
Delvacin API-luokitus bensiinimoottoreille on sellainen, että täyttää useimpien motukoiden moottorien osalta tehdasvaatimukset, mutta märkäkytkinluokitus JASO MA puuttuu.
Seurauksena kytkimen ominaisuuksista riippuen erittäin sujuvaa vaihteiston toimintaa ( kytkin irrottaa täysin ) tai sitten kytkimen luistamista.
Jälkimmäistä on ollut joissain pyörissä seurauksena ei MA-luokan öljyä käytöstä.
5100 on edelleen käytössä, kun 20:n litran Delvac-kannu seisoisi nurkissa melkein kymmenen vuotta.
Re: Yamaha Ténéré 700
272tkm ajettu, huollettu vähän miten sattuu, kuulemma muutamat ilmanputsarit, tulpat ja öljyvaihdot siellä täällä, ekat keulaöljytkin vasta 160tkm kohdalla.. Saa T7 omistajat nukkua yönsä rauhassa.
https://youtu.be/tXtEW4XYkdQ?si=kKMtaCUPfK_7O3iA
https://youtu.be/tXtEW4XYkdQ?si=kKMtaCUPfK_7O3iA
- Ilmari
- Viestit: 1059
- Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
- Pyörä: T7,CBR600, zxr6
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Yamaha Ténéré 700
Kyllä. Omalla nyt 35 tkm ajettu. Edellisellä omistajalla oli moottoin varoitusvalo häiriköinyt, josta oli ilmeisesti selvitty lambda-anturin vaihdolla. Teleskoopit kusi totaalisesti alleen 28 tkm. Omassa ja melko muussakin kytkin toimii huonosti ja nyt ABS-pumppu alkanu pitään helvetillistä pärinää. Parilla kaverilla ruostuneet tankit vaihdettu uuteen, vapaavalon sensoreita vaihdettu takuuseen jne.Roito kirjoitti: ↑Ti Joulu 12, 2023 12:29 pm 272tkm ajettu, huollettu vähän miten sattuu, kuulemma muutamat ilmanputsarit, tulpat ja öljyvaihdot siellä täällä, ekat keulaöljytkin vasta 160tkm kohdalla.. Saa T7 omistajat nukkua yönsä rauhassa.
https://youtu.be/tXtEW4XYkdQ?si=kKMtaCUPfK_7O3iA
Re: Yamaha Ténéré 700
Mä en noista Amerikan stooreista juuri perusta, vaikka täysin järjetön kilometrimäärä jos pitää paikkansa. Monet ajelevat kuitenkin suoraa assua tasakaasulla tuhat mailia päivässä, joten pyörä ei kulu käytännössä yhtään. Ilmeisesti rattaat ja ketjutkin kestää noilla ainakin sata tonnia.
On kokonaan eri asia meikäläisillä kuraisilla sorateillä antaa pyörälle runtua. Kyllä Tenere kärsii siinä missä muutkin pyörät ja huollon sekä kulutusosien tarve on suuri. Tosin takana on vasta yksi kesä ja 15 000 km, joten mitään kovin varmaa on paha mennä sanomaan pyörän kestävyydestä.
On kokonaan eri asia meikäläisillä kuraisilla sorateillä antaa pyörälle runtua. Kyllä Tenere kärsii siinä missä muutkin pyörät ja huollon sekä kulutusosien tarve on suuri. Tosin takana on vasta yksi kesä ja 15 000 km, joten mitään kovin varmaa on paha mennä sanomaan pyörän kestävyydestä.
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Yamaha Ténéré 700
Se on juuri noin, takarenkaan kulumisen nopeus toimii hyvin indikaattorina sille minkälaisessa käytössä pyörä on. Vajaa kolmesatkua ajettuun pyörään tuskin on vaihdettu 60kpl takarenkaita, eli uutta takarengasta 5000km välein että vauhdikas ajaminen soralla/metsätiellä on mielekästä.
Mutta se on totta että CP2 moottori on osoittautunut luotettavaksi ja kestäväksi erilaisissa käytöissä.
Mutta se on totta että CP2 moottori on osoittautunut luotettavaksi ja kestäväksi erilaisissa käytöissä.
Kylätason kurapyöräilijä.
-
- Viestit: 2106
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Yamaha Ténéré 700
21-mallin pyörä, eli 100 tkm / vuosi. On kyllä järkyttävä kilometrisuorite.Roito kirjoitti: ↑Ti Joulu 12, 2023 12:29 pm 272tkm ajettu, huollettu vähän miten sattuu, kuulemma muutamat ilmanputsarit, tulpat ja öljyvaihdot siellä täällä, ekat keulaöljytkin vasta 160tkm kohdalla.. Saa T7 omistajat nukkua yönsä rauhassa.
https://youtu.be/tXtEW4XYkdQ?si=kKMtaCUPfK_7O3iA
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Re: Yamaha Ténéré 700
Eikös tuo "Longhaulpaul" aja vähän kuin työkseen jenkkilää laidasta laitaan ja päästä päähän, ei tosiaan liene ihan samanlaisessa sorasurauttelussa mitä luulisin suuren osan suomessa elelevistä laitteista olevan. Itseä kyllä melkein pyörän kestoa enemmän mietityttää noilla kilometreillä se kuskin kesto
edit: Miljoonaa mailiahan se tosiaan jahtasi MS taudin takia: https://www.longhaulpaul.com/
edit: Miljoonaa mailiahan se tosiaan jahtasi MS taudin takia: https://www.longhaulpaul.com/
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Yamaha Ténéré 700
Reilu 10 vuotta sitten brittiläinen mp-lähetti ajoi 200tkm kolmessa vuodessa, pyöränä oli 660 Tenere. Öljyt vaihtui 5000 mailin välein ja koneeseen kaadettiin halvinta 10w40 mitä löytyi ja niissä ei ollut MA2 hyväksyntää. Jossain 150tkm kohdalla alkoi öljyn kulutus ja 200tkm kohdalla vaihtovälin aikana meni litra öljyä, ihan siedettävää. Kulutusosaa meni peräkärryllinen mutta varsinaista remonttia ei tehty muuta kun 100tkm kohdalla mystinen kampiakselin runkolaakereiden korroosiosta johtuva laakereiden vaihto.
Tuon tyylinen käyttö on lähempänä sitä mitä peruskurapyöräilijä ajaa pyörällään, vaikka lähetti ei suolla ja metässä ajanutkaan, mutta reitit oli hyvin vaihtelevia, kaupunkia ja maalaisseutua. Eikä pyörää säälitty sen ihmeemmin koska oli työkalu.
Kylätason kurapyöräilijä.
- Totti
- Viestit: 1074
- Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
- Pyörä: Tenere 700
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Yamaha Ténéré 700
Joulupukki toi tämmöisen etuajassa.
Onko suosituksia ODB-lukijasta ja hyvästä puhelin(?)sovelluksesta?”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori
Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv
https://www.kuraukot.fi/
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori
Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv
https://www.kuraukot.fi/
Re: Yamaha Ténéré 700
Hakusanaksi elm327 -bt ja torgue lite apiksi.
- Ilmari
- Viestit: 1059
- Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
- Pyörä: T7,CBR600, zxr6
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Yamaha Ténéré 700
Ja vikalista jatkuu...
Tänään Kokkola-Kannus välillä vaihdenäyttö alko tökkiin. 5-vaihde ei enää näy screenillä
Tänään Kokkola-Kannus välillä vaihdenäyttö alko tökkiin. 5-vaihde ei enää näy screenillä