xx851z kirjoitti:Aloin ajankuluksi etsimään muutamalla avainsanalla vaikka en asiasta mitään tiedä. Pitäisiköhän minunkin hankkia elämä ainakin talveksi, kesällä on muutakin tekemistä kuin istua netissä. Löytyi tällainen, eli näyttää ettei kytkimen puoleisessa laakerissa ole suojaa.
Eiku just siinä kytkimen puoleisessa (eli jakopään puoleisessa) se suoja PITÄÄ olla.
Muuten kanteen tuleva öljy ei mene nokka-akselin sisään ja se vähäkin voitelu pettää.
Nokka-akselin "vapaan" pään laakerista suojat pois niin saa kunnolla kylpeä öljyssä.
Edellyttäen että akselissa on tulppa paikoillaan, eli ei ole läpi reikää.
Omaani laitatin kaikkiin venttiilikopan kiinnityspulttien reikiin helicoilit.
Ei ole kaduttanut.
Eikä haitannut seuraavaakaan omistajaa.
Just joo, tätä se teettää kun kommentoi asioita joita ei tunne, olin siinä kuvitelmassa että näissä pyörissä on nokkaketju vauhtipyörän takana, kun ei kuvasta selvinnyt asiaan vihkiytymättömälle. Joka tapauksessa kuvasta näkyy että ketjun puoleisessa laakerissa on suoja paikoillaan, vapaassa ei.
Tämä juttu on selvä laakereiden puolesta. Kiitän Jarnoa vahvistuksesta. Laakeri on nyt purettu, pesty ja öljytty.
Sinällään oli kiva tuo linkki, jossa näkyi tuo yläpää koneesta. Muutkin näköjään tuskailee, että mihin reikiin nuo venakopan erimittaiset pultit tulikaan. Kun ei tietenkään purkaessa tullut merkittyä. Linkistä näki ainakin sen mihin se pisin ja toiseksi pisimmät tulevat.
Minä nyt ainakin kierretapilla putsaan kaikki ne venttiilikopan kierrereiät ennen kasausta. Jospa se siitä.
Muuten, tartteeko nuo kannenpultit vaihtaa uusiin aina avatessa? Nehän on semmoset omituisen näköset, kannasta lähtee semmonen harva "serpentiinimäinen" harva kierre ja pulttien päässä vasta se normaali tiheä kierre. Liekkö nää just niitä semmosia venyviä pultteja sitten?
Ei tartte vaihtaa uusiin, jos kierteet on vielä kunnossa. Itse olen jo monta kertaa kiristänyt kannenpultit, eli ei veny. PD04 sulla on erikoisen näköinen pultti. Mulla on normi kuuskantti ja tiheä kierre päässä. Sileä pinta kierteettömässä osassa. Sun se harva kierre on varmaan avustava, ei kierry varsinaisesti mihinkään. Kannenpultti oli muistaakseni M10.
Yks kierre korkkas kun kantta vetelin heftiin, tänään vein pytyn pajalle niin tööttäävät siihen helicoilin. Se yks kannenpultti jonka kanta näkyy ulkoilmaan , siinä tulpan etupuolella, oli niin kieroksi vääntyny että sitä ei kyllä enää viiti takaisin laittaa.
Tuossa tomppelin kuvassa olevat pultit on pytyn pultteja, ne on M10. Tuomosilla samanlaisilla normaaleilla mullakin on pytty kii lohkossa. Kansipultit on M8 kokosia.
Tietenki jos tietäs mitä lujuusluokkaa noitten kansipulttien pitäis olla niin hakis pulttikaupasta semmosia niin ois ainaki varmasti suoria. OIskohan 10.9 ?
PD03 XL:ssä on tuollaiset korkkiruuvit nimenomaan kannenpultteina.
Jos en aivan väärin muista...
Viisaammat kertoi että liittyisi venymiseen ja lämpölaajenemiseen tuo korkkiruuviosa.
Toisaalta on ne ennenkin vedättänyt...
Mulla voi ehkä olla käytetyt orkkis kannenpultit jossain jemmassa, jos ei mennyt pyörän mukana...
En muista.
Mutta käyn tallilla huomenissa ja tarkastan samalla.
Jos siis tarvetta on.
Mulla meni kannen- ja pytynpultit sekaisin, sori. Mä oon kans takunnut korkattujen kannenkierteitten kans. Helicoilit oli ennestään, mutta mennessään murusiksi korvasin timiserkillä eli holkkikierre kyseessä. Kierteen korjaaminen saattaa haukata pytyn putkitusta, kuten mulla kävi. Tuli sormeen tuntuva pykälä putkituksen reunaan, kun kierrettä korjattiin. Kansi on kuitenkin pitänyt tähän asti.
Tuli moottorinvaihto eteen. Vanhasta loppu veto eli boorit meni vetoakselista. Sain ajettua kotiin kun eturattaan siirsi jäljelle oleville urille. Uusi 17 tkm ajettu moottori kaasari ja startti mukaanlukien sai 500e. Nokka-akseli ja vasen pakokeinu ovat saaneet kipeää sen mitä oon uutta kerinnyt tutkimaan. Vanhan moottorin venttiilin pakovälykset oli joka päivä mennyt ja tyhjäkäynti on ollut harvinaista herkkua. Joka öljynvaihdos tuli metallisilppua, ei lupaa pitkää ikää. Uudessa moottorissa oli punaiset öljyt. Ilmeisesti italian pojat oli laittanut automaattiöljyä. Pirkkalan MP-purkaamo Silvoselta kyseisen motti oli vuoden verran majaillut. Joitakin osia purku-XL:stä on jäljellä.
tomppeli kirjoitti:Nokka-akseli ja vasen pakokeinu ovat saaneet kipeää sen mitä oon uutta kerinnyt tutkimaan.
Mull oli samant vehkeet tossa GT-Motorsilla kunnostettavana, nokka + neljä keinovipua, maksoi jtn. 220€ jos oikein muistan. Ja ihan hyvää jälkee tuli.
Viikossa sai pojat korjattua.
Ihan mielenkiinnosta, onko tuossa 17 tkm ajetun koneen kannessa sitä läppäventtiiliä imukanavassa? Entäpä löytyykö sitä manuaalista puolipuristinta?
JOku logiikka näissä kai on mitä kuuluu mihinkin vuosmalliin tai tyyppiin. En vaan oo vielä ymmärtänyt sitä. Mulla siis on se läppäventiili, joka nyt on hiilikuidusta dremelillä työstetty, ja sitten vielä se viides manuaalinen puolpuristin venttiili jolle ei sitten oo venakopassa mitään käyttösydeemiä. Varmuuden vuoksi niinkö ne nunnan nännit.
Johtuukohan se sitten siitä tuon man puristimen puute, että tässä mun mallissa on 2 napaparinen startti, joka kait on riskimpi ku yks napaparinen. Eikös domeissa oo ainaski 1 napaparinen ja niissä taas on se automaattinen puolipuristin nokka-akselilta.
Se viides venttiili aukeaa kicksin avustuksella (vaijeri).
Päästäen turhat puristukset kannessa olevaan onkaloon.
Eikä imukanavien välisessä kanavassa ollut mitään läppäventtiiliä.
Tangossa olevalla vivulla taasen raottuu oikea pakoventtiili.
Tässäpäs se on just se ärsyttävä sekoittava pointti. Mulla nimittäin raottuu oikea pakoventtiili kicksiä polkaistessa ja tuolle viidennelle turhalle venttiilille pitäis löytyä se ekstra kahva ohjaustangosta. Tosin sille mekanismukselle ei löydy edes koneistuksia venttiilikopasta eli ei sitä oo koskaan ollutkaan.Ja se läppä venttiili oli alunperin peltinen horo lätkä joka oli kokoajan raollaan. Nyt on paikoillaan ihanan tiukka hiilikuituinen KOne kyllä käy nyt nätisti, oikein naurattaa. En millään malttanut hillitä puuttuvia käsityöläisen taitojani kannen kanssa kun tuli ostettua semmonen dremelin tapainen työkalukin, hioskelin alumiinia melko kasan pois kanavista talven pimeinä iltoina vaikka expertit sanookin ettei sais niin tehä. Tuskin tuo mitään avaruustiedettä on kun kerta noinkin hyvin käy ja kiekkoja ottaa. Suuttimet on nyt 125 kokoiset molemmissa kaasareissa.
Jarno halus tietää IC-49:stä. Kyllä se on mitä meinasitkin. Meillä on isän kanssa tuo vm. 1955 issikka yhteinen projekti. 6-voltin VAPE ja Dellorton PHBL 22 AS oon iskenyt kiinni. Virosta tuotu aikoinaan.
PD04 tässä uudessa moottorissakaan ei ole mitään venttiilinkopassa näkyvää imusarjan väliin sijoittuvaa lisäventtiiliä. Manuaalinen puolipuristintin on ja alkuperäinen tukirauta man. puristimen vaijerille eli sinne ohjautankoon menevään vipuun. Vanhan moottorin venankoppaan tein kulmaraudasta tuen vaijeria varten.
Yksi mikä vanhaan moottoriin verrattuna erilaisen näköinen on startin ympäristön ulkonäkö. Uuden motin tyyppinumero on PD04E-5005240 ja vanha on PD04E-5009005. Molemmat on saksalaisen Wikipedian tietojen mukaan 1985 vuoden moottoreita. Molempien startit ovat tyypeiltään samoja MITSUBA SM-8 12V Ei tuollainen käytös haittaa mitään, kun vain toimii.
Se miksi nokka ja keinut ei kestä, huomasin uutta moottoria ostaessani. Nokan toinen laakeri on toispuoleisesti suojattu. Se laakeri oli väärällä puolella nokkaa eli vasemmalla. Pitäisi nokkarattaan puolella eli oikealla ja peitelevy niin päin että sen on rattaan puolella. Kun öljyputki puskee öljyä kanteen, sen pitäisi kulkeutua nokan sisällä voitelemaan keinuja. Toispuoleisesti suojattu estää öljyn valahtamisen suoraan jakoketjun koloon.