Se on se saksalaisten ihannoima pintakova keula kun hajottaa tuota laakerointia. Ja tietenkin löysyys, jos ei ole muistanut tsekata kireyttä säännöllisesti. Omastani loppui kuin seinään nämä laakeriprobleemat, kun modasin keulan jousituksen ja vaimennukset. Kymmeniä tuhansia on menty ilman ongelmia.800cc kirjoitti:Ohjauslaakerissa tuntuu selvä keskikolo kun tanko suorassa. Mittarissa 33tkm, tämä on jo toinen vaihto ? onko muut joutuneet vaihtamaan ohjauslaakerointia ?
Kokemuksia F800GS:stä
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: Kokemuksia F800GS:stä
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Mulla meni tänä keväänä ohjauslaakeri (n. 35 tkm kohdilla), vaikka keulassa onkin Öhlinsin sisuskalut. Mulla se ongelma taisi tosin ollakin se, että laakeri jäi talven rasvailujen jäljiltä kiristämättä ensimmäisten lenkkien jälkeen uudelleen.
Tuohon kiristämiseenhän on tietty proseduuri; ensiksi tiettyyn momenttiin, sitten hieman auki ja uudelleen kiristäen (oliko se sitten tiettyyn kulmaan...).
Tuohon kiristämiseenhän on tietty proseduuri; ensiksi tiettyyn momenttiin, sitten hieman auki ja uudelleen kiristäen (oliko se sitten tiettyyn kulmaan...).
"Homman nimi on se, että ajellaan päivä ympäri, etsitään hyvä lätäkkö, kaadetaan pyörät siihen, paskotaan kamppeet, otetaan valokuva ja sit voidaan paiskata yläfemmat." -S.K.
Tuossapa se kiristysprosessi 05/2009 korjausmanuaalin mukaan. Uudempikin mulla jossain on, mutta ei tuo ole muistaakseni muuttunut. uudesta sukupolvesta (2013 ->) en tiedä.villho kirjoitti:Mulla meni tänä keväänä ohjauslaakeri (n. 35 tkm kohdilla), vaikka keulassa onkin Öhlinsin sisuskalut. Mulla se ongelma taisi tosin ollakin se, että laakeri jäi talven rasvailujen jäljiltä kiristämättä ensimmäisten lenkkien jälkeen uudelleen.
Initial torque, 25 Nm
Swing handlebars through 3 full arcs
Back off through angle of rotation, 60°
Final torque, 10 Nm
Ei taida Öhlins olla vielä päässyt samalle tasolle sihveröinnin kanssa
Joo, noinhan se kiristäminen meni.
Menee dikkien vertailuksi, mutta uskallan väittää Ari Skogin shimmaaman Öhlinsin keulan vetävän vertoja shiveröinneille ja muille...
Menee dikkien vertailuksi, mutta uskallan väittää Ari Skogin shimmaaman Öhlinsin keulan vetävän vertoja shiveröinneille ja muille...
"Homman nimi on se, että ajellaan päivä ympäri, etsitään hyvä lätäkkö, kaadetaan pyörät siihen, paskotaan kamppeet, otetaan valokuva ja sit voidaan paiskata yläfemmat." -S.K.
villho kirjoitti:Joo, noinhan se kiristäminen meni.
Mulla jäänyt välyksen tarkastukset tekemättä ja kova keula. Nyt viime syksystä lähtien keula paljon parempi, prog jouset ja eri öljyt. Kiitos tiedoista, näistä on hyötyä.Å kirjoitti:Tuossapa se kiristysprosessi 05/2009 korjausmanuaalin mukaan. Uudempikin mulla jossain on, mutta ei tuo ole muistaakseni muuttunut. uudesta sukupolvesta (2013 ->) en tiedä.villho kirjoitti:Mulla meni tänä keväänä ohjauslaakeri (n. 35 tkm kohdilla), vaikka keulassa onkin Öhlinsin sisuskalut. Mulla se ongelma taisi tosin ollakin se, että laakeri jäi talven rasvailujen jäljiltä kiristämättä ensimmäisten lenkkien jälkeen uudelleen.
Initial torque, 25 Nm
Swing handlebars through 3 full arcs
Back off through angle of rotation, 60°
Final torque, 10 Nm
Ei taida Öhlins olla vielä päässyt samalle tasolle sihveröinnin kanssaEi nimittäin ole tarvinnut laakeriin ja edes sen säätöön koskea sen koommin, kun muokkasin tuon keulan, säätö on pysynyt asetuksessaan
Se vaan toi keula on niin smooooooooth
Eilen pikaisesti kattelin keulaa ja mietin miten purku tapahtuu laakerien vaihtoon liittyen. Onko tämä oikea järjestys ? etupyörä tuettuna ilmaan, ohjaustanko irti, ABS anturin johto ohjausputken läheltä liittimestä auki, etujarruletku liittimestä auki , ohjausputken läheltä, äänimerkin johtoliitin auki, yläkolmion putket kiinnitykset auki, ohjauslaakerin aukaisu, purku ?
Kokemuksia F800GS:stä
Etupää ylös ja tuetuksi kunnolla, etupään kaikki kilkkeet (jarrusatulat, lokari jne.) irti putkista, eturengas irti, ohjaustanko irti kannakkeistaan, putkien kiinnitykset auki ja putket lattialle. Tämän jälkeen pääsee ohjauslaakerin kimppuun. Älä missään nimessä irrota jarruletkuja, satulat voi jättää roikkumaan vaikkapa narunpätkän tai nippusiteiden varassa keulan runkorakenteista.
Yläkolmiosta löytyy kaksi pulttia, jotka pitää avata; varsinainen laakerin kiristyspultti päältä (BMW-tutin alta) ja oikealta sivulta sitten erillinen lukituspultti. Tämän jälkeen yläkolmio irtoaa ja alakolmio tippuu lattialle (ota koppi). Sitten on kyse vanhojen laakerikoolausten irtinaputtelusta ja uusien laittamisesta paikoilleen. Alakolmiosta sen koolauksen naputtelu on kettumaista hommaa. Lämpöä kannattaa antaa ulkopuolisille koolauksille ja vastaavasti sisäpuoliset koolaukset kannattaa laittaa pakkaseen ennen asennusta. Ja kun kaikki ovat varmasti paikallaan ja tarpeeksi syvällä (älä unohda alakolmion laakerin alta tiivistettä!), niin jotain hyvää vesivaseliinia tms. laakereille reilusti. Tämän jälkeen sitten vain kasaus ja kiristys em. ohjeiden mukaan.
Yläkolmiosta löytyy kaksi pulttia, jotka pitää avata; varsinainen laakerin kiristyspultti päältä (BMW-tutin alta) ja oikealta sivulta sitten erillinen lukituspultti. Tämän jälkeen yläkolmio irtoaa ja alakolmio tippuu lattialle (ota koppi). Sitten on kyse vanhojen laakerikoolausten irtinaputtelusta ja uusien laittamisesta paikoilleen. Alakolmiosta sen koolauksen naputtelu on kettumaista hommaa. Lämpöä kannattaa antaa ulkopuolisille koolauksille ja vastaavasti sisäpuoliset koolaukset kannattaa laittaa pakkaseen ennen asennusta. Ja kun kaikki ovat varmasti paikallaan ja tarpeeksi syvällä (älä unohda alakolmion laakerin alta tiivistettä!), niin jotain hyvää vesivaseliinia tms. laakereille reilusti. Tämän jälkeen sitten vain kasaus ja kiristys em. ohjeiden mukaan.
Alkupään 800:ssa on muistaakseni reijät alakolmiossa, joiden läpi on alalaakerin sisäkooli on helppo lyödä tuurnalla irti.
Happi
Happi
-------------------------------------------
https://www.youtube.com/user/Happi4965/videos
https://www.youtube.com/user/Happi4965/videos
Hyvin muistettu ja niin muuten on uudemmissakin. Minulla ei vain ollut keväällä tarpeeksi ohutta tuurnaa, jolla lyödä reiän läpi, joten sen vuoksi jouduin kiroilemaan.Happi kirjoitti:Alkupään 800:ssa on muistaakseni reijät alakolmiossa, joiden läpi on alalaakerin sisäkooli on helppo lyödä tuurnalla irti.
Happi
Minulla on kanssa tuossa kasisatagessussa Öhlinssin sisuskalut, edellinen omistaja asentanut. Tuon alustan säätämisestä ei mulla kyllä ole hajuakaan. Ehtisikö joku heittämään jotkut "napsut" millä pääsis alkuun. Nyt mä pistin kaikki säädöt suoraan vaan puoleenväliin.
Taas lähti mopo käsistä
- Kanttura
- Pyörä: Husky 701 Enduro & KTM 400 EXC
Jep, osin makuasioita, mulle tuo 15-piikkinen eturatas toimi maantielläkin. Ja totta, että ajotaito/-tekniikka vaikuttaa kytkimen kestoikään rymyajossa. Näin jälkeen päin (tosi kokeneenaÅ kirjoitti:Mulla oli jonkin aikaa yhtä piikkiä pienempi eturatas ja hermot paloit maantieajoihin. Kierrokset nousee kuitenkin semmoiset 400 rpm ylemmäs. Nakkasin rattaan laatikon pohjalle. Yhtään kytkintä en ole mönkimiseen polttanut vakiovälityksellä ja voi pojat että olen mönkinyt tolla vehkeellä. Kun asensin Reklusen paikalleen, se kaikkein herkinkin levy (oiko se nyt eka vai toka) oli vielä kaukana vaihtorajasta ja ylikuumumisen merkkejä ei näkynyt - ja kilsoja oli kuitenkin about 60 000 km. Eli on se hiukan kiinni kytkinkäden tatsistaja ehkä hiukan öljyistäkin. Niin, ja kytkinvaijerin säätöönkään ei ollut tarvinnut koskea ennen Reklusen laittoa.
Rider on the storm
Ex: BMW F 650 GS Dakar '06, BMW F 650 GS '08, BMW F 800 GS '12, Husky 701 Enduro '16... --> '18
Ex: BMW F 650 GS Dakar '06, BMW F 650 GS '08, BMW F 800 GS '12, Husky 701 Enduro '16... --> '18
Rekluse on kyllä aivan mainio hitaassa möyrinnässsä, mutta vaatii sitten sellaiset öljyt jotka on märkäkytkimelle tarkoitettu 
Delvacilla ym. mootttoriöjyillä se tuhoutuu helpohkosti
Muutenkin E8GS pyörässä kannattaa käyttää MA2 luokan öljyä
Delvacilla ym. mootttoriöjyillä se tuhoutuu helpohkosti
Muutenkin E8GS pyörässä kannattaa käyttää MA2 luokan öljyä
"Sataa saatana niin vitusti, koko ajan... menään vaan"
Olen ajanut Delvacit sisässä F800GSA:lla n. 35 tkm ja ainakaan vielä ei ole tarvinnut konetta rempata
Kerran yritin työntää Rekluselle synteettistä sisään, mutta ryhtyi luistamaan saman tien. Vaihdoin sitten takaisin Delvacciin, jolla toimii hyvin. Öljynvaihto vaan siinä jossain 6-7 tkm paikkeilla.
Rekluse itse asiassa itsekin suosittelee kytkimelleen mineraaliölppiä, kuten Shell Rotella (ja Mobil Delvac).
Rekluse itse asiassa itsekin suosittelee kytkimelleen mineraaliölppiä, kuten Shell Rotella (ja Mobil Delvac).
Just justvillho kirjoitti:Suosittelen tosiaan tarkistelemaan Reklusen kuluneisuutta tasaisin väliajoin. Mulla meni 1. gen Rekluse takuuseen, kun oli kulunut ihan loppuun, eikä varaosateflonit käyneet tuohon aikaisempaan versioon (oli tosin kulunut niin pahasti, että pelkällä teflonien vaihtamisella ei olisi enää selvinnyt).
Sent from my iPhone using Tapatalk
"Sataa saatana niin vitusti, koko ajan... menään vaan"
No sama vika ollut maailmalla muillakin ihan ilman Delvacciakin, kun pyörään asennettiin Reklusen kytkin, jossa oli cnc-koneen jäljiltä kaikki ne liukupintojen reunat todella terävät. Ne sitten kuluttivat vauhdilla teflonit loppuun ja sen jälkeen siellä oli alumiini terästä vasten. 2. gen Reklusessa teflon-pinnat ovat isommat, mutta silti niiden kuntoa kannattaa seurata.suke62 kirjoitti:Just justvillho kirjoitti:Suosittelen tosiaan tarkistelemaan Reklusen kuluneisuutta tasaisin väliajoin. Mulla meni 1. gen Rekluse takuuseen, kun oli kulunut ihan loppuun, eikä varaosateflonit käyneet tuohon aikaisempaan versioon (oli tosin kulunut niin pahasti, että pelkällä teflonien vaihtamisella ei olisi enää selvinnyt).
Sent from my iPhone using Tapatalk![]()
![]()
En edes viitsi alkaa vääntämään tämän enempää öljystä.
(Mod. info: kolme viestä tämän jälkeen poistettu asiaan kuulumattomina)