ERITTÄIN HYVÄ TULImattipoeka kirjoitti:Itsellä (2014) ja yhdellä kaverilla (2016) on nyt alustat laitettavana tuolla TTM Factoryllä (Forssassa), niin katsotaan minkälainen siitä tulee
- 4CS keulan sisukset ja jouset vaihdetaan (eteen 4,575 N/mm, toisessa putkessa 4.35 ja toisessa 4.
- Takaiskarin sisukset vaihdetaan ja jousena 56,5 N/mm
Itsellä painoa nyt 85 kg, mutta lupasin pudottaa 75-80 kg pintaan tuon painon
KTM 250-500 EXC-F nelarienskat 2012 ja uudemmat
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
- mattipoeka
- Pyörä: 690 Enduro R/FE-350
Re: KTM 350 ja 500 EXC
--------
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
--------
Ex. KTM 990 SM-T 2010
Ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
Ex. KTM 990 SuperDuke 2008
Ex. KTM 690 Enduro 2009
Ex. Husaberg TE 250 2T 2011
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
--------
Ex. KTM 990 SM-T 2010
Ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
Ex. KTM 990 SuperDuke 2008
Ex. KTM 690 Enduro 2009
Ex. Husaberg TE 250 2T 2011
- bisti
- Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021
Oletteko rasvanneet takaiskarin ylä- ja alapään palloniveliä jollakin? Repair manuaali sanoo ettei saisi koska se on teflonpinnoitettu mutta kyllä siellä jotain rasvaa näytti olevan.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
KTM 350 EXC-F -21
Yamaha DT125R -92 (ex)
-
Koheltaja
- Pyörä: pyörätön
Nelisatkussa laitoin molempiin sitä CRC:n vesivaseliinia joka tuntuu toimivan kaikissa muissa voitelukohteissa paitsi moottorissa
Pallojen rasvaaminen oli melkoista ähräämistä mutta kyllä tuli herkät rasvauksen jälkeen, pyörällä oli silloin ajettu joku 60h ja molemmissa palloissa oli havaittavissa alkavaa jumiutumista. En missään nimessä usko että pallojen rasvaaminen olisi huono asia, paitsi varaosa myynnille.
Kylätason kurapyöräilijä.
- bisti
Mahtaakohan tuo CRC:n yleis- ja laakerirasva olla teflon -yhteensopivaa vai liuottaakohan se sen teflonin sieltä pois? Tuuttasin nyt joka tapauksessa sitä täyteen koko roskan, lisäillään ja putsaillaan tasaisin väliajoin niin luulisi toimivan paremmin kuin pelkkä teflon.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
Yamaha DT125R -92 (ex)
KTM 350 EXC-F -21
Yamaha DT125R -92 (ex)
-
arraparra
- Pyörä: KTM 350 exc-f 6D -20 KTM 350 sx-f 2013
Millaistakohan korotuspalaa tangolle maksimissaan voi pistää, että 100varmasti nykyiset letkut ja johdot riittävät juuri tuollaisenaan miten ne alkuperäisenä ovat?
Onko tehdas-setupin alusta parhaimmillaan hitaaseen suomienskaan tehdasasetuksilla, vaiko "mukavuusasetuksilla"? Tälle kaudelle ei enää tarkoitus lähteä minnekkään iskarivelholle, joten tolla pitäis ny pärjätä. Ei vaan oikein tunnu hyvältä, ja oikein tiedä mitä tekis ja mitä kääntelis ja minne =( Sagi laitettu kohilleen, mutta mihinkään muuhun ei ole koskettu. Tuntuu että ei kyllä syö mitään patikkoa ja juurakkoa, lyö vaan läpi käsille. Painoa löytyy ilman varusteita 85kg, eli varmaan aika rajoilla mennään senkin suhteen normijousia aatellen.
Onko tehdas-setupin alusta parhaimmillaan hitaaseen suomienskaan tehdasasetuksilla, vaiko "mukavuusasetuksilla"? Tälle kaudelle ei enää tarkoitus lähteä minnekkään iskarivelholle, joten tolla pitäis ny pärjätä. Ei vaan oikein tunnu hyvältä, ja oikein tiedä mitä tekis ja mitä kääntelis ja minne =( Sagi laitettu kohilleen, mutta mihinkään muuhun ei ole koskettu. Tuntuu että ei kyllä syö mitään patikkoa ja juurakkoa, lyö vaan läpi käsille. Painoa löytyy ilman varusteita 85kg, eli varmaan aika rajoilla mennään senkin suhteen normijousia aatellen.
- tertsu
- Pyörä: Husqvarna TE 300 -24, KTM 990 S -07
Aika korkeat koropalat voi letkujen puolesta laittaa ja mulla olis niitä myynnissäkin tuolla myyntipalstan puolella. Onko ihan uusi peli kyseessä? Jos niin kannattaa keulaan vaihtaa öljyt aika nopeesti ja suosittelikohan ohjekirja 20 tunnin kohdalla. Ite painan saman 85 ja kumpaankin päähän oon laitellut pykälää jäykemmät vieterit entiseen 350:een ja nykyiseen 250:een.
Kura lentää...
- hannuk
- Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
- Viesti:
Se on sitten eri asia että parantaako ne korotuspalat vai huonontaa. Näin 185 cm lyhyenä ne korotuspalat oli jopa selkeästi huonontavat. Ainut että tuohon tarvi hetki totutella mutta ero on merkittävä. Tuntui että jyrkemmissä tapeilta ajettavissa nousuissa sai roikkua tangossa kädet hapoilla. Nyt kun 25mm korotukset on poistettu niin ei ole enää samaa ongelmaa tai ainakin se väheni radikaalisti. Viimeisin muutos oli tangon siirto syliin noissa pituus suunnan säädöissä ja nyt kääntyy kivasti. Ehkä voisi silti koittaa kannakkeiden kääntöä ja testaisi että olisiko se parempi.
Tässä kun tulee syksyllä katkos ajoihin niin voisi käyttää molempien mopojen iskarit huollossa.
Tässä kun tulee syksyllä katkos ajoihin niin voisi käyttää molempien mopojen iskarit huollossa.
Oma vastuu! Artisti maksaa...
-
Koheltaja
- Pyörä: pyörätön
Mulla oli 400 EXC:ssä 40mm koropalat ja narujen puolesta ne meni siihen ongelmitta. Oli melkoisen ryhdikäs ajoasento penkiltä ja kiva ajaa mettäautoteitä tapeilta kun ei tarvinnut kyyristellä. Mutta mitä pienemmäksi polku meni, tai siirryttiin krossiradalle niin sitä enemmän alkoi korkea tanko haittamaan. Ajoasento oli liian pysty ja ajaminen oli tosiaan monesti tangossa roikkumista, samoin keulan keventäminen patikoissa oli vaikeampaa eikä pyörä tuntunut kääntyvän puunkierrossa kovin ketterästi. Myös vauhdikkaassa soratie ajossa korkeampi tanko haittasi jonkin verran ja vaistomaisesti hakeutui etukenoon kyynerpäät koukussa.
Koropalat pois ja maastoajo ominaisuudet parani huomattavasti, pyörä alkoi kääntyä ja patikoissa sai keulan nypättyä helpommin eikä kuski väsynyt niin helposti kun ei tarvinnut roikkua liian pystyn ajoasennon takia ohjaustangossa kiinni. Tämän jälkeen laitoin -30mm madaltavat jalkatapit kiinni ja tällä oli positiivisempi vaikutus ajamiseen kuin ohjaustangon korotuksella tapeilta ajaessa, myös penkiltä oli kivempi ajaa kun polvikulma oli vähän loivempi. Pienenä miinuksena tuli matalampien tappien osuminen kantoihin/kiviin. mutta mun ajossa tämä oli pieni haitta kokonaisuuteen nähden.
Silloin kun laitoin 40mm koropalan ohjaustankoon niin itseäni kokeneemmat sanoi että huonommaksi menee maastossa, en uskonut mutta kun olin vähän aikaa ajanut ja ajaessa mietin mitkä ominaisuudet muuttui huonommaksi niin totesin vanhojen enskapenojen olevan oikeassa. Vuosien kokemus ei ole opettanut että voisi kuunnella kokeneempia vaan virheet pitää oppia kantapään kautta, varoituksista huolimatta
Koropalat pois ja maastoajo ominaisuudet parani huomattavasti, pyörä alkoi kääntyä ja patikoissa sai keulan nypättyä helpommin eikä kuski väsynyt niin helposti kun ei tarvinnut roikkua liian pystyn ajoasennon takia ohjaustangossa kiinni. Tämän jälkeen laitoin -30mm madaltavat jalkatapit kiinni ja tällä oli positiivisempi vaikutus ajamiseen kuin ohjaustangon korotuksella tapeilta ajaessa, myös penkiltä oli kivempi ajaa kun polvikulma oli vähän loivempi. Pienenä miinuksena tuli matalampien tappien osuminen kantoihin/kiviin. mutta mun ajossa tämä oli pieni haitta kokonaisuuteen nähden.
Silloin kun laitoin 40mm koropalan ohjaustankoon niin itseäni kokeneemmat sanoi että huonommaksi menee maastossa, en uskonut mutta kun olin vähän aikaa ajanut ja ajaessa mietin mitkä ominaisuudet muuttui huonommaksi niin totesin vanhojen enskapenojen olevan oikeassa. Vuosien kokemus ei ole opettanut että voisi kuunnella kokeneempia vaan virheet pitää oppia kantapään kautta, varoituksista huolimatta
Kylätason kurapyöräilijä.
- tertsu
Jätkät hei, mä yritin tehdä kauppaa niistä koropaloista
Eräs pikkusen minua kokeneempi enskakuski (voittanut 7 maailmanmestaruutta) neuvo ottaan koropalat pois ja ajoi itse sentin madalletuilla paloilla vaikka mittaa miehellä on about samanverran kun mulla (185). En kyseenalaistanut neuvoa ja kyllä vaan on kaikinpuolin parempi ilman. Jossain aaviikkorallissa tms. koropalat voipii olla paikallaan.
Eräs pikkusen minua kokeneempi enskakuski (voittanut 7 maailmanmestaruutta) neuvo ottaan koropalat pois ja ajoi itse sentin madalletuilla paloilla vaikka mittaa miehellä on about samanverran kun mulla (185). En kyseenalaistanut neuvoa ja kyllä vaan on kaikinpuolin parempi ilman. Jossain aaviikkorallissa tms. koropalat voipii olla paikallaan.
Kura lentää...
-
arraparra
- Pyörä: KTM 350 exc-f 6D -20 KTM 350 sx-f 2013
Samaa kuullut itse että ei mitään korotuksia, mutta tälläsen hitaan kaverin nopeus ei hirveesti voi tästä enää kärsiä =) Jos jollain maltillisilla korotuksilla (3cm?) sais aavistuksen mukavuutta tapeilla ajoon niin vois olla ihan jees. Jos nyt kokeilis ensin sitte tankoa etummaisiin reikiin ja kattois vaikutuksen.
Keulasta muuten; on joo ihan uus peli, 5h ajettu. Pitänee kokeilla ne ohjekirjan muut setupit, lähinnä varmaan se "mukavuus" mun kohdalla (hidas suomienska naatiskelija)?
Täytyy kyllä se mainita tähän väliin että on tää kyllä ihan huippufoorumi. Oikeesti hyödyllistä luettavaa faktojen ja kokemusten muodossa =) Ja asiallista ja auttavaa porukkaa ennenkaikkea. Peukut tälle=)
edit: Oon Tertsu huomannut sun palat jo aikaisemmin, vähän ehkä reilummat mitä mielessä, mutta pistetään vielä mietintään.
Keulasta muuten; on joo ihan uus peli, 5h ajettu. Pitänee kokeilla ne ohjekirjan muut setupit, lähinnä varmaan se "mukavuus" mun kohdalla (hidas suomienska naatiskelija)?
Täytyy kyllä se mainita tähän väliin että on tää kyllä ihan huippufoorumi. Oikeesti hyödyllistä luettavaa faktojen ja kokemusten muodossa =) Ja asiallista ja auttavaa porukkaa ennenkaikkea. Peukut tälle=)
edit: Oon Tertsu huomannut sun palat jo aikaisemmin, vähän ehkä reilummat mitä mielessä, mutta pistetään vielä mietintään.
- tertsu
Kokeile ihmeessä niitä koropaloja ja ne mun palat voi laittaa kummatkin päälekkäin jolloin korkeutta tulee kyllä reilusti lisää. Tosin pienikin vaikka sentin muutos kyllä vaikuttaa isosti. Sama kokenut enskakuski oli sitä mielä, että tangon kuuluu olla takimmaisissa reissä eli tangon tulee olla keulaputkien takapuolellaarraparra kirjoitti:Samaa kuullut itse että ei mitään korotuksia, mutta tälläsen hitaan kaverin nopeus ei hirveesti voi tästä enää kärsiä =) Jos jollain maltillisilla korotuksilla (3cm?) sais aavistuksen mukavuutta tapeilla ajoon niin vois olla ihan jees. Jos nyt kokeilis ensin sitte tankoa etummaisiin reikiin ja kattois vaikutuksen.
Kannattaa tosiaan käyttää aikaa ja kokeilla niitä iskarisäätöjä lähtien vakiosetupeista.
Kura lentää...
- bisti
Samanlaiset kokemukset itselläkin kuin Tertsulla, eli ei mitään korokepaloja. Perusteluna vaikka se ettei maailmallakaan "oikeat" enskakuskit käytä sellaisia, vaikka on todella pitkiäkin tyyppejä ajamassa (esim. David Knight jolla pituutta 195cm). Tuosta tangon eteenpäin sijoittamisesta, itse kokeilin myös tätä alussa. Aluksi tuntui hyvältä (ketterämmän oloinen), mutta ajan myötä vauhdin kasvaessa alkoi huomata että kädet alkoi väsymään ja ajo oli semmoista roikkumista. Tämä johtui siitä että kun vauhdin lisääntyessä ajoasento alkoi pikkuhiljaa muodostua oikeanlaiseksi (perse takana, lievä etukeno, ns. attack position) oli kädet liian suorassa. Ja itsellä siis vartta 183 cm.arraparra kirjoitti:Samaa kuullut itse että ei mitään korotuksia, mutta tälläsen hitaan kaverin nopeus ei hirveesti voi tästä enää kärsiä =) Jos jollain maltillisilla korotuksilla (3cm?) sais aavistuksen mukavuutta tapeilla ajoon niin vois olla ihan jees. Jos nyt kokeilis ensin sitte tankoa etummaisiin reikiin ja kattois vaikutuksen.
Nyt olenkin palannut kaikissa asetuksissa standard -asetuksiin, ainoa muutos on että olen tankoa kääntänyt aavistuksen taaksepäin (siis pyörittänyt, oli liian pystyssä vakiona). Auttoi aika radikaalisti käsien väsymiseen vaikka oli todella pieni muutos.
Kaikki riippuu tietysti millaisella alustalla ja reitillä ajat, mutta sanoisin että lähde liikkeelle ihan vakioasetuksilla, siitä pikkuhiljaa iskareita löysemmälle/kireämmälle ja miltä tuntuu. Tangon paikkaa ei todennäköisesti tarvitse vakiosta siirtää mihinkään. Ja loppunoottina vielä, että "oikea" enska-ajoasento on jotain aivan muuta kuin suoralla soratiellä tapeilta ajettaessa ja se väsyttää persettä ja jalkoja varsinkin alussa ihan pirusti. Mutta kaikkeen tottuun.
KTM 350 EXC-F -21
Yamaha DT125R -92 (ex)
KTM 350 EXC-F -21
Yamaha DT125R -92 (ex)
- Tohtori_650
- Pyörä: Ktm Adventure 950
Varmaankin samainen seitsemänkertainen maailmanmestari totesi minulle kolmen sentin korotuspaloista, jotta noita varten pitäs olla kolme metrinen ukko 
Uskoin puhetta ja otin palat pois... Nyt mopo kääntyy huomattavasti herkemmin. MM- tason tallit testaa uusia osia, niin silloinkin kuulemma pelataa ainoastaan muutamien millien siirroilla...
Uskoin puhetta ja otin palat pois... Nyt mopo kääntyy huomattavasti herkemmin. MM- tason tallit testaa uusia osia, niin silloinkin kuulemma pelataa ainoastaan muutamien millien siirroilla...
Tuomas
Life's a piece of shit,
When you look at it.
-Always Look on the Bright Side of Life (from Monty Python)-
Life's a piece of shit,
When you look at it.
-Always Look on the Bright Side of Life (from Monty Python)-
Ja samainen herra neuvoi myös minua. Tuntui heti 30mm korotuspalojen poisottamisen jälkeen, sekä tangon siirtämisen takimmaisiin T-palojen reikiin, että ajotaidot kasvoivat välittömästiVarmaankin samainen seitsemänkertainen maailmanmestari totesi minulle kolmen sentin korotuspaloista, jotta noita varten pitäs olla kolme metrinen ukko
- hannuk
- Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
- Viesti:
Minulla oli aiemmin tanko kiinni yläkolmion etummaisissa rei'issä ja oletin että 570 kuuluukin olla semmonen kankea. Nyt 250 kanssa tein samat säädöt. Kaverin 250 verrattuna tuntui iiiiihan eri mopoilta, joka sitten herätti miettimään ja kokeilemaan eri säätöjä. Oletin että sillä pituussuuntaisella säädöllä haetaan ergonomia kohdilleen kuten autossa on ratin säädöt, vaan ei se mene sinne päinkään samalla tavalla
Ero on käsittämättömän iso etummaisten ja takimmaisten reikien välillä. Nyt on molemmissa mopoissa takimmaisissa rei'issä ja tuntuu paljon ketterämmältä. Tuo "uusi ajoasento" tuntuu alaselässä, mutta se on vain oire ajoon tottumattomista lihaksista(?).
Oma vastuu! Artisti maksaa...