Taas se iski...

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

jasa

Taas se iski...

Viesti Kirjoittaja jasa »

ensakakuume siis. Erinäisten foorumien selailua. Käytettyjen tonkimista. Mobile.de taas tuon tuostakin auki....

Kevät kevältä tämä pahenee ja jo entuudestaan tiedän että rokotus on kallis.

Mutta nyt tarvittaisiin taas apuja ensioireisiin.

Mulla on katupyörä joten matkat taittuu sillä myös puolison kanssa. Enskalta kaipaan juuri sitä mihin sen pitäisi olla tarkoitettu - metsää ja kapeita polkuja. Myös sorapätkien huristelu tulee kyseeseen.

Vaihtoehtoja on paljon. Pääsääntöisesti olen etsiskellyt DR 350 mopedia sen keveyden ja helppouden takia. Tehot mietityttää jos taivalletaan pidempiä pätkiä leveämmilä urilla.

Toisaalta vaihtoehtoina olisi myös Yammun XT 350 tai XT 600 tai Suskan DR 600 tai Kawan KLX. Näissä 600ssa tehot riittänee mutta paino nousee suotaipaleille ;-)

Noita kaikkia saa sekä Suomesta että varsinkin Germaaniasta edullisesti.

Entäpä sitten joku muu? Honda XR - taitaa olla jo aloittelevalle turhan tehokas. KTM:t jäänee laskuista - ne on ammattilaisen pelejä.

Työkalut pysyy kädessä ja en pelkää roplaamista - päinvastoin..

Auttkeepa rokotuksen kanssa - mikä rokotus kannataa ottaa jotta käsien tärinä loppuu, hikikarpalot saadaan otalta kuivaksi..

Mikä on hyvä enska aloittelevalle ja miksi?
--JaSa
SS1000 BB1500
VFR750F '92
CB750F ´83
KMX125
Seppo Honkanen
Pyörä: HVA TE300i, EXC150TPi, 690 Enduro R

Viesti Kirjoittaja Seppo Honkanen »

Mä hommasin muijalle toiseksi opettelumopoksi DR350 SE:n (eka oli Honda XL250R). Sähköstartti on aivan ehdoton aloittelijalle. Darralla pääsee hienosti niin sorateitä kuin metsäpolkujakin. Eikä SE vierasta mutkaisia asfalttiteitäkään. Itse kokeilin vuosi sitten Darraa myös kerhon lumispoorissa. Kyllä se toimii sielläkin, jos ei odota että se liikkuu Kotarin vauhtia...

T. Sepi
njaa

Viesti Kirjoittaja njaa »

350 darra on hyvä kampe! Mulla oli se r-versio, jossa oli siis suoravetokaasari ja jotain muuta.. oli siinä wisecokin ja jotain muuta.

perkeleen hätäsesti vastasi kaasuun ja keulan sai kiskottua vielä 3 ylös, on/off tyylillä. Isommat darrat ei tee tota edes 2!

Toi 350r tuntuu ainakin tehokkaamalta 8)

Montulle kuitenkin vähän liian raskas, mutta kyllä sillä sielläkin pääsi aika hyvin. Vertasin tässä nyt TM125 2T, mikä oli aika unelma monttukone 8)

Noi 600 XT,KLR,DR on tohon 350 verrattuna vähän laiskoja, on tullu stedattua 8) En tiedä hämääkö se suoravetokaasari niin paljon, mutta ei ne vaan tuntunut lähtevän yhtä liukkaasti ja ero oli siis mun mielestä aika iso 8) Saatto tietysti johtua välityksistä yms. mutta jos skutassa ajattelit ajaa niin ainakin ranteet vahvistuu ! 8)

350 darrassa olisi hyvä olla se sähköstartti, muistan kuinka tuskaa se oli polkea sitä käyntiin, kovapuristeinen wiseco ei ainakaan helpottanut. 8)

XR ja ktm ei ole tullut stedattua.

mutta silti ostaisin mielummin tollasen TM 125/250/300 2T, sikakevyt ja tehoa löytyy. Toi keveys on mun mielestä tärkein ja varsinkin alottelijalle , ei tollasta 150kg möhköä jaksa kauan ajaa. Menee siitä hommasta hohto aika nopeesti.. noita -99 varmaan saa jo aika halvalla.

Darralla jakso vetää kierroksen, tm ei edes puutunut paikat! Ja ajaminen oli hauskaa ja "vapaata"
Seppo Honkanen
Pyörä: HVA TE300i, EXC150TPi, 690 Enduro R

Viesti Kirjoittaja Seppo Honkanen »

2T pelit ei sovi soratiekäyttöön. Sitä paitsi ne vasta-alkajalle vähän turhan äkkinäisiä myös metsään. Jos haluaa satsata vähän enemmän metsäosastoon, niin suosittelen oman pelini kaltaista eli KTM EXC250 4T. Niistä vain joutuu maksamaan ainakin 1000-2000 € enemmän kuin DR:stä tai vastaavista. Tosin ominaisuudet riittävät myös paljon pidemmälle. Sorateille 250 on vähän väännötön, mutta kyllä sillä pärjää sielläkin. Metsään 250 4T on aivan kymppi, todella helppo ajaa ja kulkee sen minkä tarvii. Vertailukohtana mulla on aiemmin omistamani KTM EXC520:nen. Tolkuton teho tekee ajamisesta vain levotonta ja voimia vievää. 11 kpl kisa-KTM:n kokemuksella voin sanoa, että EXC250 4T on ehdottomasti spooriajoon helpoin KTM ja mulle tod. näk. nopein. Uskoisin, että sama pätee myös muihin 250 4T kisapeleihin, kuten esim Husse TE250.

T. Sepi
Veijo
Pyörä: Cube AMS100 LTD

Viesti Kirjoittaja Veijo »

Seppo Honkanen kirjoitti:2T pelit ei sovi soratiekäyttöön. Sitä paitsi ne vasta-alkajalle vähän turhan äkkinäisiä myös metsään. Jos haluaa satsata vähän enemmän metsäosastoon, niin suosittelen oman pelini kaltaista eli KTM EXC250 4T. Niistä vain joutuu maksamaan ainakin 1000-2000 € enemmän kuin DR:stä tai vastaavista. Tosin ominaisuudet riittävät myös paljon pidemmälle. Sorateille 250 on vähän väännötön, mutta kyllä sillä pärjää sielläkin. Metsään 250 4T on aivan kymppi, todella helppo ajaa ja kulkee sen minkä tarvii. Vertailukohtana mulla on aiemmin omistamani KTM EXC520:nen. Tolkuton teho tekee ajamisesta vain levotonta ja voimia vievää. 11 kpl kisa-KTM:n kokemuksella voin sanoa, että EXC250 4T on ehdottomasti spooriajoon helpoin KTM ja mulle tod. näk. nopein. Uskoisin, että sama pätee myös muihin 250 4T kisapeleihin, kuten esim Husse TE250.

T. Sepi
Allekirjoitan Sepon käsityksen 2T ja 4T pyörien ominaisuuksista. Se mikä tekee 4T pyörästä maastoon ja spooriin sopivan, on se että siinä ei ole samankaltaista tehopiikkiä kuin 2T pyörässä. Olen ajanut vasta yhden kerran, muistaakseni -03 mallin, 4T 250 kotarilla, ja ainakin sen moottori tuntui hyvältä spoorissa. Alusta vain ei ollut oikein säädöissä verrattuna omaani 200EXC:hen. No viikon päästä sitten voimme vertailla paria 2T ja 4T pyörää Perttulan maastossa.

Kävin tänään ajamassa 30 km endurospooria. Täytyy sanoa, että moottoripyörän kevyt paino ja hyvä alusta ovat nautinnollisen ajon avaintekijöitä. Myös saappaiden luistopohjat on "pakolliset". Spooriin ei kannata mennä tavallisissa crossisaappaissa, koska niiden silmämääräisesti katsottuna tasainen pohja hälppää spooriin kiinni ja heittää jalan taakse, mikä luistopohjien kanssa ajaessa tapahtuu harvoin.

-Veijo-
Veijo

Tässä on JaSa:lle sopiva pyörä, jolla voi ajaa poluilla ja sorateillä. Katso
viewtopic.php?t=2102.

PS. Marko saa kohta antaa minulle myynninedistämispalkkion, koska olen tätä samaista pyörää kaupitellut muillekin :)
Marko Hemmilä
Site Admin
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Oot varmaan käynyt lukemassa Raimon kotisivut ?
jasa

Viesti Kirjoittaja jasa »

Yep.

Raimon sivuista tämä loputon kuumeilu on alkanut jo vuosia sitten. Siltä myös tuo DR 350 kuume.. Yksi kuumeen oire on jatkuva R-sivujen selaaminen ja tarinoiden läpilukeminen - kohta osaan ne ulkoa ;-)

Tuntuu vain pahenevan kevät keväältä...

Tuo mitä Veijo tarjoilee niin menee noin 6000 yli budjetin ;-) Eihän tuon hintaista peliä uskalla metsässä uloiluttaa - ei uskalla koskea kuin autovahalla.
--JaSa
SS1000 BB1500
VFR750F '92
CB750F ´83
KMX125
Veijo

jasa kirjoitti:Tuo mitä Veijo tarjoilee niin menee noin 6000 yli budjetin ;-) Eihän tuon hintaista peliä uskalla metsässä uloiluttaa - ei uskalla koskea kuin autovahalla.
Hys hys, sorapyöriä ei tarvitse vahata :twisted:
Jeki
Pyörä: XL600V

Viesti Kirjoittaja Jeki »

Veijo kirjoitti:
Hys hys, sorapyöriä ei tarvitse vahata :twisted:
Älä ny viitti, allekirjoittaneella on perinne(jo kolme vuotta joten kai sen voi laskea perinteeksi?) pestä, puunata ja vahata pyörää lokakuusta maaliskuuhun... Ja heti huhtikuussa ajaa se pahimpaan rapakkoon mitä löytyy.

Suomi-Tsekki 2-2 ja mäyräkoirasta vielä 3 jäljellä, mielenkiintoinen ilta tulossa.
"-Tämä on minunkin mielipiteeni ja yhdyn siihen täysin."
FinMoto

Viesti Kirjoittaja FinMoto »

ciao Jasa.

Suosittelen 4t Yamaha 250, Kawa KLX 300, KTM 250 tai 400 (riittää pitkälle), tai sitten vanhempia keveitä Jammu 350 TT jolla taas tuli eilen heitettyä vajaa 80km nousuja ja laskuja (takarumpujarru tuottaa hieman lihasvoimaa käsii :lol: )

2t on kans ihan jees mutta totta kaikki edellä sanottu. Välityksillä voi hieman parantaa maasto-ominaisuuksia, ainakin täällä missä mennään koko ajan ylös ja alas on vääntävä 4t parempi.... omasta mielestä.
hexi

Viesti Kirjoittaja hexi »

Mä en suosittelis mitään tiettyä pyörää. Oleellista on ostaa joku helppohoitoinen maastokelpoinen jonka kehtaa kaataa/upottaa ja jolla ilmeisesti olisi tarkoitus ajella myös sorateitä pidempiä siivuja, siis kaksitahtiset kisapyörät lienee poissuljettuja. Vaihtaa sitten pyörää kun alkaa tarve selkeämmin hahmottumaan.

Omasta puolestani voin sanoa että tm125 ja yamaha wr 250 2t valkokilpiendurot oli liian kisapainotteisia, ei noilla viitsinyt samoilua /työmatka-ajelua harrastaa, metsässä ja montulla oivia pelejä. Husaberg fe501 taas oli mulle turhan raaka laite metsään/montulle, mutta kuntopyöränä ja kikkailussa kiva. Sensijaan tuo pikku dr on aika hyvä kompromissi, siis ei hyvä missään. Toisaalta voisin kuvitella ajavani vaikka xr250 hondalla tai tt600 yamahalla ja olevani likimain yhtä onnellinen, vaan minäpä en olekaan tosimotoristi. Noilla voi ajaa crossiradan ympäri, ajella poluilla ja potpotella hiekkateillä ja talvella jäällä.
KTP
Pyörä: KTM 625SXC

Re: Taas se iski...

Viesti Kirjoittaja KTP »

jasa kirjoitti:
Mikä on hyvä enska aloittelevalle ja miksi?
Tuohon vastaan naisena heti, jotta ehdottomasti riittävän kevyt ja matala. Tuota pikku DRää pidän tosi mainiona mopona. Siinei oo liikaa painoa, joten mielestäni soppeli tehoineen hiukan isommallekkin miehelle.

Ajelen itse KTM:llä, mutta varsin kaukana ammattilaisesta :oops: Toissa syksyn päätösajon ajoin Raimon pikku-DR:llä ja voi että tykkäsin.

Tuolla vois se vaimokekkin innostua kokeileen (ja minä saisin ajoseuraa :wink: )
Ainaski perässä pysytään :)
Ruoste

kelepo peli!

Viesti Kirjoittaja Ruoste »

http://www.telegraph.co.uk/motoring/mai ... husq17.xml
Telegraph | Motoring | Hot on the trail of the perfect bike
maqe
Pyörä: Gsf 1200 S

Viesti Kirjoittaja maqe »

Dr 350 s on ainakin mainio peli, sellaisen omistin.

Jos suuntaa Sakemanneihin, niin mä ainakin tsekkaisin jos matkan varrelta löytyy Hondan Xr 400:sen. http://www.motorcycle.com/mo/mcdirt/xr400.html. Tuota mallia itse aikanaan kuolasin, kestää mitä vaan aavikosta vuoristoon :D
Vastaa Viestiin