Laittakaa tulemaan omia kokemuksia, mutu tiedotkin ovat tervetulleita.
BMW F 650 -95 "Funduro" kokemuksia
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
BMW F 650 -95 "Funduro" kokemuksia
Ajattelin kysellä tuosta Bemmun halpis endurosta kokemuksia. Onko millainen pyörä ajaa? onko tuo tekniikaltaan paljon erilainen kuin GS tai dakar mallit? Pystyykö tuolla pyörällä mennä metsään vai jääkö se sinne?
ilmeisesti tuo on tarkoitettu enempi matkailuun pienille hiekkateille ja asvalteille.
Re: BMW F 650 -95 "Funduro" kokemuksia
Joko lukaisit noita aikaisempia juttuja.. Muuten en pahemmin osaa edes mutua heittää.
viewtopic.php?f=5&t=12520
viewtopic.php?f=5&t=2679
viewtopic.php?f=5&t=12520
viewtopic.php?f=5&t=2679
Kokeilin etsiä mutta en löytänyt haun kautta. Kiitokset linkeistä!
-
Bluestone
- Pyörä: BMW R1200 GS
Itse hommasin -94 Funduron toukokuussa...mittarissa oli 68tkm, mutta tuttu merkkihuoltaja totesi ettei kannata olla kilometreista huolissaan. Nyt on mittarissa 75+ tkm josta varmaan yli puolet sorateillä. Kaasarin imukurkut vaihdoin hetimmiten, ne kun on tyyppivika noissa...muuten on mennyt perushuolloilla. Tämä kampe on mun eka edes jotenkin "soratie" mopo ( edellinen oli Condor) ja kyllä ominaisuudet mulle riittää, kyllä se kulkee ja vie enemmän kuin on kanttia ajaa. Mikään hirmu kevythän se ei ole, mutta sehän on tiedossa. Kyllä sillä lähes 50hv:llä sora lentää tarvittaessa....
Ajo asentoa kannattaa säätää mieleisekseen; mulla on pituutta melkein 180cm ja olen ottanut jalkatapeista kumit pois (saa polvikulmaa pienemmäksi) ja nostanut tankoa n 30mm että sais asennon semmoiseksi, että vois seistenkin ajaa. Tuota satulan "kuopan" poistoa pitää vielä kokeilla ja toteuttaa penkin verhoilun vaihdon yhteydessä jos hyvältä tuntuu.
Onhan se Funduro vähän semmoinen eurooppalainen "sekasikiö": saksalainen merkki, valmistettu Italiassa ja varustettu Itävaltalaisella moottorilla..... Jotain osia kantsii kuulema etsiä Aprilia Pegason listoilta, sen kun olen antanut itselleni kertoa olevan sama pyörä, mutta eri muoveilla....ja sen osat on halvempia....
Talvella meinasin käydä pyörän tarkemmin läpi kulutusosiltaan ja rakenteiltaan ( esim kumityynyillä/vast kiinnitetyt takavalo/rekkariteline ja jäähdytin tuntuvat olevan ravistuneet siten irti, että niiden kiinnityskumit on jossain muualla kuin paikoillaan, takajousituksen linkut, ohjainlaakerit, iskarin stefat...) ja samalla vaihtaa pohjapanssarin virkaa tekevän muovin johonkin järeämpään....
Renkaiksi kantsii laittaa jotain mitä tuolla rengas keskustelussa on käyty läpi, mutta minua parempi kuski ajaa katukumeilla varustetulla Fundurolla lujempaa kuin minä omallani rupulirenkailla...pitää vissiin harjoitella tai laskea itsesäilytysvaistoa ( nimim kerran solisluun katkaissut..)....

Ajo asentoa kannattaa säätää mieleisekseen; mulla on pituutta melkein 180cm ja olen ottanut jalkatapeista kumit pois (saa polvikulmaa pienemmäksi) ja nostanut tankoa n 30mm että sais asennon semmoiseksi, että vois seistenkin ajaa. Tuota satulan "kuopan" poistoa pitää vielä kokeilla ja toteuttaa penkin verhoilun vaihdon yhteydessä jos hyvältä tuntuu.
Onhan se Funduro vähän semmoinen eurooppalainen "sekasikiö": saksalainen merkki, valmistettu Italiassa ja varustettu Itävaltalaisella moottorilla..... Jotain osia kantsii kuulema etsiä Aprilia Pegason listoilta, sen kun olen antanut itselleni kertoa olevan sama pyörä, mutta eri muoveilla....ja sen osat on halvempia....
Talvella meinasin käydä pyörän tarkemmin läpi kulutusosiltaan ja rakenteiltaan ( esim kumityynyillä/vast kiinnitetyt takavalo/rekkariteline ja jäähdytin tuntuvat olevan ravistuneet siten irti, että niiden kiinnityskumit on jossain muualla kuin paikoillaan, takajousituksen linkut, ohjainlaakerit, iskarin stefat...) ja samalla vaihtaa pohjapanssarin virkaa tekevän muovin johonkin järeämpään....
Renkaiksi kantsii laittaa jotain mitä tuolla rengas keskustelussa on käyty läpi, mutta minua parempi kuski ajaa katukumeilla varustetulla Fundurolla lujempaa kuin minä omallani rupulirenkailla...pitää vissiin harjoitella tai laskea itsesäilytysvaistoa ( nimim kerran solisluun katkaissut..)....
Joo no mulle toi pyörä olis eka tollanen enska pyörä. Itse olen vähän 170 päälle pitkä, varmaan melko passeli kokoluokaltaan. Paljos tuolla vehkeellä on painoa? hyytyykö pyörä pitkän ajon jälkeen? tosiaan tuossa ajattelin että miten tuo kone eroaa siitä GS koneesta, onko ne ihan eri sorttia? nii joo ja paljonko nuo kaasarin kurkut maksaa? ja mistä noita osia saa halvalla?
-
Bluestone
Painoa kamppeella on kuivana n 175kg. Mistään hyytymisestä en ole merkkejä huomannut, kai nuo mainostetut 48 hp on paikalla olleet myös reissun jälkeen. Ja sitä miten tämä GS koneesta eroaa en tiedä, jossain vaiheessahan se muuttui ruiskuksi....
Kaasarin kurkut maksoi jotain 90€ alkup BMW osana, ja oikeastaan muita merkkiosia en ole vielä tarvinnut; tuon maininnan pegason osista kuulin itse jostain ja voihan se pitää paikkansa....siis jos tietää pegason varaosanumeron niin se voi olla halvempi kuin bmw osana...???
Clymerin korjauskirjaa ajankuluksi tavatessani löysin siitä maininnan takaiskarin "rebound" säädöstä; kaksi asentoinen ruuvinkanta soft-hard. En vielä kokeillut kummassa asennossa se nyt on, mutta kuinka paljon sen säätö vaikuttaa? Mulla on nyt se pyöritettävä esijännitys (tms) säätö lähes täysillä ja ei tuo ainakaan tämmösen 95+ kiloisen alla liian pehmeä ole. Se säätö on 40 klikkausta laidasta laitaan; 10 on normi säätö ja 30-40 pitäisi olla "korkea ja jäykkä"......
Etupäässä on SAE10 öljyt niiden ohjekirjan suosittelemien SAE7,5 sijasta.
Kaasarin kurkut maksoi jotain 90€ alkup BMW osana, ja oikeastaan muita merkkiosia en ole vielä tarvinnut; tuon maininnan pegason osista kuulin itse jostain ja voihan se pitää paikkansa....siis jos tietää pegason varaosanumeron niin se voi olla halvempi kuin bmw osana...???
Clymerin korjauskirjaa ajankuluksi tavatessani löysin siitä maininnan takaiskarin "rebound" säädöstä; kaksi asentoinen ruuvinkanta soft-hard. En vielä kokeillut kummassa asennossa se nyt on, mutta kuinka paljon sen säätö vaikuttaa? Mulla on nyt se pyöritettävä esijännitys (tms) säätö lähes täysillä ja ei tuo ainakaan tämmösen 95+ kiloisen alla liian pehmeä ole. Se säätö on 40 klikkausta laidasta laitaan; 10 on normi säätö ja 30-40 pitäisi olla "korkea ja jäykkä"......
Etupäässä on SAE10 öljyt niiden ohjekirjan suosittelemien SAE7,5 sijasta.
Jos tuollaista suunnittelet hankkivasi, niin erittäin varteenotettava vaihtoehto on Suzukin Freewind. Aikanaan vertailin noita vekottimia keskenään ja epäilykselle ei jäänyt tilaa - Freewind tuli taloon ja on edelleen.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
- t.t.tammi
- Pyörä: Pan European 1991
- Viesti:
Samat pohdinnat oli itel joskus, Funduro oli kiva mutta Freewindi kivempi. Ehkä matkantekoon toi Bemu ois ollu parempi. Jotain vanhoi pohdintoja http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... t=freewindÅ kirjoitti:Jos tuollaista suunnittelet hankkivasi, niin erittäin varteenotettava vaihtoehto on Suzukin Freewind. Aikanaan vertailin noita vekottimia keskenään ja epäilykselle ei jäänyt tilaa - Freewind tuli taloon ja on edelleen.
-
Tyhjälän Eki
- Pyörä: 1150 gs
[quote="Bluestone"]Itse hommasin -94 Funduron toukokuussa...mittarissa oli 68tkm, mutta tuttu merkkihuoltaja totesi ettei kannata olla kilometreista huolissaan. Nyt on mittarissa 75+ tkm josta varmaan yli puolet sorateillä. ......
Täällä samainen "ruohonleikkuri-ilman terää" hommattu heinäkuussa vm -95 105000 km, vasta. Pyörä päällisin
puolin purettuna tallissa. Samat hommat menossa tekniikan opiskelun merkeissä: kytkintä, takaiskari, keulan suunnittelua jne..
Purkaminen on helppoa
, mutta sitten se kasaus
.
Clymerin opasta ootellessa.
Kokeneenpien käytännön neuvot eivät mene hukkaan !!!
Täällä samainen "ruohonleikkuri-ilman terää" hommattu heinäkuussa vm -95 105000 km, vasta. Pyörä päällisin
puolin purettuna tallissa. Samat hommat menossa tekniikan opiskelun merkeissä: kytkintä, takaiskari, keulan suunnittelua jne..
Purkaminen on helppoa
Clymerin opasta ootellessa.
Kokeneenpien käytännön neuvot eivät mene hukkaan !!!
-
Bluestone
Mistäpäs saisi edullisimmin takajarrulevyn Funduroon? Onko antaa raadilla vinkkejä hankintakanavista... alkaa olla takalaikka finito.... 
-
Bluestone
No nyt se Funduro antoi taas ihan uuden kokemuksen...
...viikolla kun pitkän ajon päätteeksi ajoin tankille ja siinä jonottaessani sammutin hetkeksi ja kun uudestaan starttasin niin pölähti höyrypilvi takana. Ensin luulin että se tuli takana olevasta vanhasta tojotasta mutta eilen se teki saman...ihan tuon pyörän pakoputkesta....ja sitten alkoi lämmöt temppuilla; flekti huuti koko ajan ja neula pysyi sen normialueen ylälaidalla...paisuntasäiliössä oli kyllä nestettä.
Ajelin pelko p#rsiissä n 50 km suoraan tallille ja siellä se ei sitten enää käynnistynytkään...purin ekaks muoveja sen verran että sain syylärin korkin auki : näytti kovin tyhjää
ja lohkosta tuli vain pari desiä nestettä...kumma juttu kun siellä paisarissa oli nestetaso ok, ei ollut sitten sieltä imenytkään järjestelmään...sytytystulppakin oli ihan märkä, siis vedestä....
No eilen illalla ja tänä aamuna kansi pois; selkeästi vesi oli tullut kansipahvin välistä enemmän sieltä imupuolelta, männän laki oli ihan puhdas ja karstaton. Nyt on kansi venttiilipajalla ja tiiviste tilattu.
Onneksi oli Kuvan moottoripalvelussa hyllyssä pahvi ja lupasivat sen jo tänään tulemaan matkahuoltoon ja poitsu lupasi kannenkin tänään tsekata ja oikaista....
..josko jo viikonlopunna taas radalle..
Onkos kellään muulla ollut noissa Rotaxin koneissa vastaavaa kansipahvi vaivaa, mulla on mittarissa kohta 82tkm eikä tuolla koneen sisällä kukaan näytä ennen käyneen...???
Ajelin pelko p#rsiissä n 50 km suoraan tallille ja siellä se ei sitten enää käynnistynytkään...purin ekaks muoveja sen verran että sain syylärin korkin auki : näytti kovin tyhjää
No eilen illalla ja tänä aamuna kansi pois; selkeästi vesi oli tullut kansipahvin välistä enemmän sieltä imupuolelta, männän laki oli ihan puhdas ja karstaton. Nyt on kansi venttiilipajalla ja tiiviste tilattu.
Onneksi oli Kuvan moottoripalvelussa hyllyssä pahvi ja lupasivat sen jo tänään tulemaan matkahuoltoon ja poitsu lupasi kannenkin tänään tsekata ja oikaista....
..josko jo viikonlopunna taas radalle..
Onkos kellään muulla ollut noissa Rotaxin koneissa vastaavaa kansipahvi vaivaa, mulla on mittarissa kohta 82tkm eikä tuolla koneen sisällä kukaan näytä ennen käyneen...???
-
Bluestone
Joo, ei pääse radalle ...vielä.
Tarkasti nuo venttiilit samalla ja oli pakopuolella sen verran karstaa / hakkautumaa tiivistepinnan välissä, että ne on nyt hiottu. Vaikka venttiilin varren päästä on otettu lastu pois niin kuitenkin ei saa pakopuolen venttiilinvälyksiä kohdalleen vaan pitää saada jostain 0,10 ohuemmat säätöpalat.
Venttiiliguru piti noita tehtaan antamia välyksiä ( 0,10-0,15mm) aivan liian pieninä, oli sitä mieltä, ettei tuollaisessa haittaa mitään isommatkaan välykset; kunhan ei pidä ääntä ja ei sitten varmasti jää kantamaan. Kuulema viri-viri kyykkäpyörän koneissakin tekevät välykset isommaksi kuin tehtaan arvot, ja toimii paremmin...
Jospa maanantaina sais palat jostain...
Tarkasti nuo venttiilit samalla ja oli pakopuolella sen verran karstaa / hakkautumaa tiivistepinnan välissä, että ne on nyt hiottu. Vaikka venttiilin varren päästä on otettu lastu pois niin kuitenkin ei saa pakopuolen venttiilinvälyksiä kohdalleen vaan pitää saada jostain 0,10 ohuemmat säätöpalat.
Venttiiliguru piti noita tehtaan antamia välyksiä ( 0,10-0,15mm) aivan liian pieninä, oli sitä mieltä, ettei tuollaisessa haittaa mitään isommatkaan välykset; kunhan ei pidä ääntä ja ei sitten varmasti jää kantamaan. Kuulema viri-viri kyykkäpyörän koneissakin tekevät välykset isommaksi kuin tehtaan arvot, ja toimii paremmin...
Jospa maanantaina sais palat jostain...
-
Bluestone
....
.....no, eipä onnistunut ei....sain palat ja välykset kohdalleen, loput palikat kiinni ja koeajolle.......noin 10 km ajoa ja samat oireet kuin edellisellä kerralla: pölläyttää höyryä startatessa ja syyläri tyhjä....kansi irti ja pajalle takaisin: seppä soitteli juuri ja kertoili että kannentiiviste ei vuoda muttaa vesitilan paineistuksessa löytyi halkeama pakokanavaan...p#ska.....särö on kuulema venttiiliohjurista "ulospäin" eli kohti pakoputkea ja silläpuolella miissä se termarin koppa on.
Onkos jollakulla F650 kuskilla vastaavia kokemuksia kannesta....???
Minun aikana tuo värkki ei ole kuumana käynyt (sikäli mikäli mittariin on uskomista...)
Kokeillaan ekaks tuon kannen korjaamista hitsaamalla ( siinä kun ei hyvä enää pilalle mene ja työpaikalta löytyy tietoataitoa ja vehkeet siihen ja myös vaikka NDT tarkastukseen särön osalta) mutta jos ei onnistu niin pitää etsiä ehjä kansi....kiitokset Pekkavee linkistä löytyä....
Onkos jollakulla F650 kuskilla vastaavia kokemuksia kannesta....???
Minun aikana tuo värkki ei ole kuumana käynyt (sikäli mikäli mittariin on uskomista...)
Kokeillaan ekaks tuon kannen korjaamista hitsaamalla ( siinä kun ei hyvä enää pilalle mene ja työpaikalta löytyy tietoataitoa ja vehkeet siihen ja myös vaikka NDT tarkastukseen särön osalta) mutta jos ei onnistu niin pitää etsiä ehjä kansi....kiitokset Pekkavee linkistä löytyä....
Lueskelin noita Funduro kokemuksia. Itselläni on ollut hieman uudempi ja se on toiminut pikkuvikoja lukuunottamatta hyvin. Olen ajellut neljän viiden vuoden aikana 70 000 km. Ongelmia on ollut alussa polttoainetankin korkin kanssa joka jostain syystä laski vedet tankkiin, sen korjasin laittamalla tankkilaukun pohjan koko kesäksi päälle, oli laukkua tai ei. Latauksen kanssa oli alkuaan ongelmia mutta säätimen vaihdolla sekin korjaantui. Tosin hommasin tänä kesänä volttimittarin lisäksi joka on näytellyt sallittuja lukemia. Muutama kesä sitten oli käynnistysongelmia mutta reissusta kotiin palatessa venttiilien säätö auttoi, jos oikein muistan Yamahan säätöpalat ovat saman kokoisia. Seuraavana kesänä oli taas käynnistysongelmia jotka poistuivat kun vaihdoin akun Suomessa, jostain syystä vanha akku pyöritti oikein hyvin mutta luultavasti kipinälle ei riittänyt enää jännitettä. Luulen.
En ole sen kanssa mudassa rupenyt vaan tasaisesti hiekka ja asvalttiteitä. Olen tykännyt laitteesta kun korjasin ensimmäiseksi sen satulassa olevan kamelin kyttyrän. Mielestäni on ollut hyvä peli.
En ole sen kanssa mudassa rupenyt vaan tasaisesti hiekka ja asvalttiteitä. Olen tykännyt laitteesta kun korjasin ensimmäiseksi sen satulassa olevan kamelin kyttyrän. Mielestäni on ollut hyvä peli.
-
Bluestone
Asentelin tuossa jo aikaa sitten hankkimani lyhyemmät koiranluut paikoilleen. Nuo nostaa takapäätä n. tuuman verran mutta nyt on sitten ongelmana se, että jarrupoljin tärisee silloin kun veto ei ole päällä....
......se ketjunohjarirulla kun on jarrupolkimen akselilla, siellä rungon sisäpuolella....Mulla on rullana sorvarin tekemä muovirulla, se entinen (alkupreräinen????) oli tiensä päässä. Siitä ei saanut kuin noin mittoja ulkohalkaisijasta......eli en ole varma minkä kokoinen sen kuuluisi olla.
Pitäiskö vaan antaa rullan kulua "sopivaan" mittaan vai vaihtaa alkup koiranluut takaisin...
... vai olisiko ehdotuksia asian ratkaisuun.
Onneksi tuli noita takalinkun palikoita tarkasteltua, oli iskarin alapään pultti ihan löysällä, ei olisi paljoa enää pyöriä auki, kun olisi takapää romahtanut...syyttää ei voi kuin itseään; viimetalvena uusin linkkujen yms laakereita ja liekö silloin jäänyt viimeisen ähkäisyn momentti tekemättä.
Pitäiskö vaan antaa rullan kulua "sopivaan" mittaan vai vaihtaa alkup koiranluut takaisin...
Onneksi tuli noita takalinkun palikoita tarkasteltua, oli iskarin alapään pultti ihan löysällä, ei olisi paljoa enää pyöriä auki, kun olisi takapää romahtanut...syyttää ei voi kuin itseään; viimetalvena uusin linkkujen yms laakereita ja liekö silloin jäänyt viimeisen ähkäisyn momentti tekemättä.