Yamaha Ténéré 700

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Happi
Viestit: 2875
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Pyörä: 690ER, 800XCA
Paikkakunta: Pori

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Happi »

JoHalt kirjoitti: Ti Huhti 16, 2024 10:49 pm Mulla on perus Teneressä toi AXP panssari ja hienosti kehtaa nostaa siitä tai ajaa kiveen. Toi "panssari" on rungoltaa n. 8mm paksua HDPE muovia jota pystyy hitsaamaan ja lämmittämään ilman punahehkua.
Älkää nyt ihan surutta ajako tolla AXP:n panssarilla kiveen. Nätisti tuli T7:n öljypohjaan reikä kiven ja pohjapanssarin kohtaamisessa. Ei siis minulle, olin vain todistamassa tapahtunutta.

Happi
Dengue
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2021 10:52 am
Pyörä: Ténéré 700
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Dengue »

AXP:n pohjapanssari vaatii pientä modaamista, mikäli pyörässä on Yamahan originaali keskiseisontatuki. Pohjapanssarista pitää sahata vähän materiaalia, että se istuu oikein (valmistajan antama vastaus heille esittämääni kysymykseen).
Ex: 990 Adv R, CB1000R, Versys X-300
skuikka
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Happi kirjoitti: Ke Huhti 17, 2024 8:59 am

Älkää nyt ihan surutta ajako tolla AXP:n panssarilla kiveen. Nätisti tuli T7:n öljypohjaan reikä kiven ja pohjapanssarin kohtaamisessa. Ei siis minulle, olin vain todistamassa tapahtunutta.

Happi
Oliko tää se Jannen pyörä? En tiennytkään että oli AXP. Minulla on ollut kaikissa vehkeisttä kumimattoa koneen ja panssarin välissä jakamassa voimaa isommalle alalla. Sinällään juuri Tennarin öljypohjasta en tiedä mitään.
tart
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2023 9:26 am
Pyörä: T7

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja tart »

Mäkin olen katsellut uutta pohjapanssaria euro-5 normitenereen. Sellainen huomio tuosta AXP:stä että joutuu ehkä sahailemaan aika paljon jos pyörää on madallettu koiranluilla. Ainakin melko lähellä tuo panssarin takaosa on em. osia.

https://www.axp-racing.com/en/product/y ... ack-ax1606
Avatar
Happi
Viestit: 2875
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Pyörä: 690ER, 800XCA
Paikkakunta: Pori

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Happi »

skuikka kirjoitti: Ke Huhti 17, 2024 12:13 pm
Happi kirjoitti: Ke Huhti 17, 2024 8:59 am

Älkää nyt ihan surutta ajako tolla AXP:n panssarilla kiveen. Nätisti tuli T7:n öljypohjaan reikä kiven ja pohjapanssarin kohtaamisessa. Ei siis minulle, olin vain todistamassa tapahtunutta.

Happi
Oliko tää se Jannen pyörä? En tiennytkään että oli AXP. Minulla on ollut kaikissa vehkeisttä kumimattoa koneen ja panssarin välissä jakamassa voimaa isommalle alalla. Sinällään juuri Tennarin öljypohjasta en tiedä mitään.
Juu, tähän viittasin. Kumimatto oli meidänkin raadin tulos parannukseksi.

Happi
Viuh
Viestit: 1682
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
Pyörä: 1290SAR, SE, 701 LR Aurora, R75/5

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Viuh »

skuikka kirjoitti: Ke Huhti 17, 2024 12:13 pm
Happi kirjoitti: Ke Huhti 17, 2024 8:59 am

Älkää nyt ihan surutta ajako tolla AXP:n panssarilla kiveen. Nätisti tuli T7:n öljypohjaan reikä kiven ja pohjapanssarin kohtaamisessa. Ei siis minulle, olin vain todistamassa tapahtunutta.

Happi
Oliko tää se Jannen pyörä? En tiennytkään että oli AXP. Minulla on ollut kaikissa vehkeisttä kumimattoa koneen ja panssarin välissä jakamassa voimaa isommalle alalla. Sinällään juuri Tennarin öljypohjasta en tiedä mitään.
Sitä haljennutta öljypohjaa kun ihmeteltiin niin panssarissa on aika iso tasainen osuus jossa ei ole muotoja niin joustaa kun saa runtua ja öljypohjassa on tasainen osuus pohjassa joka putoaa likimain kiinni panssariin niin sitten nämä olivat antaneet myöten.
skuikka
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Ok. Sitten siinä voisi joku jäykkäri olla paikallaan. On niitä juutuubassa pari osunut silmään että on noita saatu halki mutta harvapa noilla kauheasti ryskää joten tuskin on iso ongelma.
Avatar
timo
Viestit: 3019
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja timo »

Viuh kirjoitti: Pe Huhti 19, 2024 12:27 pm
skuikka kirjoitti: Ke Huhti 17, 2024 12:13 pm
Happi kirjoitti: Ke Huhti 17, 2024 8:59 am

Älkää nyt ihan surutta ajako tolla AXP:n panssarilla kiveen. Nätisti tuli T7:n öljypohjaan reikä kiven ja pohjapanssarin kohtaamisessa. Ei siis minulle, olin vain todistamassa tapahtunutta.

Happi
Oliko tää se Jannen pyörä? En tiennytkään että oli AXP. Minulla on ollut kaikissa vehkeisttä kumimattoa koneen ja panssarin välissä jakamassa voimaa isommalle alalla. Sinällään juuri Tennarin öljypohjasta en tiedä mitään.
Sitä haljennutta öljypohjaa kun ihmeteltiin niin panssarissa on aika iso tasainen osuus jossa ei ole muotoja niin joustaa kun saa runtua ja öljypohjassa on tasainen osuus pohjassa joka putoaa likimain kiinni panssariin niin sitten nämä olivat antaneet myöten.
Tätä vaivaa on ollut ennenkin havaittavissa. :cry:
Joskus silloin kivikaudella kun ajoin Päitsiä isolla Jammullani (XTZ 750), halkesi senkin öljypohja. Siinä kävi kuitenkin tosi hyvä tuuri.
Olin kyllä tehnyt siihen aika hyvän panssarin, mutta en tarpeeksi hyvää. Se päästi terävän iskun läpi jossain ojan ylityksessä viimeisen päivän viimeisillä pätkillä. Osuma johonkin teki öljypohjaan kunnon särön ja pahan vuodon, jonka huomasin vasta maalin jälkeen. Öljyä ei enää ollut juurikaan jäljellä, mutta eihän se siinä vaiheessa enää haitannut kun mitali oli jo kourassa. :P
Jani M
Viestit: 2106
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Happi kirjoitti: Ke Huhti 17, 2024 8:59 am
JoHalt kirjoitti: Ti Huhti 16, 2024 10:49 pm Mulla on perus Teneressä toi AXP panssari ja hienosti kehtaa nostaa siitä tai ajaa kiveen. Toi "panssari" on rungoltaa n. 8mm paksua HDPE muovia jota pystyy hitsaamaan ja lämmittämään ilman punahehkua.
Älkää nyt ihan surutta ajako tolla AXP:n panssarilla kiveen. Nätisti tuli T7:n öljypohjaan reikä kiven ja pohjapanssarin kohtaamisessa. Ei siis minulle, olin vain todistamassa tapahtunutta.

Happi
Siinä paikan päällä spekuloitiin myös, että olisiko mennyt sopivan kokoinen kivi panssarin ja öljypohjan väliin, jolloin ei kummoista iskua tarvita muovisen vaikkakin paksun panssarin pohjaan. Tähänkin olisi auttanut kumimatto panssarin ja öljypohjan välissä.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
JoHalt
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Syys 21, 2021 8:27 pm
Pyörä: Yamaha Tenere 700
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja JoHalt »

No nyt kun on kunnolla peloteltu niin laitan sen kumimaton sinne väliin. Täytyy varmaan muovailuvahalla tarkistaa paljonko sielä on tyhjää välissä.
Hnry
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Huhti 05, 2024 6:21 am
Pyörä: Tenere 700 World Raid

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Hnry »

Tässähän saatikiin hyvää keskustelua tuosta AXP:stä aikaiseksi, kiitos vastauksista. Kysytään sitten seuraavaksi noista alumiinisista, eli mitä alumiinista panssaria suosittelisitte? :D
tart
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2023 9:26 am
Pyörä: T7

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja tart »

Kannattaa ainakin kiinnittää huomiota yhteensopivuuteen jos pyörässä on kaatumaraudat ja keskituki. Lisäksi tuo aikaisemmin mainitsemani pyörän madallus. Muovista AXP-panssaria on ainakin paljon helpompi muotoilla jos ja kun on tarvis. Olisin jo tilannut mutta törmäsin saatavuusongelmiin.
Avatar
Totti
Viestit: 1074
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Totti »

Hnry kirjoitti: La Huhti 20, 2024 6:50 am Tässähän saatikiin hyvää keskustelua tuosta AXP:stä aikaiseksi, kiitos vastauksista. Kysytään sitten seuraavaksi noista alumiinisista, eli mitä alumiinista panssaria suosittelisitte? :D
Eikö sitä omaansa yleensä suositella?
Minulla on Off-The-Roadilta hankittu CrossPron (CP) pohjapanssari.
Linkustoa tuo ei suojaa. Hinta-laatu -suhde on kohdallaan.
Yhteensopiva ainakin SW Motechin keskiseisontatuen ja Outback Motortekin rautojen kanssa.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv

https://www.kuraukot.fi/
Avatar
paturi
Viestit: 77
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2012 7:20 pm
Pyörä: Tenere700
Paikkakunta: Nokia

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja paturi »

paturi kirjoitti: To Huhti 11, 2024 12:21 pm Nyt on itselläkin pannu auki ja venttiilin välysten mittaus meneillään. Ahdasta on tilan puolesta. Välykset tuntuvat olevan liian pienet.
Sain venttiilit säätöihin. Vain kaksi imuventtiiliä oli alunperin toleranssissa, kaikki muut hieman alle toleranssin. Stormilta sai pro X säätöpaloja (Ø7,48) 0,025mm välein. Näillä oli helpomi tähdätä toleranssi-alueen ylempään päähän pienellä pelivaralla, kuin OEM 0,05mm välein olevilla paloilla. Jospa seuraava kerta menisi vain mittauksella ilman nokkien irroittamista.

Kun otatte tankin irti, kannattaa pyörä pestä vielä erittäin huolellisesti moottorin päältä. Johtosarjoista tuppaa pölyä varisemaan siitä huolimatta. Itse viritin muovipussin kannen yläpuolelle. Moottori oli kallistettuna eteenpäin, että sai tilaa nostaa venttiilikopan kannen ylös. Toinen vaihtoehto on ilmeisesti purkaa pääjohtosarja pois tieltä.
Totti kirjoitti: Pe Huhti 12, 2024 9:36 pm Eihän sulla nyt vain ole moottori pako-TDC:ssä?
Mielestäni huoltomanuaali on kaikkea muuta kuin selkeä tämän asian suhteen.
Venttiilivälysten tarkistuksessa (luku 3) puhutaan vain kampiakselin ajoitusmerkistä ja TDC:stä.
Mainitsemistasi nokka-akseleiden ajoitusmerkeistä puhutaan vasta nokka-akseleiden irroituksessa ja välysten säätämisessä (luku 5).
Itsekin katsoin parikin videota, hakuhistoria muistaa ainakin "Nerb1" ja "MVDBR Enduro", tästä aiheesta ja ainakin nimimerkki "Nerb1":n videoiden kommenteissa sanotaan, että hänen videollaan kone on väärässä kohtaa välysten mittaamiseksi.
Jos sinulla ei ole virallista huoltomanuaalia, niin heitä YV:llä, saat sen minulta.

Täältä kuvakaappaukset mainitsemistani sivuista:
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Koheltaja kirjoitti: La Huhti 13, 2024 6:15 am Ei venttiilivälysten tarkastukseen tarvita ajoitusmerkkiä, katsoo että nokka on ylöspäin mitattavasta venttiilistä. Säätö ja nokan irrotus on sitten eri asia, ja silloin voi katsoa ennen purkua miten nokan ja kampuran merkit on, ja laittaa merkit kasatessa samoihin kohtiin.
Kiitos näistä vinkeistä!

Muutama juutuuppi, mistä oli ainakin itselle iloa:

Tässä säädetään MT07 välyksiä https://www.youtube.com/watch?v=vuDM1dx ... WL&index=1
Moottorin kallistus eteenpäin, että saa tilaa hommalle: https://www.youtube.com/watch?v=SlFxpsmOA7A&t=967s
JPkl
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Huhti 12, 2024 6:39 pm
Pyörä: Tenere 700

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja JPkl »

Onko porukalla pysynyt OEM riseri suorana? Itsellä näemmä oli vääntynyt vähän ronskimmassa ajossa.

Ihmettelen ensiksi kun ei tanko oiennut vaikka käytin etuiskarit talven aikana irti ja kasatessa mielestäni huolellisesti keskitin kaikki.. Jäljelle jäi ohjaustanko tai riseri joten otin auki pöydälle. Kun riserin laitto pöydälle väärin päin niin seisoi vaan kahden ristikkäisen olakkeen varassa, rakoa oli joku milli eli hyvin paistoi aurinko läpi. (Yritin liittää kuvankin mutta ei onnistunut)

En tiedä kumpi mua mietityttää enemmän, se että vääntyi vai se että sain sen pelkästään käsivoimin taas suoraksi. Viilapenkki oli toki apuna.

Ei lupaa hyvää jatkolle jos on noin pehmeä paikka.
Onko muilla vastaavia kokemuksia tässä tai muussa pyörässä?
Vastaa Viestiin