Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Uusi africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Tuosta näkee missä järjestyksessä iskari laitetaan kasaan, aika samalla tavalla kun ite teen https://www.youtube.com/watch?v=0_InEnom2ec

Muista kiristää männän mutteri oikeaan momenttiin, muistaakseni 34nm ja keskikova tai kova lukite kierteeseen. Race Techin sivuilta löytyy myös kuvitettu kasaaminen vaihe kerrallaan. https://racetech.com/page/title/IP%20Sk%20Rebuild%20STD
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
jiknnn
Viestit: 323
Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Pyörä: kameli

Re: Uusi africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

Meinasin ilmata sen säätömutikan kautta kun se on kasassa, muuten varmaan menee aikalailla niinkuin noissa esimerkeissä. Alatiivisteessä on aika iso kolo mistä ei ilmaa saa pois muuten kuin kääntämällä iskari oikein päin. Joissain alatiivisteissä on ilmanpäästöreikä o-renkaan öljyn puolella, mutta tässä ei näytä olevan. Sama homma kun pumppaa mäntää, niin comppipuolen männänkoloissa on ilmaa ja ne nyt ehkä sais tuossa nurinpäin olevassa iskarissa pois jos vaikka kumilekalla antaa vähän nopeamman iskun muutaman kerran.

Eli kasaan niinkuin videolla ja sitten iskari oikeinpäin, pumppausta ja jonkin aikaa lepoa. Säätömutikka irti öljyä lisää, säätömutikka kiinni ja oikeinpäin olevan iskarin pumppausta kopistelua ja kääntelyä. lepoa ja mutikka taas irti ja kiinni... Rakosta pitää muistaa löysätä paineet kun mutikan käyttää irti :). Ja koko ajan säätömutikka ylimpänä, että ilma siihen kertyy. Mutikan paikalle jos tekis adapterin, mihin sais läpinäkyvän letkun kiinni, niin näkisi milloin ilmakuplien tulo loppuu ja vois vetää mutikan kiinnni ja sinetöidä.
Avatar
jiknnn
Viestit: 323
Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Pyörä: kameli

Re: Uusi africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

mjoo, sehän oli yllättävän helppo ilmattava. On vissiin tullut liikaa säädettyä noita kotarin pds-iskareita missä on 2 mäntää...

Alatiivisteen laiton jälkeen vielä lurina kuului pumpatessa, mutta rebound suuntaan kun kumilekalla mäntää naputteli jonkin aikaa ja käytti säätömutikkaa löysällä niin ilmaa pulpahti reilusti. Sen jälkeen ei enää lurinoita kuulunut, mutta pumppailin ja pyörittelin iskaria kuitenkin. Toisella kerralla päästin ne öljyt pois mutikan ohi mitä sieltä itsestään oli tulossa ja jotain mikrokuplia siinä aluksi tuli. Sen jälkeen mäntä palautui ihan äänettä kun sen tuuppasi pohjaan. 6 baria pistin ilmaa pönttöön ja kunhan pääsee typpipullon äärelle niin siitä se 10baria tai mitä sinne menee...

https://photos.app.goo.gl/3vq4jtXY9xZvDbuJ9

Ne 2 shimmiä lisäsin molemmille puolille, saa nyt nähdä menikö liian jäykäksi, koska iskarissa oli ilmaa melko paljon ennen purkua ja se olis kyllä jämäköitynyt ilman lisäshimmejäkin. Mutta joo tän kyllä purkaa ja kasaa melko äkkiä nyt kun tietää mitä pitää tehdä.
Avatar
jiknnn
Viestit: 323
Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Pyörä: kameli

Re: Uusi africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

Ja keulassa on nyt silkolenen rfs 5 öljyt. Ei mitään havaittavaa kulumaa, mutta tulihan sieltä jo melko smegmat öljyn mukana ulos. 28tkm oli öljyillä ajettu ja vaihdon aika alkoi olla... Takapamppuun meni silkolenen RFS 2.5 oilit.

https://photos.app.goo.gl/YYE5HTV3wZbA7esM9
Avatar
jiknnn
Viestit: 323
Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Pyörä: kameli

Re: Uusi africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

Ens kesän kumit on kotona ja just tuli Omnia Racingilta jarruletkusetti.

https://photos.app.goo.gl/bqyQrredeNDb9zNf7

Mahtaako ABS vaatia mitään toimenpiteitä kun nuo letkut vaihtaa ?
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Uusi africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja mek »

Varahannes on saanut 400 000 km Africa Twinin mittariin. Muutama vika on ollut:

48 454 km, takapyörän laakeri jarrulevyn puolelta vaihtoon (itselläni tuo meni jo 20 tkm kohdalla)
85 363 km, DCT:n vaihtomoottorin purku ja putsaus, lakkasi vaihtamasta kaatumisen jälkeen
108 000 km, oikean kahvan kytkinpaketti vaihtoon
133 000 km, ketju katkesi, vaikka oli vaihdettu 1400 km aikaisemmin. Muuten ketju-rataspaketit kestivät 30 - 50 tkm.
142 920 km, DCT:n vaihtomoottori vaihdettu
156 000 km, ohjauslaakeri vaihdettu huollon yhteydessä
216 969 km, DCT:n vaihtomoottori lakkasi vaihtamasta kuumana, vaihdettu
257 871 km, virtalukko vaihdettu
270 853 km, bensapumppu vaihdettu

Ketju-rataspaketteja meni 10 settiä ja renkaita 30.
Avatar
jiknnn
Viestit: 323
Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Pyörä: kameli

Re: Uusi africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

jiknnn kirjoitti: To Marras 25, 2021 10:29 pm mjoo, sehän oli yllättävän helppo ilmattava. On vissiin tullut liikaa säädettyä noita kotarin pds-iskareita missä on 2 mäntää...

Alatiivisteen laiton jälkeen vielä lurina kuului pumpatessa, mutta rebound suuntaan kun kumilekalla mäntää naputteli jonkin aikaa ja käytti säätömutikkaa löysällä niin ilmaa pulpahti reilusti. Sen jälkeen ei enää lurinoita kuulunut, mutta pumppailin ja pyörittelin iskaria kuitenkin. Toisella kerralla päästin ne öljyt pois mutikan ohi mitä sieltä itsestään oli tulossa ja jotain mikrokuplia siinä aluksi tuli. Sen jälkeen mäntä palautui ihan äänettä kun sen tuuppasi pohjaan. 6 baria pistin ilmaa pönttöön ja kunhan pääsee typpipullon äärelle niin siitä se 10baria tai mitä sinne menee...

https://photos.app.goo.gl/3vq4jtXY9xZvDbuJ9

Ne 2 shimmiä lisäsin molemmille puolille, saa nyt nähdä menikö liian jäykäksi, koska iskarissa oli ilmaa melko paljon ennen purkua ja se olis kyllä jämäköitynyt ilman lisäshimmejäkin. Mutta joo tän kyllä purkaa ja kasaa melko äkkiä nyt kun tietää mitä pitää tehdä.
rebound puolelle piti laittaa vielä pari shimmiä, niin loppui ylimääräinen liike heitoissa. Siihen tuli nyt 36+34mm shimmit lisää pakkaan.
Keula on alkuperäisessä mallissa ja nyt tuntuu, että keula ja perä on kohtuu hyvin balanssissa.
mursu
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Syys 04, 2007 6:31 pm
Pyörä: Honda CRF 1100 AS vm. 22
Paikkakunta: Alajärvi

Re: Uusi africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja mursu »

Moi,

Onko täällä jollain "perus" Africa Twin 1100 ja toimisiko matka-ajossa 80% asfaltilla ja 20% hiekkatieajelussa?
Onko sateelta ja tuulelta suoja kohtuullinen ja entä matkustusmukavuus; pärjääkö jopa 2 päällä?

Ajatuksissa itsellä tällainen laite ihan Suomi / Pohjoismaat ajeluun ja teiden kuntoa ei tarvitsisi niin miettiä.
sunkku
Viestit: 224
Liittynyt: Pe Maalis 20, 2009 6:07 am
Pyörä: CRF1100L Africa Twin. KTM 350 exc-f
Paikkakunta: Turku

Re: Uusi africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja sunkku »

Moi.

Täällä perus 1100AT ja olen tykännyt. Kokemusta on niin ihan ensimmäisestä uudesta 999cc kuutioisesta kuin myös adventure sports versiosta.

Se ihan ensimmäinen 2016- mallinen ns uusi AfricaTwin oli mukava peli ja tällä sujui myös talvella ajelut nastarenkaiden kanssa. Vaihdoin kyseisen mallin pois, koska kyseinen pyörä oli ainoa ja ensimmäinen mikä jätti minut tien päälle. Kyseessä oli tyyppivika joka oli useimmissa alkupään uusissa afrikkalaisissa, tappokatkaisijan kytkin jäi jostakin syystä päälle ja pyörä ei käynnistynyt. Nämä korjattiin takuuna...

Adventure Sports mallinen AT tuli omistettua yhden kesän ajan ja jostakin syystä en siitä vain pitänyt, johtuiko sitten ison tankin tuomasta painosta ja muutenkin kankeammasta käsiteltävyydesrä...

Nyt uuden 1100cc mallisen kikottimen puikoissa tämän vuoden alusta ajaneena, olen ainakin vielä tyytyväinen. Lisävarusteina minulla on lämpökahvat sekä keskiseisontajalka. Kaikinpuolin miellyttävä ajettava, mutta korkeamman visiirin siihen laitoin ja nyt pystyy ajelemaan kypärän visiiri auki pidempiäkin matkoja. Tällä hetkellä pisin päivämatka vasta vajaa 500km, mutta lisää tulee kun vain töiltä ja muilta kiireiltä ehdin. Talven tullen on suunnitelmissa myös tämä versio rengastaa nastarenkailla...
Elämässä ei jaeta uusintoja.
seikkailuendurol.la
Viestit: 109
Liittynyt: Ti Kesä 28, 2016 12:09 am
Pyörä: Honda CRF1100L Africa Twin
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Uusi africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja seikkailuendurol.la »

Mihin olette kytkeneet navigaattorin virtakaapelin? Kysessä -22 vuosimalli.
#jussi#
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Touko 14, 2019 5:59 pm
Pyörä: FE501
Paikkakunta: Kuopio

Re: Uusi africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja #jussi# »

Vasemman sivukatteen takana pistoke, mihin tulee virtalukon kautta virtaa.
seikkailuendurol.la
Viestit: 109
Liittynyt: Ti Kesä 28, 2016 12:09 am
Pyörä: Honda CRF1100L Africa Twin
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Uusi africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja seikkailuendurol.la »

#jussi# kirjoitti:Vasemman sivukatteen takana pistoke, mihin tulee virtalukon kautta virtaa.
Kiitoksia, muistatko millaisella liittimellä voi kytkeä suoraan, onko ihan yleismallin?

Lähetetty minun KB2003 laitteesta Tapatalkilla

#jussi#
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Touko 14, 2019 5:59 pm
Pyörä: FE501
Paikkakunta: Kuopio

Re: Uusi africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja #jussi# »

seikkailuendurol.la kirjoitti: Ti Elo 09, 2022 8:22 am
#jussi# kirjoitti:Vasemman sivukatteen takana pistoke, mihin tulee virtalukon kautta virtaa.
Kiitoksia, muistatko millaisella liittimellä voi kytkeä suoraan, onko ihan yleismallin?

Lähetetty minun KB2003 laitteesta Tapatalkilla
Siinä on tulppana pistoke, mistä puuttuu pinnit. Minä katkaisin johdot ja juotin piuhan suoraan, kun ei ollut sopivia pinnejä lähettyvillä.
andreask
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Touko 19, 2021 7:51 am
Pyörä: Honda CRF1100L Adventure Sport 2021
Paikkakunta: Espoo

Re: Uusi africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja andreask »

seikkailuendurol.la kirjoitti: Ma Elo 08, 2022 4:22 pm Mihin olette kytkeneet navigaattorin virtakaapelin? Kysessä -22 vuosimalli.
Mä oon asentanu t https://www.hexezcan.com/ezcan-sahara ... ion-guide/
Lisää asennuksesta https://www.africatwinforum.com/thread ... ost-380421 suosittelen EzCaniä.
Honda CRF1100L Adventure Sport 2021
Honda CRF300L 2022
Avatar
jiknnn
Viestit: 323
Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Pyörä: kameli

Re: Uusi africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

Onko kukaan shimmannut keulaa kovemmaksi ? Saako siitä hyvää ?

Kivikossa pohjailee, mistä seuraa vähän rodeota...

K-Techillä olis mäntäsarja mutta onhan se muutamaa shimmiä kalliimpi.
https://store.ktechsuspension.com/front ... ports_2020
Vastaa Viestiin