Suzuki drz 400

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Roiske
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Suzuki drz 400

Viesti Kirjoittaja Roiske »

SamiV kirjoitti:Tällä viikolla alan asentelemaan FCR:n kaasaria ja Hotcamsin stage1:sen nokkia omaan pyörääni. Onko noissa mitään erityisesti huomioitavaa? Oliko se nyt niin että venttiilin välykset piti olla 0.15 pako ja 0.25 imu (vai toisinpäin) Hotcmasin nokissa?

Toisinpäin. Mulla ainakin otti jompikumpi hotcamsin säätöpyörän reuna nokkien yläpuolelle tulevaan ketjulaahaimeen, ei pahasti mutta hieman oli kihnuttanut. Kannattaa tarkistaa asia ja viilata laahaimen puolelle välystä, jos ottaa kiinni.
SamiV
Pyörä: AT

Viesti Kirjoittaja SamiV »

Täytyypä tarkistaa. Näytti olevan imu 0.15 ja pako 0.20 (hieman tietty ihmetyttää kun käsittääkseni toleranssi on 0.20-0.30 mm ) joten tuo pako säädetään alarajalle mutta pakko kait uskoa ohjeita.

Ajoitus näyttäisi olevan 14.5 ketjun pinniä/liitintä ajoitusmerkkien välillä kun vakionokissa on 15.
Roiske

Onkos muilla kokemuksia Motion Pron mittarin vaijerista. Ilmeisesti muovikuori kovettuu pakkasessa, kun oli murtunut puolesta välistä ja mennyt joustossa murtuman kohdalta kaksinkerroin ja hajonnut. Orkkisvaijeri kesti yli 26tkm ja silloinkin se hajos tapaturmaisesti, tämä tarvike kesti reilun tonnin.
pmw
Pyörä: XR650R, T7 Extreme

Viesti Kirjoittaja pmw »

hjalloota, ensimmäinen kevät koittamassa nyt meikäläisen DR-Z:lle ja pohdin tota huoltohommaa.
Meikäläinen kun ei ole ammattimies näissä moottoritekniikoissa, ajattelin viedä Huoltoliikkeeseen (TM) venttiilien säätöön.

Mutta, mietin lähinnä noita iskarien säännöllistä huoltoa, keulaa yms.

Wikistä:

Koodi: Valitse kaikki

Keulaputkien öljyt, SAE5W 709ml, pinta 165mm. Rasvaa myös ohjauslaakeri ja takalinkut sekä huollata iskari. 
Kerran vuodessa tämä sanotaan, kuinkahan täsmällistä tuo on? Nimittäin sain huoltoliikkeeltä "1000 euron tarjouksen" koko huoltopaketista.. Kuulostaa aika isolta omaan korvaan, etenkin kun mopossa ei ole mitään vikaa, etenkään omassa rauhallisessa ajossa. Toki huolto ei edellytä vikoja, mutta sitä mietin että minkälainen toleranssi näissä iskareissa yms on, uskaltaako ajella pururatoja pitkin jos ei nyt ihan *joka* vuosi huollata iskareita ja öljyä keulaputkia yms?

Omalla mopolla mittarissa joku 28tkm eikä kyllä missään rääkkäyskäytössä kun ensimmäinen kurapyörä, että ainakaan alusta ei pääse kovin *suuren* työn alle.

Tuottaapa tämä nyt paljon ajatuksia, viime mopolla painelin 130tkm pelkällä öljynvaihdolla, sitten alkoikin asflatti kyllästyttämään eikä paluuta näy --- kyllä tämä pähkäily on sen arvoista.
Ei oo riamulla rajaa kun XR:llä ajaa
SamiV
Pyörä: AT

Viesti Kirjoittaja SamiV »

pmw kirjoitti:hjalloota, ensimmäinen kevät koittamassa nyt meikäläisen DR-Z:lle ja pohdin tota huoltohommaa.
Meikäläinen kun ei ole ammattimies näissä moottoritekniikoissa, ajattelin viedä Huoltoliikkeeseen (TM) venttiilien säätöön.

Mutta, mietin lähinnä noita iskarien säännöllistä huoltoa, keulaa yms.

Wikistä:

Koodi: Valitse kaikki

Keulaputkien öljyt, SAE5W 709ml, pinta 165mm. Rasvaa myös ohjauslaakeri ja takalinkut sekä huollata iskari. 
Kerran vuodessa tämä sanotaan, kuinkahan täsmällistä tuo on? Nimittäin sain huoltoliikkeeltä "1000 euron tarjouksen" koko huoltopaketista.. Kuulostaa aika isolta omaan korvaan, etenkin kun mopossa ei ole mitään vikaa, etenkään omassa rauhallisessa ajossa. Toki huolto ei edellytä vikoja, mutta sitä mietin että minkälainen toleranssi näissä iskareissa yms on, uskaltaako ajella pururatoja pitkin jos ei nyt ihan *joka* vuosi huollata iskareita ja öljyä keulaputkia yms?

Omalla mopolla mittarissa joku 28tkm eikä kyllä missään rääkkäyskäytössä kun ensimmäinen kurapyörä, että ainakaan alusta ei pääse kovin *suuren* työn alle.

Tuottaapa tämä nyt paljon ajatuksia, viime mopolla painelin 130tkm pelkällä öljynvaihdolla, sitten alkoikin asflatti kyllästyttämään eikä paluuta näy --- kyllä tämä pähkäily on sen arvoista.
1000 euroa :shock:
Mitä se työ oikein sisälsi? Nuo normaalit perushuollot ovat kyllä kaikki sellaisia että jos on paikka käytettävissä, englanti sujuu ja on netti käytettävissä niin jokainen vähänkään käsillään jotain osaa tehdä pystyy ne tekemään. Venttiilin välysten tarkistuksenkin.
pmw

Viesti Kirjoittaja pmw »

Niin joo ja unohdin mainita että onkohan kukaan vaihtanut jäähdytysnesteen paisuntasäiliötä? Tuntuu olevan melko pieni rako mistä sen saa vaihdettua... änkemällä vain?

Tämä on kokonaislista mitä oon miettinyt:

- Öljynvaihto (normi 10W40)
- Venttiilivälyksien tarkistus/säätö
- Keulaputkien öljyt
- Iskarien huolto
- Swingin laakerit
- Etupäähän etuvanteelle uudet laakerit
- Kuolleen akun vaihto(oma uusi akku omasta takaa)
- Jäähdytysnesteen paisuntasäiliön vaihto (uusi säiliö omasta takaa)
Roiske

No itse olen noudattanut tuota koodia muuten, mutta 2,5W öljyt ja 600ml/putki, herkistyy keulakin hieman. Keulaan siis kannattaa hyvinkin vaihtaa öljyt kerran vuoteen ja on helppo tehdä itsekin. Venttiilivälykset on myös helppo tarkistaa itse ja jos tarvii säätää, niin käyttää valmiiksi purettuna liikkeessä säädättämässä, on paljon halvempi. Takaiskari kannattaa sitten jo suosiolla käyttää asiantuntijalla huollossa.

Mulla on saman verran ajettu kuin sulla ja ollu hieman rankemmassa käytössä, mutta linkun ja svingin laakerit on edelleen orkkikset ja keulaankin vaihdettu vain kerran liukuholkit ja stefat, joten kyllä se kunnollinen huoltaminen aina kannattaa.
pmw

Viesti Kirjoittaja pmw »

Roiske kirjoitti:No itse olen noudattanut tuota koodia muuten, mutta 2,5W öljyt ja 600ml/putki, herkistyy keulakin hieman. Keulaan siis kannattaa hyvinkin vaihtaa öljyt kerran vuoteen ja on helppo tehdä itsekin. Venttiilivälykset on myös helppo tarkistaa itse ja jos tarvii säätää, niin käyttää valmiiksi purettuna liikkeessä säädättämässä, on paljon halvempi. Takaiskari kannattaa sitten jo suosiolla käyttää asiantuntijalla huollossa.

Mulla on saman verran ajettu kuin sulla ja ollu hieman rankemmassa käytössä, mutta linkun ja svingin laakerit on edelleen orkkikset ja keulaankin vaihdettu vain kerran liukuholkit ja stefat, joten kyllä se kunnollinen huoltaminen aina kannattaa.
Noi putket melkein vois katsoakin itse, johonkin mopoon joskus tullut tehtyä, varmaan sama logiikka pätee kaikkiin.
Venttiilivälykset käytän kyllä huollossa, ja toi olikin hyvä huomautus että purkaa ensin. Kiitoksia jelpistä.
pmw

Viesti Kirjoittaja pmw »

Roiske kirjoitti:No itse olen noudattanut tuota koodia muuten, mutta 2,5W öljyt ja 600ml/putki, herkistyy keulakin hieman. Keulaan siis kannattaa hyvinkin vaihtaa öljyt kerran vuoteen ja on helppo tehdä itsekin. Venttiilivälykset on myös helppo tarkistaa itse ja jos tarvii säätää, niin käyttää valmiiksi purettuna liikkeessä säädättämässä, on paljon halvempi. Takaiskari kannattaa sitten jo suosiolla käyttää asiantuntijalla huollossa.

Noi putket melkein vois katsoakin itse, johonkin mopoon joskus tullut tehtyä, varmaan sama logiikka pätee kaikkiin.
Venttiilivälykset käytän kyllä huollossa, ja toi olikin hyvä huomautus että purkaa ensin. Kiitoksia jelpistä.
Happi
Pyörä: 690ER, 800XCA

Viesti Kirjoittaja Happi »

DRZ:n moottori kaipais uutta sylinteriä, mäntää ja kiertokankea. Mistä moiset kannattas tilata?

Happi
Roiske

Halvin kiertokanki lienee Prox, tosin hotrodsilta saa koko kampuran orkkis kiertokangen hinnalla. Parts Europelta löytyy kaikkea suht huokeasti ja jälleenmyyjiä on melko kattavasti suomessa, jos ei halua itse tilata jenkeistä. Onko sylinteri menny miten pahasti, pinnoitus n.250e?
hannuk
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuk »

Eikös tuo nyt melkein huuda sitä athenan ylikoko sylinteriä ja hiluja? Olikos se 440 tjsp. Siitä en ole varma miten se toimii jos muuten osat ovat vakiot, toisaalta se 39mm FCR on kans melko kiva. Nokkien vaihto jne taitaa mennä jo sit tarpeettomaksi rakenteluksi? Mutta vakavasti saattaisin ainakin itse harkita tuota athenaa jos orkkiksen korjauttaminen tai uusi vastaava maksaa kohtuuttomasti.
Oma vastuu! Artisti maksaa...
Roiske

No tällä viikolla pitäs mulle tulla uudet hotcamsit, kun menin entiset silloin tyhmyyttäni myymään. Pikkuhiljaa haalinu osia kasaan ja ens kesäksi pitäis 470cc kone valmistua. :twisted:
TTA

Viesti Kirjoittaja TTA »

Roiske kirjoitti:No tällä viikolla pitäs mulle tulla uudet hotcamsit, kun menin entiset silloin tyhmyyttäni myymään. :twisted:
Ei ollenkaan pöllömpi kauppa :lol:
bestservice
Pyörä: DR-Z400SM

Viesti Kirjoittaja bestservice »

Stormin vaijerit paskalaatua.
Ostin kaasuvaijerit mutta ne on aivan kiinapaskaa hyvällä katteela n:50€
Eli eivät kestä pakkasta vaan kuoret halkeilee ja katkeilee.
Ei voi muuta kun todeta että voi vittu mitä paskaa sitä nykyisin myydään.
Vastaa Viestiin