Lyhyet pienet(?) pyörät?
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
-
THA
- Pyörä: Yamaha ja TM
- Viesti:
Lyhyet pienet(?) pyörät?
Hirvee hinku Naksulla retkeileen, vaan nyt ei tohdi, muuten lopahtaa into ajaa riivinraudalla ja etenkin kelloo vastaa ennen kun niin saa käydä. Mutta kun Naksulla pääsee ajaan, alkaa tulla vastaan se tehon puute ja vaihtovimma iskee. Vaan mitä ihmettä kummaa tilalle?
Probleema siis on, että NX 250 on liian tehoton, eikä isomman tai edes käytetyn pytty+kansi metsästys ole tuottanut puolessa vuodessa tulosta. Saanee siis unohtaa senkin vaihtoehdon, että hommais XR:n Wisecon, tekis männänrenkaat ja porauttas + pinnotuttas orkkis pytyn isommaks.
Joten kriteerit olis seuraavat:
- akseliväli ei mielellään, ainakaan montaa senttiä, yli 1400mm
- koneen paino ehdottomasti alle 40kg, mieluummin alle 35kg
- jarrut mielellään hyvät, muttei missään nimessä kahdella etulevyllä
- vuosimalli mieluusti ennen 1993 (asetus valoista)
- startti olis kiva, ei välttämätön
- ellei starttia ole niin tarttis kummiskin 50kg kiksin päällä sen johonkin liikkuakin, mun paino ei riitä ainakaan pyöräyttään XL500:n konetta, kiksin päällä hyppien nitkahtaa jossain vaiheessa yli ja saman tien liian pitkälle yli
- bensaa pitää kulua alle 5l/100km, koska kuski on hyttynen ja isoa tankillita ei voi mettässä mukana riepottaa
- hussee en halua kun haluan saada mopoon osat heti, kotaria en halua jo periaatteen vuoks (ällöö enskan porkkanahype pyöriin jotka ei ole mitenkään pyörinä ylivertasia)
- rengaskoko mielellään vakiona 17/19" - muutkin käy, kaikkee voi muuttaa, mutta saattas päästä mulle tarpeeks pienillä nakeilla joskus johonkin enskakisaan safarimielessä osallistumaan jos vakiokoko ei sääntörenkaita sallis
Mopon koko painolle, jakkaran korkeudella, iskareilla ei ole niinkään väliä, ne nyt on helppoja nakkeja, koneen keventäminen taas ei...
Mulla ei itsellä tuu mieleen kuin vanhat DR:t, mutta kun mopo tarttis oikeesti saada käyntiin ja massa ei mäkistarteissa tarpeeks pitoo tarjoo, niin vähiin jää tarjonta. Vajaatahtiset ei kiinnosta, eikä kisapyörät, pitää olla mukava lähtee ajamalla mihin tahtoo. Pitää kuitenkin olla aihio mista saa rakennettua semmosen värkin ettei tarvii kieltäytyä esteellä eli jättää yhtäkään löytämäänsä enskauraa ajamatta.
Tän vois tiivistää näinkin: aihio tarpeeseen täydellinen vapaus haussa nelkytkuuskiloselle ;D
Probleema siis on, että NX 250 on liian tehoton, eikä isomman tai edes käytetyn pytty+kansi metsästys ole tuottanut puolessa vuodessa tulosta. Saanee siis unohtaa senkin vaihtoehdon, että hommais XR:n Wisecon, tekis männänrenkaat ja porauttas + pinnotuttas orkkis pytyn isommaks.
Joten kriteerit olis seuraavat:
- akseliväli ei mielellään, ainakaan montaa senttiä, yli 1400mm
- koneen paino ehdottomasti alle 40kg, mieluummin alle 35kg
- jarrut mielellään hyvät, muttei missään nimessä kahdella etulevyllä
- vuosimalli mieluusti ennen 1993 (asetus valoista)
- startti olis kiva, ei välttämätön
- ellei starttia ole niin tarttis kummiskin 50kg kiksin päällä sen johonkin liikkuakin, mun paino ei riitä ainakaan pyöräyttään XL500:n konetta, kiksin päällä hyppien nitkahtaa jossain vaiheessa yli ja saman tien liian pitkälle yli
- bensaa pitää kulua alle 5l/100km, koska kuski on hyttynen ja isoa tankillita ei voi mettässä mukana riepottaa
- hussee en halua kun haluan saada mopoon osat heti, kotaria en halua jo periaatteen vuoks (ällöö enskan porkkanahype pyöriin jotka ei ole mitenkään pyörinä ylivertasia)
- rengaskoko mielellään vakiona 17/19" - muutkin käy, kaikkee voi muuttaa, mutta saattas päästä mulle tarpeeks pienillä nakeilla joskus johonkin enskakisaan safarimielessä osallistumaan jos vakiokoko ei sääntörenkaita sallis
Mopon koko painolle, jakkaran korkeudella, iskareilla ei ole niinkään väliä, ne nyt on helppoja nakkeja, koneen keventäminen taas ei...
Mulla ei itsellä tuu mieleen kuin vanhat DR:t, mutta kun mopo tarttis oikeesti saada käyntiin ja massa ei mäkistarteissa tarpeeks pitoo tarjoo, niin vähiin jää tarjonta. Vajaatahtiset ei kiinnosta, eikä kisapyörät, pitää olla mukava lähtee ajamalla mihin tahtoo. Pitää kuitenkin olla aihio mista saa rakennettua semmosen värkin ettei tarvii kieltäytyä esteellä eli jättää yhtäkään löytämäänsä enskauraa ajamatta.
Tän vois tiivistää näinkin: aihio tarpeeseen täydellinen vapaus haussa nelkytkuuskiloselle ;D
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Re: Lyhyet pienet(?) pyörät?
Itse olen ajellut kotarilla motorenkailla ja löysällä alustalla jossa perää laskettu aavistuksen pitkin mettiä ja se menee paremmin kuin xr400 tai naksu ikinä, maavaraakin on varmaan enemmän ainakin kivien kolistelusta (tai sen puutteesta) päätellen, ja samaa mieltä on huoltopukkikin. Pyörähän on tuossa asussa matala kuin mikä, 183 senttiä ja kantapäät ovat tukevasti maassa ja jopa polvet koukussa, aika koominen näky muutenkin jos tapeilla ajelee kun pyörä näyttää niin pieneltä. Jotta miten olisi täysikokoinen enduro ja 19/17" renkaat ja aavistuksen matalampi alusta, ei se siitä enää matalammaksi muutu vaikka mitä tekisi, nuo kun on kuitenkin aika lailla niin matalia kuin kone vain sallii tai sitten pitää katsella vajaatahtista tahi trial-pyöriä. Poikkea joskus keväämmällä kuivalla kelillä niin laitan motorenkaan taakse ja eteen 17" motorengas tai 19" matkaenskanappula.
Spoorissa ajo on varmasti mielenkiintoista kyllä pienillä kiekoilla ja maavaralla kun täysikokoisillakin on ongelmia.
e: Eräs vaihtoehto olisi joku tällainen http://www.servicehonda.com/honda-2010-models/junior-r Aihioksi joku katulaillinen pyörä ja tavoitteeksi pitää ainakin katsastukseen asti 50% kanta-ajoneuvoa ja sehän toteutuu pitämällä moottori apulaitteineen ja pakoputkineen, valot ja navat. Lisäksi pitää olla joko osia etu tai takajousituksesta tai polttoainesäiliö ja istuin. Eli periaatteessa laki sallii aika mielenkiintoisia kapistuksia, mutta vain teoriassa koska käytännössä tuollaisen katsastus voi olla aika hankalaa kuten tiedät.
Spoorissa ajo on varmasti mielenkiintoista kyllä pienillä kiekoilla ja maavaralla kun täysikokoisillakin on ongelmia.
e: Eräs vaihtoehto olisi joku tällainen http://www.servicehonda.com/honda-2010-models/junior-r Aihioksi joku katulaillinen pyörä ja tavoitteeksi pitää ainakin katsastukseen asti 50% kanta-ajoneuvoa ja sehän toteutuu pitämällä moottori apulaitteineen ja pakoputkineen, valot ja navat. Lisäksi pitää olla joko osia etu tai takajousituksesta tai polttoainesäiliö ja istuin. Eli periaatteessa laki sallii aika mielenkiintoisia kapistuksia, mutta vain teoriassa koska käytännössä tuollaisen katsastus voi olla aika hankalaa kuten tiedät.
-
THA
- Viesti:
Unohtu näemmä mainita, että kisapyörää en enää ota. Syitä mm. tärinä ja pituus.
Mulla on kaikki kisapyörät ollu kasikympistä isoon nelariin, trialeitakin pari, katupyöriä 125-650cc, vm. 1958-2011.
Kuten tarkkaavainen lukija huomaa, maavaraa en speksannu ja akselivälistä aloitin.
Tarvii kyseisenlaisia vehkeitä omistavien tai omistaneiden apua, kun en ole tullut monia noista asioista tarkkailleeksi ajoissa ja netin syövereistä löytyvät tiedot on vähän mitä sattuu: Esim. kaasarikoneinen F650GS -93:lle löytyi tekniset tiedot paino 157kg ja rupesin ettiin painoa sille koneelle kunnes kävikin ilmi että tonnin se painaa kun pyörän oikee painokin on liki 200kg.
Mulla on kaikki kisapyörät ollu kasikympistä isoon nelariin, trialeitakin pari, katupyöriä 125-650cc, vm. 1958-2011.
Kuten tarkkaavainen lukija huomaa, maavaraa en speksannu ja akselivälistä aloitin.
Tarvii kyseisenlaisia vehkeitä omistavien tai omistaneiden apua, kun en ole tullut monia noista asioista tarkkailleeksi ajoissa ja netin syövereistä löytyvät tiedot on vähän mitä sattuu: Esim. kaasarikoneinen F650GS -93:lle löytyi tekniset tiedot paino 157kg ja rupesin ettiin painoa sille koneelle kunnes kävikin ilmi että tonnin se painaa kun pyörän oikee painokin on liki 200kg.
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Juu en mä ymmärtänyt kysymystä ja tuskin ymmärrän koskaan, taitaa tuo porkkanakuume tehdä tepposiaan eikä siihen ole vielä lääkettä keksitty. Mutta sen sanon että tärinöitä saa kyllä hakemalla hakea noista ja sittenkin ne tulee renkaista.
Jos tuo naksu muuten miellyttää, niin suosittelen tekemään siitä, kun ei tuon kokoluokan pyöriä ainakaan mulle tule juuri mieleen, jos ei ihan vanhoihin mopoihin kajota. Etkö siis halua muutella alkuperäistä pyttyä/kantta, vaan etsit toisia tilalle? Mitenkäs koko koneen vaihtaminen isompaan, eikös esim. KLX 300 koneella sais katsastettuakin. Tuohan ei taida olla vielä mikään kisakireä kone, tosin melko harvinainen. DR-Z kone taitaa mennä jo liian isoksi, mutta niitä on paljon tarjolla ja sais startillisena. Tietysti jos tuo pikku naksu lasketaan samaan mallisarjaan 650 naksun kanssa, niin sittenhän siihen voi laittaa melkein minkä tahansa moottorin tosin teho rajan puitteissa.
-
THA
- Viesti:
Roiske, Naksun runko ei ihan miellytä, takapää on rakenteellisesti mahdoton saada toimiin hyvin. Toisaalta kun aina vaanii pieni vaara saada käsky katsastukseen, ei voi muuttaakaan, olis sen verta radikaali runkomuutos. Eikä siihen runkoon toista konetta saiskaan, osin samasta syystä. Silti mieluummin naksu kuin kilometrin ylipitkä mopo. Orkkis pytyn haluan pitää varalla.
Ja saahan mettämopolla ikää olla, kunhan ei stereoperäsiin mennä!
Älä meikä välitä, mä kyselen usein semmosia ettei kukaan ymmärrä, mua eikä kysymyksiä
No mää oon aika herkkä sille koneen tärinälle, rupee hyvin äkkiä puutuun, ensin sormet ja sitten jalkapohjat. EXC:t ainakin -10 asti tärisee ihan sikana Shercoon verrattuna, sekin sikana Naksuun verrattuna, edes z42 ei auttanu tarpeeks. Ja sit mä myin sen parhaan ikinä tehdyn kisapyörän pois ekan järkevän tarjouksen tehneelle. Se tie on nyt katottu loppuunsa.
Itse asiassa mulle riittäis sopivan luovuttavan rekisteriote ja pelkkä kone apulaitteineen, olis mulla kuskin mittojen mukaan tehty runko valmiina, Shercon runkonumerolla tällä hetkellä ;D
Ja saahan mettämopolla ikää olla, kunhan ei stereoperäsiin mennä!
Älä meikä välitä, mä kyselen usein semmosia ettei kukaan ymmärrä, mua eikä kysymyksiä
No mää oon aika herkkä sille koneen tärinälle, rupee hyvin äkkiä puutuun, ensin sormet ja sitten jalkapohjat. EXC:t ainakin -10 asti tärisee ihan sikana Shercoon verrattuna, sekin sikana Naksuun verrattuna, edes z42 ei auttanu tarpeeks. Ja sit mä myin sen parhaan ikinä tehdyn kisapyörän pois ekan järkevän tarjouksen tehneelle. Se tie on nyt katottu loppuunsa.
Itse asiassa mulle riittäis sopivan luovuttavan rekisteriote ja pelkkä kone apulaitteineen, olis mulla kuskin mittojen mukaan tehty runko valmiina, Shercon runkonumerolla tällä hetkellä ;D
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- TM 100jE "rin-tin-tin"
.
Viimeksi muokannut Jari, Ti Touko 01, 2012 6:57 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ajp pr4 enduro 200 tai ajp pr5 250 hondan tekniikka http://www.motokonig.fi/cms/etusivu/poi ... l?open=597 ??? made in portugal http://www.youtube.com/watch?v=4qqm9alsNR8 vanhemista honda xr250r , honda crm 125
Vanhojen DR:ien kanssa vanhat XT350set ja XR400set. Sähköstartti taitaa viedä kyllä DR350:nkin painorajan päälle. Lienee vaan teholisäykset aika marginaalisia.
Uusi wr 250 r.
Uusi wr 250 r.
- jani
Akselivälin määrää hyvin pitkälti kone sekä rengaskoko ja jos jälkimmäistä tiputtaa niin mistä tahansa pyörästä saa lyhyen aika helposti, joten eikö aihioksi kelpaa liki mikä tahansa pyörä? Tehon ja tärinöiden puolesta mikään vanha ilmajäähy ei oikein tuohon sovellu kuitenkaan.
-
THA
- Viesti:
XR400 18/21" eikö? Akseliväli? Isot DR:t vanhat 17" takana, mutta 350:ssä 18"? Akseliväli?
Ei startillinen DR:n kone voi yli 40kg painaa? Ajattelin lähinnä ettei mitään AT:tä...
AJP:stä ei löytyny edes teknisiä tietoja maahantuojan sivuilta, muutenkin tuli mielikuva ettei niitä vois mokoma vähempää kiinnostaa. Myllyt näyttää samoilta Hondan linsessikoneilta kuin kiinalaisissakin, rakenne tärisee väkisin.
meikä, lyhyt swingi on huono ja olis parempi jos pyörää ei tarttis käydä muutoskatsastamassa. Vanhempiin, kuten tohon Naksuun, voi heittää tuumalla eri kokosen kyselemättä.
Piru vieköön tällä foorumilla on varmaan maailman kattavin asiantuntemus näistä vehkeistä ja spekseihin sopiviako ei löydy?
Sitten niitä ei varmaan ole olemassakaan...
Mites muuten XR250, Täriseekö enempi kun pikkunaksu?
Onko noissa uudemmissa muovisemmissa 17/19" rengaskokosissa mitään missä kone olis siedettävän painonen? Akseliväliä?
Ei startillinen DR:n kone voi yli 40kg painaa? Ajattelin lähinnä ettei mitään AT:tä...
AJP:stä ei löytyny edes teknisiä tietoja maahantuojan sivuilta, muutenkin tuli mielikuva ettei niitä vois mokoma vähempää kiinnostaa. Myllyt näyttää samoilta Hondan linsessikoneilta kuin kiinalaisissakin, rakenne tärisee väkisin.
meikä, lyhyt swingi on huono ja olis parempi jos pyörää ei tarttis käydä muutoskatsastamassa. Vanhempiin, kuten tohon Naksuun, voi heittää tuumalla eri kokosen kyselemättä.
Piru vieköön tällä foorumilla on varmaan maailman kattavin asiantuntemus näistä vehkeistä ja spekseihin sopiviako ei löydy?
Sitten niitä ei varmaan ole olemassakaan...
Mites muuten XR250, Täriseekö enempi kun pikkunaksu?
Onko noissa uudemmissa muovisemmissa 17/19" rengaskokosissa mitään missä kone olis siedettävän painonen? Akseliväliä?
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- TM 100jE "rin-tin-tin"
THA kirjoitti: Onko noissa uudemmissa muovisemmissa 17/19" rengaskokosissa mitään missä kone olis siedettävän painonen? Akseliväliä?
Suzuki 650 Freewind on suht kevyellä koneella, akseliväli varmaan liian pitkä??, mut muuten valmiiksi jo matalahko.
-
Timo Kalkkila
- Pyörä: KTM 1390 SAS Evo
Mä nyt olen jäävi ehdottamaan mitään, koska mielestäni muut kuin BMW-merkkiset moottoripyörät ovat ihan turhaan markkinoilla.
Uudemmista pyöristä BMW G650 Xcountry? Hiukan yli rajojen, moottori 47,8 kg ja akseliväli 150. Märkäpaino vain 160. Pieni kulutus. Tai tuon Xmoto sisarukset.
Timo
Uudemmista pyöristä BMW G650 Xcountry? Hiukan yli rajojen, moottori 47,8 kg ja akseliväli 150. Märkäpaino vain 160. Pieni kulutus. Tai tuon Xmoto sisarukset.
Timo
POIKITTAISETHYRRÄVOIMATKAATAVATPYÖRÄNSATUNNAISESTI
-
dq
- Pyörä: Monkey 125, TDM 900, XR250
Käy kokeilemassa http://www.nettimoto.com/honda/xr/1029361THA kirjoitti:Mites muuten XR250, Täriseekö enempi kun pikkunaksu?
Tuskin tuommosta vehjettä missä kaikki toteutuis on olemassakaan, mikset vaan vaihda siihen Naksuun toista konetta jos se on muuten passeli?