250 2-t vai 300 2-t?
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
250 2-t vai 300 2-t?
Nyt on paha 2-tahti kuume päällä. Niinpä kyselisinkin käyttökokemuksia/muita valistuneita mielipiteitä KTM/Husaberg 250/300 2-t pyöristä. Eli kumpi olisi parempi 250 vai 300? Mitä plussia ja miinuksia ko. pyörissä olette havainneet? Jos pyörän ostan, hankin sen uutena. Oma ajoni on pääasiassa Suomi-enskaa ja olen aika ISO poika (190 cm/115kg). Ja tietenkin kiinnostaa myös argumentit siitä, pitäisikö mopon olla sininen vai oranssi... Nykyinen pyöräni on kolmepuolikas 4-t kottarainen.
YamahaDT125,HondaNS125,HondaVF750,KawasakiGPZ900R,YamahaFZR1000,HondaCB1100,SuzukiGSX1300RHayabusa,
KTM690Enduro,KTMEXC350,HusabergTE300,SuzukiGSF1250,BMWF800GS,YamahaFZS1000,KTM690EnduroR,BMWR1200GSLC,KawasakiZZR1400,KTM 1290 SA
KTM690Enduro,KTMEXC350,HusabergTE300,SuzukiGSF1250,BMWF800GS,YamahaFZS1000,KTM690EnduroR,BMWR1200GSLC,KawasakiZZR1400,KTM 1290 SA
-
Syke
- Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
Re: 250 2-t vai 300 2-t?
Vaikia sanoa kumpi parempi, mutta tonnin pintaanhan saa noita settejä, joilla
kakspuokista tulee kolmesatku. Siis jos valitsee kakspuokin ja alkaa kaduttaa, ettei
tullut ostettua kolmesatasta.
kakspuokista tulee kolmesatku. Siis jos valitsee kakspuokin ja alkaa kaduttaa, ettei
tullut ostettua kolmesatasta.
Braa-aab!
Vähän kokemusta omaavan kuljettajan mielipiteenä sanoisin jotta 300:ssa on melko paljon hankalasti käsiteltävää voimaa jos ajaa tiukkaa, liukasta ja röykkyistä kisaa kesällä, itselle ainakin liikaa vaikka on viriteltynä "miedoksi". Epälineaarista kaasukahvaa en ole vielä koittanut. Toisaalta taasen talvispooriin (piikkirenkailla ajoon) tuo on mitä mainioin. Minun taidoilla ei juuri ajeta agressiivisesti vaan koko ajan vaihdetta liian isolla, mutta sitkeyttä ja ketteryyttä löytyy ja kaasuun vastaa todella iloisesti. Siis siihen minun mielestä taasen aivan erinomainen.
Kolmesatkussa kestää mäntä vähän kauemmin, kaksipuokilla voi ajaa agressiivisemmin "räppäillen".
Minäkin olen iso, paljon isompi vielä kuin kysyjä ja ei lopu potku kolmesatkusta missään tilanteessa minun taidoilla, liekkö pystyy 50% hyödyntämään koskaan.. 350 on paljon helpommin hallittava voimiltaan (parin lyhyen koeajon perusteella) ja uskoisin olevani nopeampi sillä kisassa, mutta en silti vaihtaisi.
Jos olisin ostamassa 6days mallin kotaria niin sitten harkitsisin husabergiä (varustelun takia), taasen jos normi kotari "riittää" niin se on edullisempi ja ehkä helpompi myydä kuin bergi. Siis ehkä.
Molempi parempi, ehken itse näkisin sen, että 300 hyvin harva voi ajaa tehoalueella enskaspoorissa ja siten ajosta tulee erillaista, vähemmän agressiivista vaikkain voi olla yhtä nopeaa tai nopeampaakin, niin merkittävimmäksi eroksi. Kummassakin niin paljon jerkkua että useimmille riittää mennen tullen.
Kolmesatkussa kestää mäntä vähän kauemmin, kaksipuokilla voi ajaa agressiivisemmin "räppäillen".
Minäkin olen iso, paljon isompi vielä kuin kysyjä ja ei lopu potku kolmesatkusta missään tilanteessa minun taidoilla, liekkö pystyy 50% hyödyntämään koskaan.. 350 on paljon helpommin hallittava voimiltaan (parin lyhyen koeajon perusteella) ja uskoisin olevani nopeampi sillä kisassa, mutta en silti vaihtaisi.
Jos olisin ostamassa 6days mallin kotaria niin sitten harkitsisin husabergiä (varustelun takia), taasen jos normi kotari "riittää" niin se on edullisempi ja ehkä helpompi myydä kuin bergi. Siis ehkä.
Molempi parempi, ehken itse näkisin sen, että 300 hyvin harva voi ajaa tehoalueella enskaspoorissa ja siten ajosta tulee erillaista, vähemmän agressiivista vaikkain voi olla yhtä nopeaa tai nopeampaakin, niin merkittävimmäksi eroksi. Kummassakin niin paljon jerkkua että useimmille riittää mennen tullen.
antti
Liputan 300exc.sen puolesta.Molemmat pyörät on ollu (oranssina) ja 3satkun vääntö on hyvä ja cc/sänki kisoihin riittää potkua.Tällä hetkellä 350 eka nelari ihan kiva peli mutta seuraava taas ehkä 300 2t.Itse olen 172/80 ja tiedän että ajan 300 nopeempia kierros aikoja kun 350sellä.
itellä oli 300 ja nyt 250, hubbeja molemmat. hubbehan tuli muutaman vuoden jäljessä mutta 13 mallihan olikin jo pro 
osta kumpi sattuu paremmin kohdalle tulemaan, 250 riittää kyllä tehot. onhan toi 300 vahvempi mutta ite ainakin jo tottunut spoorissakin ajamaan tolla pikkusella. iso meinas jopa karata käsistä kesällä. hubessa on isompi tankki vakiona eli 2h cc kisan voi vetää tankkaamatta. molemmista saat hyvän. 300cc varmaan löytyy enemmän käytettyjä. hubessa vakiona vähen enemmän extraa eli vastaa sixdays mallia...
osta kumpi sattuu paremmin kohdalle tulemaan, 250 riittää kyllä tehot. onhan toi 300 vahvempi mutta ite ainakin jo tottunut spoorissakin ajamaan tolla pikkusella. iso meinas jopa karata käsistä kesällä. hubessa on isompi tankki vakiona eli 2h cc kisan voi vetää tankkaamatta. molemmista saat hyvän. 300cc varmaan löytyy enemmän käytettyjä. hubessa vakiona vähen enemmän extraa eli vastaa sixdays mallia...
- Kipa
- Pyörä: SE ja kolmipökö
Toi sun paino/pituus-suhde on aina ollut hieman omituinen.hampy kirjoitti:Itse olen 172/80 ja tiedän että ajan 300 nopeempia kierros aikoja kun 350sellä.
Ja sä mitää kierrosajoista tiedä. Viä kekään oo jaksanu odottaa, että sä maaliin asti kiekalta tulet.
- taas kahden mopon taktiikalla -
- Pete K2
- Pyörä: KTM 1190 Adv R
- Viesti:
Aijai, menikkö koittaa 2-tahtista. Ei niitä parane mennä koittaan - muita mopoja. Vaihtohan se aina on eessä.Kotariko kirjoitti:Nyt on paha 2-tahti kuume päällä.
Mullois kyllä kuva, että noita isoja 2-tahtisia (250-300cc) on pitemmän päälle raskaampi ajaa kuin pikkunelaria. Ne repivät sen verta enemmän. Nelarihan menee kuin diesel-nakutin, tasaisesti, mutta varmasti.
Mutta mitäpä tässä höpöttelen, vaihtokuume paranee vain vaihtamalla, niinhän se on.
Pitää itse yrittää pysyä kaukana tämmöisestä viiruksesta, tulee halvemmaksi.
Meinaakko edelleen valkokilpisenä?
ex. KTM 690 Enduro R, Yamaha YZF 250 Enduro, KTM 400 EXC, Yamaha WR 250 2-t, Yamaha IT 250, KTM 125 GS
- Dominator
- Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
Oon mää tän jo sulle kertonu mut laitetaan nyt tännekkin.. 125-300 savukoneet on tullu testattua ja edelleen olen sitä mieltä että helpoin ajettava on KTM 200cc. Se on kevyt, riittävän tehokas ja vääntöäkin on niin että ei hyydy matalillakaan kierroksilla. 250 ja 300 tehoa on kivikkoiselle enskapolulle jo "vähintäänkin" riittävästi. Pehmeällä rossiradalla, jääradalla jne. pääsee jo hiukan aukaisemaan ja nauttimaan tehoista. Isolle +100kg miehelle on tietenkin enemmän hyötyä tehoreservistä ja väännöstä mitä nämä isommat kaksarit tarjoaa.. Ei tää nyt kai mikään vastaus kysymykseen ollu mutta kunhan höpötän 
Kiitoksia hyvistä kommenteista. 2-t-moposta ajattelin hakevani keveyttä ja käsiteltävyyttä. Eli onko mielestänne 250:n ja 300:n käsiteltävyydessä eroa? Vaikuttaako esim. hyrrävoimat oikeasti kun cc-eroa on vain 50cc? Entä riittääkö 250:n alavääntö painavan kuskin vaivattomaan kuljettamiseen? Kolmesatasella pääsin kokeilemaan koeajopäivässä Paulaniemen crossipuolella, mutta varsinaista enskapolkua en päässyt ajamaan, kalpean aavistuksen pyörän kyvyistä toki sain. Puolikasta en ole koskaan ajanut, joten tuo ero kiinnostaa... Ennen kaupantekoa varmaan pitäisi päästä vielä ajamaan molemmat... Eikä tuo kakssatanenkaan poissuljettu vaihtoehto ole...
YamahaDT125,HondaNS125,HondaVF750,KawasakiGPZ900R,YamahaFZR1000,HondaCB1100,SuzukiGSX1300RHayabusa,
- Jukka
- Site Admin
- Pyörä: CFMoto 800 mtx
- Viesti:
Koitan tässä olla liputtamatta minkään puolesta...
Ite ajan siis kolmepuolikasta ja olen pirun tyytyväinen siihen.
Olen myös saman kaliberin kaveri, 195/106
Näyttää siltä, että nelari on jo suljettu pois vaihtoehdoista?
Ei siis siitä sen enempää.
Kävin Kantosen spoorileirillä koittamassa spoorissa muutamia pyöriä. Jälleen oli todettava,
että minun (yksilöllisellä) kaasunkäytöllä kolmesatku oli selkeästi mieluisampi.
Mie en toisin sanoen osaa ajaa isoilla kierroksilla, nelarinkasvatti kun jo monkista lähtien olen.
Minun painon alla tuli tunne puolikkaalla, että loppuu alavääntö kesken. Kolmisatkulla sai pitää
sen 'sopivan' vaihteen päällä. Liekö sitten muut (mitkä?) erot vaikuttaneet pyörien välillä, kuin
kuutiot? No, liputan kuitenki, pyhistä lupauksista huolimatta. Isona miehenä valitsisin kolmisatkun.
Ehhehe, jos ei siis ois jo tuota ihanaa nelaria!
Ite ajan siis kolmepuolikasta ja olen pirun tyytyväinen siihen.
Olen myös saman kaliberin kaveri, 195/106
Näyttää siltä, että nelari on jo suljettu pois vaihtoehdoista?
Ei siis siitä sen enempää.
Kävin Kantosen spoorileirillä koittamassa spoorissa muutamia pyöriä. Jälleen oli todettava,
että minun (yksilöllisellä) kaasunkäytöllä kolmesatku oli selkeästi mieluisampi.
Mie en toisin sanoen osaa ajaa isoilla kierroksilla, nelarinkasvatti kun jo monkista lähtien olen.
Minun painon alla tuli tunne puolikkaalla, että loppuu alavääntö kesken. Kolmisatkulla sai pitää
sen 'sopivan' vaihteen päällä. Liekö sitten muut (mitkä?) erot vaikuttaneet pyörien välillä, kuin
kuutiot? No, liputan kuitenki, pyhistä lupauksista huolimatta. Isona miehenä valitsisin kolmisatkun.
Ehhehe, jos ei siis ois jo tuota ihanaa nelaria!
250/300 on tietääkseni tasan samat pyörivät massat, sylinteri ja mäntä kun eivät pyöri ja alakerta on identtinen. Eli siinä mielessä ei eroa pitäisi olla mutkaan taittamisesa. Vain tuo kaasun kanssa tarkkenpana oleminen vaikuttaa käsiteltävyyteen. Toisaalta vastaa kaasuun kohta herkemmin kuin nelari ruisku jolloin keulan nostaminen helpompaa ja tietysti kolmesatkulla näppärämpää kuin puolikkaalla, nousee aika kevyesti vaikka lähes tyhjäkäynniltä kolmosellakin vielä (ainakin talvella spoorissa piikkikumeilla).
2t pyörän huonoja puolia olen havainnut olevan lähinnä vaurio altis paisari, 115 h ja kolme kertaa saanut jo oikoa ja taas on rutussa. 300 on aika tarkka jotta on juuri uudet villat jos on menossa kisaan niin äänenvaimentimessa jotta pääsee äänimittauksesta läpi. Tietysti männänkin juuri vaihdoin vaikka taisi olla vielä ihan jossakin kunnossa (150€ kulu siis 100h välein, 250 käsittääkseni keskimäärin vähän tiuhempaan, oikein jos kova ajuri niin tulee tietysti tiuhempaan tuokin).
2t pyörän huonoja puolia olen havainnut olevan lähinnä vaurio altis paisari, 115 h ja kolme kertaa saanut jo oikoa ja taas on rutussa. 300 on aika tarkka jotta on juuri uudet villat jos on menossa kisaan niin äänenvaimentimessa jotta pääsee äänimittauksesta läpi. Tietysti männänkin juuri vaihdoin vaikka taisi olla vielä ihan jossakin kunnossa (150€ kulu siis 100h välein, 250 käsittääkseni keskimäärin vähän tiuhempaan, oikein jos kova ajuri niin tulee tietysti tiuhempaan tuokin).
antti
250 (uudesta) Kotarista ei ole kokemusta mutta 300 Kotaberistä on.
Säädöt on miedoilla (pakoaukon jousi ja sytytyskäyrä) ja näillä asetuksilla pyörä on todella helppo ajettava sekä kesällä että lumispoorissa. Ja jos meinaa karkailla niin pykälää isompi vaihde auttaa. Vanhalle miehelle on niin helppoa kun ei tarvi etsiä sopivaa vaihdetta jyrkkään vastamäkeen, riittää kun on joku vaihde päällä. Vauhtiakaan ei tarvi kerätä notkossa, sitä saa kun vääntää mäessä kaasua.
Alussa 300:nen oli todella hermostuttava ajettava, syynä oli se että seos oli liian rikkaalla ja silloin pyörä joko röpötti tai kun kaasua avasi niin herääminen oli hyvin väkivaltainen, jääspoorissa ajo oli koko ajan tahatonta keulimista. Kun suuttimet on kohdallaan niin tehon tuotto on tasaista ja jatkuvaa.
Ero 200 cc Kotariin on mielestäni iso, 300 cc on paljon helpompi kuskattava juuri väännön ansiosta. Ymmärtääkseni 250 ja 300 malleissa on sama huipputeho mutta kolmesatasessa laajempi vääntöalue, tämän (luulon) perusteella suosittelisin 300 mallia.
Minä ja poika ajetaan sinisillä kun ne saatiin oransseja halvemmalla.
Säädöt on miedoilla (pakoaukon jousi ja sytytyskäyrä) ja näillä asetuksilla pyörä on todella helppo ajettava sekä kesällä että lumispoorissa. Ja jos meinaa karkailla niin pykälää isompi vaihde auttaa. Vanhalle miehelle on niin helppoa kun ei tarvi etsiä sopivaa vaihdetta jyrkkään vastamäkeen, riittää kun on joku vaihde päällä. Vauhtiakaan ei tarvi kerätä notkossa, sitä saa kun vääntää mäessä kaasua.
Alussa 300:nen oli todella hermostuttava ajettava, syynä oli se että seos oli liian rikkaalla ja silloin pyörä joko röpötti tai kun kaasua avasi niin herääminen oli hyvin väkivaltainen, jääspoorissa ajo oli koko ajan tahatonta keulimista. Kun suuttimet on kohdallaan niin tehon tuotto on tasaista ja jatkuvaa.
Ero 200 cc Kotariin on mielestäni iso, 300 cc on paljon helpompi kuskattava juuri väännön ansiosta. Ymmärtääkseni 250 ja 300 malleissa on sama huipputeho mutta kolmesatasessa laajempi vääntöalue, tämän (luulon) perusteella suosittelisin 300 mallia.
Minä ja poika ajetaan sinisillä kun ne saatiin oransseja halvemmalla.
Sachs,Puch60cc,Soliferexport+Sachs,TunturiSport-73,DT125-83,KTM250GS-87,SuzTS250X-86,KTM350GS-89,KTM125SX-06,200EXC-09,HusaTE300-11,KLX250S-09,530EXCR-08,WR250R-12,Jawa250typ353-59,Jawa350typ354-59,XT660R-07,530EXC-09,690EnduroR-14,T7-22
Sovin tänään puhelimessa kaupat uudesta sinisestä kolmesatasesta, joten päätös on tehty! Perjantaina Kottarainen kärryyn ja hakemaan uutta perheenjäsentä kotiin... Kiitoksia vielä kerran mielipiteistänne!
2010 mallin 250 EXC tuli hommattua mökkimopoksi. Löytyyköhän tämmöseen jostain korjaamomanuskaa? Voisi tyynyn alle tulostaa, heti Superin vastaavan viereen.