Mitä työkaluja kannatte mukana & muita valittuja kysymyk

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

JSL
Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003

Mitä työkaluja kannatte mukana & muita valittuja kysymyk

Viesti Kirjoittaja JSL »

Tässä koitan pohtia mitä kaikkea roinaa sitä voisi samalla tuolta Sommerilta tilata kun tilaan sen rikkoutuneen "turvakytkimen" tilalle uuden (ainakin varastoon) ja tuli mieleen, että ehkä pieniin teknisiin ongelmiin olisi hyvä varautua. En vaan tiedä miten, paitsi että renkaanpaikkausvälineet (raudat, pieni pumppu ja paikkasetti) olis hyvä olla.

Mitä muut kuljettelee mukanaan? Ja miten?

Kannattaisiko samalla tilata jo valmiiksi jotain kuluvia osia? Mitä? (mopolla on ajettu vasta vähän yli 6k)

Entäs onko tuoKTM:n oma tavarateline (julman) hintansa väärti? Näyttää kovin kapealle jos ajattelee, että siinä vaikka jotain ortliebin putkisäkkiä meinaisi kuljettaa. Onko ehdottaa jotain muita tavaratelineitä?
jyrki

Re: Mitä työkaluja kannatte mukana & muita valittuja kys

Viesti Kirjoittaja jyrki »

n00b kirjoitti:Entäs onko tuoKTM:n oma tavarateline (julman) hintansa väärti? Näyttää kovin kapealle jos ajattelee, että siinä vaikka jotain ortliebin putkisäkkiä meinaisi kuljettaa. Onko ehdottaa jotain muita tavaratelineitä?
KTMAX:lta löytyy halvempi ja leveämpi
http://www.ktmax.de/indexa.htm

Valitse ylemmästä valikosta "Chassis and Suspension" ja seuraavasta "Luggage Systems". Sivun alalaidassa on Baggage Carrier LC4, 59,00€.

Olen hankkinut tuollaisen omaan pyörääni. Tuota tuotetta ei käsittääkseni Sommerilta löydy. Jos lähdet pelkästään sitä tilaamaan, niin postiikulut lienevät se vakio parikymmentä euroa.

/Jyrki
Huono tie, parempi mieli.
Creature
Pyörä: Suzuki DR 800

Viesti Kirjoittaja Creature »

Järkevää varmaan olis pitää mukana vaijeria ihan metritavarana ja tietysti erilaisia nippoja päihin. Pumpun sijasta vois olla kätevää tollaset pienet kaasupatruunat. Ja jos ei ole ketjut niitattu niin ketjulukko varalta. Kaikki tämä vie aika pienen tilan.

Työkaluista joku tumppimeisseli vaihtokärjillä ja vahva lyhytvartinen räikkä sekä yleisimmät hylsyt vois olla ok.
Stobe
Pyörä: Caballero 700,ZRX1200R, KLE 500

Viesti Kirjoittaja Stobe »

Itselläni on aina ajotakin taskussa kymmenen millin kiintolenkki ja Leatherman. Vaihdan nämä myös nahkatakkiin, kun sitä käytän. Pidemmillä reissuilla on tankkilaukussa mukana sarja kiintolenkkejä ja muutama kuusiokolo.

KLE:n alkuperäiset työkalut olisivat riittävät, mutta nykyisessä mopossani ne ovat jääneet jonnekin matkan varrelle aikaisemmilta omistajalta. 18 millin tulppa-avaimet tuntuvat olevan kortilla... Viime kesänä lainasin kaverilta kun vaihdoin tulpat. Lisäksi löytyy 6,5 Ah hyytelöakkua ja itse tehdyt moottoripyörän apuvirtakaapelit(6 mm2 piuhasta). Nämä yleismittarilla hyöstettynä tulevat varmaan myös pidemmillä/rankemmilla reissuilla kulkemaan mukana.
vkoivu
Pyörä: pyörät myyty

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Riippuu paljon missä ajelee. Mulla on normaalisti matkassa renkaanpaikkausvälineet pari lenkkiavainta ja vaihtopääruuvari jossa pari tarpeellista 6-koloa, pari ruuvaripäätä ja pari hylsyä. Kotarissa kun on aikas monta paikkaa joita ei saa auki lenkkiavaimella vaan hylsy on ainoa mahdollinen. Noitten lisäks mulla on matkassa ketjunkatkasutyökalut, pieni pätkä ketjua ja pari lukkoa. Ylimääränen eturataskin on joskus kuulunut varustukseen, mutta ei nykyisin. Kaikki nuo menevät nätisti LC4:n penkin alle ja työkalulootaan.

Tarakan ostin ebaysta ja se jäi kuluineen maksamaan jotain 30-40e. Turhan paljon tuosta tuli maksettua kun välillä niitä näyttää menevän halvallakin. Uutena tuollaista alkuperäistä vastaavaa tarakkaa saa alle 40e:lla.

Mulla on sellanen tarakan päälle pannoilla kiinnitettävä laserilla leikattu ruostumatonta terästä oleva levy jossa on liinojen aukkoja. Se on jonkin verran tuota normistarakkaa levyempi olematta kuitenkaan mikään törkeän kokoinen. Normaalisti en sitä kiinne pidä vaan vain silloin kuin jotain ihmeellisempää meinaan tarkassa kuljettaa. Itse asiassa se on ensimmäistä kertaa kiinne nyt tulevana viikonloppuna tuolla kevätajelulla. Laiskana miehenä kunnon kiinnitysjuttujakaan en ole jaksanu kehitellä vaan laittelin sen äsken kiinne nippusiteillä. Vastaavia levyjä taitaa saada ainakin sommerilta, mutta jos tarvetta on niin mä voin kotosuomessa leikattuja diilata varsin sopivaan hintaan.
juha
Pyörä: Suzuki DL650

Viesti Kirjoittaja juha »

mukana on afrikkalaisen alkuperäinen työkalukokoelma, leatherman ja maglite. Jos lähden pidemmälle tai syrjemmälle hortoilemaan niin sitten otan paikkavaahdon mukaan. Vaahto toiminee sisärenkaallisessakin jos reikä ei ole suuri, jos ei toimi niin sitten keksitään muuta.
RTJ
Pyörä: none

Re: Mitä työkaluja kannatte mukana & muita valittuja kys

Viesti Kirjoittaja RTJ »

n00b kirjoitti:... ja tuli mieleen, että ehkä pieniin teknisiin ongelmiin olisi hyvä varautua. En vaan tiedä miten, paitsi että renkaanpaikkausvälineet (raudat, pieni pumppu ja paikkasetti) olis hyvä olla.

Mitä muut kuljettelee mukanaan? Ja miten?
Mulla on mukana aina sisäkumit eteen ja taakse (metsässä paikkailu on ...seestä), rengasraudat, todella pieni pumppu (ART -04, 13-partiolaiset muistaa miten kätevä se on!!! eli hankkikaa ISOmpi pumppu). Ottakaa mukaan venttiileitä ja venttiilihattuja ne hukkuu aina siihen renkaan korjauspaikalle. Työkaluja sen verran että saa pyörän purettua niin että seuraava vaihe olisi lähteä purkamaan moottoria. Jos siihen asti on purkanut tien päällä, eikä vikaa ole löytynyt, niin mielestäni on parempi hankkia "noutaja" pyörälle tai sitten sotkea se suohon. Sitten on myös raudoituslankaa, ilmastointiteippiä, taskulamppu ja kesällä sadesuoja että saa korjata pyörää kuivassa.

Näin vainoharhaiseksi olen ajan myötä tullut, mutta näillä opeilla en ole vielä koskaan joutunut remonttia tien päällä tekemään. Toisaalta kun ajelee yksin pitkin korpea on mielestäni syytä hyvin varustautuakin.
Honda XL600V -> kTm 640 Adv -> kTm 990 Adv -> none
Raimo
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Minulle tärkeimpiä työkaluja reissulle on renkaapaikkuutaito ja sopivat tarpeet siihen :) Siispä koetan mahdollisimman usein vaihtaa renkaat itse alle, pelkästään harjoituksen vuoksi. Kylmät, ajamattomat renkaat ovat sen verran tiukemmassa kuin ajosta puhjenneet, että sillä kompensoituu se tallin mukavuus soratien reunassa sääskiarmeijan keskellä ähräämisestä.

Jos reissaa yksin hiukankaan syrjemmällä, niin nuo rengasjumpat on minusta jokaisen osattava tehdä.

Jottei kukaan alkaisi fiksuksi luulemaan, niin tarkennetaan hiukan. Eräänä iltapäivänä joitain vuosia sitten lähdin DR800:lla käväisemään ilta-ajelulla Suomussalmella (reilut 200 km sivu), Neukulla kylässä. Ja hiukan ennen Puolankaa alkoi takis tyhjenemään, eikä tietenkään a) pumppua b) rengasrautaa c) työkaluja d) paikkoja mukana.

Pääsin nilkuttamalla ajamaan n. 15 kilsaa tankin päällä maaten Puolangan Teboilille jossa huoltomies oli sulkemassa liikettään. Mutta teki motoristi-rukalle todellisen palveluksen paikkaamalla renkaan. Mutta oppi renkaanpaikkuuasioissa meni perille. Ja pääsin vielä Neukullekin, vaikka menikin paluu aamupuolelle yötä 8)
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Bemarissa on tosi hyvät työkalut vakiona. Mm muovinen vempula, jolla saa tulpan hatun vedettyä irti hallitusti, ja tulppa-avain tietty. Samoin rengasavain jatkovarrella löytyy ja kuusiokoloavaimia nippu. Siinä on muuten suurin osa pulteista kuusiokolopultteja. Samoin sisärenkaattoman renkaan paikkaussarja ja ilma-ampullit siihen päälle. Ja kaiken päälle vielä rakomitta venttiilivälyksen säätöön. Tämän lisäksi on lukitusosa, jolla työkalulaatikon kannen saa lukittua, jos haluaa ajaa ilman takasatulaa singlenä.

Niiden lisäksi on mulla Gerberin monitoimityökalu mukana ja nippusiteitä tungettuna sen tulppa-avaimen sisälle. Ja vaihdelaatikkoremontin jälkeen lisään 12 mm kuusiokoloavaimen mukaan, jolla saa kardaanin irti nivelistään. Se ei ollut vakiona mukana.

Siinä Gerberissä on ainakin korkin- ja tölkinavaaja käyttökelpoinen kesäretkillä.

Kaikki mahtuu satulan alle. :lol: :lol: :lol:

Pekka
:shock: :shock:
AriK
Pyörä: KTM 950 adv. S
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AriK »

Creature kirjoitti:Järkevää varmaan olis pitää mukana vaijeria ihan metritavarana ja tietysti erilaisia nippoja päihin. Pumpun sijasta vois olla kätevää tollaset pienet kaasupatruunat. Ja jos ei ole ketjut niitattu niin ketjulukko varalta. Kaikki tämä vie aika pienen tilan.

Työkaluista joku tumppimeisseli vaihtokärjillä ja vahva lyhytvartinen räikkä sekä yleisimmät hylsyt vois olla ok.
Ostin KEDO:lta vaijerinkorjauksiin sarjan, jossa on metritavaravaijeria, sekä hirmu kasa erilaisia ruuvattavia nippoja.

Mukana mulla on tämän lisäksi pikku jakari, letherman:in kopio, jossa adapteri kuusiokoloavain satsiin, ruuvari jossa useita eri päätyjä, tulppa-avain + varatulppa, paikkasarja + paikkavaahtopullo, ketjunjatkoja + katkaisutyökalu.
Pitemmillä reissuilla repussa kulkee lisäksi iso jakari, jolla saa renkaat irti, sekä nyrkinkokoinen 12V kompura ( Anttilasta n. 10€ )jolla saa ilmaa sekä renkaaseen, että etuputkiin ( XT:ssä keulan esijännitystä säädetään paineilmalla )

Tarkoituksena on tehdä tilavampi työkaluboxi 100-125 mm uponaali putkesta. tommonen 30-40 cm. pätkä tota putkea menisi sopivasti pyörän takapäähän sivukatteen alle.

EDIT: niin tietenkin johtoa, roudarinteippiä, sekä nippusiteitä kulkee mukana. Niillähän korjaa melkein mitä vaan :wink:
kurapyörä
Pyörä: Africa twin 750

Re: Mitä työkaluja kannatte mukana & muita valittuja kysymyk

Viesti Kirjoittaja kurapyörä »

Pitäisi ostaa joku Leatherman työkalu mutta kun ei tiedä mikä olisi hyvä näissä mopo homissa niin kaipaisi nyt vähän apua :shock:
Kyllähän se siitä olisi pitänyt mennä lisää mutaa tekee gutaa..
Pöhlöjä videoita
http://www.youtube.com/user/arvaa03
MrX
Pyörä: Pegaso

Viesti Kirjoittaja MrX »

En nyt tiedä sen sopivuudesta juuri pyöräkäyttöön mutta mulla on kulkenut mukana bahcon monitoimityökalu joka on osoittautunut todella hyväksi ja kestäväksi hintaansa nähden! Väittäisin oman ja muutaman kaverin kokemuksen perusteella ettei vähän enemmän maksamallakaan saa laadukkaampaa. Motonetissä tuote 76-3011.
kurapyörä
Pyörä: Africa twin 750

Viesti Kirjoittaja kurapyörä »

MrX kirjoitti:En nyt tiedä sen sopivuudesta juuri pyöräkäyttöön mutta mulla on kulkenut mukana bahcon monitoimityökalu joka on osoittautunut todella hyväksi ja kestäväksi hintaansa nähden! Väittäisin oman ja muutaman kaverin kokemuksen perusteella ettei vähän enemmän maksamallakaan saa laadukkaampaa. Motonetissä tuote 76-3011.
Toi ei olisi ainakaan pahan hintainen pitää käydä aamul kyselemässä tampereella saako ne tilattua kun varasto tilanteen mukaan tampereella ei ole
Kyllähän se siitä olisi pitänyt mennä lisää mutaa tekee gutaa..
Pöhlöjä videoita
http://www.youtube.com/user/arvaa03
jarno78
Pyörä: kawasaakeli kle ja Suzuki DR 125

Viesti Kirjoittaja jarno78 »

Jeesusteippi rulla, nippu siteitä ja paikkapullo ja sit mukana kulkee 10mm hylsystä aina 18mm asti ja pieni jakari kaveriksi.Täÿtyy lisätä itellekkin tuo ketjulukko ja mulla on pieni bilteman monitoimi kalu 4,99 aina mukana ja nää kulkee repussakivasti.Tuota 10mm tarvittiin yhellä reissulla yhen bemun elvyttämiseen :mrgreen:
Yksinäinen Susi
TunturiTT

Viesti Kirjoittaja TunturiTT »

jarno78 kirjoitti:...nippu siteitä ...

:shock:
Vuokkoset? Libresse?

Eipä vaan. Itse en enää viitsi tehdä remonttia tien päällä. Ennen kannoin tankkilaukussa koko läjää työkaluja ja tarvikkeita. Nykyään taitaa olla lähinnä linkkari ja luottokortti. Skuutterin paksissa on pari ruuvaria, kun kaasari irtoilee kurkusta.
"Miten noin pienestä voi lähteä niin ison ääni..?"
Vastaa Viestiin