Yamaha Ténéré 700

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

tart
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2023 9:26 am
Pyörä: T7

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja tart »

Tänään ajelin kunnon rapateillä. Lunta ja jäätäkin löytyi kiitettävästi. Hyvin menee T7 hankalistakin paikoista jos vertailukohdaksi ottaa XT1200:n, jonka sain vastaavissa paikoissa katolleen pariin otteeseen. Ajoasentokin alkaa pikkuhiljaa löytyä itselle sopivaksi, ainostaan Bosleyn jalkatapit hieman hillitsevät menoa kun jarrupedaalia ei meinaa löytyä millään :D . Lisäksi SW-Motechin keskituen jousen yläkiinniketappi on samassa tasossa jalkatapin kanssa, johon buutsin kantapää ottaa kiinni kun ajaa seisten. Tehoa ja vääntöä koneessa on aivan riittävästi. Käytännössä eroa ei edes huomaa verrattuna XT1200:een rapateillä. Nyt kun satulakorkeutta on korotettu, niin pyörä tuntuu hivenen korkealta kun jalassa on kankeat buutsit. Täytyy seuraavaksi harkita pyörän madaltamista parilla sentillä niin molemmat jalat yltäisi tukevammin maahan.
slip
Viestit: 112
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:26 am
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Österbotten

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja slip »

Koheltaja kirjoitti: Pe Huhti 14, 2023 5:56 am
slip kirjoitti: To Huhti 13, 2023 8:56 pmMitä tulee tuohon K-tech takajouseen, niin pidempänä jousena sehän tulee vain pienemmällä jousivakiolla (suositus taisi olla 80 N/mm kun taas tuo RR/Tractive suosittaa samaan painoluokkaan 90 N/mm jousta) ja ihan hyvin saa varmasti painumat kohdilleen silläkin.
Ongelma tässä yhtälössä on se että jousi ei toimi oikein, tilanne on periaatteessa sama kun vakiojouseen tehtäisiin spaceri lisäämään asennusjännitystä jonka avulla saadaan muutamalla klikillä painumat kohdalleen. Tällä yhtälöllä saadaan pohjaava takapää joka ei myöskään kanna kuormaa juuri ollenkaan. Tämä on kokeiltu ja koettu enkä suosittele jos haluaa oikealla tavalla toimivan jousituksen.

Pienellä asennusjännityksellä ja oikealla jousivakiolla asennettu jousi toimii pintaherkästi, preloadin tarve painumaan on 2-6 naksua ja jousi kantaa kuormaa sekä toimii heitoissa pohjaamatta.
Juu noin se minunkin kuvitelman mukaan käyttäytyy, mutta ero (jos ilmoitetut jousivakiot pitää paikkansa ja jousi on kuskille sopivassa suuruusluokassa) on sen verran pieni (esim. 80 N/mm K-tech jousen ja RR/Tractive 90 N/mm jousen välillä), että kovin suuriin pohjaamisiin vähän vaikea uskoa vain suositellun kokoisella K-tech jousella. Pohjaamiseen vaikuttaa tietysti myös shimmaukset. Eivät ne luultavimmin ihan hatusta noita arvoja ja jousipituuksia ole K-techillä päättäneet.
Liitteet
Stock-70Nmm-K-tech-80Nmm-vs-Tractive-90Nmm.jpg
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

slip kirjoitti: Pe Huhti 14, 2023 10:43 pmEivät ne luultavimmin ihan hatusta noita arvoja ja jousipituuksia ole K-techillä päättäneet.
Hattua todennäköisempi vaihtoehto on että 55x245 jousia löytyy hyllystä koska se käy muihinkin iskareihin, sitten on todettu että turha alkaa tekemään 10-15mm lyhyempää jousta Tenereä varten vaan myydään se pienemmällä jousivakiolla. Sama tilanne RR/Tractive/OTR jousien kanssa, ne on taas asennetaan T7 iskariin sovite renkailla koska halkaisija on suurempi.

K-Techin kanssa viestiteltiin aikanaan jonkin verran ja heidän kalkulaattori kertoi että ajokamoilla 90-100kg kuskille sopiva jousi on 75nm kun pyörässä ei ole mitään lisävarusteita, iskarin tömäkällä vakioshimmauksella se oli ihan ok koska jousi antoi pehmeyttä ja iskari pakkasi isoissa heitoissa. Lopputuloksena oli siitä huolimatta pintakova ja pohjaava takapää, eikä K-Techin 80nm jousi juurikaan asiaa miksikään muuttanut, ei pohjannut ihen yhtä herkästi kun 75nm jousi mutta pintakovuus lisääntyi.

Jos olisin nuo jouset laittanut iskarin lopullisen shimmauksen jälkeen niin vaimennukset olisi joutunut säätämään aika tiukoiksi ettei olisi tullut pohjaamisia ja silloin oltaisiin taas lähtökohdassa. RR/OTR suositusten mukaiset jousivakiot ja mahdollinen iskarin shimmaus niin saa hyvinkin toimivan takapään. 2021-> malleihin tuli muutoksia enkä tiedä onko niissä tarvetta shimmipakan muutoksille.

Toki mitään ei tarvitse alustalle tehdä jos ei halua, se on ihan ok sellaisenaan mutta jos meno on vähänkään railakkaampaa muualla kun tasaisella tiellä niin kannattaa pikkasen satasata euroja alustaan niin ajaminen on paljon hauskempaa ja tilanteita vähemmän kun jousitus toimii paremmin.
Kylätason kurapyöräilijä.
Jortsi
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Loka 20, 2020 9:21 pm
Pyörä: Tenere

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Jortsi »

tart kirjoitti: Pe Huhti 14, 2023 9:33 am
Mulla on kokemusta perusmallin T7:stä nyt 500 km. Pariin otteeseen myös rapaisilta sorateiltä. Jousitusta/vaimennusta en ole säätänyt vielä laisinkaan, vaan alkuperäisasetuksilla on menty. Ihan hyvältä jousitus mun mielestä tuntuu. Painoa on nykyisin enää vajaa 80 kg ja ajokamat päälle. Ei näin vähäisellä kokemuksella kannata vielä alkaa säätämään muuta kuin ajoergonomiaa ja tuulensuhinoita.
Olen about saman painoinen ja säädin viime kesänä Nomad Sweden ”ohjeen” mukaan. Youtubesta löytyy. On heti ihan eri pyörä ajaa poluilla kuin vakioasetuksilla. Napsun löysempää taidan seuraavaksi kokeilla, kunhan metsät sulaa ja kuivaa.
tart
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2023 9:26 am
Pyörä: T7

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja tart »

Jortsi kirjoitti: La Huhti 15, 2023 9:37 am Olen about saman painoinen ja säädin viime kesänä Nomad Sweden ”ohjeen” mukaan. Youtubesta löytyy. On heti ihan eri pyörä ajaa poluilla kuin vakioasetuksilla. Napsun löysempää taidan seuraavaksi kokeilla, kunhan metsät sulaa ja kuivaa.
Mulla on nuo Nomad Swedenin ohjearvot tuossa paperilla. En vain ole kerennyt/viitsinyt alkaa säätää alustaa kun ajoasennon säätö ja tarvikekilkkeet ovat kuitenkin tässä vaiheessa tärkeämpiä. Jousitus ei ole kuitenkaan kertaakaan pohjannut vaikka aika pahoja routakuoppiakin on tullut eteen. Tänään tilasin pyörään -20 mm koiranluut ja jarrupedaalin laajennusosan. Toinen etupään putki on asennettu +9 ja toinen +10 mm korkoon yläkolmion yläreunasta! Korjaamokäsikirjassa (ja XT1200:ssa) on maininta asentamisesta samaan korkoon. Aika lailla huoletonta on ollut pyörän kokoaminen. Moottoriöljyäkin tuntuu olevan koneessa reippaasti yli ylärajan. Nyt on mittarissa 800 km ja keskiviikkona huolto, joten asia korjaantuu.
tart
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2023 9:26 am
Pyörä: T7

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja tart »

Katsoin uudestaan tuon Nomad Swedenin videon. Siinä ei ollut mainintaa että olisi vaihtanut takaiskarin jousen jäykempään, vaikka painaa 90 kg. Nuo alustan säätöarvot ovat siis käsittääkseni 70nm vakiojouselle. Jos madaltaa pyörää, niin jousitustakin olisi jäykennettävä. Kun jousen vaihtaa jäykempään, niin säädötkin menee uusiksi. Periaatteessa tuo vakiojousi on aivan liian pehmeä minunkin painoiselle kuskille ainakin sen jälkeen kun pyörää on madallettu 20 mm. Saa sitten nähdä miltä tuntuu.
tart
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2023 9:26 am
Pyörä: T7

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja tart »

Eilen paukahti takajousi pohjaan. Vei melkein mennessään rekisterikilvenkin :D . Laitoin sitten vihdoin tänään nuo Nomad Swedenin säädöt pyörään ja lisäsin myös takajousen esijännitystä viisi naksua. Täytyy sanoa että pyörä muuttui aika lailla. Käyttäytyy vakaasti jarruteltaessa ja taittuu ketterästi kurviin. Soralla tapeilta ajaessa ei perä enää pompi kuopissa. Vähän yli tonni on nyt mittarissa ja huolto keskiviikkona. Huomenna joutuu huilailemaan.
Liitteet
kilpi.jpg
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Millaset on Nomadin säädöt numeroina?
Kylätason kurapyöräilijä.
SanttuT6
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Tammi 15, 2020 3:44 pm
Pyörä: T7
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja SanttuT6 »

Koheltaja kirjoitti: Ti Huhti 18, 2023 5:43 am Millaset on Nomadin säädöt numeroina?
Front:
Rebound 13
Compression 7

Rear:
Rebound 9
Compression 10

Nuo säädöt siihen nomadin pyörään teki joku ruotsalainen enska-kuski

Omaani laitoin nuo asetukset sekä OTR:n 85N jousen. Takaiskari pitäisi huollattaa kun ei tiedä mitä velliä siellä on vakiona sisällä. Keulassa toisessa putkessa oli likaiset öljyt ja toisessa puhtaat.
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Aika linjassa näyttää olevan omiin setuppeihin. Sillä 85nm jousella voit ottaa comppia 2-4 naksua löysemmälle niin saat lisää pintaherkkyyttä ja mukavuutta. Sama tilanne keulan kanssa jos sinne laittaa kantavampaa jousta, comppia löysemmälle.

Huolsin oman alustan ekaa kertaa noin kympin kohdalla ja keula oli velliä sekä ruostepilkkuja sisäosissa, takaiskarissa kirkkaat öljyt ja sitä oli riittävästi.
Kylätason kurapyöräilijä.
tart
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2023 9:26 am
Pyörä: T7

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja tart »

XT1200:n kokemusten perusteella tuo keulan huolto kannattaa tehdä vuosittain. Samoin kuin emäputken laakereiden rasvaus.

Laitoin T7:aan jo uutena kiinalaiset kopiot Shock sox:sta. Vaikuttavat asiallisilta, helppo irroittaa ja voi pestäkin.

https://www.nicecnc.com/products/front- ... sport-bike
SanttuT6
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Tammi 15, 2020 3:44 pm
Pyörä: T7
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja SanttuT6 »

Koheltaja kirjoitti: Ti Huhti 18, 2023 4:51 pm Aika linjassa näyttää olevan omiin setuppeihin. Sillä 85nm jousella voit ottaa comppia 2-4 naksua löysemmälle niin saat lisää pintaherkkyyttä ja mukavuutta. Sama tilanne keulan kanssa jos sinne laittaa kantavampaa jousta, comppia löysemmälle.

Huolsin oman alustan ekaa kertaa noin kympin kohdalla ja keula oli velliä sekä ruostepilkkuja sisäosissa, takaiskarissa kirkkaat öljyt ja sitä oli riittävästi.
Kiitti vinkistä, muuttui entistä paremmaksi kun testailin tänään
tart
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2023 9:26 am
Pyörä: T7

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja tart »

tart kirjoitti: Su Huhti 16, 2023 1:19 pm Periaatteessa tuo vakiojousi on aivan liian pehmeä minunkin painoiselle kuskille ainakin sen jälkeen kun pyörää on madallettu 20 mm. Saa sitten nähdä miltä tuntuu.
Nyt pyörää on madallettu koiranluilla 20 mm ja etupäästä yhteensä n. 17 mm suojaputken yläreunasta. Pyörä tuntuu nyt paremmalta ajaa sekä mutkateillä että soralla kun painopiste on hieman alempana. Istuinkorkeus on nyt sama kuin mihin olen tottunut Super Teneressä. Tapit on nyt -40 mm matalammalla verrattuna orgikseen mutta ei toivoakaan että saisi ne raapimaan asfalttia kurveissa. Jousitus tuntuu kyllä hieman kovalta reikäisellä asfaltilla sekä edessä että takana. Täytyy ilmeisesti hieman löysätä noita Nomad Sweden - säätöjä, jotka ovatkin tarkoitettu enemmän endurokuskeille.
Avatar
Ilmari
Viestit: 1059
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Ogay. Pitkin kevättä ajeltu töihin ja nyt parin innovaation kans neljän päivän itäsuomen kierros.

- Polykarbonaatista sahattu uus pleksi, nippanappa mittariston peittävä. Ainaki mulla toimii paljo paremmin, kuin orkkis.
- Kriegan laukut ja kiinnitys slärbäke hyvät. Myös magneettikiinnitteinen karttatasku pysyy hyvin kiinni.
- Navi laitettu ohjaustangon kiinnikkeisiin.
- Korkea penkki ja vakiokorkuinen alusta sopii hyvin 173 cm persjalalle. Ainoastaan jalkatapit sais olla taaempana. Seisaallaan ajo ei oikein luonnaa, muuten ergonomia kohillaan.

Leppoisa peli ajella. Ainoastaan kytkimen kylmäominaisuudet yllättää. Kylmänä ottaa helkutin äkäsesti kiinni ja pikkuluistolla joku siellä rääkäisee. Muutama kilsa ajoa, ja sitte toimii hyvin Hondamaisesti. Onko muilla tuota ominaisuutta?

-Ile-
Liitteet
20230514_151907_1024x737.jpg
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Ilmari kirjoitti: Ti Touko 16, 2023 9:06 pmAinoastaan kytkimen kylmäominaisuudet yllättää. Kylmänä ottaa helkutin äkäsesti kiinni ja pikkuluistolla joku siellä rääkäisee. Muutama kilsa ajoa, ja sitte toimii hyvin Hondamaisesti. Onko muilla tuota ominaisuutta?

-Ile-
Ei ollut kytkimessä tuota ominaisuutta Yamalube synteettisillä öljyillä, kannattaa mainita seuraavassa huollossa.
Kylätason kurapyöräilijä.
Vastaa Viestiin