Yamaha Ténéré 700

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Totti
Viestit: 1074
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Totti »

Pitäisi venttilivälykset tarkistaa ensimmäistä kertaa.
Huoltomanuaali löytyy ja pari YouTuben kauhuvideota katsottu.
Näyttää olevan kahta koulukuntaa tähän asiaan.
Joko irroitetaan keulasta läjä johtoja tai sitten löysätään moottorin kiinnikkeitä ja kallistetaan konetta eteenpäin.
Jälkimmäinen vaihtoehto ei älyttömästi kiinnosta.

Älyttömästi ei näytä koneen päällä olevan tyhjää tilaa.
Välykset saanee tarkistettua, mutta onnistuuko säätöpalojen vaihto (jos on tarvetta).
Vai pitääkö moottoria tosiaankin kallistaa?
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv

https://www.kuraukot.fi/
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Tarkistus onnistuu kone paikallaan pienellä purkamisella, palojen vaihdosta en osaa sanoa mutta melko jonglööri pitää olla että saa vaihdettua ilman moottorin kallistusta. Mitä sanoo korjausmanuaali kyseisestä manööveristä?
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
janhama
Viestit: 95
Liittynyt: Su Helmi 03, 2019 1:20 am
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Nokia

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja janhama »

Manuaali olettaa tekijälle tarpeen mukaiset jonglöörin ominaisuudet.

Lähetetty minun GM1913 laitteesta Tapatalkilla

tart
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2023 9:26 am
Pyörä: T7

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja tart »

Olisi mielenkiintoista tietää paljonko veloittavat merkkihuollossa venttiilien säädöstä. Jo pelkkien tulppien vaihto on paljon hankalampaa kuin missään muussa pyörässä, jonka olen omistanut. Lisäksi kaikki paikat on täynnä rapaa tankin alla, joten joutuu ensin puhdistushommiin.

Mulla on vasta yksi kesä ajettuna mutta ensi talvena olisi tuo homma ehkä jo edessä. Helpointahan olisi viedä pyörä merkkihuoltoon mutta olisiko tuo enää "oikeaa" harrastamista jos ei huolla itse pyöräänsä. :D
Avatar
Pturu
Viestit: 235
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 2:51 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Kajaani

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Pturu »

tart kirjoitti:Olisi mielenkiintoista tietää paljonko veloittavat merkkihuollossa venttiilien säädöstä. Jo pelkkien tulppien vaihto on paljon hankalampaa kuin missään muussa pyörässä, jonka olen omistanut. Lisäksi kaikki paikat on täynnä rapaa tankin alla, joten joutuu ensin puhdistushommiin.

Mulla on vasta yksi kesä ajettuna mutta ensi talvena olisi tuo homma ehkä jo edessä. Helpointahan olisi viedä pyörä merkkihuoltoon mutta olisiko tuo enää "oikeaa" harrastamista jos ei huolla itse pyöräänsä. :D
Nyt kun ei ole enää omassa takuu voimassa, niin en kyllä enää uskalla merkkihuoltoon viedä. 90% merkkihuollossa teetetyistä hommista joutui itse tekemään uusiksi ja loputkin hommat piti tarkistaa, kun ei luottoa enää ollut. Esimerkkeinä mm. 10 kertaiseen momenttiin manuaaliin nähden kiristetty ja tästä johtuen todella jäykkä ohjauslaakeri, väärin asennettu jarrupoljin (palautusjousi oli välissä jumissa ja jarru jäi laahaamaan) ja keskiseisontatuen ja rungon väliin jätetty sivujalan kytkimen johto sekä monia muita pienempiä mokia. Näitä mokia sattui ainakin kahden eri huoltopaikan ja kolmen huoltohenkilön jäljiltä. En nyt ala tässä mainitsemaan paikkoja tai huoltajien nimiä, kun en näistä jaksanut alkaa reklamoimaan ja vääntämään vaan ”kärsin nahoissani” ja tein itse kunnolla. Vastaavia kokemuksia on kuulunut ympäri Suomea. Ihan pelottaa sellaisten harrastajien puolesta, jotka tyytyväisen tietämättömänä ajelevat näillä merkkihuollossa huolletuilla pyörillä. Joukossa on toki kuulemma myös asiansa osaavia huoltoja, mutta itselläni on täysin mennyt luotto.
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Tuo on niin totta, täysin luokatonta tekemistä myös oman pyörän kohdalla. Eikä se lopu pyöriin eikä merkkikorjaamoihin, myös mönkijän 25h huollossa sanomista, jatkossa huolletaan ite vaikka takuuta on vielä jäljellä 2.5 vuotta, ihan sama.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
Pturu
Viestit: 235
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 2:51 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Kajaani

Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Pturu »

Ja lisäyksenä ettei tosiaan rajoitu Yamahan huoltoihin nämä kokemukset vaan lisäksi tuttavapiirissä on todella karuja kokemuksia myös mm. paristakin eri KTM huollosta. Mm. on hävitetty huollossa uudehkosta pyörästä katteiden ruuveja ja väitetty asiakkaalle ettei niitä ole koskaan ollutkaan ja monia muita ongelmia ja harmeja. Myös kelkkahuolloista karmaisevia kokemuksia. Selkeillä työskentelyvirheillä on särjetty osia uusista kelkoista ja yritetty peitellä tekosiaan. Ilmeisesti suurimmalla osalla tekijöistä ei ole minkäänlaista ammattiylpeyttä eikä kiinnostusta kasvattaa omaa osaamistaan vaan mennään sieltä missä aita on matalin ja ”mä oon vaan töissä täällä” asenteella.

Edit. Sorry offtopic, mutta sain itseni lietsottua taas niin kiukkuun tämän asian tiimoilta, että oli pakko avautua Hyvää viikonloppua kaikille ja toivottavasti parempia huoltokokemuksia kuin minulle on sattunut
tart
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2023 9:26 am
Pyörä: T7

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja tart »

Olin itsekin "kauhistunut" kun vein uuden Teneren ekaan merkkihuoltoon ja olivat laittaneet 3 desiä liikaa öljyä koneeseen. Lisäksi vielä kiistivät asian vaikka kuitissa näkyi että olivat veloittaneet ko. määrästä öljyä. :D En voi käsittää miten noin yksinkertainen asia voidaan ryssiä eikä edes ymmärretä pahoitella asiaa vaan ryhdytään turhanpäiten kiistelemään asiakkaan kanssa.

Nyt talvella huolsin pyörän itse vaikka takuuta on vielä vuosi jäljellä. Dokumentoin kaiken enkä anna kenenkään edes vaihtaa tulppia, koska sekin on Teneressä tehtävä huolella. Saavat takuuhuolloissa jatkossa korkeintaan vaihtaa öljyt tiukalla ohjeistuksella ja kontrollilla (öljyn määrä, öljypropun ja suodattimen momentti) . :D
Avatar
Velmu
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Joulu 30, 2013 12:40 am
Pyörä: Tenere WR
Paikkakunta: Raahe / Vimpeli

Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Velmu »

Täällä myös yksi merkkihuollon uhri.
-22 wr huolloista ja huoltoliikkeessä asioinnista varsin huonoja kokemuksia.
En ala isommasti huuteleen koska joudun ehkä vielä joskus siellä asioimaan, mutta jos ei osata edes eturengasta laittaa vanteelle, tai osata/muisteta sähköistä huoltokirjaa täyttää niin osaaminen on enemmän kuin huonoa. Kaikki pitää ite tarkistaa ja tehä uusiksi.
Avatar
Ilmari
Viestit: 1059
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Velmu kirjoitti: Ke Maalis 27, 2024 11:32 pm , tai osata/muisteta sähköistä huoltokirjaa täyttää

Tämä joo. Kun ostin oman Teneren käytettynä, yksi kriteeri oli se, että pyörästä oli olemassa merkkiliikkeen huoltokirja. Nyt, kun tuohon on alkanut tulla vikoja vikojen päälle niin ylläri on se, että maahantuojalta ei heru mitään sympatiaa korjausten suhteen, koska pyörän huoltoja ei ole merkattu Yamahan sähköiseen huoltomuistioon... No tietty joo. Takuuaikahan tästä yksilöstä on mennyt umpeen mutta jos tuo sähköinen huoltomuistio ois täytetty niin pieniä mahdollisuuksia goodwill-takuukorjauksiin ois ollut.
XL250R
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Joulu 09, 2009 2:08 pm
Pyörä: V-Strom

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja XL250R »

Ilmari kirjoitti: To Maalis 28, 2024 12:20 pm

Tämä joo. Kun ostin oman Teneren käytettynä, yksi kriteeri oli se, että pyörästä oli olemassa merkkiliikkeen huoltokirja. Nyt, kun tuohon on alkanut tulla vikoja vikojen päälle niin ylläri on se, että maahantuojalta ei heru mitään sympatiaa korjausten suhteen, koska pyörän huoltoja ei ole merkattu Yamahan sähköiseen huoltomuistioon... No tietty joo. Takuuaikahan tästä yksilöstä on mennyt umpeen mutta jos tuo sähköinen huoltomuistio ois täytetty niin pieniä mahdollisuuksia goodwill-takuukorjauksiin ois ollut.
Myyjän ( ammattilainen ), maahantuojan tai valmistajan virhevastuu ei lopu takuun loppumiseen, vaan jatkuu normaalin käyttöiän ajan.

Merkkihuollon merkintäpuutteet eivät katkaise mitenkään virhevastuuta, eikä edes se, että huollot on tehnyt joku muu.

Tärkeintä on pystyä näyttämään valmistajan huolto-ohjelman täyttyminen, mikäli jollain huoltotoimenpiteellä on suora yhteys reklamoitavaan vikaan.

Mikäli firmasta käytettynäkin ostettu pyörä, niin kaikki virhevastuuseen kuuluvat asiat kannattaa osoittaa sinne. Heidän murheensa, mikäli maahantuoja/tehdas ei tule kustannuksiin mukaan. Kuluttajan ei tarvitse asioida kuin myyjän kanssa. Myyjällä on siis ensisijainen vastuu.
Avatar
TomppaV
Viestit: 731
Liittynyt: Ma Joulu 31, 2012 2:34 pm
Pyörä: 950 adv S
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja TomppaV »

Aikamoista...

Minä näkisin, ettei asiat parane hyssyttelyllä. Jos aina niellään pasha, ja kärsitään virheet hiljaa hammasta purren , ei tämä touhu koskaan korjaannu.

Täydestä jos maksaa pitää asiat hoitua, varsinkin kun nuo perushuollot mitä uusille pyörille tehdään vaatii oikeastaan vain huolellisuutta, ei tarvitse olla huipputeknikko.

Asenne ja/tai työhön perehdyttäminen on hukassa.

Ymmärrän ettei kukaan halua "hankalan asiakkaan" mainetta yllensä, ja valittaminen droppaa tunnelmaa, mutta varmaa on , ettei asiat parane, hyväksymällä huono työ, ja jopa virheet.
Taas lähti mopo käsistä
Avatar
Pturu
Viestit: 235
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 2:51 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Kajaani

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Pturu »

TomppaV kirjoitti:Aikamoista...

Minä näkisin, ettei asiat parane hyssyttelyllä. Jos aina niellään pasha, ja kärsitään virheet hiljaa hammasta purren , ei tämä touhu koskaan korjaannu.

Täydestä jos maksaa pitää asiat hoitua, varsinkin kun nuo perushuollot mitä uusille pyörille tehdään vaatii oikeastaan vain huolellisuutta, ei tarvitse olla huipputeknikko.

Asenne ja/tai työhön perehdyttäminen on hukassa.

Ymmärrän ettei kukaan halua "hankalan asiakkaan" mainetta yllensä, ja valittaminen droppaa tunnelmaa, mutta varmaa on , ettei asiat parane, hyväksymällä huono työ, ja jopa virheet.
Juu ei korjaannu hyssyttelemällä, mutta ei se näy korjaantuvan valitettavasti reklamoimallakaan. Paljon on vuosien varrella asiasta reklamoitu ja onhan tämä asia noussut mm. TM:n huoltovertailuissa yms. esille, mutta asenne ei tunnu korjaantuvan. Ongelma on tosiaankin varmasti asenteessa eikä siinä, ettei noita töitä osattaisi teknisenä suorituksena tehdä. Pitkät välimatkat ja valinnan mahdollisuuksien puute ohjaa valitettavasti riittävän asiakasvirran noihin huonoiksi tiedettyihin paikkoihinkin, jotta touhu voi jatkua samalla tasolla vuodesta toiseen.
XL250R
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Joulu 09, 2009 2:08 pm
Pyörä: V-Strom

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja XL250R »

Oma kokemukseni on, että vuosien mittaan yhdeksän kymmenestä ongelmasta virhevastuun suhteen on ratkennut viimeistään siinä vaiheessa, kun on ilmoittanut vievänsä asian kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi. Yleensä ongelma ratkeaa, kun soittaa organisaatiossa aina yhtä pykälää suuremmalle herralle. Laintuntemus tai asiakaspalveluhenki tuntuu nousevan vakanssin mukaan.

Ikävän asiakkaan roolista en ole välittänyt pätkääkään, mikäli lain mukaan olen ollut oikeutettu virheen korjaamiseen.

Kivana asiakkaana suurin osa ongelmista olisi jäänyt omasta lompakosta kustannettavaksi.

PS se yksi kymmestä joka ei vastannut tekemisistään, otti merkinnän kuluttajariitalautakunnan mustalle listalle.
Avatar
Pturu
Viestit: 235
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 2:51 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Kajaani

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Pturu »

XL250R kirjoitti:Oma kokemukseni on, että vuosien mittaan yhdeksän kymmenestä ongelmasta virhevastuun suhteen on ratkennut viimeistään siinä vaiheessa, kun on ilmoittanut vievänsä asian kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi. Yleensä ongelma ratkeaa, kun soittaa organisaatiossa aina yhtä pykälää suuremmalle herralle. Laintuntemus tai asiakaspalveluhenki tuntuu nousevan vakanssin mukaan.

Ikävän asiakkaan roolista en ole välittänyt pätkääkään, mikäli lain mukaan olen ollut oikeutettu virheen korjaamiseen.

Kivana asiakkaana suurin osa ongelmista olisi jäänyt omasta lompakosta kustannettavaksi.

PS se yksi kymmestä joka ei vastannut tekemisistään, otti merkinnän kuluttajariitalautakunnan mustalle listalle.
Juu en tarkoittanutkaan etteivätkö yksittäiset tapaukset korjaannu, kun jaksaa tarpeeksi hinkata ja käyttää aikaa asiasta tappeluun, mutta jostain syystä tuo asenneongelma ei korjaannu vaan samankaltaisia virheitä tehdään ja korjataan vuodesta toiseen.
Vastaa Viestiin