Hypitäänkö silleen että pärränjalka maassa ja toinen jalka tapilla vai toinen jalka maassa ja seisontatuki ylhäällä. Mä en sit halua kuittailua sähköstartista. Sellaista nautin kyykyissä mutta nyt pitäisi saada enskakokemusta.
kick-startin oikea käyttö
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
-
Ron Jeremy
kick-startin oikea käyttö
Sorry että tulee tyhmää aihetta mutta mikä on oikea tapa käynnistää kick-startista. Vaikka mulla on painoa 120kg niin tuntuu että tekniikka ei ole oikea kun saa polkea ja polkea. No mulla on vielä sellaiset racing tyylin saappaat. Nilkka kipee vieläkin kun eilen käynnistelin
Aion ostaa enska-saappaat. Ne vissiin auttaa hommassa että saa pärrän tulille.
Hypitäänkö silleen että pärränjalka maassa ja toinen jalka tapilla vai toinen jalka maassa ja seisontatuki ylhäällä. Mä en sit halua kuittailua sähköstartista. Sellaista nautin kyykyissä mutta nyt pitäisi saada enskakokemusta.
I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhauser gate. All those moments will be lost in time, like tears in rain. Time to die.
xt:ssä se käynnistys on jonkin verran vaikeaa, mutta älä huoli, olet oppinut sen juhannukseen mennessä jo niin hyvin ettet sitä edes oikeastaan huomaa.
tärkeää on löytää oikea kohta potkaisusta (automaatti puolipuristin)
käynnistäessä koita tehdä pari löysää potkaisua niin että virrat ei ole päällä, hana on auki, ja sitten virrat päälle ja potkaisu. ja sitten ajamaan.
tärkeää on löytää oikea kohta potkaisusta (automaatti puolipuristin)
käynnistäessä koita tehdä pari löysää potkaisua niin että virrat ei ole päällä, hana on auki, ja sitten virrat päälle ja potkaisu. ja sitten ajamaan.
-
Ron Jeremy
Moikka,
Tarkoitatko että virrat ei päällä ja tankinhana auki pari polkaisua - virrat päällä ja polkaisu. Kaasukahvaan ei saa vissiin koskea
Tarkoitatko että virrat ei päällä ja tankinhana auki pari polkaisua - virrat päällä ja polkaisu. Kaasukahvaan ei saa vissiin koskea
I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhauser gate. All those moments will be lost in time, like tears in rain. Time to die.
- av2
- Pyörä: Africa Twin XRV750 1997
Mulla oli aikoinaan DT ja KMX piikkeinä, ja sen jälkeen KLR600 jossa myös vain poljin käynnistykseen. Kiloja vain noin 70 ja pituutta 176cm. Muistaakseni pyörä oli aina normaalisti kylmänä käynnistäessä sivujalalla ja toinen jalka jalkatapilla seisten, ja poljin noin puolivälissä jalanpohjaa. KLR käynnistyi parhaiten kun kolme kertaa polkaisi ryyppy ja kaasu pohjassa, neljännellä en koskenut kaasuun polkaisussa jolloin kone hörähti jytisemään. Oli kiva peli sekin

XRV-97
Aikaisemmassa mopeedissa eli TTR jampussa jossa taitaa olla pääosin sama motoori kuin XT:ssä oli "kriittistä" etsiä ensin oikea kohta mistä potkaisu aloitettiin, itse olen vielä "miehekkäämmän" kokoinen kuin sinä mutta silti tuli välillä kintuille niin että krossisaappaasta huolimatta oli nilkka solmussa.
Eli ensin minulla piti hakea oikea kohta siten, että kevyesti polkien, joskus jopa kaksi täyttä potkua, etsien sitä kohtaa missä tulee suurin vastus vastaan, sitten kampi aivan yläasentoon ja 135kg voimalla kunnon runttaisu, lähti kyllä yleensä ekalla paitsi silloin kun oli kaatunut eli käyttänyt kyljellään, silloin joutui polkemaan jonkin aikaa ja yleensä silloin oli kyllä muutenkin takki jo tyhjä joten harmitti sitäkin enemmän.
Jännä juttu, mutta vaikka vierestä koitti esim. velipoikaa neuvoa miten se tapahtuu niin hän ei meinannut saada sitä käyntiin, itse kun sitten hyppäsi sarviin niin ekalla aina lähti eli sen kaasun käytön oppii vain kokeilemalla ja ns. kantapään kautta, tulee sellainen näppituntuma jota ei voi selittää...
Eli ensin minulla piti hakea oikea kohta siten, että kevyesti polkien, joskus jopa kaksi täyttä potkua, etsien sitä kohtaa missä tulee suurin vastus vastaan, sitten kampi aivan yläasentoon ja 135kg voimalla kunnon runttaisu, lähti kyllä yleensä ekalla paitsi silloin kun oli kaatunut eli käyttänyt kyljellään, silloin joutui polkemaan jonkin aikaa ja yleensä silloin oli kyllä muutenkin takki jo tyhjä joten harmitti sitäkin enemmän.
Jännä juttu, mutta vaikka vierestä koitti esim. velipoikaa neuvoa miten se tapahtuu niin hän ei meinannut saada sitä käyntiin, itse kun sitten hyppäsi sarviin niin ekalla aina lähti eli sen kaasun käytön oppii vain kokeilemalla ja ns. kantapään kautta, tulee sellainen näppituntuma jota ei voi selittää...
antti
juu ja aikasta paljon auttoi kun oli kaatanu kyljelleen, se että laittoi hanan kiinni ja kevyesti poljeskeli hetken, sitten hana auki ja kone tulille.roiala kirjoitti:
ja jännäjuttu on tosiaan tuo tottuminen siihen käynnistykseen, omalla velipoijjalla testasin kans tuota viimme syksynä.
kyllä.Ron Jeremy kirjoitti:Moikka,
eipä siihen kaasuun tarvinnut ainakaan mun omassa koskea.
tuollaiset pari "huuhtelu potkua" auttavat kivasti käynnistystä.
Minäki vielä sotken,
eli jos on puolipuristin, ja on kylmästartti,
hana auki
ryyppy päälle
ei kosketa kaasuun
puolipuristin pohjaan,
potkuja läpi että metalli notkistuu,
puolipuristin ylös,
alat polkaseen niin että löytyy kovin vastus,
pikkasen puolipuristimellla kokeilet oliko väärä tahti vai todellakin oikea,
eli jos heti menee alas, etsi seuraava kohta jossa kovin vastus,
sitten kun on siina kovan vastuksen alussa,
pikkasen puolipuristimella avita sen kynnyksen yli,
puolipuristin ylös,
poljin ylös,
hyvä ote ja
potku alas
ja bruummmmm mmmmm mmm
Kuuma startti sama homma ilman ryyppyä.
Aattelin kerratan miten laitan vasemmalla 650 Husan käyntiin ja suurinpiirtein noin se aina onnistuu
Kippis !
eli jos on puolipuristin, ja on kylmästartti,
hana auki
ryyppy päälle
ei kosketa kaasuun
puolipuristin pohjaan,
potkuja läpi että metalli notkistuu,
puolipuristin ylös,
alat polkaseen niin että löytyy kovin vastus,
pikkasen puolipuristimellla kokeilet oliko väärä tahti vai todellakin oikea,
eli jos heti menee alas, etsi seuraava kohta jossa kovin vastus,
sitten kun on siina kovan vastuksen alussa,
pikkasen puolipuristimella avita sen kynnyksen yli,
puolipuristin ylös,
poljin ylös,
hyvä ote ja
potku alas
ja bruummmmm mmmmm mmm
Kuuma startti sama homma ilman ryyppyä.
Aattelin kerratan miten laitan vasemmalla 650 Husan käyntiin ja suurinpiirtein noin se aina onnistuu
Kippis !
- teneraattori
- Pyörä: ON
Jonkinlaista salatiedettähän näiden laitteiden käyntiinlaittaminen on. Mutta jokaiseen pyörään löytyy omanlainen tapa polkaista ja tehdä ne muut esivalmistelut. Mun XT:ssä on vain polkimesta välittyvä kevennys eli käsikäyttöistä puolipuristinta ei ole. Alussa minä laitoin sen käyntiin puristusta vasten jalka suorana koko painollani, mutta sitten jossain vaiheessa aloin polkaisemaa siihen kevennettyyn tilaan mahdollisimman ylhäältä ja lähtee se muuten niinkin paljon helpommin käyntiin. Faktahan on kuitenkin se, että puolipuristinsysteemit on tehty helpottamaan potkukäynnistystä. Mutta niinkuin tuolla yllä jo veljet totesivat, niin ajan kanssa jokainen löytää pyörälleen oikean käynnistystavan.
-
Ron Jeremy
En ole näköjään ainoa joka kiroaa kick-starttia. Vituttaa vaan kun teloin sen kanssa nilkkani kun road racing-tyylin saappailla poljin.
Eipä niissä nilkalle paljoa tukea ole. Mä oon vissiin aika nössö. Pitää vaan nyt ostaa ne tukevat endurosaappaat ja opetella polkemaan
Sitä vaan mietin että miten 50kg tyyppi saa tollaisen vehkeen käyntiin mitenkään?
Sitä vaan mietin että miten 50kg tyyppi saa tollaisen vehkeen käyntiin mitenkään?
Minulla ainakin oli se, että jos koitti käynnistää eli polkaista sitä mahtipotkua muusta kohdasta kuin juuri siitä puristuksen kohdalta niin saattoi potkaista takaisin, kerran kivikkorinteessä pyörähtänyt nilkka sai aina uudelleen ja uudelleen kipiää ja pysyi hellänä koko kesän
. Et sinä mikään nössö ole, vaatii vain hieman harjaantumista eli on todellakin taito, ei voimalaji
Noita takaisin potkuja tuli lähinnä juuri kaatojen, ojaan juuttumisten tms. hässäköiden jälkeen kun piti muka saada mopo nopeasti takaisin tulille jotta pääsi jatkamaan.
Ei tuo potkustartti oikeasti normaalikäytössä ollut mikään huono, ainoa missä sitä " kirosi" oli kun vaativammassa maastossa oli painanut tunteja sykkeellä 170+ ja takki oli ollut tyhjä jo muutaman tunnin, sitten kun väsyneenä (syy vai seuraus
) kaatoi niin vaikka piti pikku tauon jotta jaksoi alkaa polkea niin oli jo aivan puhki ennen kuin pyörä taas kävi ja jos vielä potkaisi nilkankin kipiäksi niin...
Uutta pyörää en ole koskaan käynnistänyt polkemalla (kerran kokeilin potkaista kerran, ei lähtenyt) vaikka kampi onkin, on se neitinappi kuintenkin ihan kiva
Ei tuo potkustartti oikeasti normaalikäytössä ollut mikään huono, ainoa missä sitä " kirosi" oli kun vaativammassa maastossa oli painanut tunteja sykkeellä 170+ ja takki oli ollut tyhjä jo muutaman tunnin, sitten kun väsyneenä (syy vai seuraus
Tuossahan puolipuristin aktivoituu aina kun käynnistyspotkun aloittaa ylhäältä saakka, jos palauttaa kammen vain puoliväliin takaisin niin ainakin minulla ei puolipuristin aktivoitunut. En koskaan huomannut mitään syytä olla käyttämättä sitä myöskin siinä varsinaisessa käynnistyspolkaisussa...Itse olen oppinut käynnistämään muuten samanlailla kuin roiala, mutta puolipuristin pohjaan ihan hetkeksi kun polkasee, niin menee paljon helpommin sen puristustahdin yli. Vanha pyörä lähti yleensä laakista näillä ohjeilla.
antti
-
Ron Jeremy
Kiitoksia paljon rohkaisun sanoista. Kait mä sen käynnistyksen opin.
Se tuli vielä mieleen että miten akku vaikuttaa käynnistykseen. Pärrässäni oli akku aivan loppu (ajossa just ja just valot ja vilkut toimi tosi himmeästi). Saan huomenna uuden. Käynnistyykö paremmin uuden akun kanssa? Eikö se anna paremmin kipinää tulpalle? Myyjä sanoi että voipi ajaa vaikka ilman akkua?
Se tuli vielä mieleen että miten akku vaikuttaa käynnistykseen. Pärrässäni oli akku aivan loppu (ajossa just ja just valot ja vilkut toimi tosi himmeästi). Saan huomenna uuden. Käynnistyykö paremmin uuden akun kanssa? Eikö se anna paremmin kipinää tulpalle? Myyjä sanoi että voipi ajaa vaikka ilman akkua?