Vesijäähdytteinen R1200GS /1250

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
mek
Viestit: 2687
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Vesijäähdytteinen R1200GS

Viesti Kirjoittaja mek »

Vesi-Gessun uudistumisesta on liikkunut huhuja jo jonkin aikaa, tuolla videota uudesta koneesta. Kölnin messuilla pitäisi esiteltämän. Aikaisemmasta poiketen tunnutaan myös arveltavan, että kaikki Boxer-mallit saavat päivityksen samaan aikaan.

https://youtu.be/zsIudWcSZXk
Avatar
kimbyyri
Viestit: 228
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 5:29 pm
Pyörä: 1200gs lc
Paikkakunta: Los Hollolakses

Re: Vesijäähdytteinen R1200GS

Viesti Kirjoittaja kimbyyri »

Onko tietoa voiko 2014 dynamic esa malliin vaihtaa lyhyemmät jouset heittämällä. Vai vaikuttaako se mahdollisesti jousituksen automatiikan toimintaan.

Hakusessa 2013-2015 mallinen pyörä, mutta jalat pitäisi myös yltää maahan. Pituutta 170. Nyt mulla on 2004 malli ja laitoin -25mm hyperpron jouset niin tuli aika sopiva.
ktv org
Avatar
mek
Viestit: 2687
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Vesijäähdytteinen R1200GS

Viesti Kirjoittaja mek »

Kevättä ja Gessua odotellen. Siisti ja hyvin varusteltu Africa Twin meni EMC:lle, sieltä löytyy joka tarvitsee.Kuva
Peltsi
Viestit: 2820
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: Vesijäähdytteinen R1200GS

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

mek kirjoitti:Kevättä ja Gessua odotellen. Siisti ja hyvin varusteltu Africa Twin meni EMC:lle, sieltä löytyy joka tarvitsee.Kuva
Upeaaa, mutta ei HP:ta?
Paskapuhetta, mutta uskon.
GSR600
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 10:45 pm
Pyörä: BMW R 1200 GSA LC
Paikkakunta: Huittinen

Re: Vesijäähdytteinen R1200GS

Viesti Kirjoittaja GSR600 »

Hienoa MEK, onnittelut loistavasta valinnasta.

Minulla 2014 GSA LC jonka mittarissa nyt 90 000 km
Pyörä on toiminut suorastaan käsittämättömän hyvin.

Ainoa vika tähän mennessä on takarenkaan rengaspaineanturin pariston loppuminen.

Takarenkaita on kulunut 13 kpl
Eturenkaita 9 kpl
Etujarrupalat uusittiin 60 tkm kohdalla
Takajarrupalat uusittu kolme kertaa.
Akku on edelleen alkuperäinen
Etuliukuputkien stefat edelleen alkuperäiset.
Yhtään lamppua ei ole palanut koska kaikki on tyyppiä LED.
Takajarrulevy kului minimimittaan 80 tkm kohdalla.
Ajan melko paljon sora ja hiekkateitä jonka vuoksi takavanne on aina hiekkapölyssä.
Hiekkapöly ”syö” takajarrupaloja ja kuluttaa levyä tavanomaista enemmän.


Huollot ovat olleet mielestäni edullisia, 10, 30, 50 ja 70 tkm huollo noin 200 euroa.
20, 40 ja 60 huollot noin 400 euroa.
80 tkm huolto 500 euroa.
Kaikki huollot teetetty merkkiliikkeessä.
Polttoaineenkulutus on pienentynyt koko ajan kilometrien karttuessa.
Tämän kesän (15000 km) keskikulutus 4,6 litraa
Öljyä ei ole tarvinnut lisätä vaihtovälillä.

Bonuksena vielä erittäin edulliset vakuutusmaksut.
Avatar
mek
Viestit: 2687
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Vesijäähdytteinen R1200GS

Viesti Kirjoittaja mek »

Halvat huollot ja vakuutusmaksut on tiedossa, kun ennen Hondaa oli -07 R1200 GS. HPtä en raaskinut valita, 2020 hinnastossa hintaeroa on vähän turhan paljon.

Africa Twin on pirun hyvä pyörä, mutta jostakin syystä siihen ei koskaan synytynyt samanlaista fiilistä kuin ex Gessuun. Ehkä siksi, että Gessu oli Dakarin jälkeen niin paljon parempi joka suhteessa, kun taas Honda meni joissakin asioissa hieman huonompaan suuntaan. Kone tuntui alusta alkaen lussulta pitkien välitysten takia, jalkatappeihin tuli matka-ajokieroksilla selvästi tärinää ja suurimpana puutteena tyhjäkäynnin tuntumassa huonosti käyttäytyvä kaasu, minkä takia taajama-ajo oli tökkivää. Mittaristosta ei tahtonut saada selvää auringonpaisteessa. Nopeusmittarivirhettä lähes 10% ja vaarallisempana, ulkolämpömittarivirhettä +2°. Kyyyiläisen penkki viettää myös liikaa eteen. Ainakin kaikki nuo oli vanhassakin Gessussa paremmin ja tämä uusihan on ihan eri maata.

Mutta fiilisjuttujahan nämä on, noita eroja vaan keksii perustellakseen pyörän vaihdon itselleen.
Mhuttu
Viestit: 61
Liittynyt: La Kesä 09, 2018 8:20 am
Pyörä: Tenere 700 2021
Paikkakunta: Oulu

Re: Vesijäähdytteinen R1200GS

Viesti Kirjoittaja Mhuttu »

Miten on jos vertaa Hondaa ja bemaria soratie ajossa ja kevyessä maasto/polku ajossa?
Avatar
mek
Viestit: 2687
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Vesijäähdytteinen R1200GS

Viesti Kirjoittaja mek »

Soratiellä sanoisin, että yhtä hyviä. Polkuajoon Africa Twin on selvästi ketterämpi käsiteltävä, myös isompi pyöräkoko auttaa. Mulla on polkuajoa vähän, matkaominaisuudet tärkeämmät.
Avatar
Totti
Viestit: 1073
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Vesijäähdytteinen R1200GS

Viesti Kirjoittaja Totti »

mek kirjoitti:Mutta fiilisjuttujahan nämä on, noita eroja vaan keksii perustellakseen pyörän vaihdon itselleen.
Totta, niin totta.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv

https://www.kuraukot.fi/
Avatar
mek
Viestit: 2687
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Vesijäähdytteinen R1200GS

Viesti Kirjoittaja mek »

Nytpä tulikin tenkkapoo. Sisäänajo pitäisi suorittaa mutkaisella ja mäkisellä tiellä. Täälä Oulusa ei oo muita mäkiä kuin Ruskotunturi eikä mutkateitäkään juuri. Montakohan kertaa Tuomiojantien voi samama päivänä ajaa edestakaisin ennen kuin asukkaat kyllästyy ja soittaa poliisit?

Pitää vissiin tehdä keväällä pieni ekskursio heti alkuun.Kuva
Avatar
tertsu
Viestit: 2857
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Pyörä: GASGAS 300 -22, KTM 990 S -07
Paikkakunta: Oulu

Re: Vesijäähdytteinen R1200GS

Viesti Kirjoittaja tertsu »

No jo ongelma :)
Olisiko riittävä syy kaupan purkamiseen jos vielä myyjä ei tuonut tätä riittävän selkeästi esille.

Lähetetty minun CLT-L29 laitteesta Tapatalkilla
Kura lentää...
Avatar
Jarkko
Viestit: 1046
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 10:33 am
Pyörä: ex.LC8 Adv.
Paikkakunta: Susiraja
Viesti:

Re: Vesijäähdytteinen R1200GS

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

mek kirjoitti:Nytpä tulikin tenkkapoo. Sisäänajo pitäisi suorittaa mutkaisella ja mäkisellä tiellä. Täälä Oulusa ei oo muita mäkiä kuin Ruskotunturi eikä mutkateitäkään juuri.
Elä huolehi, mie voisin suorittaa ne sisäänajot. :wink: Meillä riittää mäkisiä ja mutkaisia teitä :mrgreen:
-jarkko-
Kuvat
RiiMi
Viestit: 1483
Liittynyt: Su Syys 25, 2005 11:46 am
Pyörä: Honda cbf 1000f
Paikkakunta: somero

Re: Vesijäähdytteinen R1200GS

Viesti Kirjoittaja RiiMi »

Katos vaan , huomasin vasta nyt ,jotta palasit takaisin boxer powerin pariin. Onnittelut hyvästä valinnasta , mukava mopo.
Mulla jo järjestyksessä toinen vesikessu , joten tämän perusteella saattaa päätellä , et on mieleinen kulkine. Joku pienempi 1-pyttyinen maastomopo olis luonikas kakkospyörä , mutta ovat vaan hinnoissa , joten mennään toistaiseksi Gessulla.
Any bike can be taken off road. The question is:
How much fun did you have doing it
RiiMi
Viestit: 1483
Liittynyt: Su Syys 25, 2005 11:46 am
Pyörä: Honda cbf 1000f
Paikkakunta: somero

Re: Vesijäähdytteinen R1200GS

Viesti Kirjoittaja RiiMi »

Onkos jollakin jäänyt ylimääräiseksi 1200/1250 tavallisen vesigessun erillisiä penkkejä. Vakiokorkeuden penkit olis ok .
Adventuren penkitkin kiinnostaa.
puh O44O48717O
Any bike can be taken off road. The question is:
How much fun did you have doing it
Avatar
kimbyyri
Viestit: 228
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 5:29 pm
Pyörä: 1200gs lc
Paikkakunta: Los Hollolakses

Re: Vesijäähdytteinen R1200GS

Viesti Kirjoittaja kimbyyri »

Kytkin asiaa, pyörä 2014.
Kytkin ei meinaa irrottaa lämpimänä. Jos esim starttaa vaihde päällä, niin alkaa kampeamaan aavistuksen liikkeelle. Ykkönen liikenne valoissa pitää aika kovan pamauksen, niin kovan etten pidä sitä enää normaalina. Sama jos vaihtaa alaspäin niin kolahdus on kova. Ikään kuin työsylinterin liike olisi liian lyhyt..
Avasin kytkimen enkä huomannut mitään erikoista.
Vaihdan nyt kuitenkin levyt, mutta se kytkin pakkahan muuttuu vielä tiukemmaksi!?

Vanha levynippu vielä toleranssin sisällä, kulunut kuitenkin hieman.
Alkupään pyörissä oli ilmeisesti liian lyhyt tanko "kolmikko" sylinteriltä painelevylle ja siihen on tullut lukemani mukaan päivitysosa. Ilmeisesti se on jo pyörääni vaihdettu. (osan mitta 57.5mm) osa 9
Kahvan päästä olen myös kokeillut säätää liikettä "pidemmälle" mutta ei siinäkään vaikutusta.
Kuinka muilla pelaa kytkimet?Kuva

Edit eihän tuosta kuvasta mitää selvää saakkaan..
ktv org
Vastaa Viestiin