Yamaha WR250R

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

elEM
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Heinä 29, 2019 8:50 am
Pyörä: WR250R

Re: Yamaha WR250R

Viesti Kirjoittaja elEM »

Jos olet myymässä omaa pyörääsi tai tiedät jonkun, jolla tällainen ketjun kampe on hiljaisessa myynnissä tai tulossa myyntiin - laita yksityisviestiä.

Tallissa olisi yhden mopon mentävä kolo 8)
elEM
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Heinä 29, 2019 8:50 am
Pyörä: WR250R

Re: Yamaha WR250R

Viesti Kirjoittaja elEM »

Pyörä tuli ostettua - vuosimalli 2008 ja ajettu rapiat 8tkm. Mitkäs tähän on pakolliset muutokset? Vakiona tuntuu melko tukkoiselta ja esim. välityksissä olisi parantamisen varaa. Ajatuksissa oli seuraavat:

-FMF koko putkisto / pelkkä slipari
-Power Commander
-Kunnollinen pohjapanssari
-Välitykset - mitkä olisi hyväksi todetut kun ajo on sekalaista maastossa ja maantiellä? Nykyiset on liian pitkät.
-Jotain muuta, mitä? Mistä em. kamat saa tilattua? Rattaita löytynee varmaan ihan motonetistä, mutta muiden suhteen otetaan vinkkejä vastaan.

Suurempi tankki on myös haaveissa joskus, onko ideoita sen suhteen mikä olisi hyvä?
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha WR250R

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

elEM kirjoitti: Su Elo 15, 2021 10:28 pm-FMF koko putkisto / pelkkä slipari
Mulla oli FMF vaimennin ja Megabomb alkuputki, jälkimmäiselle vahva suositus koska moottorin luonne muuttuu selkeästi vääntävämmäksi. Mulla oli siihen kaksi killeriä ja hiljaisemmalla äänet oli aika hyvät mutta ei liian äänekäs, isommalla killerillä kortteli kaikuu kun kaasua avasi eikä persdynossa ollut juurikaan eroa tehossa.

Powercommander on ihan ok, mutta ennen ostoa kannattaa soittaa penkittäjille ja kysyä pääseekö he tekemään muutokset suoraan omaan ECU:un. Todennäköisesti pääsevät ja se on aina parempi vaihtoehto kun erilliset säätöboxit, ECU säädöllä pääsee myös käsiksi sytkäkarttaan jos on tarvetta.

Ilmansuodatinkotelosta kannattaa poistaa se läppäsysteemi ja ilmansaantia voi parantaa avaamalla imuaukkoa. Ei kannata tehdä liian reilua imuaukon muutosta ettei imuäänet kasva ärsyttäviksi. Aiheesta löytyy paljon juttua miten ja mitä tehdään kun laitat hakusanaksi WR250R airbox.

Välitykset maun mukaan, en muista mitkä oli mutta ne saattaa löytyä 2015 viesteistä.

Tuon ikäisestä pyörästä kannattaa huoltaa myös iskari ja keula. Keula on vakiona ihan ok mutta saa paremman jos huollon yhteydessä seppä shimmittää sen uusiksi, takaiskarissa shimmitys on lähes pakollinen koska rebound (alempi klikkeri) on aivan liian löysä.

Hyvän pyörän ostit ja kohtuu kilsoilla, kiistatta paras pyörä ominaisuuksiltaan tuossa kokoluokassa jos vertaa muihin vastaaviin. Yksi syksy tuli WRR:llä ajeltua ja se jätti lämpimät muistot, jos olisi paikka missä säilyttää niin ostaisin sen kakkospyöräksi metsäpolku seikkailuihin koska nykyisellä ei ole niihin mitään asiaa.
Kylätason kurapyöräilijä.
elEM
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Heinä 29, 2019 8:50 am
Pyörä: WR250R

Re: Yamaha WR250R

Viesti Kirjoittaja elEM »

Koheltaja kirjoitti: Ma Elo 16, 2021 6:05 am
elEM kirjoitti: Su Elo 15, 2021 10:28 pm-FMF koko putkisto / pelkkä slipari
Mulla oli FMF vaimennin ja Megabomb alkuputki, jälkimmäiselle vahva suositus koska moottorin luonne muuttuu selkeästi vääntävämmäksi. Mulla oli siihen kaksi killeriä ja hiljaisemmalla äänet oli aika hyvät mutta ei liian äänekäs, isommalla killerillä kortteli kaikuu kun kaasua avasi eikä persdynossa ollut juurikaan eroa tehossa.

Powercommander on ihan ok, mutta ennen ostoa kannattaa soittaa penkittäjille ja kysyä pääseekö he tekemään muutokset suoraan omaan ECU:un. Todennäköisesti pääsevät ja se on aina parempi vaihtoehto kun erilliset säätöboxit, ECU säädöllä pääsee myös käsiksi sytkäkarttaan jos on tarvetta.

Ilmansuodatinkotelosta kannattaa poistaa se läppäsysteemi ja ilmansaantia voi parantaa avaamalla imuaukkoa. Ei kannata tehdä liian reilua imuaukon muutosta ettei imuäänet kasva ärsyttäviksi. Aiheesta löytyy paljon juttua miten ja mitä tehdään kun laitat hakusanaksi WR250R airbox.

Välitykset maun mukaan, en muista mitkä oli mutta ne saattaa löytyä 2015 viesteistä.

Tuon ikäisestä pyörästä kannattaa huoltaa myös iskari ja keula. Keula on vakiona ihan ok mutta saa paremman jos huollon yhteydessä seppä shimmittää sen uusiksi, takaiskarissa shimmitys on lähes pakollinen koska rebound (alempi klikkeri) on aivan liian löysä.

Hyvän pyörän ostit ja kohtuu kilsoilla, kiistatta paras pyörä ominaisuuksiltaan tuossa kokoluokassa jos vertaa muihin vastaaviin. Yksi syksy tuli WRR:llä ajeltua ja se jätti lämpimät muistot, jos olisi paikka missä säilyttää niin ostaisin sen kakkospyöräksi metsäpolku seikkailuihin koska nykyisellä ei ole niihin mitään asiaa.
Mistähän tuollaisen FMF:n vaimentimen (ja vaikka myös sen alkukäyrän) löytäisi? Ei tunnu löytyvän järkevällä googlettelulla mistään. Entäs PC jos sellaisenkin sattuu hankkimaan?

Onko suositella penkittäjää Jyväskylästä joka osaisi hommansa? Tekevätköhän KVR:llä?

Kannattaako tuota ilmansuodatinkoteloa modata tuon läppäsysteemin poistolla, jos polttoainepuoleen ei kosketa?

Välityksiä näytti olevan 13/46-47-48 välillä suositeltuna riippuen kirjoittajasta ja foorumista, lähden kokeilemaan jollain noista. Todennäköisesti 13-46. Mites kun näissä on ollut sitä ongelmaa, että ketju syö swingiä, niin eikö sen vuoksi eturatas pitäisi vaihtaa pykälää isompaan tuosta vakio 13:sta?
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha WR250R

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

FMF vaimennin tuli pyörän mukana ja Megabombin taisin tilata jenkeistä. Penkitystä voit kysyä Turboteciltä joka on sillä suunnalla.
Kylätason kurapyöräilijä.
elEM
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Heinä 29, 2019 8:50 am
Pyörä: WR250R

Re: Yamaha WR250R

Viesti Kirjoittaja elEM »

Minkä laitteen takarattaat on tämän kanssa yhteensopivia? Motonetin tarjonta WR250R -pyörälle näyttää melko nihkeältä. Ajattelin ensin laittaa välityksiksi 13-46, mutta taidankin varmuuden kallistua 14-50, jotta saisi ehkäistyä ketjun pureutumista takahaarukkaan.
Avatar
Hsippe
Viestit: 696
Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
Paikkakunta: Raasepori

Re: Yamaha WR250R

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

JP-Sprockets sivuilla on hyvä ja laaja kataloogi mistä löytyy vastaavuudet:

http://www.jtsprockets.com/catalogue/?s ... ch-results

Kun klikkaa ratasta (ensin ratas ja sitten hampiluku) niin näkyy missä pyörissä sitä on käytetty.


Stormilta ainakin pitäis löytyä
https://www.storm-motor.fi/tagit/JTR245/2/
elEM
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Heinä 29, 2019 8:50 am
Pyörä: WR250R

Re: Yamaha WR250R

Viesti Kirjoittaja elEM »

Hsippe kirjoitti: Ma Elo 23, 2021 9:57 am JP-Sprockets sivuilla on hyvä ja laaja kataloogi mistä löytyy vastaavuudet:

http://www.jtsprockets.com/catalogue/?s ... ch-results

Kun klikkaa ratasta (ensin ratas ja sitten hampiluku) niin näkyy missä pyörissä sitä on käytetty.


Stormilta ainakin pitäis löytyä
https://www.storm-motor.fi/tagit/JTR245/2/
Kiitos näistä, meni kirjanmerkkeihin. Tilasin jo hätäpäissäni motonetistä WR250F -08 sopivan takarattaan (JTR251.50SC) kun luin jostain, että tuon wrf-mallin rattaat pitäisi olla yhteensopivia. Pistän palautukseen ja tilaan stormilta sopivan, mikäli tuo ei jostain syystä käykään.
Viimeksi muokannut elEM, Su Elo 29, 2021 5:10 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Hsippe
Viestit: 696
Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
Paikkakunta: Raasepori

Re: Yamaha WR250R

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Kaveri näköjään kauppaa nippua noita JTR245/2 takarattaita:
https://www.facebook.com/commerce/listi ... attachment
elEM
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Heinä 29, 2019 8:50 am
Pyörä: WR250R

Re: Yamaha WR250R

Viesti Kirjoittaja elEM »

elEM kirjoitti: Ma Elo 23, 2021 11:40 amTilasin jo hätäpäissäni motonetistä WR250F -08 sopivan takarattaan (JTR251.50SC) kun luin jostain, että tuon wrf-mallin rattaat pitäisi olla yhteensopivia.
Tämä on takaratas on nyt pyörinyt alla muutaman sata km ja toimivalta vaikuttaisi. Rattaassa oli kartion muotoiset syvennykset, mutta asennus onnistui silti WRR:n vakiopulteilla ja muttereilla hyvin. Välitykset 14-50, ketjun pituus 114 lenkkiä ja kokonaisuudessaan aika toimivat sekalaiseen ajoon. Hitaampaan ryömimiseen saisi olla ehkä aavistuksen vielä lyhyemmät välitykset, mutta kun tulee ajeltua tielläkin niin tämä tuntuis hyvältä kompromissilta.
elEM
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Heinä 29, 2019 8:50 am
Pyörä: WR250R

Re: Yamaha WR250R

Viesti Kirjoittaja elEM »

Jos jollain on tarvetta, niin voisin myydä pyörästä Pivot pegz -jalkatapit. Tarkoituksena olisi vaihtaa tilalle jotkut "normaalit" mutta vakioita leveämmät ja karkeammat ympärivuotiseen makkaranpaistoajoon. Onko ehdotuksia?
Avatar
greatLeo
Viestit: 49
Liittynyt: To Heinä 30, 2015 10:05 am
Pyörä: Yamaha WR250R, Ducati Hypermotard 950

Re: Yamaha WR250R

Viesti Kirjoittaja greatLeo »

Koheltaja kirjoitti: Pe Syys 10, 2021 4:33 pm Kawassa on ihan kelvollinen ja säädettävä alusta vakiona verrattuna Hondaan ja sen lasken isoksi plussaksi Kawan eduksi. Moottori on ollut pitkän aikaa tuotannossa ja luotettavaksi todettu, saa vaikka mitä viriosaa jos siltä alkaa tuntua.

Mutta... jos löydät jostain hyvän Yamaha WR250R:än niin kannattaa silmäillä myös sitä. On Hondaan ja Kawaan verrattuna alustaltaan pykälää-paria parempi, moottori on vastaava kun noissa kahdessa eikä pelkää kilsoja. On myös kallein vaihtoehto noista kolmesta jos sellaisen edes löytää myynnistä. Mulla oli lyhyen aikaa WRR ja mielelläni ostaisin kakkospyöräksi jos olisi paikka missä säilyttää.
Toisesta ketjusta siirrettyä. Nyt olisi tällainen Yammu myynnissä, mutta reilun 4t€ hinta tuntuu aika paljolta yli kymppitonnin ajetusta vm 2008 laitteesta. Samanikäisiä Kawoja olisi saanut kolmosella alkavilla hinnoilla, toki ne olivat yksityiseltä ja tämä liikkeestä. Mihin tuo Yamahan kalliimpi hinta muuten tarkalleen perustuu? Ainakin laadukkaammat komponentit alustassa, onko tuossa muutakin parempaa? Tässä alkaa ostohousut lipsahtaa kohta jalkaan...
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha WR250R

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Yamahassa on lähtökohtaisesti parempi alusta ja muutenkin enemmän enskapyörän oloinen kun Kawa, hyvä pyörä sekin mutta jos riviin laitetaan kaikki noi kolme merkkiä niin suurella todennäköisyydellä mukaan lähtee Yamaha. Yamaha maksoi uutena muistaakseni pari tonnia enemmän kun Kawa tai nykyinen Honda.

Jos tätä tarkoitat https://www.nettimoto.com/yamaha/wr/2731024 niin laittaisin ostohousuja tiukemmalle jalkaan ja kävisin hakemassa pois. Harvoin löytää kyseistä pyörää noin pienillä kilsoilla, alkuperäisessä kunnossa (räpeltämätön) ja kuvien perusteella on ollut kevyellä käytöllä.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
greatLeo
Viestit: 49
Liittynyt: To Heinä 30, 2015 10:05 am
Pyörä: Yamaha WR250R, Ducati Hypermotard 950

Re: Yamaha WR250R

Viesti Kirjoittaja greatLeo »

Koheltaja kirjoitti: Pe Syys 17, 2021 3:02 pm Yamahassa on lähtökohtaisesti parempi alusta ja muutenkin enemmän enskapyörän oloinen kun Kawa, hyvä pyörä sekin mutta jos riviin laitetaan kaikki noi kolme merkkiä niin suurella todennäköisyydellä mukaan lähtee Yamaha. Yamaha maksoi uutena muistaakseni pari tonnia enemmän kun Kawa tai nykyinen Honda.

Jos tätä tarkoitat https://www.nettimoto.com/yamaha/wr/2731024 niin laittaisin ostohousuja tiukemmalle jalkaan ja kävisin hakemassa pois. Harvoin löytää kyseistä pyörää noin pienillä kilsoilla, alkuperäisessä kunnossa (räpeltämätön) ja kuvien perusteella on ollut kevyellä käytöllä.
Kiitos taas vastauksesta, näitä ketjua on tullut kahlattua ja mielikuva kaikista kolmesta on muodostunut. Omaan käyttöön voisi olla erittäin passeli. Juuri tuo yksilöhän se kiinnostaa, ainoastaan vuosimalli mietityttää. Tosin WRR on tainnut säilyä käytännössä samana alusta asti joten onko sillä iälläkään niin väliä...
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha WR250R

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

WRR:än iällä ei ole väliä, alusta loppuun asti hyvin pitkälti sama pyörä. Jotain pieniä päivityksiä on voinut tulla vuosien aikana mutta käytännössä ihan sama mikä vuotisen ostaa. Tuossa on pyörää pitkäksi aikaa ja myydessä ei tarvitse takkiin ottaa, näitä kun on aika harvoin myynnissä ja menee melkein samantien kaupaksi.

Sen verran on kuitenkin ikää että kannattaa tehdä huolto keulalle ja takaiskarille. Vakiona keula on ihan ok mutta takaiskarissa on paluuvaimennus löysähkö, huollon yhteydessä kannattaa pyytää seppää tekemään asialle jotain eli ainakin takaiskarin shimmitys menee uusiksi. Huolto kannattaa tehdä, öljyt ja kaikki nesteet vaihtoon jos ei ole tietoa milloin on viimeksi vaihdettu esim jarrunesteet.

Siinä ne jotka ensin tekisin ja sitten vaan ajoa. Moottori toimii vakiona ihan ok eikä ole pakko alkaa vaihtamaan putkea tai muokkaamaan imupuolta mutta... niillä saa parannettua moottorin luonnetta ja vääntöä.
Kylätason kurapyöräilijä.
Vastaa Viestiin