Punaisia päin liikennevaloissa

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Punaisia päin liikennevaloissa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Tänään oli Hesarin pääuutinen, että Helsingissä joka toisessa valojenvaihdossa ainakin yksi ajaa punaisia päin.

MUTTA, yksikään moottoripyöräilijä ei moiseen syyllistynyt.
Hienoa :D :D :D

Jatketaan samaan malliin, jos vaikka moottoripyöräilijöitä alettaisiin arvostaa enemmän.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
PS. Täytyyhän se toki katsoa, että takalokarissa ei tule autoa päälle, ennenkuin vetää jarrrut pohjaan keltaisella.
Å
Pyörä: Liian monta

Viesti Kirjoittaja Å »

Jyväskylässä useita kertoja vierailleena olen todennut, että siellä ei voi valoihin luottaa. Ainakin autoilijat vetää punaisia päin surutta ja se näyttää olevan siellä jotensakin "maan tapa" :evil: . On melkoisen vaarallinen paikka motoristille eli ei kannata vetää hanoja auki, vaikka vihreä palaa, saatika sitten vasta keltainen. Joku sieltä tunkee eteen tai kylkeen kuitenkin. Motoristien en ole vielä toistaiseksi nähnyt tuohon punaisia päin ajoon syyllistyvän (mitä nyt juniorit skoottereineen :( ). Kai he ovat ongelman tiedostaneet ja osaavat olla varovaisia.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
mopopoitsu
Pyörä: Afrikka Twin, Amerikka Twin

Re: Punaisia päin liikennevaloissa

Viesti Kirjoittaja mopopoitsu »

Pekkavee kirjoitti:Jatketaan samaan malliin, jos vaikka moottoripyöräilijöitä alettaisiin arvostaa enemmän.
Ei jatketa. Tai siis mä en ainakaan jatka. Jos jossain Laihian ainoissa liikennevaloissa ei valojen anturit noteeraa mopoa, eikä ketään ole tulossa muualta, niin mulla ei hermot kestä jäädä valoihin hurskastelemaan. Kestääkö muitten hermot? Helesingis asia voi olla tietysti toisin, että siellä on aina enemmän rautaa anturien päällä ja muutenkin porukkaa liikkeellä.

Toinen moraalikysymys:
Jos vaikka maaseututiellä on 80 rajoitus ja sitten lopetetun kyläkoulun kohtaan on jäänyt 50, niin ajatteko viittäkymppiä?

Muhun tehoaa parhaiten joku (laitonkin (itsekyhätty)) lapsista varoittava merkki, joka näyttää siltä, että se ei ole ollut siinä 20 vuotta. Aina parempi jos pihoissa näkyy lisäksi jotain rekvisiittaa (leikkikaluja).
Elämä voi olla valaistu tie joka turvallisesti perille vie. Olen käynyt sivuteilläkin, koska sydän sanoi niin (Pelle)
Pekkavee

No oikeassa olet mopopoitsu. Kaikkea järjellä.

On se kyllä hirveän näköistä Helsingissä, kun autot kaahaa punaisia päin.
Ensi viikolla taas iltalehdet saa repiä otsikoihin, että koululapsi on jäänyt auton alle.

Pekka
NiKu
Pyörä: EiOo vielä..
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiKu »

Juuemmäkää jää kauheest valoihin roikkuun, niiku mopopoitsu tässä jo totesi, ni ei ne valojen anturit kauheesti mp:tä noteeraa.

Ite olin aluksi kiltti lakia noutava kansalainen.. mut ku keskel yötä odottelee valois tommosen 10 minuuttia, ni.. :evil:

Et nykyään en kauheen kauan jaxa niis ootella, totta kai tilanteesta, sekä liikennen määrästä riippuen.

Ja kyll autoilijat vetää aika ronskisti punasia päi turussakin, eilen ajoin ite autolla keltaisia päi 40 alueella (Soli autokoulun mukaa sallittua ainaki -99). Huomasin tossa vähä yli ½-välii risteyst et meni punasex, kuitenki mun peräs tuli viel ainaki 3 autoa.

No vikaha Mese, ja semmone auto ku on ni saaha ajaa iha mite sattu, eikä tarv. vilkkujakaa käyttää jne. Et ei kait siin mitää rikosta tapahtunukkaa. :wink:
Ei mopoilla tänäkää vuonna..
Veijo
Pyörä: Cube AMS100 LTD

Viesti Kirjoittaja Veijo »

Viimeksi eilen ajoin moposkootterilla punaisia päin ja ihan tahallani, koska anturit eivät havaitse pientä mopoa ja minussa vaikka painoa onkin, niin rautaa kuitenkin vähemmän.
Raimo
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Mopopoitsu kirjoitti:Muhun tehoaa parhaiten joku (laitonkin (itsekyhätty)) lapsista varoittava merkki, joka näyttää siltä, että se ei ole ollut siinä 20 vuotta. Aina parempi jos pihoissa näkyy lisäksi jotain rekvisiittaa (leikkikaluja).
Itsekin yhden koululaisen isänä, ja toisen vasta opetellessa ajamaan polkupyörällä, muistuttaisin meitä kaikkia koulujen alkamisesta:

Kuva

Monilla maaseutukylillä se koulun kohta ei välttämättä ole pahin paikka, vaan koulumatkan varrella joku pimeä kaarre, ja tuollainen kyltti saisi olla siellä koko lukuvuoden, ja kesäksi pois.
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
mopopoitsu
Pyörä: Afrikka Twin, Amerikka Twin

Viesti Kirjoittaja mopopoitsu »

Raimo kirjoitti:Monilla maaseutukylillä se koulun kohta ei välttämättä ole pahin paikka, vaan koulumatkan varrella joku pimeä kaarre, ja tuollainen kyltti saisi olla siellä koko lukuvuoden, ja kesäksi pois.
Periaatteessa näin, mutta..

Kesäaikana kersat tykkää olla enemmän ja liikkua pihalla. Meillä on 4 tenavaa (vaikka mä en käsitä kun emäntä laskee aina että niitä on viisi... :? ) ja naapuriin tuli juuri viides (myönnänkö jo tappioni? :shock: ) ja ne kyläilee vuorollaan. nopeusrajoitus on 80 ja aina pitää pitää saarna kun ne lähtevät, vaikka matkaa on vain parisataa metriä. Ne menee tietä pitkin ja ei koskaan tiedä mitä kukkia (ainakin likat) näkee ojassa ja käy sen hakemassa ja pomppaavat sitten yllättäen tielle. Talvella ja syksyllä kun on puitu niin ne pakotetaan menemään peltoja pitkin. Sais mennä kesälläkin mutta kun pellot ei ole omia.
Elämä voi olla valaistu tie joka turvallisesti perille vie. Olen käynyt sivuteilläkin, koska sydän sanoi niin (Pelle)
Hannu
Pyörä: SE
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Veijo kirjoitti:Viimeksi eilen ajoin moposkootterilla punaisia päin ja ihan tahallani, koska anturit eivät havaitse pientä mopoa ja minussa vaikka painoa onkin, niin rautaa kuitenkin vähemmän.
En tiedä onko moposkootterit sellainen ongelma, että niitä ei saa huomioitua säätämälläkään, mutta ainakin moottoripyörän osalta yhdet valot korjaantuivat kun valitin kaupungille (Tampereen vepisivuilta löytyy muistaakseni yhteystiedot). Kannattaisi ainakin kokeilla jos ovat jonkun sellaisen reitin varrella että niistä ajaa useamminkin.
Hannu
jonkko
Pyörä: KTM 640 Adventure

Viesti Kirjoittaja jonkko »

Turussa löytyy pari liikennevaloja misä ei ehdi vihreän aikana yli ku autoja ajelee päin punaista urakalla toisesta suunnasta,ite sitten joutuu siin ajelemaan punaista päin et ne saa odottaa ku niillä vihreä väri,ihmellistä ettei porukat tajua et sama systeemi toimis ihan hyvin joss menis omis valoiskin eikä muitten :shock:

Ja sitten taas niin kaarinas löytyy kans valoja ku ei taho millään rekisteröidä moottoripyörän,siin kyll menen heti ku tarpeeks iso reikä löytyy ku ihan turhaan sinne on jäädä odottelee et joku auto tulis peräs et sais valot vaihdettua :evil:
bemAri

Viesti Kirjoittaja bemAri »

Olen yrittänyt välttää "vanhoilla vihreillä" ajamista, mutta vaaransa siinäkin. Kesäkuussa oli tulossa GS:llä kotiinpäin, ohitin 100 km/h alueella täysperävaunullisen rekan. Noin kilometriä myöhemmin rekka oli jäänyt reilusti taakseni, kun jouduin pysähtymään liikennevaloihin, niiden vaihtuessa punaisiksi. Rekkakuski ei joko huomannut valojen vaihtumista, tai sitten hän totesi vauhtinsa olevan niin kova, ettei saa pysähtymään valoihin, vaan jatkoi hiljentämättä risteyksen läpi valojen oltua parikymmentä sekuntia punaisella.
Onnekseni olen pitänyt tapana seurata liikennettä myös takanapäin, tällä kertaa tuo tapa saattoi pelastaa henkeni. Minulla oli vaihde päällä ja ehdin ajaa sivuun, niin että rekka humahti metrin päästä ohitseni.
Pekkavee

bemAri kirjoitti:Olen yrittänyt välttää "vanhoilla vihreillä" ajamista, mutta vaaransa siinäkin. Kesäkuussa oli tulossa GS:llä kotiinpäin, ohitin 100 km/h alueella täysperävaunullisen rekan. Noin kilometriä myöhemmin rekka oli jäänyt reilusti taakseni, kun jouduin pysähtymään liikennevaloihin, niiden vaihtuessa punaisiksi. Rekkakuski ei joko huomannut valojen vaihtumista, tai sitten hän totesi vauhtinsa olevan niin kova, ettei saa pysähtymään valoihin, vaan jatkoi hiljentämättä risteyksen läpi valojen oltua parikymmentä sekuntia punaisella.
Onnekseni olen pitänyt tapana seurata liikennettä myös takanapäin, tällä kertaa tuo tapa saattoi pelastaa henkeni. Minulla oli vaihde päällä ja ehdin ajaa sivuun, niin että rekka humahti metrin päästä ohitseni.
HUH, HUH. :roll: :roll: :roll:
Onneksi katsoit peileihin. Saat kiittää itseäsi hengen säilymisestä. Onneksi olkoon.

Peileihin katsominen on kyllä pakko aina, kun olet pyörällä liikkeellä ( ja miksei myös autolla )
Mulle kävi sama homma kerran Mechelininkadulla. Ajoin silloin autoa. Talvella tuli paku takaa huimaa vauhtia. Väliä oli aika reilusti. Pysähdyin valoihin, mutta paku lähestyi hurjaa vauhtia liukkaalla kadulla. Pakko oli lähteä punaisia päin. Paku väisti vielä risteyksessä oikealta ohi.

Pekka
nipa

Viesti Kirjoittaja nipa »

Kyllä siellä henkensä kaupalla joutuu liikkumaan moottoripyörällä.
Toissa iltana mun keulaan meinasi väkisin tunkea POLIISIauto vasemmalta ilman mitään hälytysajoja. Onneksi on aina ne kaksi sormea jarrukahvalla.
Oli muuten kolmas kerta tänä vuonna kun auto kääntyy eteen.
Ja joka tapauksessa on ollut valot päällä ja rauhallinen vauhti !!
liike on oleellista,suunta ei.
HooPee

Viesti Kirjoittaja HooPee »

Täällä päin on myös noita valoja, jotka ei vaihdu jos mopottimella ajaa anturin päälle... liiketunnistimella (mitä härpäkkeitä ikinä ovatkaan siinä tolpassa) varustetut valot kyllä näyttäis toimivan hyvin...

Olen huomannut myös, että jos ajaa sen pysähdysviivan yli, niin mahdollinen takana oleva auto usein tajuaa (taksikuskit varsinkin) ajaa ihan perseeseen kiinni, niin johan vaihtuu :)

Ilmeisesti ne anturit on vähän vaihtelevalla etäisyydellä valoista riippuen tien nopeusrajoituksista jne.
-HooPee-
jonkko
Pyörä: KTM 640 Adventure

Viesti Kirjoittaja jonkko »

HooPee kirjoitti:Täällä päin on myös noita valoja, jotka ei vaihdu jos mopottimella ajaa anturin päälle... liiketunnistimella (mitä härpäkkeitä ikinä ovatkaan siinä tolpassa) varustetut valot kyllä näyttäis toimivan hyvin...

Olen huomannut myös, että jos ajaa sen pysähdysviivan yli, niin mahdollinen takana oleva auto usein tajuaa (taksikuskit varsinkin) ajaa ihan perseeseen kiinni, niin johan vaihtuu :)

Ilmeisesti ne anturit on vähän vaihtelevalla etäisyydellä valoista riippuen tien nopeusrajoituksista jne.

Tietyissä valoissa kans auttaa ku pitää niin vasenta puolta kaistaa ku mahollist,silloin välil vaihtuu valot mopottimellakin ku menee.
Vastaa Viestiin