AFRICA TWIN
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
- Jokke Espoosta
- Pyörä: Poljettava
Re: AFRICA TWIN
Minkäslaista huolto-ohjelmaa olette noudattaneet takajousituksen nivelten suhteen ja mitäs tuolta pitäisi ns. normaalissa huoltotoiminnassa purkaa ja rasvailla? Mulla on vähän termitkin hukassa. Swingin laakeri tarkoittanee sitä laakeria joka on rungon ja takahaarukan nivelkohdassa ja linkun laakerit lienevät ne iskarin ja takahaarukan välissä olevan mutikan laakerit.
Todennäköisesti viimeksi tuota on purettu seitsemän vuotta ja vähän yli 40 tkm sitten. Olisi varmaan pian taas aika tehdä sekin homma, mutta on jotenkin hankala saada Haynesistakaan selkoa että minkälainen projekti on kyseessä ja mitä siellä nyt oikeastaan pitäisi tehdä ja minkälaisilla varaosilla pitäisi varautua ennen kuin lähtee purkamaan. Hyvät neuvot otetaan ilolla vastaan.
Todennäköisesti viimeksi tuota on purettu seitsemän vuotta ja vähän yli 40 tkm sitten. Olisi varmaan pian taas aika tehdä sekin homma, mutta on jotenkin hankala saada Haynesistakaan selkoa että minkälainen projekti on kyseessä ja mitä siellä nyt oikeastaan pitäisi tehdä ja minkälaisilla varaosilla pitäisi varautua ennen kuin lähtee purkamaan. Hyvät neuvot otetaan ilolla vastaan.
"Trying is the first step toward failure!"
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04
-Homer Simpson
Kertaalleen sinne olen joskus kaikki swingin ja linkun laakerit vaihtanut, mutta varsinkin sen kolmiopalan stefat tuntui olevan vaikea saada pysymään niin ehjänä käytössä ettei sinne menisi vettä ja söisi neuloja aika pian uusiksi. Kaikki laakerithan ovat neulalaakereita ja niiden löytäminen ei-Honda-osana on aika hankalaa ja Honda osana aika kallista. Vanhat prässillä ulos ja uudet sisään ja stefat vaihtoon ja kunnolla rasvaa sisään, puslien kunto tarkastaa ja jos on tuntuvia neulojen jälkiä niin nekin vaihtoon. Sitten aina kun vaihtaa ketjuja niin päättymättömät vaan irroittamalla swingi ja samalla rasvaa kaikkiin neuloihin.
- Totti
- Pyörä: Tenere 700
- Viesti:
Hyvä ne ois käyttää auki ja tarkistaa kunto. Haarukka ja linkusto kahden vai oliko kolmen pultit takana. Tarkkana pitää olla että miten päin ja mikä osa on mistäkin. Helppo homma. Laakerit löytyy edullisesti kun googlaa Marksman Industrial, huomattavasti edullisemmat mitä alkuperäiset. Stefat voi ostaa vaikka Zsf-motorradilta.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori
Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv
https://www.kuraukot.fi/
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori
Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv
https://www.kuraukot.fi/
- Jokke Espoosta
- Pyörä: Poljettava
Olikos kaikki asianosaiset laakerit kuitenkin niitä häkillä varustettuja neulalaakereita vai oliko sieltä mahdollisesti tulossa ihan irtoneulaa vastaan?
Jotenkin tänään on tuntunut siltä, että tää foorumi on tavallistakin hienompi paikka. Kaikenlaisia murheita tulee ihmisen mopoiluissa vastaan, mutta aina vaan löytyy tietoa ja neuvoja ja tsemppiä.
Jotenkin tänään on tuntunut siltä, että tää foorumi on tavallistakin hienompi paikka. Kaikenlaisia murheita tulee ihmisen mopoiluissa vastaan, mutta aina vaan löytyy tietoa ja neuvoja ja tsemppiä.
"Trying is the first step toward failure!"
-Homer Simpson
-Homer Simpson
Noniin... Nyt olis sitten taas hieman hapuiltu sähköjärjestelmän kanssa ja taas tuli opittua uutta:
Pienimuotoisen Lapinturneen yhteydessä ajettiin sapuskapaikkaan ja kun sieltä sitten tunteroisen jälkeen oltiin lähdössä jatkamaan turneeta, oli pyörä kuollut ihan totaalisesti. Virta-avaimen vääntämisellä ja starttinappulan painamisella ei kummallakaan ollut minkäänlaista vaikutusta.. Eli siis mittaristoa myöden koko kulkine oli totaalisen pimeä.
Lääkkeeksi löytyi starttireleen heilauttaminen.. Kyseessä siis 1993nen RD04, jossa starttirele on akun takapuolellaoleva sylinterinmuotoinen paketti, jossa on myös pyörän päävirtojen sulake (30A).
Ajossa pyörä ei kummitellut laisinkaan, mutta seuraavana aamuna releen heiluttelu piti suorittaa uusiksi, mikäli meinasi saada pyörän heräämään eloon.
Tänään sitten nappasin releen irti. Releessä on kiinnitettynä pinkki/punainen "kansi", jonka alla on päävirtasulake.. Lisäksi siihen releen päälle on laitettu vihreä häkki, jossa on sulakkeen kiinnitys ja parin muun abikopohjaisen liittimen kiinnikkeet.. Molemmat muovit oli sulanneet toisiinsa niin tiukasti ettei niitä saanut erotettua muulla ku rikkomalla.
Nyt pyörään on tehty starttireleen liittimeltä "B" jomppi, joka menee uuden sulakerasian kautta alkuperäisille liittimille (2kpl).. Niinikään alkuperäiseltä liittimeltä menee alkuperäiset liitokset starttireleen abikoille, jotka toiminevat herätteinä. Ja nyt tuo vekotin tuntuu pelittävän taas ihan mallikkaasti ja hyvä näin.. Kohta Jänkällä Jytisee ja sinnehän tuolla olis kiva posauttaa.
Mutta tämän kesän tekosina on vaihdettu säätimen totaalisen sulanut liitin uuteen ja nyt tuo.. Eiköhän tuo ikiliikkuja jaksa taas pelittää kivasti.
Ja jännänä kuriositeettina eiliseltä, kun luin vanhaa juttua Transalpista, niin siinä mainittiin toki myös tuo isovelikin sanoin:"Ainoa moottoripyörä, joka toimii ydinsodan jälkeenkin".... Ja täytyy todeta, että se todennäköisesti pitää paikkansa. Noiden ATn sähköjen kestää todeistettavastikin olla ihan hirvittävässä kunnossa ja silti tuo laitos toimii ja liikkuu.
Pienimuotoisen Lapinturneen yhteydessä ajettiin sapuskapaikkaan ja kun sieltä sitten tunteroisen jälkeen oltiin lähdössä jatkamaan turneeta, oli pyörä kuollut ihan totaalisesti. Virta-avaimen vääntämisellä ja starttinappulan painamisella ei kummallakaan ollut minkäänlaista vaikutusta.. Eli siis mittaristoa myöden koko kulkine oli totaalisen pimeä.
Lääkkeeksi löytyi starttireleen heilauttaminen.. Kyseessä siis 1993nen RD04, jossa starttirele on akun takapuolellaoleva sylinterinmuotoinen paketti, jossa on myös pyörän päävirtojen sulake (30A).
Ajossa pyörä ei kummitellut laisinkaan, mutta seuraavana aamuna releen heiluttelu piti suorittaa uusiksi, mikäli meinasi saada pyörän heräämään eloon.
Tänään sitten nappasin releen irti. Releessä on kiinnitettynä pinkki/punainen "kansi", jonka alla on päävirtasulake.. Lisäksi siihen releen päälle on laitettu vihreä häkki, jossa on sulakkeen kiinnitys ja parin muun abikopohjaisen liittimen kiinnikkeet.. Molemmat muovit oli sulanneet toisiinsa niin tiukasti ettei niitä saanut erotettua muulla ku rikkomalla.
Nyt pyörään on tehty starttireleen liittimeltä "B" jomppi, joka menee uuden sulakerasian kautta alkuperäisille liittimille (2kpl).. Niinikään alkuperäiseltä liittimeltä menee alkuperäiset liitokset starttireleen abikoille, jotka toiminevat herätteinä. Ja nyt tuo vekotin tuntuu pelittävän taas ihan mallikkaasti ja hyvä näin.. Kohta Jänkällä Jytisee ja sinnehän tuolla olis kiva posauttaa.
Mutta tämän kesän tekosina on vaihdettu säätimen totaalisen sulanut liitin uuteen ja nyt tuo.. Eiköhän tuo ikiliikkuja jaksa taas pelittää kivasti.
Ja jännänä kuriositeettina eiliseltä, kun luin vanhaa juttua Transalpista, niin siinä mainittiin toki myös tuo isovelikin sanoin:"Ainoa moottoripyörä, joka toimii ydinsodan jälkeenkin".... Ja täytyy todeta, että se todennäköisesti pitää paikkansa. Noiden ATn sähköjen kestää todeistettavastikin olla ihan hirvittävässä kunnossa ja silti tuo laitos toimii ja liikkuu.
- Lakupilotti
- Pyörä: Laku
Sen sulakkeen kautta menee kaikki muu virta paitsi startin tarvitsema. Tämä sähkö kulukee ulompien liittimen kautta ja ne voi vetää suoraan releen plusnavalta erillisen sulakkeen kautta ja yhdistää kuvan osoittamalla tavalla. Sinne samaan plussaan ne tulevat alunperinkin molemmat mötikkään integroindun sulakkeen kautta. Nämä ulommat nastat juuri aiheuttavat sulamisen. Sisempien liittimien kautta tulee virta/maadoitus releelle erinäisten kytkimien kautta. Toiminnot kait vähän vaihtelevat maittain, jossain maadoitus menee suoraan runkoon. Sisemmissä liittimissä kulukee hituvirtoja, ei ongelmaa, jos eivät vielä ole sulaneet pilalle.
Kyseinen liitin kuuluu AT:n tarkistuslistalle samoin kuin latausreleen liitin, sanoisin.
Oheisesta kuvasta, joka ei ole meikäläisen pyörästä, selviää muutoksen periaate. Siihen asialliset liitokset, kunnon sulakerasia ja vähän viimeistelyä, eikä enää pitäis olla tuosta kohtaa ongelmia.
Jos totaalinen tuho liittimelle yllättää matkalla (nimim. pyörä mykkänä Pudasjärven kapulalossilla), niin yhdistämällä nuo kaksi johto plusnapaan matka voi jatkua. Saattaa joutua lykkäämään käyntiin, jos herätevirrankin liittimet ovat kaput.
Kyseinen liitin kuuluu AT:n tarkistuslistalle samoin kuin latausreleen liitin, sanoisin.
Oheisesta kuvasta, joka ei ole meikäläisen pyörästä, selviää muutoksen periaate. Siihen asialliset liitokset, kunnon sulakerasia ja vähän viimeistelyä, eikä enää pitäis olla tuosta kohtaa ongelmia.
Jos totaalinen tuho liittimelle yllättää matkalla (nimim. pyörä mykkänä Pudasjärven kapulalossilla), niin yhdistämällä nuo kaksi johto plusnapaan matka voi jatkua. Saattaa joutua lykkäämään käyntiin, jos herätevirrankin liittimet ovat kaput.
Make & Laku
Where ever you go, there you are !
Where ever you go, there you are !
- T Koponen
- Pyörä: BMW R 1150 GS
No niin tulpat tarkastettu takasylinterissä harmaat, etuylinterissä enemmän mustat/nokiset mutta, molemmat minun mielestä asiallisia ja kaikki antaa kipinää.T Koponen kirjoitti:quote="T Koponen"]Ryypyn vaijerin haarakohta oli ihan ruosteessa. Laitoin uuden vaijerin, toisen kaasarin ryypyn jousi oli joku ihmeellinen liian lyhyt ja voimaton. Mutta edelleen tekee samaaT Koponen kirjoitti:Laitoin eilen illalla WD-40 öljyä, injektio neulalla vaijerin sisään käynti muuttui. Ryypyn vaijerissa on varmaan joku jousi sielä kaasarin päässä mikä jumii??Jussi_S kirjoitti:Ootko tarkistanu ettei oo ryyppy jumittunu päälle?![]()
![]()
Kiihdyttäessä Ikään kuin BOAA jonka jälkeen taas kiihtyy... Tarviiko sitä ryyppyä säätää jotenkin? Pitää varmaan niitä tulppia ihmetellä seuraavaksi. On se mopo varmaan vietävä mp-korjaamolle alkaa ideat loppua
![]()
![]()
[[/quote]
Nyt se taas toimii
Mihin tie päättyy, siitä ilo alkaa
EX: AT 90, AT 92, XT660 Z TENERE, KTM 950, KTM 690, AT 95
EX: AT 90, AT 92, XT660 Z TENERE, KTM 950, KTM 690, AT 95
- Phav
- Pyörä: R1200GS -09
Mulla on nyt tän kesää menny 5.5litralla max, välillä on päästy jopa alle 5l. Mulla on piikin verran normia isompi eturatas, ja vaikuttanee tuo rvs käsitelykin. Autossa ainakin on vaikuttannu merkittävästi.
Loud pipes save lives
-Pasi-
-Pasi-
-
jarno78
- Pyörä: kawasaakeli kle ja Suzuki DR 125
Tuolla nettimotossa on myynnissä africa twin jolla rullattu 130 tkm onko se paljon ja kannattaa unohtaa
tässä omaisuutta myyntiin jotta saan isomman pyörän alle ja kattelen näitä alta 2000 möhköjä
Yksinäinen Susi
Ei kai tuo ole pahakaan lukema. Jos on huolta pidetty niin AT kyllä kestää.
Itse luulen että useammista puuttuu se ykkönen mittarilukemasta.
Itse luulen että useammista puuttuu se ykkönen mittarilukemasta.
Luulen kans samaa, että se ykkonen puuttuu monesta. Itelläki nyt noin 12 000 ajettu AT 
Ex-pyöriä: Honda XRV rd04 1991 , Honda XRV 750 rd07 1994, HD Softail FLST 1994, Yamaha Rd 125 1976, Honda CB 125 1977? + monta crossipyörää ja mopoa.
- Phav
- Pyörä: R1200GS -09
Mulla on -92 mittarissa 92tkm. Pyörä on tuontipyörä, joten kilsoista ei ole varmuutta. Mutta kun jousitus pelaa hyvin, ei vie öljyä, ni uskosin että ekalla kierroksella mennään. Tuolla Fb:ssä kun on noita twini sivustoja, ni onhan noilla ajettu 300tkm. ilman mitään isompaa remppaa, 150tkm. kohilla vaihettu kytkinlevyt. Ite vaihoin levyt kun oli mittarissa 80tkm. entisissä oli vielä pintaa, ja sen huomion tein että ei kannata ebayn halvimpia levyjä ostaa, meinaan että kylmänä kun laittaa vaihteen päälle, ni on sama onko kytkin pohjassa vai ei. Jotenkin liimaantuvat yhteen.
Loud pipes save lives
-Pasi-
-Pasi-
Mulla -91 mallinen, mutta -92 rekisteröity. Tuotu uutena ns.harmaatuontina. Ostin 2008 jolloin mittarissa 93000, kai se ensimmäistä kierrosta oli, kytkin oli kuulemma vaihdettu. Mun aikana vaihdettu linkun laakerit. Olen ajanut nyt runsaat 50 000 itse, ei syö öljyä ja toimii hienosti. On toki ollut vain maantie käytössä mulla, mutta vaikuttaa olevan kyllä lujaa tekoa.
-
SavoSusi
- Pyörä: Africa Twin RD07A, entinen AT Army RD07
Mä saavuin AT:n loppumatkalla kotiin, en ole huomannut vähän aikaa sitten matkalla. nyt käännyin ajaa risteydessä samalla painoin vilkun napissa, huomasin mitä hitto vilkut tuli häiriötä...
myös samalla ajalla valot häiriöitä hiukan.. olen tutkinut vähän sillä, kokeilin painoa vilkut taas niin ne jatkuu VIELÄ parkkipihassa en tiedä mutta silti en ole varmaa taitaako olla jännittesäädin tai joku rele?!
Toivottavasti osaako se vastaus mikä vika on?
- Jussi_S
- Pyörä: XRV 750 Africa Twin, WR250
Minulla teki rankkasade häiriöitä vilkkukatkaisimeen. Kokeile ruiskuttaa CRC:tä tai vastaavaa öljyä katkaisijaan ihan reilusti ja samalla liikutella vilkku sekä muita katkaisijoita. Vika voi hellittää ihan tuolla yksinkertaisella tempulla.
AT -95