R1200GS

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
kimbyyri
Viestit: 228
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 5:29 pm
Pyörä: 1200gs lc
Paikkakunta: Los Hollolakses

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja kimbyyri »

jahonen kirjoitti:Laita yleismittari virta-alueella akun kanssa sarjaan. Kannattaa aloittaa 10 A alueesta tai mikä nyt onkaan isoin virta-alue joka mittarista löytyy. Normaali virrankulutus kaikki pois pitäisi olla varmaan jotain milliampeeriluokkaa. En tunne tapausta sen tarkemmin, mutta "hienojen" sähköjen kanssa joskus voi mennä hetki aikaa ennen kuin kaikki menee nukkumaan joten pitää malttaa odottaa pienintä lukemaa katkaisematta sähköjä että virrankulutus laskee.

t. Janne
Eli ilmeisesti näin se mittari, onko väliä kumpaan väliin mittarin laittaa + vai - kaapelin välille.Kuva
ktv org
jahonen
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 9:18 pm
Pyörä: 1190 Adventure -16

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja jahonen »

Juurikin noin. Ei sinänsä väliä onko plussan vai miinuksen välissä, kunhan vaan kaikki virta kulkee mittarin läpi.

t. Janne
HaPa73
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Syys 29, 2023 6:35 pm
Pyörä: BMW R1200GS

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja HaPa73 »

-09 gs, minkähän lainen tuon tankin korkin kiinitysmekanismi on? Mulla se jostain syystä alko avatessa heilumaan irrallaan, ja äsken kun sen irrotin, ni siitä irtos 2 jousta ja sit semmonen metallinen akseli jossa on muovipiikit. Ois ihan kiva saaha tuo kasaankin... Räjäytyskuvaa en siitä löytänny
EX Phav
Avatar
tsau
Viestit: 408
Liittynyt: Ke Elo 26, 2009 9:30 am
Pyörä: GSA 1200

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja tsau »

kimbyyri kirjoitti: Su Loka 29, 2023 1:59 pm 2004 malli purkaa akkua. Parin viikon seisomisen jälkeen ei käynnisty enää. Olipa akku kallis tai halpa.

Eli kuinka ja mistä mittaan mahdollisen kulutuksen. Voltit tietysti suoraan akun-navoista, mutta sitä kuluvaa mah määrää pitäis ilmeisesti selvittää. Joskus mulla oli autosta laturista diodi/diodeja palanut niin se korjautui uudella laturilla.

Kyseessä on mun vanha pyörä joka on talvet mulla hoidossa.
Eihän sulla vaan ole mitään (Garmin)navigaattoria siinä kiinni? Tai siis navigaattorin lataustelinettä?
Silloin kun itse ostin gessun, myös se purkasi akun parissa viikossa. Korjaus oli helppo, laitoin diodin navitelineelle menevään piuhaan. Sen jälkeen ei ole akku tyhjentynyt. Diodi siis päästösuuntaan akulta telineelle.
Avatar
kimbyyri
Viestit: 228
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 5:29 pm
Pyörä: 1200gs lc
Paikkakunta: Los Hollolakses

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja kimbyyri »

tsau kirjoitti:
kimbyyri kirjoitti: Su Loka 29, 2023 1:59 pm 2004 malli purkaa akkua. Parin viikon seisomisen jälkeen ei käynnisty enää. Olipa akku kallis tai halpa.

Eli kuinka ja mistä mittaan mahdollisen kulutuksen. Voltit tietysti suoraan akun-navoista, mutta sitä kuluvaa mah määrää pitäis ilmeisesti selvittää. Joskus mulla oli autosta laturista diodi/diodeja palanut niin se korjautui uudella laturilla.

Kyseessä on mun vanha pyörä joka on talvet mulla hoidossa.
Eihän sulla vaan ole mitään (Garmin)navigaattoria siinä kiinni? Tai siis navigaattorin lataustelinettä?
Silloin kun itse ostin gessun, myös se purkasi akun parissa viikossa. Korjaus oli helppo, laitoin diodin navitelineelle menevään piuhaan. Sen jälkeen ei ole akku tyhjentynyt. Diodi siis päästösuuntaan akulta telineelle.
Siinä on TomTom naviteline can-väylän johdossa. Ja siihen ei tule virtaa. Ostin mittarin ja tältä se lukema näyttää.

Voltit laskenut 12,78->12,68 neljässä vuorokaudessa.Kuva
ktv org
jahonen
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 9:18 pm
Pyörä: 1190 Adventure -16

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja jahonen »

4,7 mA on suunnilleen 0,113 Ah/vuorokausi, eli kuukaudessa (30 päivää) 3,4 Ah. Tuo virrankulutus ei kyllä oikein vaikuta siltä että kahdessa viikossa tyhjenisi niin ettei starttaa enää. Ellei sitten jossain ovelassa raossa sitten vie paljon enemmän, jota on kyllä vaikea halvoilla/yksinkertaisilla välineillä selvittää.

t. Janne
Avatar
kimbyyri
Viestit: 228
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 5:29 pm
Pyörä: 1200gs lc
Paikkakunta: Los Hollolakses

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja kimbyyri »

jahonen kirjoitti:4,7 mA on suunnilleen 0,113 Ah/vuorokausi, eli kuukaudessa (30 päivää) 3,4 Ah. Tuo virrankulutus ei kyllä oikein vaikuta siltä että kahdessa viikossa tyhjenisi niin ettei starttaa enää. Ellei sitten jossain ovelassa raossa sitten vie paljon enemmän, jota on kyllä vaikea halvoilla/yksinkertaisilla välineillä selvittää.

t. Janne
Olet varmasti oikeassa. Tutkin vielä liitokset ja lisään vain laturin pistokkeen, ja jätän sen näin.
ktv org
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Akkukin voi olla kypsynyt vaikka olisi ollut käytössä vain yhden ajokauden. Lataa ensin täyteen (mielellään älylaturilla) ja vie sitten akkukauppaan, äkkiä testeri kertoo paljonko virtaa irtoaa, ja tuomio tulee hetkessä. Jos akku on "valmis" niin alentuneen kapasiteetin lisäksi sen antama virta jää uudenveroista pienemmäksi.

Kotikonsteilla voi tietty myös kytkeä virrat pyörään ja laittaa valot päälle, jos sulla on mittarissa se 10A tai isompi alue niin käytä sitä. Virtaa menee tod näk noin 6A. Ota sitten mittari pois välistä ja kytke virrat ja valot uudelleen. Puolessa tunnissa täyden 12Ah akun varauksesta pitäisi olla puolet käytetty, ja vielä pitäisi lähteä käyntiin. Jos ei lähde niin voi hyvin olettaa ettei akun kapasiteetti enää olekaan 12Ah vaan vähemmän.

Olen joskus testannut auton akkua irrallaan käyttäen kuormana irtopolsaa ja tarkkailin akun jännitettä.
SF 1098S
MTS V4S
XL250R
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Joulu 09, 2009 2:08 pm
Pyörä: V-Strom

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja XL250R »

Hanski T kirjoitti: Ti Marras 07, 2023 8:36 pm Puolessa tunnissa täyden 12Ah akun varauksesta pitäisi olla puolet käytetty, ja vielä pitäisi lähteä käyntiin.
50% starttiakulle olisi jo syväpurkausta, eikä tekisi hyvää. Vaikka akku ei menisi kerrasta pilalle, niin hyvää se ei tee.

N. 1/3 purkausta on pidetty starttiakulle vielä turvallisena. Koskee lähinnä perinteisiä lyijyakkuja.
Avatar
tsau
Viestit: 408
Liittynyt: Ke Elo 26, 2009 9:30 am
Pyörä: GSA 1200

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja tsau »

kimbyyri kirjoitti: La Marras 04, 2023 6:41 pm Siinä on TomTom naviteline can-väylän johdossa. Ja siihen ei tule virtaa. Ostin mittarin ja tältä se lukema näyttää.

Voltit laskenut 12,78->12,68 neljässä vuorokaudessa.
Suosittelen siltikin ottamaan sen navitelineen irti, laittamaan sen diodin tai vaikka kytkimen taakse sen sähköt. Silloin kun minä tuon ongelman kanssa pähkäilin, maailmalla oltiin vähän sitä mieltä, että pyörän tietokone jää päälle johonkin lataustilaan jos navitelineeltä heti sammuttamisen jälkeen tuleekin sähköä. Eli jos telineessä on vaikka kondensaattori virtapiuhassa.

Minunkin pyörässä navitelineestä hävisi sähköt ja jäi sitten kuitenkin purkamaan akkua.
Torsti
Viestit: 550
Liittynyt: Ke Elo 01, 2007 11:10 pm
Pyörä: XJR1300

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Morjens.
Menikös se niin, että servojarrujen ABS-kehissä on tiheämpi reikäjako kuin uudemmissa integraalijarruissa?
gaz169
Viestit: 276
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 7:56 am
Pyörä: gsa1200,dnepr1300gs,dnepr650,honda st70
Paikkakunta: jmsk.

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja gaz169 »

Torsti kirjoitti: Ke Maalis 13, 2024 2:33 pm Morjens.
Menikös se niin, että servojarrujen ABS-kehissä on tiheämpi reikäjako kuin uudemmissa integraalijarruissa?
ainakin -04 on tihee ja -08 harvempi eli varmaankin niin se menee.
Vastaa Viestiin