Pyörät
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Pyörät
Moi Karjalasta pakkasten keskeltä. Olen iskenyt silmäni erääseen 96-malliseen Super Tenereen. Olisi sopivan kokoinen pyörä tällaiselle isolle roikaleelle. Käyn lähipäivinä tsekkaamassa, millaisesta yksilöstä on kysymys. Joten ST-asiantuntijat/omistajat: mihin kannattaa kiinnittää huomiota ja mitkä ovat ST:n heikot kohdat tai ominaisuudet? Saa myös kehua jos siltä tuntuu. Kiitos vastauksista jo etukäteen! Saisi tuo keli vähän lauhtua, niin voisi edes vähän käyttää konetta ulkona...
pyörät
Minä ainakin tarkistaisin hyvin tarkkaan moottorin kiinnitys kohdan rungosta. Tämän jossa pultti menee rungon läpi. Tiedän kaksi ST:tä jotka on korjattu siitä. Toisesta runko painui alas ja toinen oli huomattu ajoissa.
Siinä oli hiushalkeamia. Molemmat kylläkin on korjattu ja ajossa.
Kummatkin kyllä vanhempia kun tuo kyseessä oleva.
Ei tuosta pelästyä kannata, mutta tarkista kuitenkin; tinkimisen paikka.
canam
Siinä oli hiushalkeamia. Molemmat kylläkin on korjattu ja ajossa.
canam
- HeikkiL
- Pyörä: Kaik' o mänt
- Viesti:
Re: pyörät
canam kirjoitti:Minä ainakin tarkistaisin hyvin tarkkaan moottorin kiinnitys kohdan rungosta. Tämän jossa pultti menee rungon läpi. Tiedän kaksi ST:tä jotka on korjattu siitä. Toisesta runko painui alas ja toinen oli huomattu ajoissa. Siinä oli hiushalkeamia. Molemmat kylläkin on korjattu ja ajossa.
canam

Tuollapa "peloteltiin" minuakin, kun uhosin Superin ostavani. Yleinen vika ja tosiaan moottorin ylempien takakiinnikkeiden päältä runko ratkeaa aika helposti. Itse hitsautin vaihtorunkoon vahvikekotelot k.o. paikkaan tasaamaan pistekuormaa, joten ainakin oma mieli rauhoittui osaltaan.
Samoin takarunkoputket kannattaa tarkastaa - varsinkin jos motossa useamman laukun telineet / perälaukku.
- HeikkiL
- Viesti:
No enpä tuota kommenttiasi nyt tuolta pelottelukantilta osannut ottaakaan. Sitähän itsekin yritin vain sanoa, jotta tarkastamisen arvoinen kohta.canam kirjoitti:Ei tarkoitukseni ollut "peloittelu", vaan tiedoksi anto. Kaikin puolin käyttökelpoinen laite. Itse kunkin pyörässä on jonkinlainen "tyyppivika", kuten itsessämmekin.
-
kymppivalve
- Pyörä: fillari
Kylläpä ne kaikki vastaantulleet on jo hitsattuTiedän kaksi ST:tä jotka on korjattu siitä
Koskee tosin soralla ajettuja yksilöitä
Itse olen siitäsaakka halunnut st:n, kun ensimmäisenkerran sellaisen näin. Kuume on kestänyt 15vuotta josta ajaen 4.
Ainoa pettymys on ollut rungon kestävyys, tosin käyttötapa on varmasti
aivan väärä. Yritä nyt ajaa 241,7 kiloa painavalla pyörällä samallalailla
kuin 120 kilosella ENDUROLLA.
Jos pyörällä on jo ajettu ~40-50tkm, säädätä ventiilin välykset kaupanpäälle.
adventure muka painava?

Ko. kohdan katkettua tein siihen n. 15g:n painoisen jäykisteen. Sen jälkeen runko katkesi eri puolilta ja eri kohdista ainakin 10 kertaa. En niitä kaikkia jaksa muistaa. Kun ne oli korjattu oli rungon paino lisääntynyt mig-langan vuoksi ehkä 100g.
Viimeiset 100 000 km menikin sitten lähes vaurioitta.
Eli runko on oikein sopivan kestävä. Jos se olisi kestävämpi, niin mitähän se sitten painaisi?
Venttiileitä ei tarvi miettiä kovinkaan usein. Pakoventtiilit pysyy säädöissään ikuisesti, imut säädetään kun kone ei enää niiden takia käynnisty. Mitään vahinkoa ei tapahdu vaikka imut kantaakin ja saatkin sen käymään. Orkkis säädöllä voi päästä lehelle satkuakin.
Herkimmin 3LD-koneen käyntiä sotkee nopeasti kuluvat neulaputket. 40tkm ja jo röpeltää lämpöisillä keleillä.
Ei nyt muuta erityistä tule heti mieleen...
Tigillä saa helpommin lämpöä hitsauskohteeseen. Silloin ei ole vaaraa, että runko katkeaa karkenemisrajasta niin helposti.
Itse hitsaan kuitenkin mieluummin migillä, vaikka kummatkin koneet on käytettävissä.
Mig on hyvä ja kätevä, kunhan opettelee hitsaamaan "liian" suurella virralla pienin jatsoin. Mopon rungossa saumat on niin lyhyitä, ettei kovaa vauhtia tarvi edes pitää, vaikka se migillä onnistuisikin.
Itse hitsaan kuitenkin mieluummin migillä, vaikka kummatkin koneet on käytettävissä.
Mig on hyvä ja kätevä, kunhan opettelee hitsaamaan "liian" suurella virralla pienin jatsoin. Mopon rungossa saumat on niin lyhyitä, ettei kovaa vauhtia tarvi edes pitää, vaikka se migillä onnistuisikin.
Super Tenere
Kiitokset vastauksista. Pyörä tuli pari viikkoa sitten ja ompi tosi siisti kapistus - helpotti kovasti kun tuli tilattua valokuvan perusteella...
Ei ole näköjään soralla ajettu eikä käytön jälkiä löydy oikein etsimälläkään. Ulkoisen vaikutelman perusteella mittarilukema 20 tonnia saattaa jopa pitää paikkansa.
Ootellaan nyt sitten keväisempiä kelejä
Ootellaan nyt sitten keväisempiä kelejä
- HeikkiL
- Viesti:
Re: säätöjä
0,15 - 0,20 mm (pako 0,25 - 0,30 mm)jakar kirjoitti:mikä on imuventiilin alkuperäinen välys.