Ilmoittauduin yleisöksipekkas kirjoitti:Mielenkiinnolla seuraillaan isolohko projektia ja kokemuksia odotellen.
Dyno vedot tarjoan mikäli kiinnostaa ja kainuussa liikut.
Minulla dynon tietokoneella vakio käppyrä muistissa,keväällä käyn vetää putki modin jälkeen.
Näitä saa päällekkäin tulosteltua niin helppo verrata.
Yamaha XT660Z Tenere 2008
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008
pekkas kirjoitti: Dyno vedot tarjoan mikäli kiinnostaa ja kainuussa liikut.
Kiitos tarjouksesta. Kyllähän penkityksen hinnalla jo kainuussa pyörähtää. Pitänee kovempaa puristusta kompata vielä nokan vaihdolla, joten säätöjä pitää ehkä ajella ensin seosmittarin kanssa ja loppusilaus penkissä. Palataan asiaan myöhemmin.
Savut otettu tenerestä, käy ja kuulostaa normaalilta. Laitoin tuohon nyt OTR:n viri nokan. Se on ollu mulla jo pitkään ja kokeilin sitä vakiomoottorissa muutama vuosi sitten, mutta en ollut tyytyväinen luonteeseen joten vakio vaihtui takaisin. Mitään tietoja tuosta nokasta ei otr antanut, mutta siihen on nostoja ja kestoa lisätty kantaympyrää pienentämällä ja ajoitusta muutettu myöhemmälle. Noston mittasin ja on noin 2mm enemmän kuin vakiossa.
Vakiokoneessa tuosta oli melkeimpä enemmän haittaa kuin hyötyä, väännökäs keskialue hiipui ja tehoalue siirtyi ylemmäksi, mutta persdynon mukaan mitään lisäystä tehoon ei tullut, jokin muu alkoi ahdistamaan. Tästä päästäänkin kansi asiaan, on nimittäin ensimmäinen moottori, josta kanavien siistimisen on saanut aloittaa vuolemalla. Seetit kun on tuohon koneistettu ilmeisesti hieman tylsällä terällä, niin poteron reunaan oli jäänyt hirveät purseet, joita ei ollut viimeistelty mitenkään, ilmeisesti vaan paineilmalla irtotavarat pois ja eteenpäin. Nämä purseet vuoltuani pois totesin seetirenkaan sisäreijän olevan varmaan pari milliä pienempi kuin itse kanava. Seetien reijät on nyt suurennettu vastaamaan kanavien kokoa ja jouhevoitettu hieman seetien ympäristöstä, muuten kanavat on kokolailla vakiot. Palotila on myöskin levitetty sivuilta isomman porauksen mukaisesti.
Kokeillaan nyt miten tämä kone toimii tuolla nokalla ja vaihdetaan tarvittaessa vakio taas paikoilleen, jos keskialue kärsii liikaa.
Vakiokoneessa tuosta oli melkeimpä enemmän haittaa kuin hyötyä, väännökäs keskialue hiipui ja tehoalue siirtyi ylemmäksi, mutta persdynon mukaan mitään lisäystä tehoon ei tullut, jokin muu alkoi ahdistamaan. Tästä päästäänkin kansi asiaan, on nimittäin ensimmäinen moottori, josta kanavien siistimisen on saanut aloittaa vuolemalla. Seetit kun on tuohon koneistettu ilmeisesti hieman tylsällä terällä, niin poteron reunaan oli jäänyt hirveät purseet, joita ei ollut viimeistelty mitenkään, ilmeisesti vaan paineilmalla irtotavarat pois ja eteenpäin. Nämä purseet vuoltuani pois totesin seetirenkaan sisäreijän olevan varmaan pari milliä pienempi kuin itse kanava. Seetien reijät on nyt suurennettu vastaamaan kanavien kokoa ja jouhevoitettu hieman seetien ympäristöstä, muuten kanavat on kokolailla vakiot. Palotila on myöskin levitetty sivuilta isomman porauksen mukaisesti.
Kokeillaan nyt miten tämä kone toimii tuolla nokalla ja vaihdetaan tarvittaessa vakio taas paikoilleen, jos keskialue kärsii liikaa.
-
makke71
- Pyörä: V-strom 650 2019
Täällä odotellaan myös kokemuksia Kallet alkuperäisiskarin shimmauksesta! Samalla kiinnostas kokemukset etupään parantamisesta. OFF-THE-ROAD myy etupäähän jousia, mm Öhlinsin merkillä. Muuttuuko keula jousten vaihdoilla niin, että sen myös huomaa. Ja mitä muuta keulaan pitäs tilata, tiivisteitä, mitä öljyä? Ja mistä hyvä ohje keulan huoltoon?
Kyllä tässä odottaa kuin kuuta nousevaa , että pääsee testaamaan
Vaihdoin myös öhlissin jouset keulaan.
Kerrotaan mikäli huomaa. 7,5 W öljyt laitoin sisään.
Kerrotaan mikäli huomaa. 7,5 W öljyt laitoin sisään.
-
arska73
- Pyörä: Varadero 1000
Näyttäs olevan joensuussa motor naumasella 09 tenere kaupan,liekköhän sattus jollai olemaan tietoa ko.laitteesta? Kiinnostavan olonen kampe 
Viimeksi muokannut arska73, Ti Maalis 29, 2016 8:48 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei ole kyseisestä yksilöstä tietoa, mutta silloin kun omaani olin ostamassa, niin tuollainen valmiiksi varusteltu(yamaha laukkusarja, kaatumaraudat ja akran vaimentimet)tenere oli myynnissä jokikoneessa, vaikka liene sama. Siistiltä näyttää ainakin kuvissa, joten ollut varmaan suhteellisen nätillä käytöllä.
-
Lare
- Pyörä: Triumph tiger 800xcx
Minä ajelin viime kesänä tuolla. Huollatin/penkitin Mp-mestassa viime keväänä. Muistaakseni nyt olisi edessä isohuolto.arska73 kirjoitti:Näyttäs olevan joensuussa motor naumasella 09 tenere kaupan,liekköhän sattus jollai olemaan jollain tietoa ko.laitteesta? Kiinnostavan olonen kampe
Kuopion yamaha center myynyt sen uutena ja siellä varusteltu ja 1000km, 10000km ja 20000km huollot tehty siellä.
Joskus kaatunut toiselle kyljelle (pientä naarmua muistona). Takapyörän laakeri alkoi vikisee (ostin uudet, mutten kerenny vaihtaa).
Lataus ongelmat korjattu.
Saa esittää lisäkysymyksiä
Moottoriöljyistä tenereen kokemuksia?
Jos nyt jätetään auto ja maatalouskone öljyt tässä pois laskuista,
eniten kiinnostaa onko jollakin öljyllä vaihteiston takkuilua enemmän kuin muilla tai
öljyn kulutusta valhdon välillä ym. positiivista/nagatiivista kokemusta.
Mobil 1 15W-50 sattui kannu olemaan tallissa ja sen lurautin sisään.
Jos nyt jätetään auto ja maatalouskone öljyt tässä pois laskuista,
eniten kiinnostaa onko jollakin öljyllä vaihteiston takkuilua enemmän kuin muilla tai
öljyn kulutusta valhdon välillä ym. positiivista/nagatiivista kokemusta.
Mobil 1 15W-50 sattui kannu olemaan tallissa ja sen lurautin sisään.
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
- bisti
- Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021
Mitähän se kytkin tykkää tuollaisesta autoöljystä?
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
KTM 350 EXC-F -21
Yamaha DT125R -92 (ex)
Jos minulta kysyt niin en ole autoöljyä enkä myös maatalouskoneöljyä ikinä moottoripyörään kaatanut..bisti kirjoitti:Mitähän se kytkin tykkää tuollaisesta autoöljystä?
Kerran ryssän maalla autoöljyä kaverin pyörään laitettiin..
Silloinkaan en minä kaatanut ja kyseessä oli kuivakytkin buimuri.
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
- bisti
- Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021
Jaa, itse luulin että tuo mobil 1 on autoöljyä. Mistähän lie päähän jäänyt tuollainen ajatus...
Ettei menisi ihan off-topiciksi, niin itse tuuttasin aikanaan yammuun Motul 7100 esteriöljyä, hyvin pelitti mutta vaihteet kolahteli aika kovaa, meni kyllä silmään kun vähän varvasta polkimelle vilautti mutta kyllä ne kolahtikin.
Ettei menisi ihan off-topiciksi, niin itse tuuttasin aikanaan yammuun Motul 7100 esteriöljyä, hyvin pelitti mutta vaihteet kolahteli aika kovaa, meni kyllä silmään kun vähän varvasta polkimelle vilautti mutta kyllä ne kolahtikin.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
Yamaha DT125R -92 (ex)
KTM 350 EXC-F -21
Yamaha DT125R -92 (ex)
En tiedä johtuuko teneren vaihteiden kolahtelu vaan tuosta vaihteiston rakenteesta. Kun oli tuo kone levällään, niin tuossa vaihteensiirtohaarukat on niitattu liukutappeihin kiinni ja liukutapit liikkuu lohkojen sisässä, kun vaihdetta vaihtaa. Oli vaan ensimmäinen tälläinen rakenne, joka mulle on vastaan tullut. Yleensähän liukutapit on paikoillaan ja haarukka liikkuu tapin päällä. Oli hieman konstikkaampi kasattava, ennenkuin älysin miten se onnistuu helposti.
Mullahan tuossa on varmaan alunperinkin ollut jo vikaa, koska kokeilin varmaan kymmentä eri mp-öljyä, joista pahimmat tahmas niin että joutui jo voimaa käyttämään vaihteenvaihdossa. Auto öljyjen käyttöön en sen enempää kantaa ota, kuin että sillä toimii vaihteisto parhaiten, muttei sittenkään hyvin, vaihtuu kevyesti, mutta kolahtelee edelleen.
Mullahan tuossa on varmaan alunperinkin ollut jo vikaa, koska kokeilin varmaan kymmentä eri mp-öljyä, joista pahimmat tahmas niin että joutui jo voimaa käyttämään vaihteenvaihdossa. Auto öljyjen käyttöön en sen enempää kantaa ota, kuin että sillä toimii vaihteisto parhaiten, muttei sittenkään hyvin, vaihtuu kevyesti, mutta kolahtelee edelleen.
-
Koheltaja
- Pyörä: pyörätön
Eräs brittiläinen MP-lähetti ajaa noin 40-50tkm vuodessa ja käytti pelkästään halvinta autoöljyä mitä kaupasta saa. Ei ongelmia kytkimen aika vaihteiston kanssa. Kone alkoi syömään vähän öljyä jossain 100tkm kohdalla ja 160tkm jälkeen ei ole tietoa tilanteesta kun ei ole tullut viestiteltyä siihen suuntaan muutamaan vuoteen.
Kylätason kurapyöräilijä.
- DOMI
- Pyörä: XT660Z Tennari -09, NX650-95 ja CBX1000
Mulla on tuo bistin vanha Tenere ja nyt 82000 mittarissa ja sama tulppakin vielä kun silloin olikohan se 45000km sitten. Ei ole ollut mitään tekniikkamurheita, vaikka reipasta ympärivuotista käyttöä on ollut. Tämän talven kokeilin Motoxin 10W40 synteettisellä prätkäöljyllä ja hyvin toimi silläkin. Ainoastaan ykköselle laittaessa kolahtaa vähän, mutta se nyt on aika normaalia ainakin Yammuille. Aiemmin oli koneessa Motorex 10W40 synteettiset ympäri vuoden. Viime kesän käytin BelRayn thumpperia Dominaattorista saatujen hyvien kokemusten jälkeen, sen vaihteet ei enää muilla öljyillä ole toimineet yhtä sujuvasti. Pidän kyllä thumpperia parhaimpana, mutta huonoja kokemuksia taas oli saman valmistajan jollain toisella puolisynteettisellä öljytyypillä. Domissa ei enää mennyt kunnolla vaihde isommalle, vaihdoin takaisin Thumpperiin ja taas ruletti kuin ei mitään. Kyllä noissa öljyissä eroja tuntuu olevan, mutta Yammuun ei ole vielä huonoa tullut kokeiltua vaan kaikilla noilla on pelannut.
Mun käsitys on se, että autoihin tarkoitetuilla öljyillä kulunut kytkin saattaa pitää paremminkin, mutta ainakin pidemmän seisonnan jälkeen saattaa tarttua aluksi kiinni, eikä irrota. En oikein tiedä miksi ehjässä pyörässä olis tarvetta käyttää ilman lisäaineita olevaa. Vioittunut kytkin saattaa toimia paremmin hetken aikaa, mutta kai se olis jonkinlainen hätäapu vaan ...vähän kuin se CocaCola kikka luistavaan tomaattiin.
Mun käsitys on se, että autoihin tarkoitetuilla öljyillä kulunut kytkin saattaa pitää paremminkin, mutta ainakin pidemmän seisonnan jälkeen saattaa tarttua aluksi kiinni, eikä irrota. En oikein tiedä miksi ehjässä pyörässä olis tarvetta käyttää ilman lisäaineita olevaa. Vioittunut kytkin saattaa toimia paremmin hetken aikaa, mutta kai se olis jonkinlainen hätäapu vaan ...vähän kuin se CocaCola kikka luistavaan tomaattiin.