XR 650 L ja R

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

JPR
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Elo 24, 2018 10:31 pm
Pyörä: XR650R
Paikkakunta: Tornio

Re: XR 650 L ja R

Viesti Kirjoittaja JPR »

Omassa pärpättimessä on 14/41 välitykset supermotovanteilla ja noin 120km pääsee sekalaisessa ajossa ennen varatankille vaihtamista, kulutus noin 5-6 litraa sataselle.

Vallitsevaan öljykeskusteluun lisäyksenä omana ihmettelyn aiheena yllättävänkin tiheä öljynvaihtoväli, en oo vielä tuhatta kilometriä samoilla öljyillä päässy.. Käytänkö mie tätä vehjettä jotenki väärin vai täytyykö kokeilla jotain muuta ?

Mittariston teline valmis ja maalattu, 3d tulostetun merkkivalopaneelin viimeistely uhkaa jäädä tekemättä ja ärsyttää suunnattomasti tuo vilkun symboli kun ei ole molemminsuuntaisella nuolella. :mrgreen:

Kuva
Japetzkin
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Loka 21, 2014 10:27 pm
Pyörä: XR650R, CBR1100XX
Paikkakunta: Tampere

Re: XR 650 L ja R

Viesti Kirjoittaja Japetzkin »

pmw kirjoitti:Katoin tossa mustastalahdesta kotio noita lämpötiloja.

Optimaalinen lämpö mitä oon todennu nesteelle on n. 85 C.
Tällön mun öljylämpömittari näytti 150F. Pyöri siinä 125-150F välissä aika paljo. Eli siellä 51-65C välissä.

Ilman flektejä tosiaan nesteen lämmöt nousee äkkiä sinne 100C paikkeille.

ps. piti aika kovaa ääntä kun lähdit siitä sinne ylämäkeen :mrgreen:
Hyvä tietää, eli keskustassa rällääminen vakio syyläreillä ja yhden flektin kanssa ei pitäisi saada pyörää keittämään. Onhan vakio syylärin korkilla jäähdytysjärjestelmän kiehumispiste n. 130 astetta. Eikö 10w-40 öljytkin säilytä riittävät voiteluominaisuudet reiluun 100 asteeseen asti? Pyörä perse tuntumalta tunnutti käyvän erittäin kuumana, mutta totuus taitanee olla toisenlainen. Vertailun kohteena juuri ostamani CBR 1100 XX kävi keskustassa korkeimmillaan 110 asteessa, joka googletettuna on pyörälle tyypillistä.

Ääniin sen verran kommenttia, että eikös se korvannut puuttuvan tehon? :lol: Nyt siis kävi siten, että pyörä lähti säilöön/ remonttiin toiselle puolelle Suomea, kun puristukset/tehot näyttivät olevan kateissa ja öljynsyönti kiihtyi kiihtymistään: lopuksi jopa pölläytteli joka kerta, kun aukaisi urkua. Tarkoituksena on siis avata moottori pistää kuntoon ja jättää odottamaan omia harrastetiloja.

Näin etukäteen ajattelin tilata moottoriin tiivistesarjan ja venttiilivarsien kumet. Uusia mäntiä löytyykin hyllystä kaksi kappaletta: HRC mäntä ja JE-pistonsin vakio puristussuhteella oleva. Voikohan HRC:n männän laittaa koneeseen ilman muita kitin osia? Olisikohan jotain muuta, mitä moottoriin kannattaa vaihtaa, kun se on pöydällä osissa? Hommahan menisi niin kuin strömsössä, jos olisi jo kaikki osat valmiina, kun konetta avaisi, eikä mitään yllätyksiä tulisi. Saa nähdä...

Mielenkiintoinen yksilö, mittarissa vasta 30tkm ja moottoriin oltiin kajottu jo aikaisemminkin edellisten omistajien toimesta ja vaihdettu ainakin uusi nokka-akseli. :roll:
Jur1
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2017 6:55 pm
Pyörä: XR650R
Paikkakunta: Kotka

Re: XR 650 L ja R

Viesti Kirjoittaja Jur1 »

Ehdottomasti vaihtaisin kiertokangen ja sen laakerin jos moottori on auki. Ja kampiakselin isot laakerit.
XR650R 2001
hoplaa
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Touko 18, 2009 9:02 pm
Pyörä: Xr
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: XR 650 L ja R

Viesti Kirjoittaja hoplaa »

Mopo ois remontissa pikku kolauksen jälkeen.
Olisiko kellään tietoa?
Mistä kannattaisi ottaa virtaa usb laturille?
Onko keulaöljyllä väliä laittaako 5w vai 7w?
Japetzkin
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Loka 21, 2014 10:27 pm
Pyörä: XR650R, CBR1100XX
Paikkakunta: Tampere

Re: XR 650 L ja R

Viesti Kirjoittaja Japetzkin »

No niin, moottori tuli "remontoitua". Koska sylinteri ja kansi mahtui tulemaan pois pyörästä ilman koko moottorin irrottamista, päätin jättää moottorin paikoilleen eli kampiakseli laakereineen jäi vaihtamatta. Kammen väljyydet kuitenkin vaikutti olevan korjauskirjan speksien mukaiset kuten kaikki muutkin irrottamani moottorin osat, joille kirjassa annetaan speksi. Selvää vikaa en löytänyt miksi moottori poltti öljyä. Sylinterinkin pinta oli kuin uusi eikä venttiilivarren kumit olleet kovettuneet eikä niissä ollut halkeamia.

Vaihdoin moottoriin kuitenkin uuden männän renkaineen (kun sellainen sattui löytymään hyllystä) ja uudet venttiilivarrenkumit yhdessä muiden tiivisteiden kanssa. Samalla putsasin molemmat öljysihdit, joista kytkimen alla olevasta löytyi muutama suhteellisen iso metallin palanen... Putsasin myös kannen myrkyillä ja liippasin venttiilit. Seeteistä ja venttiilin tiivistepinnoilla oli aika paljon hakkaumia, mitkä johtui varmaan öljyn palamisesta?

Vielä en kerennyt testilenkille. Toivottavasti ei tulisi lunta ja kelit pysyisivät plussan puolella täällä pohjoisessakin, jotta pääsisi koittamaan, että loppuiko öljyn syönti. Sen jälkeen jääkin pyörä säilöön tänne ja odottamaan omia harrastetiloja etelästä päin. Seuraavalla kaudella liikutaankin sitten melkein huoltovapaalla blackbirdillä. Jään seuraan kuitenkin foorumia ja tarkoitus olisi mahdollisesti vähän pulttailla osia pyörään keretessäni, kuten digimittaristoa jne.
Avatar
JUHHisi
Viestit: 990
Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
Paikkakunta: Häme

Re: XR 650 L ja R

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

Minkäslaisia tulppia teidän 650r:stä löytyy?
Säätelin tuossa venttiilit, tai oikeastaan totesin että eivät tarvitse säätöä, ja samalla kurkkasin miltä tulppa näyttää:
Kuva

Honda jonkinverta poksuttaa putkessa kun moottorijarrulla hidastaa.
Tasainen, n. 50km/h nopeus 5.vaihteella on aika nykivää, välillä vetää ja välillä veto pätkii :roll: helpottaa kun laittaa 4. ja kierrokset nousee/kaasua enemmän auki.
Pääsuutin 170, tyhjäkäyntisuutin 68, ja neula niin ylhäällä kun saa. pilottiruuvi 1,75 kierrosta auki.
Liitteet
IMG-20210614-WA0000.jpg
Avatar
talkku
Viestit: 1080
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 7:29 pm
Pyörä: T7 , XT500-79
Paikkakunta: Coccola

Re: XR 650 L ja R

Viesti Kirjoittaja talkku »

Katselin vanhoja dyno lappuja vuodelta 2003 niin oli akran täysputkisto, k/n suodatin,165 pääsuutin ,neula keskellä, 68.
Myöhemmin vaihdoin 68 malliin 68S https://www.xrsonly.com/oem-honda-pilot ... 650r-00-07 ja pääsuutin 175.
Avatar
JUHHisi
Viestit: 990
Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
Paikkakunta: Häme

Re: XR 650 L ja R

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

Juu elikkäs abaut kohillaan pitäis olla mullakin..
Joku tehoputki ja perässä gsxr1000cc vaimennin.
Imupuolelta snorkkelit poistettu, mutta sivumuovia ei oo puhkottu.
En tiiä täytyiskö kokeilla vielä jotain 175 pääsuutinta.

Semmonen ominaisuus tossa on että kierrokset jää herkästi vähän korkealle (2000rpm) kun pysähtyy liikennevaloihin, mutta pieni töräytys kaasua, niin tyhjäkäynti tasottuu normaaliin ~1000rpm.
Ihankuin luistin ei aina menisi kiinni asti :?: :roll:
Imuvuotoihin en oikein usko. on niin lyhyt se imukaula..?
Avatar
pmw
Viestit: 626
Liittynyt: Pe Kesä 01, 2012 9:20 pm
Pyörä: XR650R, EXC300 TPI
Paikkakunta: Tampere

Re: XR 650 L ja R

Viesti Kirjoittaja pmw »

Vaihtelin tulpan kun neulaventtiilit prakas ym ja valutti bensoja miten sattuu. Sen korjauksen jälkeen on pysyny kyllä hyvänä. Ekalla tulpalla ajoin 20000 km.

Mää oon pitäny tyhjäkäyntinä 1600-1800RPM, osottautunu reklusen kanssa ihan kivaksi ja käy vähän ryhdikkäämmin.

Tosta imukaulasta, se on aika usein näissä kans vanha ja helposti voi tulla jotain mikrohalkeempia jotka saa kierroksia seilaan. Mut eihän sen kai pitäs jättää kierroksia ylös tasasesti? Kuulostaa enemmän kaasari/vaijerisäädöltä?

Tuohon liittyen, juuri kaivelin varastosta alkuperäisosan ja pitäisi lyödä paikalleen: Kuva
Nykyisiä: Honda XR650R, KTM EXC300 TPI, Suzuki Bandit 1200 Turbo, Honda CB500S, Yamaha FZ-6, Kymco Super8, Thumpstar 125
Menneitä: Suzuki Vstrom 1000, Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian
Jur1
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2017 6:55 pm
Pyörä: XR650R
Paikkakunta: Kotka

Re: XR 650 L ja R

Viesti Kirjoittaja Jur1 »

Kannattaa vaihtaa se kannessa imukanavassa olevan pienen ruuvin kuparitiiviste myös jossei oo ikinä vaihdettu. Mulla falskas vähän sieltä välistä.
XR650R 2001
Avatar
pmw
Viestit: 626
Liittynyt: Pe Kesä 01, 2012 9:20 pm
Pyörä: XR650R, EXC300 TPI
Paikkakunta: Tampere

Re: XR 650 L ja R

Viesti Kirjoittaja pmw »

XR ajaa hetken katupyörän virkaa kun Italialaiset ei saa katupyörään kaasarin osia toimitettua.
Hommasin tommoset supermotovanteet kumeineen Puolasta. Sopi suoraan vakioakseleille, jarrulevyille ja rattaille yms. Eli ei tarttenu säätää mitään.

Täytyykin tilailla endurovanteisiin toinen takaratas ja jarrulevyt, niin helpompi vaihdella päikseen. Vaikkei nuo tuonne nyt ihan helpolla mene, yllättävän ahtaat paikat.

Kuva
Kuva
Nykyisiä: Honda XR650R, KTM EXC300 TPI, Suzuki Bandit 1200 Turbo, Honda CB500S, Yamaha FZ-6, Kymco Super8, Thumpstar 125
Menneitä: Suzuki Vstrom 1000, Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian
Jur1
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2017 6:55 pm
Pyörä: XR650R
Paikkakunta: Kotka

Re: XR 650 L ja R

Viesti Kirjoittaja Jur1 »

Mistä sai suoraan sopivat vanteet?

Mulla on warp9 ja nekin on CRF:n vanteet eli pitää käyttää adapteri spacereita ja CRF levyjä/laakereita jne. Takaratas on sentään sama molemmissa CRF/XR.
XR650R 2001
Avatar
pmw
Viestit: 626
Liittynyt: Pe Kesä 01, 2012 9:20 pm
Pyörä: XR650R, EXC300 TPI
Paikkakunta: Tampere

Re: XR 650 L ja R

Viesti Kirjoittaja pmw »

Käytettynä ostin Puolasta joltain hepulta. Se taas oli ostanu nuo joltain paikalliselta Honda-liikkeeltä, joka oli vartavasten tehny XR:lle vanteita. En tiedä sen isompaa stooria.

Äsken heitin 200 km lenkin ja hyvät kyllä ovat. Ainoo vaan että välitykset on nyt pirun lyhyet.

Ja tosiaan Facebookista löysin. Siellä on XR-sivuja joissa on paljon Eurooppalaisiakin heppuja, kannattaa sieltä aina välillä kysellä osia jos tarttee.
Nykyisiä: Honda XR650R, KTM EXC300 TPI, Suzuki Bandit 1200 Turbo, Honda CB500S, Yamaha FZ-6, Kymco Super8, Thumpstar 125
Menneitä: Suzuki Vstrom 1000, Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian
Avatar
pmw
Viestit: 626
Liittynyt: Pe Kesä 01, 2012 9:20 pm
Pyörä: XR650R, EXC300 TPI
Paikkakunta: Tampere

Re: XR 650 L ja R

Viesti Kirjoittaja pmw »

Nyt kun on kaikki katumopot ehjiä, päätyy supermoto-vanteet renkaineen kiertoon. Täytyy sanoa että ei ole supermotoilu mun juttuni.

Eli jos joku haluaa ihan viimesenpäälle hyvät supermotovanteet renkaineen, täältä löytyy. Täysin suorat - ei voblaa, pinnat erittäin hyvässä kondiksessa, käy suoraan XR:n vakioakseleille, XR:n jarrulevyt sekä rattaat käy suoraan. Eli ei tartte mitään säätöä tehdä. Bolt-on -vanteet.

Tällä hetkellä asennettuina Pirellin renkaat, parhaat päivänsä nähny, mutta kyllä noilla ihan hyvin ajeli mitä viime kesänä tykyttelin menemään.

Löytyy Tampereelta, kuljetus mahdollista myös Tampere-Helsinki- sekä Tampere-Kajaani -akseleilla.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Hinnasta voidaan puhua sitten kun joku kiinnostuu ja pistelee viestiä. 8)
Nykyisiä: Honda XR650R, KTM EXC300 TPI, Suzuki Bandit 1200 Turbo, Honda CB500S, Yamaha FZ-6, Kymco Super8, Thumpstar 125
Menneitä: Suzuki Vstrom 1000, Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian
SIG
Viestit: 1
Liittynyt: Pe Kesä 24, 2022 10:50 pm
Pyörä: BMW GTL 1600

Re: XR 650 L ja R

Viesti Kirjoittaja SIG »

Moi.
Uusi xr 650r kuski ilmottautuu (tai onhan mulla ollut jo vuoden tuo raato mitä ei saa kilpiin tyyppikilven puuttumisen vuoksi) ja kohta saapuukin sitten kilvellinen malli saksanmaalta joten haluaisikin tietää mistä kööri hommailee osia ko. ajokkiin? Kysyin samalla Hondan marmoritiskiltä kun rouvan ajokkia haettiin että mitä maksaisi jarrulevy XR:n? 219€ kuului olevan kun siihen ei tarvikkeena saa!! Mit vit? Ebay kyllä tarjoaa monenkin sorttista mutta nykyään kun tullit tulee myös rahtiin niin kirpasee jo köyhää. Monenlaista kulutusosaa kuitenkin tarvis niin olisin vinkeistä varsin tyytyväinen. Onko tuosta cms:stä kellään hyviä kokemuksia?
Vastaa Viestiin