KTM EXC 400

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Koheltaja
Pyörä: pyörätön

Re: KTM EXC 400

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Näyttää sama kanisteri olevan tälläkin foorumilla myynnissä, toi on ilmeisesti sama mikä on Acerbis 24L tankki. Nyt alkaa olla sen verran vaihtoehtoja tarjolla että pitää tosissaan laskea päiväraharoposet ja katsoa riittääkö rahkeet muokata enska adentureksi myös ulkonäön osalta, moottoriahan on jo päivitetty enemmän tieajoon sopivammaksi. Eihän se rakentelu kuitenkaan jää pelkkään tankkiin ja maskiin, pitää saada tarraa, uutta valoa keulalle, navigointi hilpettä, Seat Conseptsin penkki, alaloksua ja... ja...

Se mitä käsitin Dottorin sähköpostista niin sama maski käy molemmille, 13l ja 24l tankille joten jos hankkii molemmat purkit niin sitten on mitä vaihtaa mielihalujen mukaan 8)
Kylätason kurapyöräilijä.
meikä
Pyörä: 610 "crate" exc

Viesti Kirjoittaja meikä »

Käytännössä aika harvoin on tarvetta isommalle kuin tuo 13L. Harvoin pääsee ajamaan niin kovaa ettei riittäisi kun tankkaa päivän puolivälissä. Jos tankillisella ajaa 250km hiekkatietä niin sen luulisi riittävän, varsinkin jos on useammalla pyörällä liikenteessä niin ei jää yksin pulaan vaikka aine loppuisikin vähän ennen tankkipaikkaa. Jos oikeasti pidemmälle lähtee niin vanhat konstit toimii edelleen, eli varakanisteria tarakalle. Ne voi sitten hukata tankkiin ensimmäisen siirtymän jälkeen.
Pyörä: KTM SE, Husse fe 501

Viesti Kirjoittaja KarMa »

Linkin takana yksi vaihtoehto Rally maskiksi.

http://www.highwaydirtbikes.com/HDB_Sho ... 6c22vs5182
Koheltaja

Hyvä pointti meikältä, 13L ei toisi lisäpainoa eikä möhköyttä niin paljoa kun isompi purkki.

HBD:tä sekä Lynxiä olen kanssa katsellut ja ne sallisi omalla tavalla enemmän vaihtoehtoja pyörän muokkaamiselle, mm. tankin vaihdolla tarpeiden mukaan. Myös pyörän huollettavuus on HBD:llä ja Lynxillä parempi kun ei tarvii keulakatteita purkaa pois edestä kun irroittaa tankin.

Lisää pohdittavaa pimenevien iltojen iloksi :)
kimmokekki
Pyörä: KTM 530 exc-R

Viesti Kirjoittaja kimmokekki »

Kuinkas tää 450 rallyn etukate ?
Onko tää sinne päinkään ??
ImageUploadedByTapatalk1413034061.235473.jpg
aina tavoitettavissa ?
0440800172
kimmokecki@gmail.com
Koheltaja

Aika paljon joutuu sovittamaan ja mahdollisesti kuiduttamaan jos ton katteen aikoo laittaa kiinni, toi olisi komeimman näköinen jos sen saisi järkevästi istumaan tankkiin. Jotkut on sovittaneet saman firman 950SE rallikatetta EXC:hen mutta mun silmään se ei oikein osu, jää joten roikkumaan keulan päälle, saisi tulla ylemmäksi niin olisi ryhdikkäämmän näköinen ja navit tulisi korkeammalle näkökenttään.

Kuva

Helpoin taitaa olla Dottorin kate, vaikka mielelläni laittaisin katteen mihin saisi tuplavalot. Pitäisi kysyä Dottorilta saako katetta sokeana niin voisi väkästellä tollaset valot kun sellaiset olisi tyrkyllä sopivasti.

Kuva

EDIT: Onko tietoa kenen valmistamat katteet näissä pyörissä on?

Kuva
MarkkuHoo
Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MarkkuHoo »

Mun silmiin tuo Dottorin katteiden kiinnitysraudat/alulirpakkeet näyttää todella alimittaisilta, vähän semmoinen maku että tuolla sais katteet nätiksi kuvissa, mutta maastossa kesto epäilyttää.
”Huonoilla teillä, hyvässä seurassa.” kuraukot.fi
Koheltaja

Jos Dottoriin päädyn niin juuri tuosta syystä jätän 220€ maksavan telkkariantennia muistuttavan katteenkiinnityksen tilaamatta. Vähän vastaava on suunitteilla, kiinnitys emäputkeen samalla tavalla mutta siihen ne yhtäläisyydet sitten loppuukin. Materiaaliksi tulee melko varmaan teräs/alumiini, painoa vähän enemmän mutta taatusti tukevampi rakenne. Katerungon perus suunnitelma on jo tehty, lopullinen toteutus selviää kun saa rojut käteen ja pääsee niitä sovittamaan.

Kuva

Kun nukkuu tunnilla niin jää luokalleen, aamulla meinasin ottaa yhteyttä 13l tankin myyjään mutta tankki oli jo myyty. 24l tankki näyttää vielä olevan myynnissä joten se menee uudelleen harkintaan. Ei se nyt ihan mahdoton möhkö olisi isollakaan tankilla.

Kuva
ATC
Pyörä: HP2E

Viesti Kirjoittaja ATC »

Ison kanssa aina pärjää, HP:ssa on 13l tankki jolla parhaimmillaan ajaa sen 260km. Wanha tuskaili HP:n tankin kanssa KTM Adventure Rallyssa, kun speksien mukaan tiesin selviäväni, mutta käytännössä selvisin vain kun köröttelin ne pisimmät fuelranget kuin mummot. Laskuissa kannattaa käyttää kertoimena sitä maksimikulutusta eikä minimiä niin pysyy ajamisessa hauskuuskerroin kohillaan. Lapissa pitää selvitä pitkät huikoset ja paikallisajossa ei tankkia ole pakko laittaa täyteen joten täältä kokemusten perusteella ääni isommalle jos advea ollaan rakentamassa.
Weteraani kurapyöräilijä
Koheltaja

Mulla on säädöt muutenkin vissiin rikkaan puoleisia kun alle 5l en ole kertaakaan päässyt joten 13l tankilla 250km joutuu ajamaan aika säästeliäästi, tyypillinen lukema on 6l/100km normaali ajossa. Katsotaan nyt mihin päädytään, vaihtoehtona on edelleen 13l tankki ja irroitettava Acerbis 5l takatankki joka tulee vasemman katteen alle. En kuitenkaan ole pois sulkenut 24l tankkia, sen kanssa ei tarvisi miettiä lisätankkeja, ja sitä onko se lisätankki himassa vai mökillä kun se pitäisi laittaa kiinni... 8)
Jani_rr
Pyörä: 701

Viesti Kirjoittaja Jani_rr »

Moe,

Vähän pöljä kysymys, kun mulla on käyttöohjekirja naaman edessä, mut ei oikein aukee mitä meinaa iskareiden säädöt. Eli esijännitys, mukavuus, sporttinen, yms..

Ruuvataanko siis eka myötäpäivään loppuun asti, josta sitten aletaan hakemaan asetuksia vastapäivään pyörittelemällä. Haluisin siis tuon mun kotarin esijännitykset, yms mukavuus alueelle. Eli pienet montut, yms ei "hakkaa" käsille vaan pyyhkis nätistä vaan yli. Iskarit on kunnossa, ja ensikeväänä olisi tarkoitus käyttää jollain pajalla ne huollossa, ja shimmauksessa jos ei nyt löydy sopivia asetuksia.

Ajeluhan mulla tällä hetkellä hiekkatiet 80%, kevyet mettätiet, ja pakolliset asvaltti siirtymät. En siis tarvii spooriin asetuksia vaan mukavaan gruisailuun. :) mä löydän kyllä jokaisen nippelin mitä säätää, mut mulle ei oikein aukee mikä olisi siis se mukavin kombromissi. Painoa kuskilla, n 100kg, ja pyörän vuosimalli 2009. Voisiko joku vääntää rautalangasta miten saan asetukset "pehmeimmällä" joka nuolee pikkusia töyssyjä nätisti... Testasin kaverin hussea, ja se otti paljon mukavammin töyssyt vastaan. oma pyöräni oli kuin uuden karhee 690 enduro r siihen verrattuna :) ja kaverin pyörä on saman ikäinen kun mun.

Jousi voi olla vähän pienemmälle miehelle tarkoitettu, mut jos joku viittis vähän osviittaa laitella, niin alan sitten hakemaan säätöjä enemmän itselleni sopivaksi.

Mukavuus on siis 24 naksahdusta vastapäivään, mut tarkoittaako mukavuus mitä "timmiä" alustaa, vai sitä töyssyjen "nuolemista" :D .? ja kiristänkö ensin "tiukalle" josta lähen tulemaan takaisin päin.

ps. Kävin ruuvaamassa ne nyt mukavuus alueelle, mut en enään tänään lähe kyllä testailemaan, joten jos joku viittis kertoa että olenko pahasti hakoteillä, niin kiitän. :) Eli säädin stongan ruuvit, ja takaiskarin pikkuruuvin + sen ympärillä olevan mutterin metodilla, ensin kaikki myötäpäivään, ja sitten ohjekirjan mukaan takaisin päin että on mukavuus asteella.
--------------------------------------------------------------
KTM 1090 Adventure R 17
AnttiL
Pyörä: exc

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Lähtökohta koko hommalle on kuitenkin ensin oikean jäykkyset jouset, sitten esijännitystä säätämällä painumat kohdilleen, sekä ilman kuskia että kuskin kanssa.
Varsinkin takavaimennin on toivottoman toimimaton linkuttomassa kotarin pds systeemissä jos painuma kuljettajan kanssa on liian iso eli jousi liian löysä. Takaiskarista tulee helposti kivikova ison kuskin alla vaikka kevyellä toimii johtuen siitä jotta iskarin liikematkan eri kohdissa on erillainen vaimennus, siis liian kasassa oleva iskari rupeaa voimakkaan progressiiviseksi ja ei toimi. Näin ainakin minulla ollut mutta toki olen vielä isompi ukkeli.
antti
Jani_rr

Vakiojousi todnäköisesti paikoillaan. Mut ei se pohjaile yms, mut ymmärsin kyllä pointtisi. Mua nyt lähinnä kiinnostaa mitä noi eiasennot tarkoittaa :) ja keväällä viimeistään oikean kokoista jousta alle. Ku emmä tiiä jos sitä vaikka laihtuis tässä talven aikana ;)
KTM 1090 Adventure R 17
Koheltaja

Painoa meillä on ajokamojen kanssa aika saman verran joten suosiolla kaikki säädöt comfortille niin pitäisi toimia pehmeästi.

Ensimmäisenä laitat takajousen esijännityksen kohdalleen niin että free sag ja racing sag on suositelluissa lukemissa. Sun painolla pitäisi olla 76/250 takajousi että perä toimii kunnolla, jos ei ole niin sitten sillä jousella mikä siellä on, säädä race sag 105 milliin ja unohda free sag kunnes saat alle oikean jousen.

Etujousena sulla taitaa olla 4.6 jos on vakio, sen kanssa pärjää mutta 4.8 toimii mun mielestä paremmin sekalaisessa ajossa vaikka 4.6 antaa enemmän herkkyyttä. Etujousien säädöt comfotin mukaan, ei yhtään jäykemmälle.

Iskareiden säädöt comfortille. Säädöt tehdään niin että ensin kierretään ruuvit kiinni ja sieltä naksutellaan auki päin ohjekirjan ilmoittama määrä. Alkuun tuli pidettyä säätöjä vähän kovemmalla, nyt taitaa olla jotkut vaimennukset muutaman naksun comfortia löysemmällä.

Rengaspaineet on oleellinen tekijä pintaherkkyyteen, jos mulla on katupaineet (2.0-2.5) niin johan räpsii joka montusta ja kivestä. Kun pitää paineet siellä 1.5-1.7 tuntumassa niin pienet nypyt ei juurikaan tunnu missään, enskapaineilla ei sitäkään vähää.

Noilla setupeilla mä ajan kaikki ajot ja on ihan hyvä kompromissi moneen paikkaan.
Jani_rr

Ok. Tänks. Emmä sit ihan pihalla ollut tosta hommasta. Huomenna vähän testailee kun nyt ne on comfort säädöissä. Oli nimittäin aika tiukalla säädöt ennen kuin kävin ne läpi äsken.. eli varmaan urheilusuudesta vähän piukemmalla vielä..

Renkaissa paineet noin 1,5 takana ja edessä about 1,2.

Jani
KTM 1090 Adventure R 17
Vastaa Viestiin