KTM 990 adventure
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: KTM 990 adventure
Jossain siinä 30 - 80 tkm joutu joka säädössä vaihteleen paloja. Siinä kieppeillä vaihdoin nokat ja kupit niin enää ei ole tarvinnu. Ens talvena todenäkösesti taas tarvii kun nyt oli vähän rajoilla.
Kannattaa muuten oikeesti mitata ne vanhat palat monesta kohtaa ja mielellään samalla mittarilla kokeilla uudet ennen kun laittaa paikalleen. Parit ärräpäät on lentäny kun joskus katoin vaan printattuja lukemia ja vanhat numeroiden mukaan paksummat oli yhtä paksut kuin uudet ohuemmat. Menevät ehkä kasaan ajan myötä?
Kannattaa muuten oikeesti mitata ne vanhat palat monesta kohtaa ja mielellään samalla mittarilla kokeilla uudet ennen kun laittaa paikalleen. Parit ärräpäät on lentäny kun joskus katoin vaan printattuja lukemia ja vanhat numeroiden mukaan paksummat oli yhtä paksut kuin uudet ohuemmat. Menevät ehkä kasaan ajan myötä?
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]
Tai, oliko hiottu väärältä puolen. Pitää hioa mitat näkyvistä pois, ettei tule vahinkoa.ÖÖ. kirjoitti:Parit ärräpäät on lentäny kun joskus katoin vaan printattuja lukemia ja vanhat numeroiden mukaan paksummat oli yhtä paksut kuin uudet ohuemmat. Menevät ehkä kasaan ajan myötä?
Mulla ei kyllä ollut alkuperäisissä mittoja näkyvissä.
-jarkko-
Kuvat
Kuvat
-
Tase
- Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Miten se tämä säätöpalojen hionta oikein menee?Jarkko kirjoitti:Tai, oliko hiottu väärältä puolen. Pitää hioa mitat näkyvistä pois, ettei tule vahinkoa.ÖÖ. kirjoitti:Parit ärräpäät on lentäny kun joskus katoin vaan printattuja lukemia ja vanhat numeroiden mukaan paksummat oli yhtä paksut kuin uudet ohuemmat. Menevät ehkä kasaan ajan myötä?![]()
Mulla ei kyllä ollut alkuperäisissä mittoja näkyvissä.
Itsekin olen sitä hyvällä menestyksellä tehnyt, mutta sitten epäilevä Tuomas kertoi että jos pala ei ole läpikarkaistu niin se saattaa kulua tavanomaista nopeammin jolloin välys pääsee ennen aikojaan kasvamaan. Varmuuden maksimoimiseksi olen tarkistanut venttiilivälykset 5 -10 tkm välein eli talvihuollon aikaan, joskus on jotain pitänyt säätää.
Te joilla on pelit ja vehkeet, mitatkaa säätöpalan kovuus ennen ja jälkeen hionnan. Olisi ihan kiva saada joitain mittaustuloksia mutun lisäksi. Samaten säätöpala voi olla KTM-valmiste tai vaikkapa Prox. Lieneekö niissä eroja.
Tuota oon "apinoinut isoiltapoijilta", tiijjä häntä. Lienemmekö susirajalla niin nuukiaTase kirjoitti: Miten se tämä säätöpalojen hionta oikein menee?
Itsekin olen sitä hyvällä menestyksellä tehnyt, mutta sitten epäilevä Tuomas kertoi että jos pala ei ole läpikarkaistu niin se saattaa kulua tavanomaista nopeammin jolloin välys pääsee ennen aikojaan kasvamaan.
Ei tuo kotarin pala tuntunut kovinkaan kovalta pinnastaankaan, kun muutaman kerran pyöritteli vesihiomapaperin päällä niin 0,05 mm lähti.
-jarkko-
Kuvat
Kuvat
En usko, että niitä on mitenkään karkaistu. Eikä niihin juurikaan mitään kuluttavia voimia kohdistu, kuppi vain pyörii päällä, jos nokan profiili on vinoon hiottu. Antaa mennä vaan.
Kotariin sain tosin niin halvalla proxin sarjan, että en ole viitsinyt ruveta hiomaan. Muistaakseni kuutisen kymppiä joitakin vuosia sitten ameriikasta. Tähän olen sitten täydennykseksi ostanut orkkispaloja tarpeen mukaan, jotta sarja pysyy vähintäänkin täydellisenä ( väh. 3 kpl / koko ).
Ducatin ala- ja yläpaloja olen hionut sitten enemmän, koska palasarjan hankintahinta ylittää ymmärryksen. Vesihiomapaperia, öljyä ja sopiva tekniikka, ettei hio palaa vinoksi. Vieraita mopoja jonkin verran huoltaneena voin kyllä sanoa, että palojen hionnassa mikään ei enää yllätä... sen verran hurjia rälläkkähiontavirityksillä pilattuja paloja on tullut vastaan...
Kotariin sain tosin niin halvalla proxin sarjan, että en ole viitsinyt ruveta hiomaan. Muistaakseni kuutisen kymppiä joitakin vuosia sitten ameriikasta. Tähän olen sitten täydennykseksi ostanut orkkispaloja tarpeen mukaan, jotta sarja pysyy vähintäänkin täydellisenä ( väh. 3 kpl / koko ).
Ducatin ala- ja yläpaloja olen hionut sitten enemmän, koska palasarjan hankintahinta ylittää ymmärryksen. Vesihiomapaperia, öljyä ja sopiva tekniikka, ettei hio palaa vinoksi. Vieraita mopoja jonkin verran huoltaneena voin kyllä sanoa, että palojen hionnassa mikään ei enää yllätä... sen verran hurjia rälläkkähiontavirityksillä pilattuja paloja on tullut vastaan...
KTM 990 Adventure, Ducati 888 SP4, Tunturi '65, Honda Monkey '76, Solifer "lava" '84
Asiahan ei mulle kuulu, mutta kaverin crf:n yhtä säätöpalaa jouduin hiomaan. Samana on välys kyseisessä venttilissä pysyny, eli kyllä noita uskaltaa hioa.
- korhosenpete
- Pyörä: BMW R1100GS
Venttivälykset ok.

Nokkaketjut vielä ok, mut ei tuossa kyllä paljon ole venymisvaraa?

Nokkaketjut vielä ok, mut ei tuossa kyllä paljon ole venymisvaraa?

- Gessuli
- Pyörä: KTM 350 EXCF -15 KTM 990 -07
- Viesti:
Terveeks,
Tuli sitten hommattua tommonen 990 aps -07 11tkm. Kun halvalla sai.
Nyt on selvinnyt jo, et castrooli toimii hienosti, ei oo enään montaa sataa sivua selattavana topiikkia.
Hiukka houkuttais nastarenkaat laittaa, minkälainen tuo on talvi käytössä?
Tuli sitten hommattua tommonen 990 aps -07 11tkm. Kun halvalla sai.
Nyt on selvinnyt jo, et castrooli toimii hienosti, ei oo enään montaa sataa sivua selattavana topiikkia.
Hiukka houkuttais nastarenkaat laittaa, minkälainen tuo on talvi käytössä?
http://www.brbikers.com
EX. Honda VFR 750, Honda CBR 1000 F, Honda XX, BMW K1200S, BMW R1200 GSA, KTM 640 ADV, husaberg FE 390, Yamaha Tenere 660, 690 -09, Gas Gas 300 2T, Beta 350 RR.
EX. Honda VFR 750, Honda CBR 1000 F, Honda XX, BMW K1200S, BMW R1200 GSA, KTM 640 ADV, husaberg FE 390, Yamaha Tenere 660, 690 -09, Gas Gas 300 2T, Beta 350 RR.
Hiukan raskas ja liian tehokas, mutta kyllä sillä pärjää. Mulla on R:ssä nappuloissa rallinastaa ja polanteisella tiellä tuolla on ihan mukava körötellä. Lumessa on vähän niin ja näin tuon painon takia.Gessuli kirjoitti:Hiukka houkuttais nastarenkaat laittaa, minkälainen tuo on talvi käytössä?
- Gessuli
- Pyörä: KTM 350 EXCF -15 KTM 990 -07
- Viesti:
Ok, tarvii tuota hankintaa miettiä, tulis hiukan lunta niin spoori veis ajan, eikä tarvis ees miettiä tuon rengastamista.
http://www.brbikers.com
-
jaa
- Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
Noni antoi sitten selkä viimein periksi kiukuttelusta viikonloppuna. Räpläsin ja ihmettelin johtoja. Kaikki piukassa ja mittarilla akku ihan tyhjä. Pistin laturin kiinni uudelleen niin nyt plinkutti viallisen akun valoja. Mitvit. Otin rouvan pyörästä vanhemman ylläpitolaturin irti ja lähti lataamaan. Näytti vaan, että akku ihan tyhjä ja ladataan. Annoin olla päivän ja valot näytti, että täyttä olis. Starttia ja lähti käyntiin kuin palmun alta.Ludwig kirjoitti:ja katsot, että akkukaapelit on ehjät, ja puhtaat napakat liitokset molemmissa päissä johtoja eli sähkön koko reitti startille asti on esteetön.jaa kirjoitti: Just kesällä ostettu alkuperäinen Yusa vai miten tuo nyt kirjoitetaan akku... Eikä maksanukkaan ku prkleesti. No kun selkä alkaa kestää roplaamista, niin irrotan akun ja katotaan jännitteet.
Eipä tullu mieleen heti kärkeen, että just ostamani uusi ylläpitolaturi on susi. Uudessa mallissa kun ei ole ollenkaan valoa onko laturi päällä vai ei, mikä vanhasta löytyy. Uusi näyttää ainoastaan onko akussa virtaa vai ei. Yleismittarin kanssa kun kummastakaan (uusi tai vanha) ei saa mitään lukemia ulos. Liekkö niissä jokin automatiikka. Sähköstä ymmärrän just sen verran, että sattuu väärissä paikoissa...
Toivottavasti ei nyt kovasti ottanu ihan tuore akku nokkiisa kertaalleen toteutetusta täystyhjennyksestä. Usein huonoja kokemuksia vain ollu täydellisestä tyhjennyksestä akun iän kestoon.
Kävin tallilla käyttämässä pyörää ja huomasin semmosen tikittävän äänen joka kuuluu heti startin jälkeen pari sekuntia. Ääni vaimenee hetken käynnin jälkeen. Tämä LC8 on mulle vielä aika uusi tuttavuus, niin en oikeen tiedä onko kyseessä joku vika vai onko se niitä KTM:n ominaisääniä. Tässä lyhyt video äänestä https://www.youtube.com/watch?v=5jZdLTlttoY.
Sen laajempia tutkimuksia en vielä ehtinyt tekemään, eli olisko jollain vinkkiä mistä aloittaa?
30tkm kohdalla on tehty ns. iso huolto merkkiliikkeessä, nyt 37tkm mittarissa. Öljyt on vaihdettu syksyllä.
Sen laajempia tutkimuksia en vielä ehtinyt tekemään, eli olisko jollain vinkkiä mistä aloittaa?
30tkm kohdalla on tehty ns. iso huolto merkkiliikkeessä, nyt 37tkm mittarissa. Öljyt on vaihdettu syksyllä.
Nokkaketjun ääntä, ennen kuin öljyn paine nousee ja öljynpainetoimiset nokkaketjun kiristimet kiristävät ketjut. Mulla ei alkuunsa pitänyt ääntä, mutta nyt 60tkm ajettuna on alkanut pitämään vähän ääntä, jos on seisonut pidempään ennen starttia. Normaalia, sanoisin.J-A kirjoitti:Kävin tallilla käyttämässä pyörää ja huomasin semmosen tikittävän äänen joka kuuluu heti startin jälkeen pari sekuntia. Ääni vaimenee hetken käynnin jälkeen. Tämä LC8 on mulle vielä aika uusi tuttavuus, niin en oikeen tiedä onko kyseessä joku vika vai onko se niitä KTM:n ominaisääniä. Tässä lyhyt video äänestä https://www.youtube.com/watch?v=5jZdLTlttoY.
KTM 990 Adventure, Ducati 888 SP4, Tunturi '65, Honda Monkey '76, Solifer "lava" '84
-
mipy
- Pyörä: 300 tpi, crf250m.
Itsellä korjaantui superista nuo kiristimet vaihtamalla ääni pois.
No jos se rallattaa vaan sen aikaa että öljynpaine nousee, niin kai se seuraavaan huoltoon(45tkm) kestää? Ei liene mikään ulkomaan konsti vaihtaa ne kiristäjät. Nehän menis sitten siinä samalla purkamisen vaivalla, kun tarkastaa venttiilivälykset.