Beta RR 4T 350-498 Enduro

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

maja2
Viestit: 236
Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S

Re: Beta RR 4T 350-498 Enduro

Viesti Kirjoittaja maja2 »

Kovassa käytössä tuo on ollut takahaarukan, äänenvaimentimen sekä noiden rungon suojamuovien ja moottorin koppien perusteella.
Keulan alapäät taas eivät ole ottaneet osumia kiviin. Liekö pyörä ollut puhtaasti crossikäytössä kun kaikki jouset vaihdettu jäykempiin ja vaimennin silti kihnuttanut reilusti renkaaseen? Tiedä häntä, huutokaupassa ei ole kuluttajansuojaa ja näitä kovassa käytössä kuluneita kamppeita tungetaan sinne ja porukka huutaa hikipäässä vuosimallin ja ilmoitettujen tuntien perusteella...
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Beta RR 4T 350-498 Enduro

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Juu, crossi kuluttaa pyörää vielä nopeampaa kuin enduro myös ulkoisesti.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Beta RR 4T 350-498 Enduro

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Kyllähän tuo vähän KIndermunalle haiskahtaa mutta toisaalta, kura syö pyörää älytöntä vauhtia. On tainnut viitisen tuntia olla Anodisoitu billettikytkinkoppa Superissa on kyllä siellä jo alumiini paistaa siinä kohti mihin kenkä hankaa.
CorporalMike
Viestit: 49
Liittynyt: La Syys 24, 2016 6:44 am
Pyörä: Honda NX650 KTM 250 EXC
Paikkakunta: Oulu

Re: Beta RR 4T 350-498 Enduro

Viesti Kirjoittaja CorporalMike »

maja2 kirjoitti:Kovassa käytössä tuo on ollut takahaarukan, äänenvaimentimen sekä noiden rungon suojamuovien ja moottorin koppien perusteella.
Keulan alapäät taas eivät ole ottaneet osumia kiviin. Liekö pyörä ollut puhtaasti crossikäytössä kun kaikki jouset vaihdettu jäykempiin ja vaimennin silti kihnuttanut reilusti renkaaseen? Tiedä häntä, huutokaupassa ei ole kuluttajansuojaa ja näitä kovassa käytössä kuluneita kamppeita tungetaan sinne ja porukka huutaa hikipäässä vuosimallin ja ilmoitettujen tuntien perusteella...
Liekö sama kuluttajasuoja kuitenkin. Ainakin autoja on uudelleen myynnissä, koska ostaja purkanut kaupan vikojen vuoksi.

Lähetetty minun I4213 laitteesta Tapatalkilla

Avatar
Hsippe
Viestit: 696
Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
Paikkakunta: Raasepori

Re: Beta RR 4T 350-498 Enduro

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

80h ja 1280km tekee keskinopeudeksi 16 km/h joten vehkeellä on rämmitty todella hidasta rytöenskaa. Jos siis noi lukemat pitää paikkaansa.
Kunto on kyllä metsässä ryvetyn oloinen / näköinen.
Kattokaas muuten mikä jäähdytinsiili on takajarrunkaliberin päällä!
Taitaa olla ns kisamiehen vanha. Samaan viitais esim maalitäppä sylinterissä.
maja2
Viestit: 236
Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S

Re: Beta RR 4T 350-498 Enduro

Viesti Kirjoittaja maja2 »

Täytyy varmaan vaan uskoa että tähän kuntoon pyörän saa näilläkin tunneilla jos kaikki tunnit on ryteiköstä ja on ajettu tosissaan.

Takajarrusssa näytti olevan alumiininen Boanon jarrunesteen lisäsäiliö jossa jäähdytysrivat. Takalevy näyttää käyneen aika kuumana ja tarvikekuvassa on yksi takalevy jo pilalle palaneena. Itsellä ei ole ikinä noin kiire, mutta onko tuo jarrujen sinistyminen yleistä kisaenskassa kun ajetaan ihan tosissaan, eli takajarru ja sen jäähdytys ei vaan riitä?

Nuo maalitäpät pistivät itsellä myös silmään, mutta kertokaas noviisille miksi noita on noin merkattu?

Positiivista että mopoa on käytetty juurikin siinä mihin se on alunperin suunniteltu :)
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Beta RR 4T 350-498 Enduro

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Pyörän kunto versus tunnit voi hyvinkin pitää paikkansa, pyörä ollut oikeassa enskakäytössä ja siinä ulkonäkö muuttuu radikaalisti ja hyvin nopeasti. Tämä tuli aikoinaan huomattua myös mönkijöiden puolella, kun tuli uusi malli niin yhdelläkin kaverilla oli kuukauden käytön jälkeen mönkijä ulkoisesti siinä kunnosa että olisi voinut myydä poromiehen 15v vanhana työkaluna jolla ajetaan eikä hinkkailla.
Kylätason kurapyöräilijä.
Syke
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
Paikkakunta: Iitti

Re: Beta RR 4T 350-498 Enduro

Viesti Kirjoittaja Syke »

maja2 kirjoitti: Su Joulu 20, 2020 12:52 am Täytyy varmaan vaan uskoa että tähän kuntoon pyörän saa näilläkin tunneilla jos kaikki tunnit on ryteiköstä ja on ajettu tosissaan.

Takajarrusssa näytti olevan alumiininen Boanon jarrunesteen lisäsäiliö jossa jäähdytysrivat. Takalevy näyttää käyneen aika kuumana ja tarvikekuvassa on yksi takalevy jo pilalle palaneena. Itsellä ei ole ikinä noin kiire, mutta onko tuo jarrujen sinistyminen yleistä kisaenskassa kun ajetaan ihan tosissaan, eli takajarru ja sen jäähdytys ei vaan riitä?

Nuo maalitäpät pistivät itsellä myös silmään, mutta kertokaas noviisille miksi noita on noin merkattu?

Positiivista että mopoa on käytetty juurikin siinä mihin se on alunperin suunniteltu :)
Kyllä ne vaan kuluu.

Maalatut kopat ei kauaa värillisenä kestä, oma kokemus, sain 20h Kotarin kopan näyttämään 100h ajetulta.

Toiset käyttää takajarrua todella aktiivisesti perän sitomiseen. Esimerkkinä Nurmisen Penalta suli Husaberin jarrusatulakin.

Maalimerkit kertoo kisakäytöstä. Kansallisissa kisoissa itellä merkattu vain änkkäri, mutta päitsillä merkkaillaan lohkoa, pyörän napoja yms.
Braa-aab!
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Beta RR 4T 350-498 Enduro

Viesti Kirjoittaja THä »

Betasta saa muuten koneen tunnit luettua eculta. Mittareitahan näistä on välillä mennyt.. Mullakin tuo on vaihdettu eli ei ole mittarissa kaikki tunnit. Jännä tuo Motopalvelun myymä olisi Snellulla käyttää tsekkauksessa. Voi tunnit pitää kutinsa, tai voi olla pitämättä :roll:

Komppaan kyllä, ettei ole mikään ongelma ajaa runkosuojia puhki 80 tuntiin. Itse nyt ajanut suojien uusimisen jälkeen ehkä luokkaa 30 h eikä reikä ole kaukana. Nivelsaappaan nivel syö noita itsellä ja tulee myös crossirataa kierrettyä. Nilkan kohdallahan se tuossa huutokaupankin pyörässä reikä on.

Änkkäri on ikävän lähellä rengasta. Sikäli jos ei ole tarkkana ja etenkin jos nastat vähän kääntyy nujuun niin varmasti hankaa. Ei sitä tahdo saada riittävän kauan renkaasta edes kikkailemalla. Multa löytyy ihan samat jäljet.. Mitä jousiin tulee, niin itselläkin jäykempi takajousi omalla huimalla 78 kg elopainolla. Vahva mutu, ettei ne merkinnät ihan pidä kutiaan. Silti jos on vaimentimen ruuvit turhan löysällä, niin syvällä se helposti ui kuten vaikka Jyhnän sprintissä. Ei tartte edes krossirataa ja ihan C-kuskin hidas vauhti riittää.

Sen verta tuossa 390:ssä on voimaa, että ei se kovilla enskassa ole jos yhtään edes huolletaan. Sikäli vaikka olisi 150 h ajettu, niin siltikin myyntihinta oli mielestäni ihan ok. Toki jos tunnit on jossain 400 huitteilla niin sitten.. Tosin näkyyhän tuossa kilpi, niin ei hirmu vaikeaa kaivaa vanha omistaja. Vähän tietty mietityttää miksi Motopalvelu tuon on huutokauppaan laittanut :roll:
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
Pekka Valtanen
Viestit: 158
Liittynyt: La Elo 30, 2014 11:54 pm
Pyörä: Beta 350 RR
Paikkakunta: Kempele

Re: Beta RR 4T 350-498 Enduro

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Tervehdys!
Vaihdoin moottoriin öljyt ja suodattimen. Täytin sen seitsemän ja puoli desiä mikä sinne sanotaan kuuluvan. Käytin kolmisen minuuttia tyhjäkäyntiä. Mutta pinta ei näy tarkistussilmässä. Pärskyy kyllä kun täyttöaukosta kurkistaa koneen käydessä.

Paljonko te olette saaneet sinne menemään? Ja onko tuntumaa montako desiä tarkistussilmän ylä- ja alaosan välillä on?
- no fear -
maja2
Viestit: 236
Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S

Re: Beta RR 4T 350-498 Enduro

Viesti Kirjoittaja maja2 »

Kyllä pitäisi öljyn näkyä tarkistusikkunassa (=koko ikkuna öljyn peitossa) silloin kun kone ei käy. Kun kone käy niin öljyn virtaus näkyy lasin alaosassa eli pinta laskee.

Kumman puolen täyttökorkista kurkit? Oikealla puolella oleva täyttökorkki on vaihteiston... vasemmalla puoella moottorin .

Paskin homma mitä tuossa on voinut käydä on se, että nyt on vaihteistossa 1.5l öljyä ja moottorissa ei laisinkaan. Itse olen kiireessä tuossakin onnistunut, tosin huomasin kesken operaation...

Tulpat auki ja öljyt mittalasiin...
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Avatar
Pekka Valtanen
Viestit: 158
Liittynyt: La Elo 30, 2014 11:54 pm
Pyörä: Beta 350 RR
Paikkakunta: Kempele

Re: Beta RR 4T 350-498 Enduro

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Syyksi taisi löytyä ylitäyttö.

Tältä se näytti.

Rupesin sitten miettimään, että melko vähän sitä öljyä tuli valutusastian pohjalle. Nettiä selatessa lähes kaikki kertoivat mittaavansa vanhat öljyt. Enhän minä sellaista ole koskaan tehnyt. Mutta kait se on uskottava, että nämä kisavehkeet vaativat sitäkin. Toiseksi neuvottiin käyttämään kone kuumaksi - huoneenlämpöinen ei ehkä sittenkään riittänyt. Ja kolmanneksi piti keikistellä pyörää moniaita kertoja että ei vain jäisi mitään johonkin lohkon koloon.

Tänään sitten nöyränä takaisin Betan tykö. Lämmitys (check), mitta-astia alle (check), oikea proppu irti eli se etummainen leveämmällä laipalla (check) ja mitta-asteikolla varustettu astia alle (check). Olisiko seisemän desiä tullut ulos ilman sen kummempaa houkuttelua. Ja kallistelemalla kaksi lisää. Eli yhteensä 0,9 litraa tuli ulos ja öljynsuodattimeen jäi vielä puolesta yhteen desiä. Sitä en ruvennut vaihtamaan toista kertaa.

Tältä sitten näyttää tyhjän koneen tarkistusikkuna.

7,5 dl laitoin koneeseen. Ehkä vähän liikaa kun silmässä ei näy pintaa edes käydessä. Joku netissä tiesi, että 3/4 silmästä vastaan puolta desiä.
- no fear -
maja2
Viestit: 236
Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S

Re: Beta RR 4T 350-498 Enduro

Viesti Kirjoittaja maja2 »

Kiinan Öhlinsin ( http://matkaendurot.net/forum/viewtopic ... 19#p437819 ) eli ohjausiskarin sain laitettua kiinni armottoman pähkäilyn jäljiltä. Tilaa on vähän ja voin sanoa että tähän säätämiseen ei yhden normaalin työviikon tunnit riittäneet, aina tuli yllätyksiä vastaan.

Yllättäen piti jälleen kerran vekslata nestekytkimen letkun ja kaasuvaijerin reitityksen kanssa. Lopulta kaikki saatiin sopimaan ja halkaistuilla kurkkuputkilla nuo suojasin hankautumia vastaan.

Samoin rosteriruuvit ovat kaikki vielä matkalla Kiinasta Suomeen, joten yksi irrotussessio tässä tulee vielä ennen kuin on valmista.

Ideana oli pitää iskarin asennus mahdollisimman matalana ja homma meni helposti (hehhehe... piirtämiseen ja protoiluun päivä pari) RST asennuspellillä joka tulee ohjaustangon kiinnityspalojen alle ja iskari ruuvataan tähän altapäin kiinni.

Ongelma mikä tuosta asennuksesta seuraa on jokaisessa asennuksessa tuleva pieni (alle milli) epäkeskeisyys iskarin keskilaakerin ja ohjauslaakerin välillä. Normaalisti tuohon iskariin otetaan kiinni 10mm rosteritapilla mikä tulee tuohon iskarin varren holkkiin. Tässä vaiheessa alkoi armoton pähkäily koska tiedossa oli että pahimmassa tapauksessa epäkeskeisyyden aihuttaman kanituksen vuoksi voi tuo iskarin keskilaakeri ottaa itseensä aika nopeasti kun etupyörää käännellessä tuo epäkeskeisyys kiskoo iskarinvartta edestakas . Samoin tiedossa oli että tuo tappi-holkki sovite alkaa kulua samoin tein väljäksi kun saa hiekkaa väliinsä.

Hirvittävän ahaa elämyksen saaneena tein 10mm rosterisesta levystä pultilla kiristettävän haarukan, joka on vieläpä käännettävissä kun kulumaa alkaa olla liikaa. Idea tuossa on että asennusvaiheessa tuon "haarukan" ja ohjausiskarin varren holkin välissä on parin kympin välys. Tällöin haarukan pidikepannan saa kiristettyä ohjauslaakerin tolpan ympärille suoraan ja ilman hammasten kiristelyjä. Tämän jälkeen haarukan kuusiokolopultista kiristellään välykset varovasti pois. Nyt kun epäkeskeisyyttä on ja etupyörää käännellään pääsee iskarin varren holkki liikkumaan tuossa haarukassa säteen suunnassa eikä ohjausiskarin laakeri rasitu. Kun väljää tulee kuitenkin ennemmin tai myöhemmin niin välykset saa aina kiristeltyä pois :-)

Tuntuisi tuo iskarikin toimivan ja loppukin voblauspyrkimys loppui. Tosin eturengaskin on aika loppu ja nappulat matalat. Lopullinen tuomio tulee sitten kun vaihdan pyörän alle uudet gummit .
Viimeksi muokannut maja2, La Tammi 14, 2023 8:27 pm. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
maja2
Viestit: 236
Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S

Re: Beta RR 4T 350-498 Enduro

Viesti Kirjoittaja maja2 »

Tommonen tökkäs silmään :

https://www.professorsuspension.fi/prod ... -2018-2021

Täydellinen KYB keula, sopii Beta RR 2018-2021(sopii suoraan myös vanhempiin malleihin, mutta tarvitset 2018-> teleskoopisuojat)

-Toimitetaan hyvin toimivilla enduro-setupeilla, 4,6N/mm jousilla(43.5-498mm)

Kaikki komponentit alkup. KYB Japan osia, kasattu ja säädetty Suomessa.

Hinta sisältää koko keulan, vasen + oikea

-----------------------------------------

Halvin hinta tehdasuudelle KYB SSS keulalle mitä olen missään nähnyt ja vieläpä Suomesta: 1 420,00€
Ei se halpa ole, mutta edullinen laatuunsa nähden.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
maja2
Viestit: 236
Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S

Re: Beta RR 4T 350-498 Enduro

Viesti Kirjoittaja maja2 »

Beta USA on (vihdoinkin) laittanut jakoon Betojen sähkökuvat:

https://betausa.com/other-support/

Esim. RR nelarit:

https://store-peenhlhyij.mybigcommerce. ... M%204T.pdf
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Vastaa Viestiin