KTM 250-500 EXC-F nelarienskat 2012 ja uudemmat

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

_Mikko_1
Pyörä: EXC

Re: KTM 350 ja 500 EXC

Viesti Kirjoittaja _Mikko_1 »

Et kai vaan käyttänyt liikaa väkivaltaa hiukan ahdistavan laakerin asennuksessa? Joskus saanut itse työmaalla vaihtaa laakereita kahdesti kun ei muka kerinnyt tarpeeksi lämmittämään tai jäähdyttämään laakereita. Tai sitten vasaraa vahingossa tai ajatuskatkoksen seurauksena hiukan väärään paikkaan. Kuulalaakeria ei tarvi välttämättä napauttaa kuin kerran väärään kohtaan niin se on valmis. Kai kokeilit että laakeri pyöri hyvin ennen asennusta?
VAK
Pyörä: pyöräkuume on kova

Viesti Kirjoittaja VAK »

Ota ketju pois paikaltaan ja kokeile sitten, että pyöriikö. Jos ahdistaakin jostain muualta kuin laakereista. Laakerien ei kuulu ahdistaa. Lyhyt ikäisiä ovat jos tahmeasti pyörii.

Hekeli
Pyörä: 990 Duke

Viesti Kirjoittaja Hekeli »

Tiedän kyllä tarkalleen miten vanha pyöri kädessä, ilman ketjua ja rasvatun ketjun kanssa ja niihin vertaan. Vähän varmistuksena vain kyselin, naapurin luottopaja ne pisti paikalleen. Ei ole koskaan tullut vaihdeltua niin ei ole kokemusta kuinka jäykkiä ne uutena on, kävin vielä näyttämässä ja ihan normaalit pitäisi olla. Nyt niitä saa jo vähän käsinkin pyörimään (sileästi menee), katsotaan yhden lämmittelyajon jälkeen..
hannuk
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuk »

Ehkä kaukaa haettua, mutta uudet stefatkin saattaa kanittaa yllättävän paljon, varsinkin jos ei ole rasvattu kunnolla.
Oma vastuu! Artisti maksaa...
Hekeli

Juu stefoista mainitsi tuollakin.

Onkos joku näihin noita "päivityssettejä" laitellut, SKF:lta ja sadalta muulta löytyy kaikenlaisia.. jos kattois etupäähän, varmaan kohtapuoliin sekin tarpeessa.
hannuk
Viesti:

Kaveri vaihtoi omaansa jonkin tarvike setin. Ei saisi veikata, mutta jotenkin kutina että stormilta haettu, mutta ei ole mitenkään varma tieto. No joka tapauksessa siinä tarvike setissä oli ihan onnettomat ne stefat kun niissä ei ollut kunnollista metalli runkoa vaan olivat kokonaan kumia, niin eivät pysyneet paikoillaan. Itse olen noita KTM:n settejä vaihdellut muutamaan kertaan ja jatkossakin meinaan niitä hommata. Voihan se olla että joku toinen olisi ok ja edullisempikin ehkä, mutta nuo huonot stefat kyllä teki sen että ei jaksa arpoa että toimiiko joku muu vai ei.

Tietty jos joku muu setti on testattu ja todettu hyväksi, ilman että itse tarvii olla koekaniinina, niin toki sellaiset voisi kelpuuttaa :)
VAK

Viesti Kirjoittaja VAK »

hannuk kirjoitti:Kaveri vaihtoi omaansa jonkin tarvike setin. Ei saisi veikata, mutta jotenkin kutina että stormilta haettu, mutta ei ole mitenkään varma tieto. No joka tapauksessa siinä tarvike setissä oli ihan onnettomat ne stefat kun niissä ei ollut kunnollista metalli runkoa vaan olivat kokonaan kumia, niin eivät pysyneet paikoillaan. Itse olen noita KTM:n settejä vaihdellut muutamaan kertaan ja jatkossakin meinaan niitä hommata. Voihan se olla että joku toinen olisi ok ja edullisempikin ehkä, mutta nuo huonot stefat kyllä teki sen että ei jaksa arpoa että toimiiko joku muu vai ei.

Tietty jos joku muu setti on testattu ja todettu hyväksi, ilman että itse tarvii olla koekaniinina, niin toki sellaiset voisi kelpuuttaa :)
Eikös siinä KTM:n setissä takastefat ole metallirunkoisia ja etustefat muovisia. Jostain syystä mulla menee takalaakereita suunnilleen 3 x etulaakereiden verrattuna.

hannuk
Viesti:

Kyllä minä muistelisin että molemmissa on peltirunko siinä ulkokehällä, mutta en pistäisi päätäni pantiksi. Joka tapauksessa ne ovat sellaisia että kertaakaan niiden asentamisen kanssa ei ole ollut erityisiä ongelmia. Mulla noita on mennyt aikalailla tasatahtia molempiin päihin. Oisko abt 80-100 tuntia mennyt aina yhdellä setillä. Tosi tyhjäkäynnillä ajellaan :lol: joka saattaa vaikuttaa takalaakereiden kestoon.
Koheltaja
Pyörä: pyörätön

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Takalaakereille kohdistuu paljon enemmän rasituksia kuin etulaakerille, vrt renkaiden kuluminen. Mulla on ollut tapana uusien laakereiden kanssa irroittaa laakerin pölysuoja ja lisätä laakeriin vesivaseliinia, tehtaalta lähtiessä laakereissa on rasvaa vain nimeksi. Samalla stefoihin ja holkkeihin sipaus vesivaseliinia.
Kylätason kurapyöräilijä.
VAK

Viesti Kirjoittaja VAK »

Koheltaja kirjoitti:Takalaakereille kohdistuu paljon enemmän rasituksia kuin etulaakerille, vrt renkaiden kuluminen. Mulla on ollut tapana uusien laakereiden kanssa irroittaa laakerin pölysuoja ja lisätä laakeriin vesivaseliinia, tehtaalta lähtiessä laakereissa on rasvaa vain nimeksi. Samalla stefoihin ja holkkeihin sipaus vesivaseliinia.
Juu, tuo vaseliinin lisääminen varmasti pidentää laakereiden ikää senkin takia, että poistuu se vesi sieltä stefan takaa. Parempi täyttää se vaseliinilla kuin vedellä.

bisti
Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021

Viesti Kirjoittaja bisti »

Itse tykkään tunkea tätä yleis- ja laakerirasvaa aina kaikki mahdolliset liikkuvat paikat täyteen (siis mopossa). Toimii myös ilmanputsarin reunan voiteluun, tarraa hyvin kiinni suodatinkotelon reunaan.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
Koheltaja

Samaa CRC:n vesivassua on mullakin yleiskäytössä, saa myös näppärän kokoisessa pienessä tuubissa joka kulkee työkalupakin mukana. Löytyy vaikkapa Motonetistä tai mistä tahansa missä on CRC:n tuotteet myynnissä.

Kun avaa uuden tai vähän ajetun laakerin pölysuojan niin huomaa että tehdasrasva on kovaa kuin jääkaapissa ollut munkkirasva, siitä ei kovin paljoa ole hyötyä kun yleensä se rasva on jämähtänyt pölysuojan alle eikä ole juurikaan levittynyt laakeripinnoille. Tästä syystä avaan pölysuojat ja laitan laakerit lähes täyteen vesivaseliinia.

Ymmärrän laakerivalmistajan näkökulman, he ei voi tietää mihin käyttöön laakeri menee ja rasvaus tehdään keskiarvon mukaan. Jos laakeri menee suurnopeuskäyttöön niin laakerissa ei saa olla kovinkaan paljoa rasvaa sisällä. Vastaavasti hitaasti pyörivissä pyöränlaakereissa saa laakeri olla täynnä vaseliinia.
needforspeed
Pyörä: KTM 990 Adventure

Viesti Kirjoittaja needforspeed »

Pyöränlaakereiden ikää olen saanut jatkettua siten, että aina renkaanvaihdon yhteydessä ottaa jollain terävällä instrumentilla(esim. ohuet teräväkärkiset pinsetit) laakereista ulommaisen pölysuojan irti ja laittaa laakeriin uutta tuoretta rasvaa ja painaa takaisin pölysuojan kiinni.
Koheltaja

Ja hyvä väline rasvaamiseen on vaseliinilla täytetty 10-50ml injektioruisku, helppo annostella vaseliinia juuri oikea määrä oikeaan paikkaan. Pienempiin voitelukohteisiin (harvemmin mopokäytössä) voi laittaa isoreikäisen neulan paikalleen josta on kärki hiottu tasaiseksi.
Hekeli

Ton näköistä uittokamaa vajaa 100h ajetusta tuli. :lol:

Ei toi nyt siltä näytä että siellä liian vähän rasvaa olisi alun alkajeen. Enkä kyllä niin pihi mies ole että rupeisin rasvoja vaihtelemaan useita kertoja, teoreettisen muutaman tunnin lisäelämän takia.

Kuva
Kuva
Vastaa Viestiin