2000-luvun alkupuolella joku ranskalainen yritti elvyttää alkuperäisen Velosolexin ideaa ja valmistutti Kiinassa ison läjän fillarin 2-tahtiapumoottoreita.
Samassa projektissa valmistui pieni erä Velosolex-hybridejä. Etupyörää veti alkuperäisen Velosolexin tyyliin 2-tahtimoottori ja takapyörää sähköinen napamoottori. Etunavan dynamolla ladattiin ajoakkuja silloin kun ajettiin bensalla. Toimintasäde oli valmistajan mukaan n. 200–250 km.
Aggregaatti kulkupelin virtalähteenä
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: Aggregaatti kulkupelin virtalähteenä
Nissan Qashqai e-Power toimii noin. Bensakone vaan lataa akkua ja sähkömoottorit vetää. Ihan toimiva peli, meillä oli sellainen Irlannissa vuokralla, kulutti 5,3 l/100 km.
Re: Aggregaatti kulkupelin virtalähteenä
Samoin liikkuu Outlander PHEV pelkällä bensasähköllä vaikka akku olisi tyhjä. Ilman mekaanista yhteyttä polttomoottorin ja renkaiden välillä (pl moottoritie). Miksipä ei sitten kaksipyöräinenkin.
Re: Aggregaatti kulkupelin virtalähteenä
No niin, alkaa se sähkö kiinnostaa entistä enemmän. Trafilta sain viimein vastauksen, että nykysäädökset L1e-a luokassa poikkeuksineen ei suinkaan koske ollenkaan polttomoottorilla varustettuja polkupyöriä vaan näiden tulee olla tyyppihyväksyttyjä, toisin sanoen omavalmisteina tavallisen jampan ulottumattomissa. Asia on huomattavasti isompi kuin mikään pieni mopon virittely tai tyyppihyväksymätön osa. Edes valvova viranomainen eli poliisi ei asiaa tiedä ja antaa mediassakin hyväksynnän viritelmille väärin perustein. Vakuutusyhtiöt ovat kuulemma ottaneet sen linjan, että vahingon sattuessa sitten selvitellään. Sähköversiot siis sallitaan. Isona syynä kannustus ympäristötekoihin.
Joh. 3:16
Solifer Export > Tunturi Tiger Aqua > Solifer Speed > Suzuki RG 125 > KTM GS 125 > Yamaha TDR 250 > Suzuki DR 650 RS > Suzuki VS 1400 Intruder > Suzuki DR 800S
Solifer Export > Tunturi Tiger Aqua > Solifer Speed > Suzuki RG 125 > KTM GS 125 > Yamaha TDR 250 > Suzuki DR 650 RS > Suzuki VS 1400 Intruder > Suzuki DR 800S