Mä olen kanssa herkkä uusille äänille ja tärinöille, varsinkin jos olen ollut kauemmin aikaa pyörän päällä. Monesti pyörä on tullut itsestään kuntoon äänien osalta kun on ollut ajamatta viikon päivät
KTM EXC 400
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
-
Koheltaja
- Pyörä: pyörätön
Re: KTM EXC 400
Kiitti, toi pitää kokeilla ekana. Jos ei auta niin ihmetellään sen jälkeen asiaa lisää.
Mä olen kanssa herkkä uusille äänille ja tärinöille, varsinkin jos olen ollut kauemmin aikaa pyörän päällä. Monesti pyörä on tullut itsestään kuntoon äänien osalta kun on ollut ajamatta viikon päivät
Kylätason kurapyöräilijä.
-
Koheltaja
Sitä on liikkeellä
Mä ajan kaikkia laitteita perstuntumalla ja äänellä joten kaikki normaalista poikkeava tulee herkästi esille. Jos on pitempää ajanut niin alkaa kuulla ja tuntea olemattomia.
Tällä kertaa valitettavasti ei ole kyse tästä ilmiöstä vaan jotain taitaa olla kirstun puolella vialla, pehmustus ei auttanut. Ääni ja ravistaminen ei ole mikään äkkiä-heti-nyt korjaukseen mutta koska noi häiritsee, ja aiemmin on ollut hiljainen niin jotain pitäisi tehdä. Mä luulen että syynä on ollut liian kireät ketjut, onko odotettavissa muuta kuin laakeri remppa vaihteiston puolelle?
Vai laitanko RVS:ät öljyjen sekaan ensihoidoksi?
Hirvee into ei ole alkaa tässä vaiheessa konetta avaamaan, 5 viikkoa tehokasta ajoaikaa pojan kanssa ennen kun sillä menee ranne leikkaukseen. Sen jälkeen voi laittaa mopon palasiksi kun ei ole ajokaveria 2.5 kuukauteen.
Mä ajan kaikkia laitteita perstuntumalla ja äänellä joten kaikki normaalista poikkeava tulee herkästi esille. Jos on pitempää ajanut niin alkaa kuulla ja tuntea olemattomia.
Tällä kertaa valitettavasti ei ole kyse tästä ilmiöstä vaan jotain taitaa olla kirstun puolella vialla, pehmustus ei auttanut. Ääni ja ravistaminen ei ole mikään äkkiä-heti-nyt korjaukseen mutta koska noi häiritsee, ja aiemmin on ollut hiljainen niin jotain pitäisi tehdä. Mä luulen että syynä on ollut liian kireät ketjut, onko odotettavissa muuta kuin laakeri remppa vaihteiston puolelle?
Vai laitanko RVS:ät öljyjen sekaan ensihoidoksi?
Hirvee into ei ole alkaa tässä vaiheessa konetta avaamaan, 5 viikkoa tehokasta ajoaikaa pojan kanssa ennen kun sillä menee ranne leikkaukseen. Sen jälkeen voi laittaa mopon palasiksi kun ei ole ajokaveria 2.5 kuukauteen.
Sorry epäuskoni edelleen, mutta tuskin ajoit mitä mega hyppyjä liian kireillä ketjuilla tms jotta olisi oikeasti saanut kovuutta tuo laatikko? Kestää kuiten kohtuudella ukoilla ihan kauheaakin kiusaamista liian kireillä kettingeillä yleensä.
Mitäpä jos kiristää ketjuja himppusen ja kokeilee sitten.
Joskus eräs noita oikeastikin tunteva ukkeli (toisin kuin minä) minua opasti kun oli tuo tilanne juurikin kyseessä ja koitin hänelle silloiseen merkkihuoltoon tyrkyttää (oli kyllä LC4/SXC) jotta oleppa rauhassa ja tarkkaile öljyä/magneettia. Niin kauan kun magneetissa on vain vähäinen määrä purua niin homma ok. Isot lastut olisi ollut merkki vauriosta. Saattaa toki olla väärä neuvo tuohon pyörään mutta itseä koittanut rauhoitella ja vakuutella että nuo ominaiskolinat ei ole niin vakavaia.
Mitäpä jos kiristää ketjuja himppusen ja kokeilee sitten.
Joskus eräs noita oikeastikin tunteva ukkeli (toisin kuin minä) minua opasti kun oli tuo tilanne juurikin kyseessä ja koitin hänelle silloiseen merkkihuoltoon tyrkyttää (oli kyllä LC4/SXC) jotta oleppa rauhassa ja tarkkaile öljyä/magneettia. Niin kauan kun magneetissa on vain vähäinen määrä purua niin homma ok. Isot lastut olisi ollut merkki vauriosta. Saattaa toki olla väärä neuvo tuohon pyörään mutta itseä koittanut rauhoitella ja vakuutella että nuo ominaiskolinat ei ole niin vakavaia.
antti
-
Koheltaja
En megahyppyjä mutta pitkää vetoa tietä pitkin 100 ja 120 nopeuksilla. Jos ketjut on vähänkään kierällä niin noissa vauhdeissa perä painuu sen verran että ketjut on kireimmillään, aikansa kun jauhaa isoilla kierroksilla niin joku paikka alkaa kulumaan.
Toivottavasti olet oikeassa, pitää seurata metallihilettä ja muuttuuko ääni miksikään kun tulee kilsoja lisää.
Toivottavasti olet oikeassa, pitää seurata metallihilettä ja muuttuuko ääni miksikään kun tulee kilsoja lisää.
-
Koheltaja
Vaihdoin öljyt, sihdeissä ja suodattimessa ei mitään hilettä ja magneetti lähes puhdas 10 ajetuilla öljyillä. Hyllyssä oli valmiina odottamassa VT2 ketjut, niille kaveriksi lähes uutta vastaavat rattaat. Ei rallata enään eikä jyristä normaalia enempää. Väleiksi tuli 14-52 jotka tuntui olevan 13-52 väleihin verrattuna tourinki välitykset, ei tarvii alle 90 tarjota kuutosta silmään. Ajellaan nyt noilla kunnes saa uuden 13 rattaan eteen.
VanhatVT2 oli 18 lenkin matkalta venynyt 2mm, toleranssien sisällä mutta näköjään liikaa kun uusilla ketjuilla hiljeni.
VanhatVT2 oli 18 lenkin matkalta venynyt 2mm, toleranssien sisällä mutta näköjään liikaa kun uusilla ketjuilla hiljeni.
-
Koheltaja
4000km niillä tuli ajettua. Olisi ajanut pitempään mutta välitysten vaihdossa ne tuli laitettua liian kireälle.ja siksi ne päääsi venähtämään.
- bisti
- Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021
Tuntuu vähän nuo vt2 olevan herkkiä venymiselle. Itsellä nyt ~15h ajetut orggisketjut ja täytyisi kirrata. Kaverilla sama juttu ja meidän höntsäenskailussa pitäisi ketjujen kestää lähemmäs 100h. Eipä kai tuo kiristäminen vielä sitä tarkoita että ne loppu olisi mutta kuitenkin jotain. Ja ketjut ei varmasti ole ollut liian kireällä, pikemminkin päinvastoin.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
KTM 350 EXC-F -21
Yamaha DT125R -92 (ex)
- CapoSakke
- Pyörä: ELUKKA 57, ISO ELUKKA 660 RR, CAPO
- Viesti:
Noilla menne >10 000km RK GB520EXWKoheltaja kirjoitti:4000km niillä tuli ajettua. Olisi ajanut pitempään mutta välitysten vaihdossa ne tuli laitettua liian kireälle.ja siksi ne päääsi venähtämään.
Eikä ole tarvinnut kun pari kertaa kiristellä, joka lienee sekin hienosäätöä.
Kun on tiukat ohjurit, niin voi ajaa löysällä setupilla
Viimeksi muokannut CapoSakke, To Huhti 23, 2015 3:07 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Don't ride faster than you guardian angel can fly!
Osta enduro niin et tarvitse katua!
...You know it's a bit windy when you get passed by your own dust...
JUTAKO
https://www.gsh457.com/ktm-adventure-rally-finland/
Osta enduro niin et tarvitse katua!
...You know it's a bit windy when you get passed by your own dust...
JUTAKO
https://www.gsh457.com/ktm-adventure-rally-finland/
-
Koheltaja
Täytyy pitää mielessä noi RK:t jos kiinni laitetut VT2:et antautuu yhtä pienillä kilsoilla. Nyt ne ei ainakaan oli liian kireällä. Pitää alkaa etsimään 640 takavannetta niin saa vaimennetun takanavan. Nyt kun tuli muutama sata kilsa ajettia 14-52 väleillä ja tottui niihin niin jätän noi välit toistaiseksi kiinni. Tuntuu että pyörä menee pintakaasulla matkavauhteja ja isolla ladulla 90-110 on mukava loikotteluvauhti, motari 120-130 onnistuu hyvin mutta 110 tuntuu olevan tärinättömin vauhti.
Bisti, uudet ketjut/rattaat hakee paikkansa ensimmäisten (kymmenien?) tuntien aikana ja yleensa ne saa kerran pari kiristää alku tunneilla. Sen jälkeen ei juurikaan säätöihin tarvii koskea.
Bisti, uudet ketjut/rattaat hakee paikkansa ensimmäisten (kymmenien?) tuntien aikana ja yleensa ne saa kerran pari kiristää alku tunneilla. Sen jälkeen ei juurikaan säätöihin tarvii koskea.
- bisti
- Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021
Joo, saattaapi olla juurikin tuosta kyse. Äsken kiristelin ne sopivaksi, tappeja sai ruuvata auki kokonaista puolen kierroksen verran ja taka-akseli liikkui taaksepäin ~0.7mm joten ei ne nyt ihan hirveästi olleet venyneet.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
Yamaha DT125R -92 (ex)
KTM 350 EXC-F -21
Yamaha DT125R -92 (ex)
Terve
Olen hieromassa kauppoja 2010 400€:stä jolla on ajettu vähän yli 250 tuntia. Kyseessä olisi minun ensimmäinen kurapyöräni ja tämän keskusteluketjun perusteella juuri tuo 400EXC voisi vastata tarpeitani kaikkein parhaiten. Lähinnä kiinnostaisi että milloin esim. kiertokankia pitää alkaa vaihtelemaan ja paljonko tuollainen "normaalissa" käytössä tunteja kestää? Kyseessä on valkokilpinen peli ja tarkoitus olisi ajella kevyttä enduroa ja päästellä menemään pitkin hiekkateitä.
Olen hieromassa kauppoja 2010 400€:stä jolla on ajettu vähän yli 250 tuntia. Kyseessä olisi minun ensimmäinen kurapyöräni ja tämän keskusteluketjun perusteella juuri tuo 400EXC voisi vastata tarpeitani kaikkein parhaiten. Lähinnä kiinnostaisi että milloin esim. kiertokankia pitää alkaa vaihtelemaan ja paljonko tuollainen "normaalissa" käytössä tunteja kestää? Kyseessä on valkokilpinen peli ja tarkoitus olisi ajella kevyttä enduroa ja päästellä menemään pitkin hiekkateitä.
-
Koheltaja
250h ajetun moottorin kestoa on vaikea lähteä ennustamaan jos ei tiedä tarkalleen minkälaisessa käytössä se on ollut, miten huollettu ja mitä öljyjä käytetty. Jos on ollut kovassa käytössä huolettomalla kuskilla niin koneen avaaminen voi tulla vastaan hyvinkin nopeasti. Kevyemmällä käytöllä ja hyvällä huollolla voi koneen avaaminen olla aiheellista 300-500h välimaastossa, riippuu myös omasta käytöstä ja kaasukäden asennosta.
Indikaattorina kannattaa pitää moottorin ääntä, öljyn kulutusta ja öljyn puhtautta. Niin kauan kun koneessa ei ole mitään häiritseviä ääniä eikä suurempia tärinöitä niin asiat on pääpiirteittäin kunnossa, 400 kone on kohtalaisen hiljainen ja värinärön. Öljynvaihdossa kannattaa seurata sihtejä ja suodatinta sekä magneettiproppua, jos niihin ilmaantuu metallia niin silloin joku laakeri on antautumassa. Magneettiin jää aina jonkin verran metallipölyä ja mahdollisesti jotain pieniä metallikappaleita, niistä ei kannata olla huolissaan.
Öljyn kulutusta kannattaa myös seurata, jos alkaa syömään öljyä niin männänrenkaat on ainakin vaihtokunnossa, samalla avauksella kannattaa tarkistaa männän kunto, venttiiliohjurien kumit. Molemmat on niitä paikkoja joihin on tullut osapäivityksiä ja joissain on ollut ongelmia näiden kanssa. Kun pytty on irti niin samalla näkee männän kunnon ja pääsee tunnustelemaan kiertarin ja mahdollisesti kampuran laakereiden kuntoja.
XC4 moottori on tarkka öljyistä joten kannattaa välttää öljyjä jotka alkaa vaahtoutumaan, silloin öljynpaineella toimiva nokkaketjun kiristin ei toimi kunnolla ja ketju alkaa pitää ääntä, pahimmassa tapauksessa voi ketju päästä hyppäämään ja jako sekoaa. Myös liika öljy moottorissa aiheuttaa vaahtoamista ja ketjunkiristimen vajaan toiminnan. Mä kokeilin omassa useampia eri öljyjä ja lopolta päädyin TB Superbike 15W50 öljyyn, toimi kaikista parhaiten kokeilluista öljyistä ja on kohtuullisen hintainen Tokmannilla 35€/4L.
Öljypumpun rattaiden kanssa oli alkuun ongelmia ja jossain vaiheessa rattaat päivittyi vahvempiin/paksumpiin. Ne ei paljoa maksa ja on kohtalaisen helppo vaihtaa, halpa henkivakuutus moottorille. Rattaiden rikkoontuminen taitaa olla yleisin syy konerikkoihin. Samalla kannattaa vaihtaa vesipumpun tiivisteet.
Indikaattorina kannattaa pitää moottorin ääntä, öljyn kulutusta ja öljyn puhtautta. Niin kauan kun koneessa ei ole mitään häiritseviä ääniä eikä suurempia tärinöitä niin asiat on pääpiirteittäin kunnossa, 400 kone on kohtalaisen hiljainen ja värinärön. Öljynvaihdossa kannattaa seurata sihtejä ja suodatinta sekä magneettiproppua, jos niihin ilmaantuu metallia niin silloin joku laakeri on antautumassa. Magneettiin jää aina jonkin verran metallipölyä ja mahdollisesti jotain pieniä metallikappaleita, niistä ei kannata olla huolissaan.
Öljyn kulutusta kannattaa myös seurata, jos alkaa syömään öljyä niin männänrenkaat on ainakin vaihtokunnossa, samalla avauksella kannattaa tarkistaa männän kunto, venttiiliohjurien kumit. Molemmat on niitä paikkoja joihin on tullut osapäivityksiä ja joissain on ollut ongelmia näiden kanssa. Kun pytty on irti niin samalla näkee männän kunnon ja pääsee tunnustelemaan kiertarin ja mahdollisesti kampuran laakereiden kuntoja.
XC4 moottori on tarkka öljyistä joten kannattaa välttää öljyjä jotka alkaa vaahtoutumaan, silloin öljynpaineella toimiva nokkaketjun kiristin ei toimi kunnolla ja ketju alkaa pitää ääntä, pahimmassa tapauksessa voi ketju päästä hyppäämään ja jako sekoaa. Myös liika öljy moottorissa aiheuttaa vaahtoamista ja ketjunkiristimen vajaan toiminnan. Mä kokeilin omassa useampia eri öljyjä ja lopolta päädyin TB Superbike 15W50 öljyyn, toimi kaikista parhaiten kokeilluista öljyistä ja on kohtuullisen hintainen Tokmannilla 35€/4L.
Öljypumpun rattaiden kanssa oli alkuun ongelmia ja jossain vaiheessa rattaat päivittyi vahvempiin/paksumpiin. Ne ei paljoa maksa ja on kohtalaisen helppo vaihtaa, halpa henkivakuutus moottorille. Rattaiden rikkoontuminen taitaa olla yleisin syy konerikkoihin. Samalla kannattaa vaihtaa vesipumpun tiivisteet.
Muuten samaa mieltä kuin hra koheltaja, mutta jos on siirtymässä esim katupyörästä joka vielä voi olla japsi niin kunnossa oleva uusikin kotari kuulostaa jotta siinä on vikaa eli edes 400 ei käy kyllä hiljaisesti tai siististi tai ainakaan minun kohdalle ei ole sattunut. Mainitsen vain jotta hyvä yksilö ei jää ostamatta kun pelästyy sitä äänimaailmaa
Yleensä 250h ei ole vielä kauheasti mutta kyllä remonttivälin puoliväli ollaan selvästi ylitetty joka tapauksessa.
Hieno pyörä noin mallina!
Yleensä 250h ei ole vielä kauheasti mutta kyllä remonttivälin puoliväli ollaan selvästi ylitetty joka tapauksessa.
Hieno pyörä noin mallina!
antti